Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Skjønner f eks ikke hvorfor medlemmer av Humanetisk forbund har behov for helligdagsfri.

Anonymkode: 2e94f...613

Men så er det heldigvis sånn at man ikke behøver å forstå alt i verden heller da. 🙂 

Anonymkode: 8fade...b1b

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tilbøyelig til å være enig i prinsippet.

Men: At en religion arver et samfunns tradisjonelle feiringer og overtar feiringens opprinnelige innhold, er vel nokså vanlig. Jul er en tradisjonell feiring som er mye eldre enn kristendommen. Det blir derfor helt feil å frata nordmenn å delta i tradisjonen bare fordi de ikke er overtroiske.

Tror også folk rett og slett har behov for noen ferier som er felles for de fleste og som virker som lim i samfunnet. Jul og påske fungerer på den måten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tilbøyelig til å være enig i prinsippet.

At en religion arver et samfunns tradisjonelle feiringer og overtar feiringens opprinnelige innhold, er vel nokså vanlig. Jul er en tradisjonell feiring som er mye eldre enn kristendommen. Det blir derfor helt feil å frata nordmenn å delta i tradisjonen bare fordi de ikke er 

Anonymkode: 950c6...cc2

Unnskyld for denne, det var jeg som bedrev klønete fingertrøbbel og får heller ikke rettet opp da jeg presterte å trykke på «anonym»-knappen... 

Skrevet
Nattero skrev (13 minutter siden):

Jeg er døpt i kirka...- kan jeg ta fri da?? 😇😁

Så klart. Da er du jo medlem av et kristent trossamfunn 😀

Skrevet

Feirer ikke jul eller noen av de der dagene men elsker å ha fri❤️

Anonymkode: 792fb...4f9

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er maange kristne som mer eller mindre bare er det på papiret - hva med dem, de har jo egentlig ikke troen på plass, burde de også jobbe? Jeg faller nok innunder den kategorien, er døpt og står oppført i statskirken, men tror jo ikke et døyt på det eventyret av en bibel.

Anonymkode: c011c...ef4

Da bør du kanskje vurdere å melde deg ut?

• Liker 2
Skrevet

Det blir rot i samfunnet hvis vi skal ha fri tilsvarende andre lovpålagte fridager, eller bare jobbe de dagene og tjene mer enn religiøse. 

• Liker 1
Skrevet
Morpheus skrev (1 minutt siden):

Det blir rot i samfunnet hvis vi skal ha fri tilsvarende andre lovpålagte fridager, eller bare jobbe de dagene og tjene mer enn religiøse. 

Hvorfor er det et problem at noen da jobber mer og tjener mer?

Skrevet

Jeg feirer jul, forstår ikke hvorfor de som feirer kristmesse ( som det later til at trådstarter gjør) velger å bruke samme navn på sin feiring.

Sikkert fordi det er lettvint, men så får man alle misforståelsene som at «alle» feirer fødselsdagen til en mann fra Midtøsten.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det et problem at noen da jobber mer og tjener mer?

Sosial dumping av religiøse folk. De vil slite mer økonomisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Heldigvis ikke jeg som skal organisere det, men medlemskap i et kristent trossamfunn kan være en start?

Skjønner f eks ikke hvorfor medlemmer av Humanetisk forbund har behov for helligdagsfri.

Hva med meg som er personlig kristen, men som ikke er medlem i et kristent trossamfunn? Får jeg ikke fri?

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det heter «hellig»-dager, ikke sant? 

Sjekk ditt eget innlegg før du kommenterer arrogant på andre sine grammatikk feil!

Skrevet

Jul har da ikke noe med religion lenger å gjøre for 99%. Det er tradisjon og familiedager. Og alle har fri, uansett religion (kommer ann på yrke da men).

ALternativet er eventuelt å ikke kalle det juleferie, men vinterferie - så får folk feire som de vil.

Anonymkode: 90050...ea5

• Liker 2
Skrevet
keops skrev (1 minutt siden):

Jeg feirer jul, forstår ikke hvorfor de som feirer kristmesse ( som det later til at trådstarter gjør) velger å bruke samme navn på sin feiring.

Sikkert fordi det er lettvint, men så får man alle misforståelsene som at «alle» feirer fødselsdagen til en mann fra Midtøsten.

Hva tenker du om de engelsktalende da? Dersom feirer christmas? Sikkert mange som feirer «christmas» som er ateister. Går begge veier.

• Liker 1
Skrevet
twitter skrev (2 minutter siden):

Sjekk ditt eget innlegg før du kommenterer arrogant på andre sine grammatikk feil!

Var ikke kommentar på grammatikkfeil, men på innholdet i ord :) les en gang til.

Skrevet

Jeg som arbeidsgiver ville kanskje utnyttet dette hvis de som ikke er religiøse er fritt tilgjengelig disse dagene. Mens de få kristne som er igjen og krevde fri, ville jeg dumpet. Det hadde vært noe av det første jeg spurte om på et jobbintervju. De som ikke er kristne ville vært mer attraktive i arbeidsmarkedet. 

• Liker 3
Skrevet

Ganske sikker på at dette er grunnskolen pensum, men for alle del. Fjern de offentlige fridagen, betyr i praksis slutten på mange religiøs feiringer. 

Anonymkode: 91eff...5e2

Skrevet

Jeg ser så absolutt poenget ditt ts. Da jeg var liten (90tallet) lærte vi om Josef og Maria i barnehagen, vi hadde julespill på skolen, sang "et barn er født i Betlehem" og det var skolegudstjeneste alle årene, uten at noen lagde noe nummer ut av det. Så for min del har det alltid vært en sterk kobling mellom kristendom og jul, og etter jeg mistet barnetroa har jeg også mistet helt interessen for hele jula. Og såkalte "jol" driter jeg iallefall i.

Sånn det er nå virker det som folk bare plukker ut det de liker av kristne tradisjoner og pisser på resten. Mange døper fortsatt barna sine på grunn av tradisjon, men får åndenød dersom det arrangeres skolegudstjeneste. Human etisk forbund lager kopier av religiøse ritualer, så folk fremdeles har en unnskyldning til å invitere til fest og få gaver. Jeg hadde fått mye større respekt for forbundet om dette forslaget kom opp!

Anonymkode: 0af3e...8fc

• Liker 1
Skrevet
Morpheus skrev (2 minutter siden):

Jeg som arbeidsgiver ville kanskje utnyttet dette hvis de som ikke er religiøse er fritt tilgjengelig disse dagene. Mens de få kristne som er igjen og krevde fri, ville jeg dumpet. Det hadde vært noe av det første jeg spurte om på et jobbintervju. De som ikke er kristne ville vært mer attraktive i arbeidsmarkedet. 

Skjønner. Og det du tar opp kan faktisk være et reelt problem. Samtidig tenker jeg at å måtte redegjøre for personlig tro og livssyn i et jobbintervju ville være for drøyt, og antakelig ulovlig for arbeidsgiver å stille et slikt spørsmål. Akkurat som at man heller ikke har lov til å spørre om eventuell planlagt graviditet osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ser så absolutt poenget ditt ts. Da jeg var liten (90tallet) lærte vi om Josef og Maria i barnehagen, vi hadde julespill på skolen, sang "et barn er født i Betlehem" og det var skolegudstjeneste alle årene, uten at noen lagde noe nummer ut av det. Så for min del har det alltid vært en sterk kobling mellom kristendom og jul, og etter jeg mistet barnetroa har jeg også mistet helt interessen for hele jula. Og såkalte "jol" driter jeg iallefall i.

Sånn det er nå virker det som folk bare plukker ut det de liker av kristne tradisjoner og pisser på resten. Mange døper fortsatt barna sine på grunn av tradisjon, men får åndenød dersom det arrangeres skolegudstjeneste. Human etisk forbund lager kopier av religiøse ritualer, så folk fremdeles har en unnskyldning til å invitere til fest og få gaver. Jeg hadde fått mye større respekt for forbundet om dette forslaget kom opp!

Anonymkode: 0af3e...8fc

Enig med deg ☺️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...