Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det er i hovedsak arbeiderbevegelsen som har skaffa feriedagene våre, ikke kirken. De ulike helligdagene er nasjonale fridager, som man har rett på fri (evt. ekstra betaling) på, uansett hvilken religion man tilhører eller ikke tilhører. Jula er dessuten et eksempel på en høytid som er mer kulturell enn religiøs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne sikkert gjort det, men et absolutt minstekrav bør vel da være at de som da ønsker å ta ut disse helligdagene går i kirken hver søndag resten av året.

men, sånn seriøst. Jeg unner oss alle disse ekstra fridagene. Selv feirer jeg familie og vennskap. Det er min religion.

SFX

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva tenker du om de engelsktalende da? Dersom feirer christmas? Sikkert mange som feirer «christmas» som er ateister. Går begge veier.

Anonymkode: 2e94f...613

Ja, går begge veier ettersom de religiøse har lyktes med å over tid kuppe en markering som opprinnelig ikke har noe med religiøs overtro å gjøre.

Mange engelsktalende som ikke kaller det christmas også, av samme grunn som jeg ikke ønsker å bruke navnet kristmesse på denne høytiden.

I denne tråden er det jo noen som mener at ateister ikke skal ha rett på samme antall fridager i mørketiden som de religiøse- tror nok hedningene tok fri ved solsnu lenge før ørkenreligionene fikk fotfeste og ble akseptert som «sannhet»

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal ateister ha fri fra jobb på kristne helligdager som f.eks 1. og 2.  juledag, 1. påskedag. Kristi himmelfartsdag, 1. pinsedag osv? Hvorfor kan de ikke heller jobbe? Hvorfor skal de ha fri til å feire noe de ikke tror på disse dagene samt til å holde hviledagen (søndag) hellig? jeg får ikke fri fra jobb når f eks muslimer feirer sine høytider, noe jeg synes er helt rimelig. Fri på kristne helligdager bør være forbeholdt de som faktisk er kristne og f eks er medlem av et kristent trossamfunn (som f eks DNK, DKK e.l.)

Kan noen av dere ateister svare meg på hvorfor dere synes det er rett og rimelig at dere får fri til å feire kristne høytidsdager? Og gjerne også si noe om hvordan dere feirer disse dagene.

Det er offentlig fridager, og da har jeg fri. 

Anonymkode: bc95f...f04

Skrevet (endret)

Mennesker har et universelt behov for ritualer og festdager/fridager som markerer og bryter opp året. Det er ingen tilfeldighet at de eldste tradisjonene vi har er knyttet til solvervene slik som ab 08acb...669 forklarer. Kristendommen har bare eksistert i 1000 år i Norge og kun 2000 ellers. Før det har vi altså hatt flere titalls tusen år med ritualer rundt de samme tidene. Samtidig som færre er troende kristne i Norge så har vi en stor kristen kulturarv. Fravær av tro fjerner hverken menneskers behov for ritualer/festdager/fridager, de urgamle tradisjonene som følger solvervene eller den kristne kulturarven i Norge.

Endret av Frøkensina
  • Liker 1
Skrevet
keops skrev (12 minutter siden):

Ja, går begge veier ettersom de religiøse har lyktes med å over tid kuppe en markering som opprinnelig ikke har noe med religiøs overtro å gjøre.

Mange engelsktalende som ikke kaller det christmas også, av samme grunn som jeg ikke ønsker å bruke navnet kristmesse på denne høytiden.

I denne tråden er det jo noen som mener at ateister ikke skal ha rett på samme antall fridager i mørketiden som de religiøse- tror nok hedningene tok fri ved solsnu lenge før ørkenreligionene fikk fotfeste og ble akseptert som «sannhet»

Ser ikke at noen her mener at ateistene ikke skal ha samme rett på fridager. Det er disse spesifikke kristne helligdagene og søndagene vi snakker om.  Mange argumenterer med behov for fri og «deilig med fri» og sånn. Helt forståelig det. Hvis man skal telle antall fridager pinlig nøyaktig, så kan vel ateistene ta ut disse dagene på andre dager enn helligdager og søndager? Ville kanskje gjort det lettere å få arbeidskabalen i arbeidslivet til å gå opp også.  

Flere argumenterer med at fri for alle på helligdager er noe staten bare har bestemt. Så da må det fortsette å være sånn for all framtid?

Skrevet

Hvorfor skal ateister ha fri fra jobb på kristne helligdager som f.eks 1. og 2.  juledag, 1. påskedag. Kristi himmelfartsdag, 1. pinsedag osv? Hvorfor kan de ikke heller jobbe? Hvorfor skal de ha fri til å feire noe de ikke tror på disse dagene samt til å holde hviledagen (søndag) hellig? jeg får ikke fri fra jobb når f eks muslimer feirer sine høytider, noe jeg synes er helt rimelig. Fri på kristne helligdager bør være forbeholdt de som faktisk er kristne og f eks er medlem av et kristent trossamfunn (som f eks DNK, DKK e.l.)

Kan noen av dere ateister svare meg på hvorfor dere synes det er rett og rimelig at dere får fri til å feire kristne høytidsdager? Og gjerne også si noe om hvordan dere feirer disse dagene.

Anonymkode:

image.png

Anonymkode: fb820...016

• Liker 5
Skrevet
Frøkensina skrev (11 minutter siden):

Mennesker har et universelt behov for ritualer og festdager/fridager som markerer og bryter opp året. Det er ingen tilfeldighet at de eldste tradisjonene vi har er knyttet til solvervene slik som ab 08acb...669 forklarer. Kristendommen har bare eksistert i 1000 år i Norge og kun 2000 ellers. Før det har vi altså hatt flere titalls tusen år med ritualer rundt de samme tidene. Samtidig som færre er troende kristne i Norge så har vi en stor kristen kulturarv. Fravær av tro fjerner hverken menneskers behov for ritualer/festdager/fridager, de urgamle tradisjonene som følger solvervene eller den kristne kulturarven i Norge.

Godt svar. Og jeg er godt kjent med alle disse solvervene som trekkes fram (selv om jeg ikke har noe forhold til dem). Godt kjent med Norges historie i førkristen-tid også. Synes likevel det er litt rart at man argumenterer sterkt for feiring av ulike solverv opprinnelig feiret lang tid tilbake, mens kristne feiringer (som vi jo faktisk har opplevd i vår levetid) liksom skal være mer fremmed.

Hvilket verv er det dere feirer i pinsen? Hvordan feires det?

Skrevet

Men hvorfor mener du skille på når man skal ha fri skal gå ved personlig tro??  
Og hvorfor mener du ateistene skal jobbe i feks julen, når denne høytiden opprinnelig har null med religion å gjøre?

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor skal religiøse ha fri på helligdager? 

Anonymkode: 97266...79f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Godt svar. Og jeg er godt kjent med alle disse solvervene som trekkes fram (selv om jeg ikke har noe forhold til dem). Godt kjent med Norges historie i førkristen-tid også. Synes likevel det er litt rart at man argumenterer sterkt for feiring av ulike solverv opprinnelig feiret lang tid tilbake, mens kristne feiringer (som vi jo faktisk har opplevd i vår levetid) liksom skal være mer fremmed.

Hvilket verv er det dere feirer i pinsen? Hvordan feires det?

Pinsen er lagt på en gammel israelittisk høsttakkefest hvor man feiret at årets første avling kom i hus, så den hellige ånds hjemkomst er også strategisk plassert på en allerede eksisterende høytid🙄

kristne bør virkelig ikke kritisere andre for å rappe høytider altså... dere er den ubestridte kongen av det....

god solsnu til deg og gled deg over å ha fri sammen med venner og kjente😊

• Liker 6
Skrevet

Fordi min jobb er stengt fra 23 til 4 januar. Så 5 januar kan jeg komme å jobbe. Happy for det🤗💃

Anonymkode: 92a19...ccb

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal religiøse ha fri på helligdager? 

Frihet til å utøve sin religion er nedfelt i menneskerettighetene. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ser ikke at noen her mener at ateistene ikke skal ha samme rett på fridager. Det er disse spesifikke kristne helligdagene og søndagene vi snakker om.  Mange argumenterer med behov for fri og «deilig med fri» og sånn. Helt forståelig det. Hvis man skal telle antall fridager pinlig nøyaktig, så kan vel ateistene ta ut disse dagene på andre dager enn helligdager og søndager? Ville kanskje gjort det lettere å få arbeidskabalen i arbeidslivet til å gå opp også.  

Flere argumenterer med at fri for alle på helligdager er noe staten bare har bestemt. Så da må det fortsette å være sånn for all framtid?

Da kan vel du ta fri i september da Jesus mest sannsynlig ble født og la oss andre feire at dagene blir lenger når sola snur som vi alltid har gjort😊

• Liker 6
Skrevet
pautina skrev (3 minutter siden):

Da kan vel du ta fri i september da Jesus mest sannsynlig ble født og la oss andre feire at dagene blir lenger når sola snur som vi alltid har gjort😊

Går ikke. Følger kirkeåret 😊

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Da bør du kanskje vurdere å melde deg ut?

Hvorfor det? Jeg har det helt greit med å stå oppført der, fordi det finnes enkelte deler av kirken jeg liker - dog troen er ikke noe for meg.

Er ikke kristen, men nyter fridagene da.

Poenget var at det er mange med meg - det viser blant annet undersøkelser om hvor mange i Norge som stor på gud målt opp mot hvor mange som er medlemmer av statskirken. Etter logikken i HI burde vel de også da siles ut og ikke få fri - hvordan skulle det gått for seg egentlig?

Anonymkode: c011c...ef4

Skrevet

Heldigvis ikke jeg som skal organisere det, men medlemskap i et kristent trossamfunn kan være en start?

Skjønner f eks ikke hvorfor medlemmer av Humanetisk forbund har behov for helligdagsfri.

Jeg er ateist og kunne gjerne hatt fri tilsvarende antall dager som jeg valgte selv. 

Anonymkode: 94090...f3f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat som alle andre i Norge, du kan kanskje bare legge bort den følelsen av å ha mer rett til det enn alle andre. Eller nei vent, hva er vitsen med religion da, hvis det ikke er for å heve seg selv opp og over «de andre»

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

image.png

Hijab kom ikke på moten før i 1979, og er først og fremst et symbol på politisk islam. Før kunne man skjelne hvor muslimer kom fra på hvordan de bar sløret. Hijaben er en ny greie.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

😂😂😂 hallo, du ser ikke ironien i det du svarer her og originalspørmålet ditt?😂

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...