AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #81 Skrevet 17. desember 2020 Skal ikke muslimer du jobber med få fri de dagene heller......? Anonymkode: fc5e2...32d
Frøkensina Skrevet 17. desember 2020 #82 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jada. Mange overgangsriter verden over i mange kulturer. Men vi må vel være enig om at på et tidspunkt oppsto «humanetisk konfirmasjon» som lignet mistenkelig på dem kristne konfirmasjonen (bekreftelsen av dåpsløftet). Anonymkode: 2e94f...613 På et tidspunkt oppstod den protestantiske konfirmasjonstradisjonen også, den eldre katolske er et av de syv sakrament (ferming) og gjøres ved 7 årsalderen. Ortodokse kirker har «konfirmasjon» samtidig som dåpen så selv innen kristendommen er denne tradisjonen veldig ulik.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #83 Skrevet 17. desember 2020 Frøkensina skrev (3 minutter siden): På et tidspunkt oppstod den protestantiske konfirmasjonstradisjonen også, den eldre katolske er et av de syv sakrament (ferming) og gjøres ved 7 årsalderen. Ortodokse kirker har «konfirmasjon» samtidig som dåpen så selv innen kristendommen er denne tradisjonen veldig ulik. Jeg er katolikk. Ferming (konfirmasjon) er i ungdomsalder, ikke 7 års alder. Anonymkode: 2e94f...613
Frøkensina Skrevet 17. desember 2020 #84 Skrevet 17. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er katolikk. Ferming (konfirmasjon) er i ungdomsalder, ikke 7 års alder. Anonymkode: 2e94f...613 Det ser ut som de gjør et unntak i Norge for å følge den protestantiske konfirmasjonsalderen. Ingen av mine venner i Italia har noen gang hørt om konfirmasjon, og hvis du googler så vil du se at de i katolsk praksis starter konfirmasjon fra 7 årsalderen (the age of discretion) og ender et sted i ungdomstiden. Så alt fra 7 til 16/17/18 årsalderen er riktig for katolikker. Endret 17. desember 2020 av Frøkensina 1
I Grosny Skrevet 17. desember 2020 #85 Skrevet 17. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor skal ateister ha fri fra jobb på kristne helligdager som f.eks 1. og 2. juledag, 1. påskedag. Kristi himmelfartsdag, 1. pinsedag osv? Hvorfor kan de ikke heller jobbe? Hvorfor skal de ha fri til å feire noe de ikke tror på disse dagene samt til å holde hviledagen (søndag) hellig? jeg får ikke fri fra jobb når f eks muslimer feirer sine høytider, noe jeg synes er helt rimelig. Fri på kristne helligdager bør være forbeholdt de som faktisk er kristne og f eks er medlem av et kristent trossamfunn (som f eks DNK, DKK e.l.) Kan noen av dere ateister svare meg på hvorfor dere synes det er rett og rimelig at dere får fri til å feire kristne høytidsdager? Og gjerne også si noe om hvordan dere feirer disse dagene. Anonymkode: 2e94f...613 Himmelfart og Pinse er fine tur eller festdager. Det går an å ta seg et glass vin uten noe religiøst bakteppe. Julekvelden handler om pakker, god mat og familien. Da feirer man på en måte familien i stedet for jesus. I stedet for helligdager har vi fest eller fritidsdager, eller kanskje vi tar i et tak på jobben. Endret 17. desember 2020 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #86 Skrevet 17. desember 2020 I Grosny skrev (4 minutter siden): Himmelfart og Pinse er fine tur eller festdager. Det går an å ta seg et glass vin uten noe rligiøst bakteppe. Julekvelden handler om pakker, god mat og familien. Da feirer man på en måte familien i stedet for jesus. I stedet for helligdager har vi fest eller fritidsdager, eller kanskje vi tar i et tak på jobben. Endelig et ærlig svar fra de ikke-kristne på hvordan de feirer helligdagene. Anonymkode: 2e94f...613
I Grosny Skrevet 17. desember 2020 #87 Skrevet 17. desember 2020 pautina skrev (5 timer siden): Pinsen er lagt på en gammel israelittisk høsttakkefest hvor man feiret at årets første avling kom i hus, så den hellige ånds hjemkomst er også strategisk plassert på en allerede eksisterende høytid🙄 kristne bør virkelig ikke kritisere andre for å rappe høytider altså... dere er den ubestridte kongen av det.... god solsnu til deg og gled deg over å ha fri sammen med venner og kjente😊 At festdager kommer i forbindelse med noe matrelatert, sånn bør det jo være , og i gamle dager hadde man ikke kjøleskap og fryser. 1
Frøkensina Skrevet 17. desember 2020 #88 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Endelig et ærlig svar fra de ikke-kristne på hvordan de feirer helligdagene. Anonymkode: 2e94f...613 Du har jo ikke spurt om hva ateister gjør på helligdagene, bare hvorfor de skal ha fri. Som katolikk burde du også vite at det er større forskjell på hvordan du feirer helligdagene og de fleste norske protestantene enn det er mellom protestantene og ateistene. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #89 Skrevet 17. desember 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Endelig et ærlig svar fra de ikke-kristne på hvordan de feirer helligdagene. Anonymkode: 2e94f...613 Jeg tror det svaret du siterer i stor grad gjelder mange "kristne" også - om vi definerer kristen som å stå i statskirken, og en noe vagere tro på en gud - for eks. Og det gjelder nok flertallet av de som feirer jul - det er i hovedsak en feiring av familie og det gode - ikke en feiring at Jesus antakelig ble født rundt den tiden. Anonymkode: c011c...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #90 Skrevet 17. desember 2020 Frøkensina skrev (3 minutter siden): Du har jo ikke spurt om hva ateister gjør på helligdagene, bare hvorfor de skal ha fri. Som katolikk burde du også vite at det er større forskjell på hvordan du feirer helligdagene og de fleste norske protestantene enn det er mellom protestantene og ateistene. Har spurt opp til flere ganger i tråden hvordan ateister feirer helligdagene. Har vært vanskelig å få klare svar på det. Ellers kan jeg nevne at jeg er godt kjent med både den norske kirke og den katolske kirkes feiring av helligdager. Jeg er etnisk norsk og har vokst opp i/med den norske kirke. Anonymkode: 2e94f...613
Apis Skrevet 17. desember 2020 #91 Skrevet 17. desember 2020 Jeg finner mer og mer naturvitenskaplig fakta i de gamle naturreligionene. Det er jo mer logisk at folk har feiret sola som snur i tusenvis av år, en at et guttebarn er født i en stall
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #92 Skrevet 17. desember 2020 Apis skrev (3 minutter siden): Jeg finner mer og mer naturvitenskaplig fakta i de gamle naturreligionene. Det er jo mer logisk at folk har feiret sola som snur i tusenvis av år, en at et guttebarn er født i en stall Jeg tror som deg at det nok har vært feiring av solsnu i tusenvis av år. Men hvilke av helligdagene er feks ikke knyttet til solsnu? Vi har alle sammen fri mange dager i løpet av året, dager som i Norge kalles helligdager. Samt søndagsfri, hvor hviledagen skal holdes hellig. Hvorfor er det naturlig at alle skal ha fri på alle disse dagene - også de som ikke kaller seg kristne? Anonymkode: 2e94f...613
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #93 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvorfor skal ateister ha fri fra jobb på kristne helligdager som f.eks 1. og 2. juledag, 1. påskedag. Kristi himmelfartsdag, 1. pinsedag osv? Hvorfor kan de ikke heller jobbe? Hvorfor skal de ha fri til å feire noe de ikke tror på disse dagene samt til å holde hviledagen (søndag) hellig? jeg får ikke fri fra jobb når f eks muslimer feirer sine høytider, noe jeg synes er helt rimelig. Fri på kristne helligdager bør være forbeholdt de som faktisk er kristne og f eks er medlem av et kristent trossamfunn (som f eks DNK, DKK e.l.) Kan noen av dere ateister svare meg på hvorfor dere synes det er rett og rimelig at dere får fri til å feire kristne høytidsdager? Og gjerne også si noe om hvordan dere feirer disse dagene. Anonymkode: 2e94f...613 Hvor har du vært de siste 100 årene?? er vel ikke mange som feirer hver søndag,søndag er hviledag,om du er hedning eller kristen! Anonymkode: a779e...d76 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #94 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tror som deg at det nok har vært feiring av solsnu i tusenvis av år. Men hvilke av helligdagene er feks ikke knyttet til solsnu? Vi har alle sammen fri mange dager i løpet av året, dager som i Norge kalles helligdager. Samt søndagsfri, hvor hviledagen skal holdes hellig. Hvorfor er det naturlig at alle skal ha fri på alle disse dagene - også de som ikke kaller seg kristne? Anonymkode: 2e94f...613 Vi trenger vel alle en hviledag, enten vi er kristne eller ei. Men de fleste av oss i Norge holder den ikke hellig. Bare ca 3 prosent går i kirka en vanlig søndag. Anonymkode: 5819c...d59
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #95 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Har spurt opp til flere ganger i tråden hvordan ateister feirer helligdagene. Har vært vanskelig å få klare svar på det. Ellers kan jeg nevne at jeg er godt kjent med både den norske kirke og den katolske kirkes feiring av helligdager. Jeg er etnisk norsk og har vokst opp i/med den norske kirke. Anonymkode: 2e94f...613 Jeg sover så lenge barna tillater det. Alt ettersom hvordan vær og føre er og hva som trengs gjort i huset brukes disse dagene til fjelltur (hyttetur om vi koster på oss en inneklemt dag), husarbeid, jobb om vi henger bakpå eller samvær med venner og utvidet familie. Som jeg sa tidligere, finner du det provoserende at det er akkurat på dine røde dager kan jeg gjerne få bevegelige fridager som jeg rår over selv. Anonymkode: 3a367...da8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #96 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi trenger vel alle en hviledag, enten vi er kristne eller ei. Men de fleste av oss i Norge holder den ikke hellig. Bare ca 3 prosent går i kirka en vanlig søndag. Anonymkode: 5819c...d59 Hvis ikke søndagen skal holdes hellig, så kan naboen bare dure på med sirkelsaga kl 07 på søndagsmorgenen, da? Det er greit for deg? Per i dag er dette (heldigvis) forbudt ved lov. Anonymkode: 2e94f...613 2
Apis Skrevet 17. desember 2020 #97 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror som deg at det nok har vært feiring av solsnu i tusenvis av år. Men hvilke av helligdagene er feks ikke knyttet til solsnu? Vi har alle sammen fri mange dager i løpet av året, dager som i Norge kalles helligdager. Samt søndagsfri, hvor hviledagen skal holdes hellig. Hvorfor er det naturlig at alle skal ha fri på alle disse dagene - også de som ikke kaller seg kristne? Anonymkode: 2e94f...613 Jeg jobber turnus da, også Søndag, men samfunnet er bygd opp slik i vesten, Bla Thailand er det ikke slik, litt usikker på et Katolsk land som Filippinene har søndagsfri
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #98 Skrevet 17. desember 2020 TS sin logikk er altså at kristne bør ha mer fri enn andre. Anonymkode: b0afc...5a8 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #99 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg tror som deg at det nok har vært feiring av solsnu i tusenvis av år. Men hvilke av helligdagene er feks ikke knyttet til solsnu? Vi har alle sammen fri mange dager i løpet av året, dager som i Norge kalles helligdager. Samt søndagsfri, hvor hviledagen skal holdes hellig. Hvorfor er det naturlig at alle skal ha fri på alle disse dagene - også de som ikke kaller seg kristne? Anonymkode: 2e94f...613 Du får gå inn i politikken og endre på dette da siden du er så bestyrtet. Vi har 5 dagers arbeidsuke her i Norge. Det har fagbevegelsen kjempet gjennom, ikke kirken. Og gjelder alle. Dessuten vil en differensiering på fridager ikke la seg gjøre. Jeg kan godt ljuge på meg å være personlig kristen om det er eneste måten å få fridagene på. Siden jeg uke tror kostet det meg fint lite med en hvit løgn. Anonymkode: 3a367...da8
PurpleRain Skrevet 17. desember 2020 #100 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fordi antall arbeidsdager for fulltid er 230 dager i året? Og ikke det er ikke alle yrker hvor det lar seg gjennomføre? Tenker det hadde blitt populært om noen f.eks begynner å snekre kl 7 på morgenen i tett bebygd område 1.juledag. Hva med andre religiøse grupper i samfunnet? Skal de få fri sine høytidsdager? Anonymkode: 579f7...551 Hva med når andre religioner har høytidsdager? Hvorfor er det greit å starte å snekre klokken 7 de dagene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå