Gå til innhold

Tilby seg å jobbe for en annen julaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er litt tricky. Har en kollega som skal jobbe julaften. Han sliter mye med ryggen og er periodevis sykemeldt. I tillegg vet jeg om et par andre problemer som gjør at han sikkert får en kjip jul. Han skal jobbe kveld julaften. Jeg har fri, men jobbet året før. 

Er det stygt av meg å ikke tilby meg å jobbe for han? Har for lenge siden invitert min side av familien (vi er 6stk) og ville nok vært litt rart for min samboer å feire med de alene. De har et noe anstrengt forhold. Men jeg kjenner jo litt på samvittigheten da. 

Anonymkode: 7ec11...b92

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det.

Anonymkode: a5016...8bf

• Liker 7
Skrevet

Blir litt stress om kum det skal være grunn til at du tilbyr alle å ta over vakter ;) 

Anonymkode: f59a5...e23

Skrevet

Er det da ikke bedre at han jobber på julaften enn å sitte hjemme og ha det kjipt? 

Anonymkode: 449b9...360

• Liker 2
Skrevet

Se på det sånn, hadde du gjort det en hvilken som helst annen dag? Det er noe med jula, vi blir brått veldig gavmilde og hjelpsomme, i Januar er det som oftest tilbake til samme gamle. 

Anonymkode: a5016...8bf

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig ikke stygt av deg.

En god tanke som viser du er en empatisk person.

Skrevet

Samboeren din blir i alle fall ikke blid... Kollegaen din har ansvar for å søke seg fri eller bytte vakt selv. 

Anonymkode: fe988...672

• Liker 2
Skrevet

Ingen har dødd av å jobbe på julaften (som jeg vet om), så han overlever helt sikkert han også. 

Det blir bare kleint hvis du skal sette ham i gjeld til deg ved å ta vakten hans. 

• Liker 1
Skrevet

For et sjokkerende innlegg, du må jo være ekstremt kuet og naiv.

Jeg trenger 10 000kr, klarte å rote bort alt jeg hadde på tipping. Du kan vel gi meg det? Ellers får du vel dårlig samvittighet av å vite at jeg sitter der uten penger?

Anonymkode: 0c856...027

Skrevet

Er det selve julekvelden han skal jobbe, eller er det dagvakt? 
Hvis det er dagvakt, er det uproblematisk å jobbe. Jobber selv i helsevesenet, og vi gjør det sånn at julekvelden går på omgang, hvert 4. år. Da vet alle når de må regne med å jobbe, og det er slutt på alle diskusjoner rundt dette. 

Tror ikke jeg hadde gjort det, høres litt dumsnilt ut. I denne situasjonen hadde jeg valgt å ta mest hensyn til egen familie. 
Er det ikke noe annet du kan gjøre for at kollegaen din får en bedre jul? 
Men fin tanke da!

Anonymkode: e7e2f...f75

Skrevet

Først må jeg bare si at du er utrolig snill og omtenksom som i det hele tatt tenker at du skal tilby deg å jobbe for kollegaen din! Men det er ikke ditt ansvar å ta andres vakter for noen som helst grunn, spesielt ikke om du ikke en gang har blitt spurt om det. Ha fri på julaften med verdens beste samvittighet. God jul! :) 

Anonymkode: 1bf77...686

Skrevet

Litt samvittighet og empati er bra, også i arbeidslivet.

Men skulle jeg tatt på meg ekstra for alle som har mindre overskudd, mindre tid, små barn, har vond rygg ++++ Hadde det knekt meg fullstendig for flere år siden. 

Slikt er arbeidsplassen, og den ansattes, eget ansvar. 

Er ryggen så vond, så får man en sykemelding. Sliter man med overskudd får man ta grep gjennom trening og kosthold. Har man små barn får man velge en stilling med fleksible muligheter, eller bare innse at enslige også setter pris på julaften. 

Anonymkode: 4322c...5d8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...