Gå til innhold

Hjelp til å spise mer grønnsaker til middagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger hjelp til hva jeg kan ha av grønnsaker til middag. For å få i seg frukt er ikke noe problem. Er litt lei av å spise grønn salat eller kokte frosne grønnsaker ved siden av. Spiser mye forskjellig til middag, men hver uke er det i hvert fall pasta med enten kremet saus eller bolognese-saus og da blir grønnsaker droppet helt. Hvordan får dere i dere nok grønnsaker?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg woker mye, og bruker masse grønnsaker der. Kutter gjerne ut kjøtt og fisk, og slenger noen never cashewnøtter oppi istedenfor.

Til pasta bruker jeg samme prinsipp: kutter opp fex squash og gulrot i staver, aubergine og masse tomat. Da trenger du bare en god olivenolje, pepper og revet parmesan.

Ovnstekte grønnsaker (gjerne rotgrønnsaker) i grove biter. Salte, pepre, litt olje og mørk soyasaus. Grønnsaker blir nydelige ovnsstekte, litt søtlige og med masse smak.

Skrevet (endret)

Vi har løk i det meste vi lager av røde pastasauser og indiske sauser.

Reddikker og sukkererter går også ned på høykat.

Gulrotråkost er friskt og godt, særlig med litt revet eple eller sitron. Gulrot er også godt i rød pastasaus.

Endret av Melk
Skrevet (endret)

I pastasauser kan du rive/finhakket f.eks. squash, aubergine, gulrot, selleri, sopp o.l. Da får du raskt noen grønnsaker i. Når du lager potetmos, bruk i tillegg sellerirot, pastinakk, kålrot eller gulrot som du koker og moser sammen med dem. En herlig rotmos.

Ellers synes jeg ofte råstekte grønnsaker er mer fristende enn kokte, det er enkelt å plukke med seg grønnsaker som man deler opp og steker sammen.

Eller hva med ovnsbakte grønnsaker? Herlig fristende. Del forskjellige grønnsaker, f.eks. rotgrønnsaker, squash, aubergine, maiskolber, paprika, poteter, søtpoteter, løk og lignende, i like store biter. Bland i en ildfast form (gjerne med hele hvitløksfedd) sammen med salt/pepper, gjerne krydder/urter og litt olje. Så steker du i ovnen på 200 grader i ca 30 minutter, rør litt halvveis i stekingen. Dryss gjerne revet ost over de siste 10 minuttene. Du kan også helle buljong eller fløte i formen før steking, for en annerledes smak og konsistens. Det går an å fløtegratinere mer enn bare poteter.

Du kan også bruke f.eks. paprika, aubergine, squash, store champignon eller tomater som du huler ut og fyller med det du måtte ønske (en god saus, gryterett, risblanding e.l.) og steker i ovnen.

Endret av Arkana
Skrevet

Frossne kokte grønnsaker er helt pyton og en nødløsning bare.

Grønnsaker smaker jo så mye bedre når de er ferske. Pass på å ikke koe de for mye. Selv har vi mikro som har funksjon for daming av grønnsaker og da får man enkelt perfekte grønnsaker hver gang.

Kan også legge grønnsakene utover en tallerken (de hardeste som gulrot ytterst) drypp noen dråper vann på tallerkenen og ha plastfolie over. Kjør på full guffe i mirkoen noen minutter. Samme effekten.

Til pasta kan jeg også dampe brokkoli å ha til. Elsker den grønnsaken.

Her har vi blitt mye flinkere med grønnsaker etter at de kjøpes inn ferske, koster litt mer, men kjøp litt etter pris. Innvandrerbutikker er også genialt.

Skrevet

Det er virkelig sant at frosne grønnsaksblandinger smaker dårlig. Kjøp friske grønnsaker, særlig nå på sensommeren når de er nyhøstede og smaker så fantastisk! :) Et unntak er frosne erter, som jeg bruker til ertepuré (el halv pakke nykokte frosne erter, hakket hvitløk surret i olje, 1 ss smør og 1 ss crème fraîche kjøres til puré med stavmikser).

Et tips for å få mer smak i vanlig kokte grønnsaker er å ha en smørklatt og olivenolje i vannet, og bruke så lite vann som mulig, samt salte skikkelig. Og ikke overkoke (det er fort gjort... :sjenert: ).

Er du lei av grønn salat kan du jo feks lage tomatsalat, med rødløk, god oliven og dressing med olivenolje og balsamico, gjerne også litt oregano eller basilikum.

Og kremet pastasaus kan man fint lage helt vegetarisk, feks med forskjellige typer stekt sopp og hvitløk, eller med hvitløk og masse purre som man først surrer mykt i litt smør/olje. Kjempegodt!

Gjest gjest1
Skrevet

Steker gjerne opp noen grønnsaker med olje, soyasays og hvitløk og bare putter på talerkenen jeg. Squash, sopp, tomat og løk f.eks. Bruker å gjøre dette med grønnsaker i ovnen og.

Å woke grønnsaker til maten er og et godt eksempel, selv om du ikke skal ha wokmat til middag.

Tomatsalat med rødløk, basilikum og olivenolje passer bra til middelhavsmat. Prøv nøtter i den grønne salaten, spennende og sundt!

Fylte grønnsaker prøvde jeg for første gang på søndag, og det var sukse! Fylte tomater og paprika med ris, løk, ost og jogurt (samt masse krydder) og stekte i ovnen på 200 grader i 25 minutter. Paprikaen bør forvelles i lettsaltet vann først.

Skrevet

Jeg har kjøpt meg en rist til dampkoking av grønnsaker. Jeg deler potetene i 2 uten å skrelle dem, jeg deler opp gulrøtter på langs i 2 feks. kålrot i passe stykker.

Legger det i samme kjele og voila jeg sparer mye oppvask av kjeler.

Om du koker med brockoli så pass på å legge den i på de siste 8-10 min ellers blir den for mye kokt. Og det smake mye bedre enn om du koker det i vann. :rosasmil:

Skrevet

Kom forresten på at et liknende spørsmål ble diskutert i en tråd for noen dager siden, se her.

Skrevet

Takk for mange svar! Skal absolutt prøve ut det dere har anbefalt :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...