AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 Når klarte du å høre hjerteslag med doppler selv hjemme? Jeg har vært på tidlig UL som gikk helt fint med utvendig undersøkelse når jeg var 7+3. Jeg er nå 9 uker på vei og vurderer å prøve doppler. Jeg har prøvd tildligere og ikke funnet, og lar meg ikke stresse av det så tidlig som dette. Det er mer en bonus hvis man finner. Så jeg er nyskjerrig på hvilke erfaringer dere andre har. Presiser gjerne hvilken uke det gjelder. Jeg ser noen her bruker uke 9 for 9+0 til 9+6 og noen som bruker uke 9 for 8+0 til 8+6, så det er ikke alltid like klart når folk bare skriver feks i uke 9. Anonymkode: 28872...8d0
Kenelz Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 Doppler hjemme funker best fra uke 16, men kan sikkert høre det helt ned i uke 12. Tvilsomt du blir å høre noe i uke 9 hjemme, men er ikke umulig (men igjen: tvilsomt).
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 Doppler skal uansett ikke brukes i første trimester utenom på medisinsk indikasjon. Det er pga et føre-var-prinsipp mtp varmeutvikling og skade på foster. Du kan lese mer her: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://helse-bergen.no/seksjon/Kvinneklinikken/Documents/Ultralydkurs%20vekst%20Doppler/Ultrasound%20is%20not%20unsound%20salvesen%20and%20lees.pdf&ved=2ahUKEwihoL6Ti9XtAhVhwosKHZQlDnYQFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw0_KbbmUjnrT_6Ok8CJfR7N Så ville uansett ha ventet. Anonymkode: 94d8b...025 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 Tror ikke doppler er farlig i første trimester om du ikke overdriver bruken, dvs hver dag og i lange perioder om gangen. Flere kvinner må ta doppler hyppig pga medisinske tilstander.. Artikkelen du refererer til sier bare at det ikke kan bevises at det er trygt, men det kan heller ikke bevises at det er farlig. Det er spekulasjoner med andre ord, der de kan tenke seg til at det er mer farlig i 1 trimester pga celledelingen bla. Det eneste vi vet er at mange er nødt å ta hyppige doppler (og ultralyd) undersøkelser uten at det har vist en typisk økende trend av senskader hos foster. Bruk doppler du, men med måte. Du bør ikke lytte mer en et par minutter om gangen når du bruker den. Hørte her hjertelyd med doppler i uke 9+ (men det er ganske tidlig) Anonymkode: 22386...1c1
RockyRose Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 Eg fann hjartelyd på doppler rundt veke 9-10. Men måtte prøve lenge før eg fann første gong, etter det skjønte eg kvar eg skulle leite og kor langt nede på magen sånn ca. Berre ver obs på at fosteret flyttar mykje på seg, så kvar du finn lyden kan variere frå dag til dag. Ville sjekka nokre videoar på youtube før du prøvar også, berre for å lære deg å høyre forskjell på din eigen og fosteret sin hjartelyd. Dersom det er fare for at du vert engsteleg om du ikkje finn lyd, eller om du trur du kjem til å lytte ofte og lenge, så burde du ikkje gå til innkjøp. Det kan stresse både deg og foster!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå