AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #61 Skrevet 17. desember 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Det heter «hellig»-dager, ikke sant? Anonymkode: 2e94f...613 Nei, det heter "skinn-hellig"-dager. Anonymkode: c3a63...a2f 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #62 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Akkurat som alle andre i Norge, du kan kanskje bare legge bort den følelsen av å ha mer rett til det enn alle andre. Eller nei vent, hva er vitsen med religion da, hvis det ikke er for å heve seg selv opp og over «de andre» Anonymkode: fb820...016 Tullprat 😊 Anonymkode: 2e94f...613
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #63 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nei, det heter "skinn-hellig"-dager. Anonymkode: c3a63...a2f Du tror ikke at det er noe som kan være hellig for andre selv om det ikke er det for deg? Anonymkode: 2e94f...613
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #64 Skrevet 17. desember 2020 pautina skrev (26 minutter siden): 😂😂😂 hallo, du ser ikke ironien i det du svarer her og originalspørmålet ditt?😂 Nei. Vennligst opplys meg. Anonymkode: 2e94f...613
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #65 Skrevet 17. desember 2020 pautina skrev (1 time siden): Pinsen er lagt på en gammel israelittisk høsttakkefest hvor man feiret at årets første avling kom i hus, så den hellige ånds hjemkomst er også strategisk plassert på en allerede eksisterende høytid🙄 kristne bør virkelig ikke kritisere andre for å rappe høytider altså... dere er den ubestridte kongen av det.... god solsnu til deg og gled deg over å ha fri sammen med venner og kjente😊 Tja.. hvem som har rappet hva fra hvem kan nok diskuteres. Konfirmasjon f eks, er et kristent rituale med bekreftelse av dåpsløftet. Senere stjålet av «humanetikere» for at ungdommene skal få feiring og gaver uten noen form for forpliktelse eller stillingstagning til noe som helst. Uten særlig annet innhold enn noen som leser et fint dikt og et «Kardemomme-budskap» om at alle må være snille med hverandre. Ofte feiret i en sjelløs gymsal. Hvilket verv er det dere feirer på Kristi Himmelfartsdag som gjør at dere må ha fri den dagen? Spør av rein nysgjerrighet. Anonymkode: 2e94f...613 1
pautina Skrevet 17. desember 2020 #66 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tja.. hvem som har rappet hva fra hvem kan nok diskuteres. Konfirmasjon f eks, er et kristent rituale med bekreftelse av dåpsløftet. Senere stjålet av «humanetikere» for at ungdommene skal få feiring og gaver uten noen form for forpliktelse eller stillingstagning til noe som helst. Uten særlig annet innhold enn noen som leser et fint dikt og et «Kardemomme-budskap» om at alle må være snille med hverandre. Ofte feiret i en sjelløs gymsal. Hvilket verv er det dere feirer på Kristi Himmelfartsdag som gjør at dere må ha fri den dagen? Spør av rein nysgjerrighet. Anonymkode: 2e94f...613 Enig i at humanetikerne kunne funnet ett annet ord en konfirmasjon som faktisk kommer av at man bekrefter dåpen. Men selve arrangementet er jo helt naturlig, ganske vanlig å feire overgangen fra barn til voksen, faktisk i alle kulturer, helt uten å bekrefte noe som helst annet enn det😊 og du har ikke vært i særlig mange borgerlige konfirmasjoner, de pleier å være på rådhuset og er minst like høytidsstemt som en trist stille gudstjeneste så det er nok øyet som ser. personlig feirer jeg ikke himmelspretten som noe annet enn at det er alltid velkomment med en fridag og det behøver absolutt ikke være akkurat den dagen, men igjen har man vel funnet ut at det er hyggelig å ha felles fridager😊 sånn som du svarer tenker jeg nesten at du er en ateist selv, som liker å provosere litt og få kristne til å framstå i et dårlig lys😊 2
pautina Skrevet 17. desember 2020 #67 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Nei. Vennligst opplys meg. Anonymkode: 2e94f...613 Du feirer og har fri på feil dager fordi kirken har bestemt hvilke datoer det skal være. Allikevel lurer du på hvorfor vi andre har fri de dagene staten har vedtatt at er felles fridager? igjen, jeg tror du troller litt og prøver å få kristne til å framstå litt lite reflekterte... 3
pautina Skrevet 17. desember 2020 #68 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Tullprat 😊 Anonymkode: 2e94f...613 Det var ett fantastisk argument😊
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #69 Skrevet 17. desember 2020 I min religion, som jeg har funnet på selv, ja det er helt sant, så er alt arbeid synd. Jeg er min egen profet og hver eneste dag er hellig. Religionen heter NAVdom men jeg vurderer å bytte navn til NAVslam for å også kanskje kunne få ekstra bidrag mot å love å verken omskjære eller tvangsgifte meg selv. Anonymkode: ab0b7...8d8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #70 Skrevet 17. desember 2020 pautina skrev (3 minutter siden): Enig i at humanetikerne kunne funnet ett annet ord en konfirmasjon som faktisk kommer av at man bekrefter dåpen. Men selve arrangementet er jo helt naturlig, ganske vanlig å feire overgangen fra barn til voksen, faktisk i alle kulturer, helt uten å bekrefte noe som helst annet enn det😊 og du har ikke vært i særlig mange borgerlige konfirmasjoner, de pleier å være på rådhuset og er minst like høytidsstemt som en trist stille gudstjeneste så det er nok øyet som ser. personlig feirer jeg ikke himmelspretten som noe annet enn at det er alltid velkomment med en fridag og det behøver absolutt ikke være akkurat den dagen, men igjen har man vel funnet ut at det er hyggelig å ha felles fridager😊 sånn som du svarer tenker jeg nesten at du er en ateist selv, som liker å provosere litt og få kristne til å framstå i et dårlig lys😊 Til det siste først: Jeg regner meg som kristen, er medlem av Den norske kirke, går ofte i gudstjenester. Er omgitt av ateister rundt meg, i tillegg til noen kristne, og noen som regner seg som agnostikere. Har absolutt ingen agenda om å stille kristne i et dårlig lys, det kan jeg forsikre om. Skjønner ikke hvorfor du tenker det. Joda, jeg har vært i mange borgerlige konfirmasjoner i slekta. Èn har vært i rådhus, de andre i gymsaler på skoler. Jeg har nok opplevd disse som temmelig sjelløse, om jeg skal være ærlig. «Triste, stille» gudstjenester har jeg ikke opplevd, så ja, det er nok øyet som ser 😊 Fint at du er ærlig på at Kristi Himmelfartsdag ikke feires, men for deg er en helt vanlig dag med fri fra jobb. Men enig med deg i at felles fridager er hyggelig 😊 Anonymkode: 2e94f...613
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #71 Skrevet 17. desember 2020 Og bare de som stemmer sosialistisk skal ha fri på 1. mai da regner jeg med...? Jeg kan fjerne ha fri andre dager enn de bestemte røddagene, men ikke pokker om du har krav på mer fri på grunn av din tro. Anonymkode: 3a367...da8 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #72 Skrevet 17. desember 2020 Jeg er kristen og synes det hadde vært litt rart om dette ikke skulle vært likt for alle. Helligdagene er egentlig fint å ha fri på synes jeg, fordi det er fint med litt fri en gang iblant. Men om noen hadde bestemt at vi ikke skal f eks ha fri på Kristi himmelfartsdag lenger så hadde jeg ikke blitt sur. Det hadde gått helt greit for min del. Anonymkode: d010e...288 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #73 Skrevet 17. desember 2020 pautina skrev (14 minutter siden): Du feirer og har fri på feil dager fordi kirken har bestemt hvilke datoer det skal være. Allikevel lurer du på hvorfor vi andre har fri de dagene staten har vedtatt at er felles fridager? igjen, jeg tror du troller litt og prøver å få kristne til å framstå litt lite reflekterte... Hæ? Jeg feirer og har fri på helligdager i tråd med mitt kristne livssyn og kirkeåret. Det er fint, slik at jeg bl.a. kan gå i gudstjeneste/messe disse dagen, slik jeg faktisk har rett til ihht menneskerettighetene. Når det gjelder dagene som staten har vedtatt er felles fridager (som du kaller det), så er nok dette en etterlevning fra tiden før stat og kirke ble atskilt. I tråd med denne atskillelsen, så er det kanskje på tide at man ser nærmere på helligdagene/fridagene også? Om du tror at jeg troller og ikke er ærlig, så sier det mest om deg. Anonymkode: 2e94f...613
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #74 Skrevet 17. desember 2020 muslimer har også fri Anonymkode: 58891...902
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #75 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Tja.. hvem som har rappet hva fra hvem kan nok diskuteres. Konfirmasjon f eks, er et kristent rituale med bekreftelse av dåpsløftet. Senere stjålet av «humanetikere» for at ungdommene skal få feiring og gaver uten noen form for forpliktelse eller stillingstagning til noe som helst. Uten særlig annet innhold enn noen som leser et fint dikt og et «Kardemomme-budskap» om at alle må være snille med hverandre. Ofte feiret i en sjelløs gymsal. Hvilket verv er det dere feirer på Kristi Himmelfartsdag som gjør at dere må ha fri den dagen? Spør av rein nysgjerrighet. Anonymkode: 2e94f...613 Konfirmasjon er nok ikke opprinnelig en kristen skikk, nei. Romerne drev med det lenge før kristendommen kom inn i bildet, da i forbindelse med soldater som var ferdige med opplæringen og skulle ut i krig. Dessuten er det knapt en religion eller kultur i verden som ikke har en eller annen form for rite for overgangen til voksenlivet, så at kristne er kunnskapsløse og frekke nok nok til å mene at de har hevd på både konfirmasjon og andre overgangsriter er direkte latterlig. Anonymkode: 9cf7e...3e1 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #76 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Konfirmasjon er nok ikke opprinnelig en kristen skikk, nei. Romerne drev med det lenge før kristendommen kom inn i bildet, da i forbindelse med soldater som var ferdige med opplæringen og skulle ut i krig. Dessuten er det knapt en religion eller kultur i verden som ikke har en eller annen form for rite for overgangen til voksenlivet, så at kristne er kunnskapsløse og frekke nok nok til å mene at de har hevd på både konfirmasjon og andre overgangsriter er direkte latterlig. Anonymkode: 9cf7e...3e1 Jada. Mange overgangsriter verden over i mange kulturer. Men vi må vel være enig om at på et tidspunkt oppsto «humanetisk konfirmasjon» som lignet mistenkelig på dem kristne konfirmasjonen (bekreftelsen av dåpsløftet). Anonymkode: 2e94f...613
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #77 Skrevet 17. desember 2020 Anonymus Notarius skrev (3 timer siden): Det er i hovedsak arbeiderbevegelsen som har skaffa feriedagene våre, ikke kirken. De ulike helligdagene er nasjonale fridager, som man har rett på fri (evt. ekstra betaling) på, uansett hvilken religion man tilhører eller ikke tilhører. Jula er dessuten et eksempel på en høytid som er mer kulturell enn religiøs. Interessant. Er det den norske arbeiderbevegelsen som har skaffet disse helligdagene også Sverige, Danmark, Storbritannia og flere andre europeiske land? I Sverige har de faktisk enda flere helligdager enn oss. Hvordan har den norske arbeiderbevegelsen jobbet for å få til dette? Anonymkode: 2e94f...613
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #78 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og bare de som stemmer sosialistisk skal ha fri på 1. mai da regner jeg med...? Jeg kan fjerne ha fri andre dager enn de bestemte røddagene, men ikke pokker om du har krav på mer fri på grunn av din tro. Anonymkode: 3a367...da8 1. mai er arbeidernes fridag og ikke det vi diskuterer her. Bare sånn for å ha ryddet i det. Ingen steder har jeg sagt at jeg har krav på mer fri enn deg. Anonymkode: 2e94f...613
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 17. desember 2020 #79 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Interessant. Er det den norske arbeiderbevegelsen som har skaffet disse helligdagene også Sverige, Danmark, Storbritannia og flere andre europeiske land? I Sverige har de faktisk enda flere helligdager enn oss. Hvordan har den norske arbeiderbevegelsen jobbet for å få til dette? Anonymkode: 2e94f...613 Arbeiderbevegelsen er jo en verdensomspennende bevegelse. Hvem tror du har skaffa oss 5 ukers ferie i Norge? Kirken?
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #80 Skrevet 17. desember 2020 Anonymus Notarius skrev (14 minutter siden): Arbeiderbevegelsen er jo en verdensomspennende bevegelse. Hvem tror du har skaffa oss 5 ukers ferie i Norge? Kirken? Men det er jo ikke feriedager vi debatter. Eller 1. mai. Eller avspaseringsdager man måtte ha. Anonymkode: 2e94f...613
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå