AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 Nå er jeg rimelig forbannet. Skal holde meg kortfattet: Bestilte for ca. 1000 kr (1 ordre) på Aliexpress og betalte moms under bestilling iht. VOEC-ordningen. Forsendelsen ble levert med FedEx, og et par dager senere fikk jeg faktura på 272 kr for moms og tollbehandling av forsendelsen. Selger, som sendte via Aliexpress, hadde ikke merket sendingen med VOEC-nummeret for å indikere at moms allerede er innbetalt. Alle mine klager er blitt blankt avvist med årsak «kjøper er ansvarlig for moms og toll». Jeg har gitt grundig informasjon, lenker og skjermbilder av at Aliexpress også er registrert i VOEC. De vedkjenner seg det ikke i det hele tatt. Kontaktet VOEC-avdelingen i Skatteetaten, og fikk til svar at de ikke har hjemmel til å inndrive mva og at dette er mellom kjøper og selger. Jada.. Hva er vitsen med regelverk og retningslinjer da? Skal de seriøst bare la det fare og la nettbutikkene styre som de selv vil? Nå har jeg sendt reklamasjon til kortutsteder for å kreve tilbake momsen som ble betalt under bestilling. Tipper jeg får avslag der og. Helt håpløst. Anonymkode: 7f41c...895 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 Det skjer alltid hos Aliexpress. Skriv voecnummeret i adressen din så er du garantert at det kommer på pakken. Anonymkode: 5d3d5...5e3
stan Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 Det er jo selger som har gjort noe feil her. Og som bør refundere. Har du kontaktet de? Det står jo nettopp om dette på nettsiden til Tollvesenet. Jeg har handlet mye fra AliExpress, og har aldri hatt dette problemet. Der det har vært andre feil eller mangler, har enten selger eller AliExpress ordnet opp. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 Hvorfor brukte du FedEx? De er et kjent bandittselskap. Anonymkode: 0813b...820 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #5 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor brukte du FedEx? De er et kjent bandittselskap. Anonymkode: 0813b...820 Fordi de er billigst. Anonymkode: 135fc...ec1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi de er billigst. Anonymkode: 135fc...ec1 Selvfølgelig er de "billigst". De tjener masse penger på svindel ved å kreve moms/toll som allerede er betalt. Anonymkode: 0813b...820
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #7 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor brukte du FedEx? De er et kjent bandittselskap. Anonymkode: 0813b...820 Jeg kan ikke fordra FedEx selv, og skulle gjerne sett de forsvinne. Jeg valgte en annen fraktmetode, men selger ville visst være snill og oppgradere til FedEx med ekspresslevering. Anonymkode: 7f41c...895
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #8 Skrevet 17. desember 2020 stan skrev (8 timer siden): Det er jo selger som har gjort noe feil her. Og som bør refundere. Har du kontaktet de? Det står jo nettopp om dette på nettsiden til Tollvesenet. Jeg har handlet mye fra AliExpress, og har aldri hatt dette problemet. Der det har vært andre feil eller mangler, har enten selger eller AliExpress ordnet opp. Selger har nok gjort feil, eller kanskje ikke. Selgeren sier at de sendte gjennom Aliexpress (de har også eget system for leveranse). Ja, har kontaktet både selger og Aliexpress. Åpnet klager og sendt dem dokumentasjon om VOEC og at de skal refundere mva ved slike feiltilfeller. De nekter blankt å se på det og skriver kun at «det er selges ansvar å betale for moms og toll». Kundeservicen deres har tydeligvis ikke blitt informert om VOEC. Jeg handler en del der selv. Aldri hatt dette problemet, da de fleste ordrer er under 350 kr, eller selger uoppfordret deklarerer pakken som «gave». Ellers er jeg helt enig med deg om at de har vært veldig greie når man har fått feil eller defekte varer. Jeg opprettet like så godt en tråd om dette på Reddit. Anonymkode: 7f41c...895
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå