AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 Vi spiser middag sammen som en familie, men noen ganger når 9åringen har treninger har hun fått spise middag om kvelden etter oss og spist et knekkebrød rett før trening. Nå har det blitt sånn at hun forventer å kunne spise rett før vi har middag , og leke med venner når vi har middag og spise middagen til kveldsmat. Jeg synes ikke det er greit og vil ha et måltid om dagen vi spiser sammen. Derfor når hun vil spise en time før middag, sier jeg at hun må ta frukt og spise med oss. Da blir hun kjempe fint, og sier at hun ikke får lov til å få mat , prøver å gå på kjøkkenet og bare ta noe annet mat selv om jeg har sagt nei. Jeg må da stoppe henne og fjerne henne fra kjøkkenet. Hun gir seg ikke og kommer med ganske frekke utsagn. Dette kan hun holde på med helt til det er middag. Til slutt ender det med at jeg må sende henne på rommet sitt. Noen forslag, eller innspill? Er det sånn at hun burde velge å ikke spise middag med oss og være med venner? Eller hvordan har dere det ? Anonymkode: 12678...df3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 Hadde tatt middagen som fellesmåltid på kvelden. Det har vi gjort i alle år. Nettopp på grunn av overtid, trening, aktiviteter, venner, ++++ På den måten får vi et rolig måltid sammen hver eneste dag, når alle er ferdig med dagen. Spiser ting som cæsarsalat, hjemmelagde supper, fiskepakker, blomkålpizza, med mer. Så blir på ingen måte for tungt før leggetid. Om noe ligger slik mat lettere i magen enn to skiver. Anonymkode: 921bf...91a 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 (endret) Hva er det nøyaktig hun blir sint for - at hun ikke kan leke med venner i middagstid, eller at du sier nei til mat? Jeg tenker det er greit å spise noe lett før trening om man får vondt i magen av å løpe med middag innabords. Men det er ikke greit å droppe middag. Og det er ikke greit med surmuling under middagen. Men langtekkelig middag, det trenger man jo ikke ha hver dag. Hadde ikke nektet litt mat 1 time før middag sålenge middag blir spist sammen. Men å organisere dagene selv er uaktuelt. I sene tenårene hadde jeg vært litt mer fleksibel, men heller ikke giddet å fikse middag - da får en ordne noe selv. Og eksempelvis felles middager X og Y dag på et tidspunkt som passer alle. Som en oppe her nevner blir ofte middag kl 16/17 litt stress når flere skal ulike ting. Tror mange legger det til kveld istedet. Endret 17. desember 2020 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 Fnuggolina skrev (1 minutt siden): Hva er det nøyaktig hun blir sint for - at hun ikke kan leke med venner i middagstid, eller at du sier nei til mat? Jeg tenker det er greit å spise noe lett før trening om man får vondt i magen av å løpe med middag innabords. Men det er ikke greit å droppe middag. Og det er ikke greit med surmuling under middagen. Men langtekkelig middag, det trenger man jo ikke ha hver dag. Hadde ikke nektet litt mat 1 time før middag sålenge middag blir spist sammen. Men å organisere dagene selv er uaktuelt. I sene tenårene hadde jeg vært litt mer fleksibel, men heller ikke giddet å fikse middag - da får en ordne noe selv. Og eksempelvis felles middager X og Y dag på et tidspunkt som passer alle. Det gjelder dager hvor hun ikke har trening at vi må spise sammen. Vi har mindre barn som har lagt seg når treningene hennes er ferdig. Derfor må vi spise middag før hun har kommet hjem. Hun blir sur fordi hun ikke kan ta akkurat det hun selv vil en time før middag. Hun kan ta frukt , som vi har et stort utvalg av , men hun ønsker ting som nudler, brødskiver ol. som da blir et måltid, og da er hun ikke sulten til middagen. Hun blir også sur fordi hun mener middagstiden tar tiden vekk fra hennes vennetid. Middagen varer ca 20 min. Ts Anonymkode: 12678...df3
Gjest Fnuggolina Skrevet 17. desember 2020 #5 Skrevet 17. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det gjelder dager hvor hun ikke har trening at vi må spise sammen. Vi har mindre barn som har lagt seg når treningene hennes er ferdig. Derfor må vi spise middag før hun har kommet hjem. Hun blir sur fordi hun ikke kan ta akkurat det hun selv vil en time før middag. Hun kan ta frukt , som vi har et stort utvalg av , men hun ønsker ting som nudler, brødskiver ol. som da blir et måltid, og da er hun ikke sulten til middagen. Hun blir også sur fordi hun mener middagstiden tar tiden vekk fra hennes vennetid. Middagen varer ca 20 min. Ts Anonymkode: 12678...df3 Ja, i det tilfellet hadde jeg kjørt nulltoleranse. Middag, eller ikke vennetid. Ferdig snakka, samme regler for alle. Og så rydder man inn tallerken. Men jeg hadde nok tatt diskusjonen og lagd avtale FØR hun suser inn sur og på jakt etter nudler eller cocopops på kjøkkenet - avtalt at det blir sånn, det er kun 15-20 minutter. Hadde akseptert at man gikk fra bordet om man spiste greit, spurte på en OK måte og de fleste var ferdige. Megasure folk som gjør stemninga sur for alle andre får ikke sitte ved bordet, eller ha vennetid rett etterpå. Sint kommer hun nok til å bli fortsatt, men du er jo ikke akkurat urimelig. En annen løsning er å droppe å ha liggende typisk «fjasemat» man vet hun vil ha istedet, hun tar neppe havregryn istedet liksom. Endret 17. desember 2020 av Fnuggolina
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 Når vår 9-åring har planer med venner, så utsetter vi bare middagen til senere på dagen. Men vi har bare ett barn da. Og jeg hadde ikke venner da jeg vokste opp selv, så jeg er nok litt i overkant opptatt av å tilrettelegge... Anonymkode: 8dff3...f40
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #7 Skrevet 17. desember 2020 Hmm... Når vår niåring har venner på besøk så spiser de middag med oss. Noe annet ville blitt litt rart synes jeg. Det kunne jo kanskje vært en løsning? Anonymkode: fe5e8...a7a
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #8 Skrevet 17. desember 2020 Jeg vokste opp uten felles familiemiddag, er det verdt kampen? Husker det tidvis var et mas fra mamma om det, men husker det ikke som noe negativt at vi ikke hadde det. Min far jobbet ekstremt mye og var aldri hjemme før 20, derav ingen fellesmiddag. Anonymkode: f6b3b...b05
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #9 Skrevet 17. desember 2020 24 minutter siden, AnonymBruker said: Hmm... Når vår niåring har venner på besøk så spiser de middag med oss. Noe annet ville blitt litt rart synes jeg. Det kunne jo kanskje vært en løsning? Anonymkode: fe5e8...a7a Det gjør de her også, men det er jo ikke alltid de er her når de er sammen. Noen ganger er de ute og farter, eller de er hos noen som allerede har spist middag eller spiser på kvelden. Anonymkode: 8dff3...f40
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #10 Skrevet 17. desember 2020 Innimellom greit, men ikke hver dag, nei. Det og samles til et måltid syns jeg er ganske viktig. Anonymkode: eb319...b47
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #11 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hmm... Når vår niåring har venner på besøk så spiser de middag med oss. Noe annet ville blitt litt rart synes jeg. Det kunne jo kanskje vært en løsning? Anonymkode: fe5e8...a7a Vi bor i et boligfelt med mange barn rundt. Så det er ikke sånn at de er på besøk hos oss. De går til hverandre og leker ute. Dersom hun har med noen hjem fra skolen som bor litt unna spiser de middag med oss. Jeg har en datter som er meget sosial og er med venner fra hun står opp til hun legger seg omtrent. Derfor synes jeg det er ekstra viktig å spise middag sammen, sånn at hun er litt sammen med oss. Ts Anonymkode: 12678...df3
Hactar Skrevet 17. desember 2020 #12 Skrevet 17. desember 2020 (endret) Kan dere komme henne i møte ved å justere på middagstiden, og heller samles til middag ved kveldsmattid for de yngste? Skjønner at dere vil ha et felles måltid så langt det lar seg gjøre, det tilstreber vi også, men samtidig ser jeg at tjue minutter midt på ettermiddagen ofte kommer skrekkelig ubeleilig når man er ute med venner. Jeg finner at det er lettere for barna å avslutte leken og roe ned til kvelden når vi har fellesmåltidet som siste måltid. Da kan vi også ta oss litt bedre tid, da ingen sitter og tripper ved bordet fordi leken ute bare er «på pause». Endret 17. desember 2020 av Hactar
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #13 Skrevet 18. desember 2020 Vi kjører felles middag dersom de er hjemme, rett utenfor. Men har aldri bedt de komme hjem fra venner for middag. Da ordner de selv når de kommer hjem, brød/oppvarmet mat. Noen dager ber de oss si ifra når middagen er slik at de kan komme hjem til den tid. Ulike tider i forhold til trening, noen ganger før og noen ganger etter. Anonymkode: 4def8...93f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå