AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 Hvorfor skal ateister ha fri fra jobb på kristne helligdager som f.eks 1. og 2. juledag, 1. påskedag. Kristi himmelfartsdag, 1. pinsedag osv? Hvorfor kan de ikke heller jobbe? Hvorfor skal de ha fri til å feire noe de ikke tror på disse dagene samt til å holde hviledagen (søndag) hellig? jeg får ikke fri fra jobb når f eks muslimer feirer sine høytider, noe jeg synes er helt rimelig. Fri på kristne helligdager bør være forbeholdt de som faktisk er kristne og f eks er medlem av et kristent trossamfunn (som f eks DNK, DKK e.l.) Kan noen av dere ateister svare meg på hvorfor dere synes det er rett og rimelig at dere får fri til å feire kristne høytidsdager? Og gjerne også si noe om hvordan dere feirer disse dagene. Anonymkode: 2e94f...613 8
Ginny Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 Jul var opprinnelig ikke en kristen greie da 😛 Norge har valgt å ha disse dagene som røde dager. Det henger igjen fra gammelt av da flere trodde på religion. Hvis du har problemer med det så ta det opp med Erna. 26
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor skal ateister ha fri fra jobb på kristne helligdager som f.eks 1. og 2. juledag, 1. påskedag. Kristi himmelfartsdag, 1. pinsedag osv? Hvorfor kan de ikke heller jobbe? Hvorfor skal de ha fri til å feire noe de ikke tror på disse dagene samt til å holde hviledagen (søndag) hellig? jeg får ikke fri fra jobb når f eks muslimer feirer sine høytider, noe jeg synes er helt rimelig. Fri på kristne helligdager bør være forbeholdt de som faktisk er kristne og f eks er medlem av et kristent trossamfunn (som f eks DNK, DKK e.l.) Kan noen av dere ateister svare meg på hvorfor dere synes det er rett og rimelig at dere får fri til å feire kristne høytidsdager? Og gjerne også si noe om hvordan dere feirer disse dagene. Anonymkode: 2e94f...613 Du har helt rett. Alle burde jobbe på disse dagene. Anonymkode: 3538e...0dc
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 Ginny skrev (1 minutt siden): Jul var opprinnelig ikke en kristen greie da 😛 Norge har valgt å ha disse dagene som røde dager. Det henger igjen fra gammelt av da flere trodde på religion. Hvis du har problemer med det så ta det opp med Erna. Det heter «hellig»-dager, ikke sant? Anonymkode: 2e94f...613 4
MortenMinstelønn Skrevet 17. desember 2020 #5 Skrevet 17. desember 2020 Nå er jeg spent på hvordan TS ønsker å organisere dette opplegget. Hva med agnostikere? Jobbe halv dag? 27
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 Jobnen min har åpent alle dager utenom 17 mai, Juleaften og første juledag. Så syns det er helt Ok å få tre dager garantert fri i året for å møte familie. Kristen eller ei. Ingen av oss er maskineri. Tror heller ikke jobben min hadde brydd seg om jeg var kristen. Har ikke fått tatt meg fri på helligdager uansett. Anonymkode: 4077e...16a 4
Nattero Skrevet 17. desember 2020 #7 Skrevet 17. desember 2020 Jeg er døpt i kirka...- kan jeg ta fri da?? 😇😁
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #8 Skrevet 17. desember 2020 Hvorfor må religiøse ha fri på helligdager da? De kunne jo brukt feriedagene sine der det passet dem best. Hadde vært bedre om alle heller hadde en ekstra ferieuke, så kunne man sett hvor mange såkalt kristne som hadde tatt fri på Kristi himmelfart... Anonymkode: 76e67...04a 21
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #10 Skrevet 17. desember 2020 Fordi dagene er definert som nasjonale fridager. Det er opp til staten hva de definerer som fridager. Som 1.mai, og 1.januar, og ikke minst lørdag og søndag, som ikke har noe med kristendommen å gjøre. Om vi etterhvert får så mange muslimer i landet at det er naturlig at noen av de sentrale dagene her også blir nasjonale fridager så skjer det. Anonymkode: 3db3c...5f3 10
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #11 Skrevet 17. desember 2020 Fordi antall arbeidsdager for fulltid er 230 dager i året? Og ikke det er ikke alle yrker hvor det lar seg gjennomføre? Tenker det hadde blitt populært om noen f.eks begynner å snekre kl 7 på morgenen i tett bebygd område 1.juledag. Hva med andre religiøse grupper i samfunnet? Skal de få fri sine høytidsdager? Anonymkode: 579f7...551 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #12 Skrevet 17. desember 2020 MortenMinstelønn skrev (Akkurat nå): Nå er jeg spent på hvordan TS ønsker å organisere dette opplegget. Hva med agnostikere? Jobbe halv dag? Heldigvis ikke jeg som skal organisere det, men medlemskap i et kristent trossamfunn kan være en start? Skjønner f eks ikke hvorfor medlemmer av Humanetisk forbund har behov for helligdagsfri. Anonymkode: 2e94f...613 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #13 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor skal ateister ha fri fra jobb på kristne helligdager som f.eks 1. og 2. juledag, 1. påskedag. Kristi himmelfartsdag, 1. pinsedag osv? Hvorfor kan de ikke heller jobbe? Hvorfor skal de ha fri til å feire noe de ikke tror på disse dagene samt til å holde hviledagen (søndag) hellig? jeg får ikke fri fra jobb når f eks muslimer feirer sine høytider, noe jeg synes er helt rimelig. Fri på kristne helligdager bør være forbeholdt de som faktisk er kristne og f eks er medlem av et kristent trossamfunn (som f eks DNK, DKK e.l.) Kan noen av dere ateister svare meg på hvorfor dere synes det er rett og rimelig at dere får fri til å feire kristne høytidsdager? Og gjerne også si noe om hvordan dere feirer disse dagene. Anonymkode: 2e94f...613 Det er nok ikke slik. Jeg har 31-34 fridager i året (utenom helg) 5-6 av disse tvinges jeg å ta på en gitt dag fordi noen tror på en fantasifigur. Èn må jeg ta 1. mai fordi noen tror på sosialismen. Resten får jeg heldigvis bestemme over selv. Anonymkode: f3725...897 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #14 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor skal ateister ha fri fra jobb på kristne helligdager som f.eks 1. og 2. juledag, 1. påskedag. Kristi himmelfartsdag, 1. pinsedag osv? Hvorfor kan de ikke heller jobbe? Hvorfor skal de ha fri til å feire noe de ikke tror på disse dagene samt til å holde hviledagen (søndag) hellig? jeg får ikke fri fra jobb når f eks muslimer feirer sine høytider, noe jeg synes er helt rimelig. Fri på kristne helligdager bør være forbeholdt de som faktisk er kristne og f eks er medlem av et kristent trossamfunn (som f eks DNK, DKK e.l.) Kan noen av dere ateister svare meg på hvorfor dere synes det er rett og rimelig at dere får fri til å feire kristne høytidsdager? Og gjerne også si noe om hvordan dere feirer disse dagene. Anonymkode: 2e94f...613 Hvorfor en ateist mener hen skal feire vintersolverv (såkalt "jul") sommersolverv, (såkalt "sankthans") vårjevndøgn (i 2020 kaller mange den "påske") og høstsolverv (halloween)? Det alle "religioner" (internasjonale selskaper som tjener milliarder av dollar i året på å selge overtro til tåper) feirer er solens bevegelse over himmelen. Solen og jordens relasjon til den er vårt livsgrunnlag. Vi feirer i 2020 det samme som steinaldermenneskene feiret - livet. At de nåværende store overtroene har gitt solens faser egne navn og lagt seremoniene sine til dem? Det er jo irrelevant. Vintersolverv, ts, vil være der når kristendommen om noen år endelig er glemt og erstattet av et nytt internasjonalt selskap som kaller seg noe annet og selger en annen overtro. Anonymkode: 08acb...669 24
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #15 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor en ateist mener hen skal feire vintersolverv (såkalt "jul") sommersolverv, (såkalt "sankthans") vårjevndøgn (i 2020 kaller mange den "påske") og høstsolverv (halloween)? Det alle "religioner" (internasjonale selskaper som tjener milliarder av dollar i året på å selge overtro til tåper) feirer er solens bevegelse over himmelen. Solen og jordens relasjon til den er vårt livsgrunnlag. Vi feirer i 2020 det samme som steinaldermenneskene feiret - livet. At de nåværende store overtroene har gitt solens faser egne navn og lagt seremoniene sine til dem? Det er jo irrelevant. Vintersolverv, ts, vil være der når kristendommen om noen år endelig er glemt og erstattet av et nytt internasjonalt selskap som kaller seg noe annet og selger en annen overtro. Anonymkode: 08acb...669 Beste innlegget hittil. +100 likertrykk* Anonymkode: bba99...2d3 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #16 Skrevet 17. desember 2020 Det er maange kristne som mer eller mindre bare er det på papiret - hva med dem, de har jo egentlig ikke troen på plass, burde de også jobbe? Jeg faller nok innunder den kategorien, er døpt og står oppført i statskirken, men tror jo ikke et døyt på det eventyret av en bibel. Anonymkode: c011c...ef4 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #17 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Heldigvis ikke jeg som skal organisere det, men medlemskap i et kristent trossamfunn kan være en start? Skjønner f eks ikke hvorfor medlemmer av Humanetisk forbund har behov for helligdagsfri. Anonymkode: 2e94f...613 Du har i praksis to alternativer; - alle har fridager etter trossamfunnet de tilhører - alle kan velge seg 10 tilfeldige fridager hvert år. Jeg er ikke kristen. Men må si jeg foretrekker at staten har definert dagene det er fri. For da slipper jeg at telefonen ringer i ett på fridagen min, og at håndverkerne hos naboen ikke begynner arbeidet kl 7 akkurat denne dagen. Anonymkode: 3db3c...5f3 6
K.B. Skrevet 17. desember 2020 #18 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hvorfor skal ateister ha fri fra jobb på kristne helligdager som f.eks 1. og 2. juledag, 1. påskedag. Kristi himmelfartsdag, 1. pinsedag osv? Hvorfor kan de ikke heller jobbe? Hvorfor skal de ha fri til å feire noe de ikke tror på disse dagene samt til å holde hviledagen (søndag) hellig? jeg får ikke fri fra jobb når f eks muslimer feirer sine høytider, noe jeg synes er helt rimelig. Fri på kristne helligdager bør være forbeholdt de som faktisk er kristne og f eks er medlem av et kristent trossamfunn (som f eks DNK, DKK e.l.) Kan noen av dere ateister svare meg på hvorfor dere synes det er rett og rimelig at dere får fri til å feire kristne høytidsdager? Og gjerne også si noe om hvordan dere feirer disse dagene. Anonymkode: 2e94f...613 Så du mener helligdager er knyttet opp mot religiøse merkedager og at kun de som er religiøse bør ha fri? Så interessant, min religion har mange merkedager. Første feiring starter faktisk 1.1 og ender ikke før 31.12. Men din logikk, så bør jo jeg få fri fra jobben for å feire disse helligdagene... 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #19 Skrevet 17. desember 2020 Tilbøyelig til å være enig i prinsippet. At en religion arver et samfunns tradisjonelle feiringer og overtar feiringens opprinnelige innhold, er vel nokså vanlig. Jul er en tradisjonell feiring som er mye eldre enn kristendommen. Det blir derfor helt feil å frata nordmenn å delta i tradisjonen bare fordi de ikke er Anonymkode: 950c6...cc2 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #20 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi dagene er definert som nasjonale fridager. Det er opp til staten hva de definerer som fridager. Som 1.mai, og 1.januar, og ikke minst lørdag og søndag, som ikke har noe med kristendommen å gjøre. Om vi etterhvert får så mange muslimer i landet at det er naturlig at noen av de sentrale dagene her også blir nasjonale fridager så skjer det. Anonymkode: 3db3c...5f3 Hm.. om vi alle skal ha fri på muslimenes høytidsdager i tillegg til de kristne, da blir det jo fryktelig mange «nasjonale fridager». Og hva med andre religioner, hvor skal grensen settes? Ateistene roper høyt om at skolegudstjenester må kuttes ut og alt som smaker av 1000 år gammel kristen kulturarv og historie må vekk. Men fri skal de ha. Anonymkode: 2e94f...613 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå