Gå til innhold

jobb-intervju i stat og kommune- bortkasta tid!!!


viwi

Anbefalte innlegg

Jeg sitter her og småirriterer meg over alskens lover og regler jeg leser om. Og så dumpa jeg borti noe sjøl..

Skulle på jobbintervju i kommunen. Jaja gikk dit jeg uten større forhåpninger men dog..

Intervjuet gikk strålende og de ga inntryk av av de vrkelig kunne tenke seg å ansette meg. ( vet at det og er et spill da..)

De ba meg ringe igjen neste dag. JOda gjorde det.

Dama var overhyggelig og beklaget så mye, men en annen person med lengre ansiennitet hadde fått jobben.

Pga slik reglene er, har de ikke lov til å forbigå den med lengst ansiennitet om alle papirer er iorden.

Det er da det slår meg: DA KAN JEG JO LIKE GODT SNU I DØRA Om JEG VET/ SER AT ANDRE MED LENGRE ANS. SKAL PÅ SAMME INTERVJUET!!!

Det er jo rett og slett bortkasta tid for meg å sitte der og selge meg selv...

Fordi jeg har jo i utgangspunktet ikke en sjangs....

Det spiller jo ingen rolle om jeg er mye mere egnet til jobben enn den andre, så lenge hun har jobbet lengre enn meg.

Skjønner?????

Nei jeg foretrekker heller det private markedet der man blir verdsatt for det man kan.

Får man avslag på en jobb der, er det rett og slett fordi de enten ikke syns jeg passer inn eller at en annen er bedre enn meg. Da vet jeg iallfall at de ansetter folk som er flinke til det de gjør- ergo jeg er ikke flink nok i den sammenhengen!

Fair game!- eller????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter også med et enormt dårlig inntrykk av staten etter å ha jobbet der i 1 år. Jeg var riktignok så heldig at jeg fikk jobb da, men folk i staten har en spesiell tendens til å la ting rusle og gå som de selv vil og så håper de at ting ordner seg selv. Jeg begynte i jobben med friskt mot, men etter å ha blitt enormt dårlig behandlet i 1 år, har jeg heldigvis sagt opp. Nå håper jeg å finne en arbeidsgover som både er mer ansvarsfull og fungerer mer normalt ovenfor de ansate!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der stemmer ikke helt da...

Det kommer helt an på utlysningsteksten nemlig. Står det noe annet enn utdanning, f. eks noe om personlig egnethet, teller det like mye....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd dette utalige ganger. Det er så sinnsykt irriterende, da man gjerne vil ha jobben og går derfra med et positivt inntrykk. Og så får man beskjed dag etter eller pr. post. Vi beklager med vi har allerede ansatt ei fra avdelingen. Snarveien jeg fant inn i bedriften var å gå via et vikarbyrå. Få et vikariat og deretter søke på en jobb i avdelingen når jeg så sjangsen komme. Og slik fikk jeg en fot innen for. Absolutt å anbefale. 8)

Min mening er at de bør slutte å kalle inn folk hvis de allerede har ansatt noen i stillingen. Men nå er det en gang slik i lovverket at alle offentlige stillinger skal utlyses og man er nødt til å kalle inn kandidater til intervjet.

STORT TULL! PÅ TIDE MED LOVENDRING!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En annen syk ting med staten er at en kvinne og en mann som begynte å jobbe i f eks politiet samtidig, samme år, får samme ansiennitet etter 25 år i yrket, selv om kvinnen har har født fire unger og hatt permisjon i fire år og mannen har jobbet hele tiden og egentlig har 4 år mer erfaring. Jeg er kvinne og synes likevel denne ordningen er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vel. Noen ganger gidder man hverken å intervjue den som har lengst "ansenitet" eller den andre nye søkeren...og gjett hvem som fikk stillingen!

Så det er håp for alle nye søkere også - spesielt på bygda.....beklager, der kom det igjen...

Mirabella....som nok burde gått med duket nakke resten av livet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det hender jeg sitter på "andre siden av bordet", og intervjuer kandidater til jobb - og hører til stat/kommuneområdet.

Det er utlysningsteksten som er grunnlaget for hva vi ser etter, og i stadig flere annonser er personlig egnethet et av kriteriene - sammen med erfaring, utdanning etc.

Mitt "problem" er at jeg ofte har MANGE SVÆRT GODE kandidater å velge mellom (Ja - et luksusproblem), og da må jeg skuffe noen, selv om de er godt kvalifisert og har gjrot et godt inntrykk.

Augustbrud02 - også innen stat og kommune finnes det dårlige arbeidsmiljø - desverre - som det gjør innen det private markedet. Synd du opplevde det. Selv har jeg vært heldig og jobbet både i stat/kommune og privat i gode arbeidsmiljø - men har også vært innom jobber med dårlig arbeidsmiljø. Det blir man ikke lenge hvis man har valg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Augustbrud02 - også innen stat og kommune finnes det dårlige arbeidsmiljø - desverre - som det gjør innen det private markedet.

Naturligvis gjør det det, og forhåpentligvis vil jeg aldri oppleve noe sånt igjen. Men jeg må innrømme at jeg sitter igjen med det inntrykket av at staten slett ikke tar så mye ansvar som de burde for sine egne handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også opplevd nøyaktig det samme, bortsett fra at dette var i en stor privat bedrift. Fikk først beskjed om at jeg lå veldig godt an, for deretter å få beskjed om at en intern søker måtte gå foran meg......... Fantastisk irritererende og dette skjer altså ikke BARE i stat og kommune!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...