AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 Hva er greia med folk som ikke klarer/vil hilse når man kommer på jobb og sier hei mens man går forbi og de er i en samtale med noen andre? Selv om de ser deg midt i øynene når du sier hei? Er det fordi de er trege eller prøver å være slemme? Skal man ikke si hei når folk snakker med andre? Anonymkode: f213f...d07 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 Jeg nikker når jeg er i samtale med andre og ser kjentfolk . Det har dog i vanskelige samtaler at jeg har måtte se forbi folk for å ikke miste fokus . Anonymkode: f8d01...50e 8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 Jeg mister fokus lett om jeg skal drive å si hei til folk jeg går forbi mens jeg er i en samtale. Jeg gir et smil/nikk istedenfor. Istedenfor å si hei, så kan du heller smile/nikke når personen er opptatt. Anonymkode: 38993...bc3 11
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 Det er ganske uhøflig å rope hei/god morgen til folk som er midt i en samtale eller oppgave. Da smiler og nikker man - om de ser på deg. Anonymkode: 40673...452 25
Gjest ti10 Skrevet 17. desember 2020 #5 Skrevet 17. desember 2020 Det er jo mulig at de ikke vil være uhøflig overfor den personen de snakker med. Det kan være ganske frustrerende å være i en samtale med noen som hele tiden avbryter for å snakke til andre. Klart det går an å smile eller nikke, men det kan jo være at de er veldig fokusert på samtaletemaet. Jeg bryr meg ikke om sånt, med mindre det er snakk om folk som konsekvent og helt tydelig overser meg uten grunn. Da hadde jeg nok lurt litt.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 Jeg har litt dårlig oppmerksomhet så jeg får det ofte ikke med meg før det er for sent selv om det ser ut som jeg bare velger å ikke svare. Anonymkode: c84c7...2d9 3
Gjest Lexie Grey Skrevet 17. desember 2020 #7 Skrevet 17. desember 2020 Hvis jeg ser noen jeg pleier å hilse på men personen da snakker med noen andre, går jeg bare forbi for og ikke forstyrre i samtalen. Gir kanskje heller et smil. Også hvis jeg er den som står og snakker med noen, synes jeg det er litt distraherende dersom noen hilser på i forbifarten. Man er jo opptatt i en annen samtale. Mener ikke å være slem som du spør om, det er ganske enkelt bare fordi jeg er fokusert i en prat og samtidig skjer det litt uforberedt slik at jeg ikke rekker helt å reagere.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #8 Skrevet 18. desember 2020 Men skal man bare komme og gå på jobb uten å si hei og hadet da fordi man ikke kan si et ord til de som er i en samtale? Noen av de står jo og skravler hver gang man er forbi så da er det normal etikette å ikke si noe? Anonymkode: f213f...d07
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #9 Skrevet 18. desember 2020 Jeg forstår ikke dette helt for andre folk hilser jo på meg når jeg sitter og prater med andre og det ville føltes veldig slemt for meg å ignorere det. Anonymkode: f213f...d07
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #10 Skrevet 18. desember 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg forstår ikke dette helt for andre folk hilser jo på meg når jeg sitter og prater med andre og det ville føltes veldig slemt for meg å ignorere det. Anonymkode: f213f...d07 Jeg synes det ville vært "slemt" (mener da uhøflig) å få et avbrudd i samtalen for å hilse på noen verbalt. For meg blir det et nikk, smil eller annen form for anerkjennelse, som samtidig forklarer at jeg er opptatt. Synes egentlig det er en uting at folk bryter inn i samtaler for å hilse på, er man opptatt så kan man vel hilse senere. Det bunner i respekt for den du snakker med, men det avhenger selvfølgelig av settingen. Er jeg på en kafé i en lett og useriøse samtale hilser jeg selvfølgelig på om det kommer noen forbi, er jeg på jobb og har en samtale relatert til arbeid med en kollega er det kollegaen som får det uavbrutte fokuset mitt. Anonymkode: d451d...50c 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #11 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg forstår ikke dette helt for andre folk hilser jo på meg når jeg sitter og prater med andre og det ville føltes veldig slemt for meg å ignorere det. Anonymkode: f213f...d07 Jeg synes det er mye slemmere om jeg er midt i en setning og du avbryter meg med å si «hei!» til en annen person. Jeg nikker og smiler eller holder opp hånden i et slags vink for å hilse tilbake hvis jeg er i en samtale med en annen. Det kommer selvsagt an på samtalen også, av og til er samtalen så løs at det ikke blir uhøflig å henvende seg til den andre og hilse. Anonymkode: 16aa8...20d 2 1
Belima Skrevet 18. desember 2020 #12 Skrevet 18. desember 2020 Er noen i en samtale og jeg kommer gående, så nikker jeg og smiler til vedkommende. Synes det er uhøflig for den/de jeg prater med å avbryte samtalen vi er i. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #13 Skrevet 18. desember 2020 Men hva om personen verken smiler eller nikker men bare ser rett gjennom deg? Er det fordi personen er fornærmet og sur for at man sier hei mens hen prater med noen andre? Anonymkode: f213f...d07
te_groupies Skrevet 18. desember 2020 #14 Skrevet 18. desember 2020 (endret) Refererer til overskriften din: Jadda, mange. Kommer nye hele tiden vettu. Endret 18. desember 2020 av te_groupies
Gjest Lexie Grey Skrevet 18. desember 2020 #15 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men skal man bare komme og gå på jobb uten å si hei og hadet da fordi man ikke kan si et ord til de som er i en samtale? Noen av de står jo og skravler hver gang man er forbi så da er det normal etikette å ikke si noe? Anonymkode: f213f...d07 Hvorfor ikke bare smile eller gi et lite vink i det du går forbi dem? Da avbryter du jo ikke samtalen og det er jo som hei/ ha det AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Men hva om personen verken smiler eller nikker men bare ser rett gjennom deg? Er det fordi personen er fornærmet og sur for at man sier hei mens hen prater med noen andre? Anonymkode: f213f...d07 Jeg kan finne på å gjøre det selv, ubevisst. Men det er fordi jeg er opptatt og fokusert i en samtale med noen andre, så et uforberedt "hei" utenfra i forbifarten gjør at jeg ikke rekker å reagere. Tror du overtenker litt mye TS, men jeg gjør det selv så..
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #16 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hva om personen verken smiler eller nikker men bare ser rett gjennom deg? Er det fordi personen er fornærmet og sur for at man sier hei mens hen prater med noen andre? Anonymkode: f213f...d07 Det er enten fordi de er så opptatt av samtalen at de ikke helt enser deg mentalt, selv om de ser deg. Eller fordi de blir irritert over å bli avbrutt. Ut i fra hva du skriver i dine innlegg så må jeg bekrefte tittelen du valgte - ja, det er sosiale koder du ikke har skjønt. Jeg kommer på jobb. Sitter resepsjonisten alene hilser jeg alltid, er hun opptatt går jeg rett forbi. Kommer til første kollega som står ved kaffemaskinen, da sier jeg alltid "god morgen! Noe spennende som skjer i dag?", går forbi kollega nummer to som snakker med en annen og ikke løfter blikket, da går jeg rett forbi. Kollega nummer tre som er i telefonen, men ser på meg, da smiler jeg og nikker. Møter på kollega nummer to en times tid etterpå, sier da "god morgen". Møter ikke personen før over lunsj, kan være jeg sier "så travel du er i dag". Man er uhøflig om man avbryter arbeidsoppgaver og andres samtaler. Det er mange muligheter gjennom uka/året/arbeidsdagen til å vise at du er høflig og interessert. Anonymkode: 40673...452 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #17 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hva er greia med folk som ikke klarer/vil hilse når man kommer på jobb og sier hei mens man går forbi og de er i en samtale med noen andre? Selv om de ser deg midt i øynene når du sier hei? Er det fordi de er trege eller prøver å være slemme? Skal man ikke si hei når folk snakker med andre? Anonymkode: f213f...d07 Ikke tenk så mye på dette du, ikke forvent at alle som er opptatt med andre hilser på deg. Du fremstår som litt tilbakestående sosialt. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er ganske uhøflig å rope hei/god morgen til folk som er midt i en samtale eller oppgave. Da smiler og nikker man - om de ser på deg. Anonymkode: 40673...452 For eksempel Anonymkode: b64e6...05e
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #18 Skrevet 18. desember 2020 Ok men jeg er redd for at folk skal føle at jeg overser eller ignorerer de hvis jeg går rett forbi og ikke sier hei eller hadet. Og jeg føler det selv hvis folk ikke sier hei og hadet til meg. Anonymkode: f213f...d07 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #19 Skrevet 18. desember 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ok men jeg er redd for at folk skal føle at jeg overser eller ignorerer de hvis jeg går rett forbi og ikke sier hei eller hadet. Og jeg føler det selv hvis folk ikke sier hei og hadet til meg. Anonymkode: f213f...d07 Se mot de når du passerer dem. Møter de blikket ditt, men åpenbart er opptatt nikker du og kanskje gir et smil. Er de ikke opptatt, kan du selvfølgelig hilse, ønske en god dag eller lignende. Anonymkode: d451d...50c
Gjest retnuhfilM Skrevet 18. desember 2020 #20 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er enten fordi de er så opptatt av samtalen at de ikke helt enser deg mentalt, selv om de ser deg. Eller fordi de blir irritert over å bli avbrutt. Ut i fra hva du skriver i dine innlegg så må jeg bekrefte tittelen du valgte - ja, det er sosiale koder du ikke har skjønt. Jeg kommer på jobb. Sitter resepsjonisten alene hilser jeg alltid, er hun opptatt går jeg rett forbi. Kommer til første kollega som står ved kaffemaskinen, da sier jeg alltid "god morgen! Noe spennende som skjer i dag?", går forbi kollega nummer to som snakker med en annen og ikke løfter blikket, da går jeg rett forbi. Kollega nummer tre som er i telefonen, men ser på meg, da smiler jeg og nikker. Møter på kollega nummer to en times tid etterpå, sier da "god morgen". Møter ikke personen før over lunsj, kan være jeg sier "så travel du er i dag". Man er uhøflig om man avbryter arbeidsoppgaver og andres samtaler. Det er mange muligheter gjennom uka/året/arbeidsdagen til å vise at du er høflig og interessert. Anonymkode: 40673...452 Nærmere fasit på en norsk arbeidsplass kommer man ikke. Her er man høflig når det kommer til hilsing, og man trenger seg ikke på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå