AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #21 Del Skrevet 17. desember 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Synes vel egentlig hele Østensjø bydel er undervurdert. Markanært, ikke så langt til byen, ikke overfortettet, mange hyggelige steder. At ikke alle vil dit er for meg uforståelig Ellers synes jeg kanskje Holmenkollen, Ullerntoppen og Løren overvurderte. Har aldri skjønt greia med Løren overhodet. Anonymkode: 37d41...818 Men, alle vil jo dit 🙈 omtrent alle vi kjenner i Oslo bor i Østensjø, det er superpopulært spesielt blant barnefamilier, men det er blitt så dyrt at vi har ikke sjans til å kjøpe et lite rekkehus en gang. Anonymkode: 60f88...9d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #22 Del Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så jeg kommer sikkert til å bli krenket nå, hvis noen nevner mitt område🤣. Jeg starter Overvurdert - Holmenkollåsen etter Besserud, langt til byen, tåkete, lang vinter, bare høyrefolk overalt, vulgære 70-tallshus - Snarøya, langt fra byen, dårlig kollektivdekning, bare høyrefolk overalt, lite spennende arkitektur. Tett i tett med dølle hus. Undervurderte - Risløkka , et veldig hyggelig område ikke så fortettet enda( men det er vel ikke lenge til) - Godlia, hyggelig område med pene boliger og gode solforhold. Utsikten er god for en del hus. Kort vei til byen og marka. Ikke superflashy - Løren/Hasle, Villaområdet er veldig fint, stille og samtidig kort vei til byen. - Arctanderbyen og Lodalen. Hyggelige murhus med utsikt over byen. Anonymkode: c5ba9...6fa Sorry altså, men med en gang du er i villastrøk i Oslo er du i høyreland. Vil du bo i SV-land drar du til ghettoene, vil du til MDG-land drar du til leieboliger på Frogner eller studentbyene eller grunerløkka, vil du til AP-land finner du en obosbolig i helt ok strøk. Mange i enebolig i Oslo har jobbet hardt for å komme dit de er, og de ønsker så klart ikke å finansiere alle navere som ikke gidder jobbe (sorry). For dem er det ulogisk at de alene må finansiere eksplosjonen i utgifter i denne byen når de selv sitter med store lån (ja, det er faktisk slik med eiendomsskatt, bomavgifter, toppskatt mm). De har kanskje mye større formuer enn folk i leid bolig, men de har også mye større økonomiske forpliktelser og formuen er gjerne bundet opp i eiendom og består ikke av penger i banken. Anonymkode: 0061a...86a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #23 Del Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sorry altså, men med en gang du er i villastrøk i Oslo er du i høyreland. Vil du bo i SV-land drar du til ghettoene, vil du til MDG-land drar du til leieboliger på Frogner eller studentbyene eller grunerløkka, vil du til AP-land finner du en obosbolig i helt ok strøk. Mange i enebolig i Oslo har jobbet hardt for å komme dit de er, og de ønsker så klart ikke å finansiere alle navere som ikke gidder jobbe (sorry). For dem er det ulogisk at de alene må finansiere eksplosjonen i utgifter i denne byen når de selv sitter med store lån (ja, det er faktisk slik med eiendomsskatt, bomavgifter, toppskatt mm). De har kanskje mye større formuer enn folk i leid bolig, men de har også mye større økonomiske forpliktelser og formuen er gjerne bundet opp i eiendom og består ikke av penger i banken. Anonymkode: 0061a...86a Sv er ghettoland🤣. Anonymkode: c5ba9...6fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #24 Del Skrevet 17. desember 2020 Bjølsen er veldig trivelig og kanskje litt undervurdert. Bodde der i noen år. Trivdes veldig godt der😊 Anonymkode: 8b8fb...01b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #25 Del Skrevet 17. desember 2020 Litt vanskelig å si uten å vite hva som legges i over- eller undervurdert, om det er folks inntrykk eller etterspørsel, i form av pris. Holmenkollen er jo faktisk ikke så dyrt som mange tenker. Prisene har sunket en del de siste tiårene, ettersom flere med god råd vil være tettere på byen, rundt Ullern, Smestad, Røa, eller nordvest på Berg, Tåsen osv. Det er fortsatt mange store villaer i området, og det er jo fordi noen med god råd vil ha privatliv og store tomter. Utsikten er super mange steder, og de er jo tett på natur og ski. For de som ikke ønsker seg noe mer enn langrennsmuligheter rett rundt hjørnet og en kaffe på Frognerseteren etterpå, så er det perfekt. De fleste som bor der er veletablerte med bil og kjører til sentrum om de må. Jeg vil ikke si det er overvurdert, det er mer smak og behag. Nordstrand er for meg veldig overvurdert. Solveien har selvsagt prima utsikt, men resten av Nordstrand er nå så kraftig utbygget at det knapt er sjel igjen. Sukkerbitene som settes opp har nesten ikke privatliv, og de fleste ser kliss like ut. Har observert at mange utenbysfra etablerer seg her, og det er kanskje fordi de ikke har samme forholdet til Oslo eller noen erfaring med hvordan bydelen pleide å være. Jeg kan ikke komme på noen bydeler i Oslo som er undervurdert. De fleste nabolagene som har flott arkitektur, flotte gårder, grøntområder, hyggelige nabolagscaféer og ligger sentralt er priset deretter. Mine favorittgater ligger i krysningen mellom Fagerborg og St. Hanshaugen. Anonymkode: 58a76...c7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #26 Del Skrevet 17. desember 2020 Etterkommerne kommer til å spørre seg hvor vi var da vi bygde Ensjø, Lørenskog, Kværner og alt det andre som likner. Helt uten sjel utenfra, og sauset sammen til alt og ingenting på få kvadratmeter. Utrolig at noen gir 100.000 for kvadraten av dette. Anonymkode: bcee6...6f4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #27 Del Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Etterkommerne kommer til å spørre seg hvor vi var da vi bygde Ensjø, Lørenskog, Kværner og alt det andre som likner. Helt uten sjel utenfra, og sauset sammen til alt og ingenting på få kvadratmeter. Utrolig at noen gir 100.000 for kvadraten av dette. Anonymkode: bcee6...6f4 Løren Anonymkode: bcee6...6f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #28 Del Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men, alle vil jo dit 🙈 omtrent alle vi kjenner i Oslo bor i Østensjø, det er superpopulært spesielt blant barnefamilier, men det er blitt så dyrt at vi har ikke sjans til å kjøpe et lite rekkehus en gang. Anonymkode: 60f88...9d9 Skjønner at jeg har sovet i timen når det gjelder Østensjø. Men sånn sett fint at folk har oppdaget det, selv om det er synd at prisene går opp her. Løren er ikke bare stygt fra utsiden, kan kan faktisk ikke fordra leilighetene heller. De har utrolig upraktisk planløsning, alle leilighetene har kjøkken midt i stuen og det er så mye innsyn at jeg omtrent ikke skjønner at man finner et rom å skifte i. Utrolig at det er lov å bygge sånn. Anonymkode: 37d41...818 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #29 Del Skrevet 17. desember 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Skjønner at jeg har sovet i timen når det gjelder Østensjø. Men sånn sett fint at folk har oppdaget det, selv om det er synd at prisene går opp her. Løren er ikke bare stygt fra utsiden, kan kan faktisk ikke fordra leilighetene heller. De har utrolig upraktisk planløsning, alle leilighetene har kjøkken midt i stuen og det er så mye innsyn at jeg omtrent ikke skjønner at man finner et rom å skifte i. Utrolig at det er lov å bygge sånn. Anonymkode: 37d41...818 Enig, Løren er helt krise. Jeg fikk helt klaustrofobi av å være der sist, de har jo bygget så sykt tett. Takke meg til blokkene fra 50 tallet med en hel park mellom hver blokk og ingen innsyn 👍 Anonymkode: 60f88...9d9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #30 Del Skrevet 17. desember 2020 Enda en stemme for at øvre delen av Holmenkollen er overvurdert. Mine svigerforeldre bodde der, så vi var mye på besøk, og maken til usentralt og krøkkete sted skal man lete lenge etter. Vinteren begynner tre uker tidligere og slutter tre uker senere. Kollektivtrafikken er krisedårlig, linje 1 er jo så kort at man står som sild i tønne. Undervurdert... tja, kanskje gamle Furuset, Høybråten, Rodeløkka, Høyenhall/Bryn? Jeg har også veldig sansen for Kværnerbyen, der synes jeg de har fått til den moderne, tette byggestilen på en god måte som bevarer et bra bomiljø, i motsetning til feks Løren og Ensjø. Sørenga er også fint, men undervurdert rent prismessig er det jo definitivt ikke Anonymkode: 8a5ac...d61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #31 Del Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sorry altså, men med en gang du er i villastrøk i Oslo er du i høyreland. Vil du bo i SV-land drar du til ghettoene, vil du til MDG-land drar du til leieboliger på Frogner eller studentbyene eller grunerløkka, vil du til AP-land finner du en obosbolig i helt ok strøk. Mange i enebolig i Oslo har jobbet hardt for å komme dit de er, og de ønsker så klart ikke å finansiere alle navere som ikke gidder jobbe (sorry). For dem er det ulogisk at de alene må finansiere eksplosjonen i utgifter i denne byen når de selv sitter med store lån (ja, det er faktisk slik med eiendomsskatt, bomavgifter, toppskatt mm). De har kanskje mye større formuer enn folk i leid bolig, men de har også mye større økonomiske forpliktelser og formuen er gjerne bundet opp i eiendom og består ikke av penger i banken. Anonymkode: 0061a...86a Aha, enda en jappe som tror du burde eie denne byen og slippe å betale noe, fordi du bor i enebolig? Tro det eller ei, men ingen bygger formuer uten å basere seg på andres arbeid, eller andres husleie, og du har ikke jobba hardere enn folk som kjører buss eller tar vare på gamle og som aldri får nok lønn for det. Rikdom korrelerer ikke direkte med innsats, det burde alle som kan en døyt om arbeiderhistorie, fagforeningshistorie, politikk og økonomi være klar over. Sosial mobilitet har også vært på nedgang i Oslo, så veldig mange av de som sitter godt i det nå, har også familier som satt godt i det og har arvet. Den trenden er økende, og den skader byen og de mulighetene byen en gang representerte for folk. Ta med deg arbeiderklasseforakten og fattigdomsforakten din et annet sted, hver så snill. Den er uintelligent og dum og teit. Anonymkode: 9e6f6...096 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #32 Del Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sorry altså, men med en gang du er i villastrøk i Oslo er du i høyreland. Vil du bo i SV-land drar du til ghettoene, vil du til MDG-land drar du til leieboliger på Frogner eller studentbyene eller grunerløkka, vil du til AP-land finner du en obosbolig i helt ok strøk. Mange i enebolig i Oslo har jobbet hardt for å komme dit de er, og de ønsker så klart ikke å finansiere alle navere som ikke gidder jobbe (sorry). For dem er det ulogisk at de alene må finansiere eksplosjonen i utgifter i denne byen når de selv sitter med store lån (ja, det er faktisk slik med eiendomsskatt, bomavgifter, toppskatt mm). De har kanskje mye større formuer enn folk i leid bolig, men de har også mye større økonomiske forpliktelser og formuen er gjerne Altså, borgerskapet likte bygdefolket som kom og var tjenere. Arbeiderbevegelsen gjorde noe for folk på gulvet så de slapp å stå med lua i hånda. Dette var strek i regningen for borgerskapet, at arbeidere også kom seg fram. Og fortsatt lever dette hos mange av etterkommerne. Det er ikke det verste. Det verste er at etterkommerne av arbeiderene ikke kjenner sin egen historie. Jeg mistenker at du er blant dem. Anonymkode: bcee6...6f4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #33 Del Skrevet 18. desember 2020 Oppsal og bøler er overvurdert som eldorado for barnefamilier! Undervurdert: Årvoll Anonymkode: 9df3e...5a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #34 Del Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Enda en stemme for at øvre delen av Holmenkollen er overvurdert. Mine svigerforeldre bodde der, så vi var mye på besøk, og maken til usentralt og krøkkete sted skal man lete lenge etter. Vinteren begynner tre uker tidligere og slutter tre uker senere. Kollektivtrafikken er krisedårlig, linje 1 er jo så kort at man står som sild i tønne. Undervurdert... tja, kanskje gamle Furuset, Høybråten, Rodeløkka, Høyenhall/Bryn? Jeg har også veldig sansen for Kværnerbyen, der synes jeg de har fått til den moderne, tette byggestilen på en god måte som bevarer et bra bomiljø, i motsetning til feks Løren og Ensjø. Sørenga er også fint, men undervurdert rent prismessig er det jo definitivt ikke Anonymkode: 8a5ac...d61 Rodeløkka er jeg enig er undervurdert! Mange har ikke hørt om Rodeløkka, og det er en liten perle. Vi bodde der før og hadde nok vurdert å bli boende om det ikke var for at vi sognet til Lakkegata skole. Anonymkode: bcaf2...ada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #35 Del Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oppsal og bøler er overvurdert som eldorado for barnefamilier! Undervurdert: Årvoll Anonymkode: 9df3e...5a6 Årvoll er fint, men krøkkete kollektivt. Bussen tar jo en evighet til byen, hadde man brukt tilsvarende tid på t-banen hadde man kommet mye lengre ut. Anonymkode: bcaf2...ada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #36 Del Skrevet 18. desember 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: skader byen og de mulighetene byen en gang representerte for folk. Den er uintelligent og dum og teit. Anonymkode: 9e6f6...096 Det som skader byen er boligprisene og at det ikke er nok boliger. Oslo er ikke en by som bør ha mange høye hus - da er det bedre å bygge i bredden og utvide Oslo. («Uintelligent», dum og teit er smør på flesk. Det holdt med én, ellers virker man det samme selv.) Anonymkode: 1e080...b0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #37 Del Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Årvoll er fint, men krøkkete kollektivt. Bussen tar jo en evighet til byen, hadde man brukt tilsvarende tid på t-banen hadde man kommet mye lengre ut. Anonymkode: bcaf2...ada Elsker Årvoll, mem blir faktisk så kvalm av bussen at jeg ikke kan bo der 🙈😂 Anonymkode: 45c2f...b23 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #38 Del Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Aha, enda en jappe som tror du burde eie denne byen og slippe å betale noe, fordi du bor i enebolig? Tro det eller ei, men ingen bygger formuer uten å basere seg på andres arbeid, eller andres husleie, og du har ikke jobba hardere enn folk som kjører buss eller tar vare på gamle og som aldri får nok lønn for det. Rikdom korrelerer ikke direkte med innsats, det burde alle som kan en døyt om arbeiderhistorie, fagforeningshistorie, politikk og økonomi være klar over. Sosial mobilitet har også vært på nedgang i Oslo, så veldig mange av de som sitter godt i det nå, har også familier som satt godt i det og har arvet. Den trenden er økende, og den skader byen og de mulighetene byen en gang representerte for folk. Ta med deg arbeiderklasseforakten og fattigdomsforakten din et annet sted, hver så snill. Den er uintelligent og dum og teit. Anonymkode: 9e6f6...096 Nei vet du hva, her tar du faktisk helt feil. Med hardt arbeid tenker jeg ikke bare på jobb og utdanning, men også at man sparer i årevis, prioriterer bort en del av ferier, kule biler, restaurantbesøk osv. Vi sitter nå i hus i Oslo, ja, men vi lever ikke overdådig og vi tjener ikke mer enn folk flest. Men likevel er skattetrykket vårt mye høyere enn mange andre sitt når det dumper inn mange tusen i eiendomsskatt. Det synes jeg er urimelig - vi har boliglån, ikke penger i banken som dekker denne ekstra skatten! Det gjelder de aller fleste rundt oss - høy utdanning, ok jobb, men også høye boliglån og ikke noe fri kapital. Vi bor forresten på østkanten, og mange stemmer høyre! Og så straffer man barnefamilier som er avhengig av bil. Kunne vel hellere hatt en byavgift eller fyringsavgift for hipsterne som bor innafor ring 2. Synes de godt kunne bidratt mer til sine egne sykkelstier og sykler, malingsflekker i veibanen som går bort av seg selv, utekontorer utenfor døra deres, indisk granitt ved Saga kino osv osv osv. Dessverre er det et bystyre i Oslo nå som tror at penger er en uuttømmelig kilde og mangler vi noe øker vi skatten, men så klart bare for de «rike». Anonymkode: 0061a...86a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #39 Del Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det som skader byen er boligprisene og at det ikke er nok boliger. Oslo er ikke en by som bør ha mange høye hus - da er det bedre å bygge i bredden og utvide Oslo. («Uintelligent», dum og teit er smør på flesk. Det holdt med én, ellers virker man det samme selv.) Anonymkode: 1e080...b0d Det er helt riktig, men manglende sosial boligstrategi på politisk nivå henger også sammen med holdningen ellers. Villafolk som stemmer Høyre og gnåler om «navere», altså de svake blant oss, er et eksempel på dette (som brukeren jeg siterte). De samme svake folka som får skylda for alt fra ghettofisering til dårlige skoler er typisk de samme som må betale skyhøye husleier til de privilegerte som bygger formuer med flere boliger eller sokkelleiligheter - eller så må de akseptere å bli presset ut av en by de kanskje har vokst opp i. En gang hadde vi en større bevissthet om disse sosiale aspektene, mens nå er alt individualisert og det er blitt allment akseptert å vri helt opp ned på ting, slik at de privilegerte i villa er de det er synd på "fordi de har så stort lån", og arbeiderklassen/underklassen som aldri ville fått lån i utgangspunktet, kun betaler ned på andres, foraktes. «Uintelligent, dum og teit» er min måte å formulere meg på, og det er greit å ha et personlig språk. Det er et debattinnlegg, ikke et saksdokument. Men bra du henger deg opp i det viktige. Anonymkode: 9e6f6...096 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #40 Del Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er helt riktig, men manglende sosial boligstrategi på politisk nivå henger også sammen med holdningen ellers. Villafolk som stemmer Høyre og gnåler om «navere», altså de svake blant oss, er et eksempel på dette (som brukeren jeg siterte). De samme svake folka som får skylda for alt fra ghettofisering til dårlige skoler er typisk de samme som må betale skyhøye husleier til de privilegerte som bygger formuer med flere boliger eller sokkelleiligheter - eller så må de akseptere å bli presset ut av en by de kanskje har vokst opp i. En gang hadde vi en større bevissthet om disse sosiale aspektene, mens nå er alt individualisert og det er blitt allment akseptert å vri helt opp ned på ting, slik at de privilegerte i villa er de det er synd på "fordi de har så stort lån", og arbeiderklassen/underklassen som aldri ville fått lån i utgangspunktet, kun betaler ned på andres, foraktes. «Uintelligent, dum og teit» er min måte å formulere meg på, og det er greit å ha et personlig språk. Det er et debattinnlegg, ikke et saksdokument. Men bra du henger deg opp i det viktige. Anonymkode: 9e6f6...096 Altså, det handler jo ikke om å ikke ville bidra til velferdsstaten, men at noen FÅR bolig i strøk der de aller fleste må blakke seg for å ha råd til å bo bidrar bare til å øke misnøyen. Det er folk som får betalt alt for barna sine og som får mer penger for å gå hjemme enn for å gå på jobb. Hvorfor skal de som ikke jobber og dermed ikke er avhengig av pendleavstand, rekke barnehage/sfo osv få bo midt i byen? Greit at de ikke greier å betale for seg, men da kan de jo også fint bo et annet sted - ikke der det er dyrest i hele landet. Og det betyr altså ikke at jeg ser ned på folk, men jeg synes egentlig at særlig de som ikke bidrar med noe som helst til samfunnet (eller snarere de som styrer med bolig og tilskudd til denne gruppen) bør ha litt oppmerksomhet på hva ting faktisk koster og velge fornuftige løsninger ut fra det. Når det så er sagt er det enda verre å se at de ekstra skattepengene brukes opp på helt meningsløse ting av nåværende byråd. Forresten: ikke klag på at de aller rikeste ikke betaler skatt. De betaler mer skatt på en enkelt dag enn det vi andre rekker på et helt liv. Det er ikke de som koster samfunnet penger og er gjerrige - det er hellere vi andre som bør sette pris på at de ikke flagger ut av landet til skatteparadis rundt om i verden med null skatt. Anonymkode: 0061a...86a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå