Gå til innhold

Hvordan er ung ufør rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvis man blir ufør etter fylte 26 år vil man vel få uføretrygden beregnet etter arbeidsinntekten?

Anonymkode: 80076...4ab

Tjah....hva om en da ikke har jobbet, tror du?

Anonymkode: e8098...81d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tjah....hva om en da ikke har jobbet, tror du?

Nettopp... Og i dag bruker de fleste mange år på utdannelse og har neppe klart å opparbeide seg noen arbeidsinntekt.

Jeg synes det er bra det blir stilt spørsmålstegn ved en svært urettferdig ordning.

Anonymkode: 58fa0...b5f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nettopp... Og i dag bruker de fleste mange år på utdannelse og har neppe klart å opparbeide seg noen arbeidsinntekt.

Jeg synes det er bra det blir stilt spørsmålstegn ved en svært urettferdig ordning.

De fleste er ferdig med utdannelsen når de 26 og forhåpentligvis fått seg arbeidsinntekt! Hvis ikke burde de ha skaffet seg uføreforsikring! Dette bør man ha tenkt på i god tid før man fyller 26!

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

De fleste er ferdig med utdannelsen når de 26 og forhåpentligvis fått seg arbeidsinntekt! Hvis ikke burde de ha skaffet seg uføreforsikring! Dette bør man ha tenkt på i god tid før man fyller 26!

Herregud.

• Liker 5
Skrevet

Jeg fikk ung ufør etter 8 år på aap. Hadde ikke noe annet valg enn å søke uføre, siden regjeringen hadde kuttet i aap ordninga. Så fastlegen tok grep. Fikk det innvilget uten protester. Fikk også ung ufør tillegget uten å gjøre noe. Tidspunktet for når jeg ble syk var klart og tydelig heldigvis. 23 år gammel. Jeg har prøvd meg i diverse jobber. Da jeg søkte ufør jobbet jeg 50 % . Men bare i et vikariat. Glad jeg fikk 100. For helsa er uforutsigbar. 6 mnd etter jeg ble ufør sviktet beina. Fikk betennelser og måtte sykemeldes fra renholder jobben. Så jeg var sjeleglad jeg hadde ufør å falle tilbake på. Jeg er for tiden veldig deprimert, og er glad jeg ikke har en jobb hengende over meg. Jobber nå 22 %. Jobber alene , og bra kan det være , for i går begynte jeg å grine på jobb. Bra ingen såg meg. På aap fikk jeg ikke ung ufør . Hadde en saksbehandler som prøvde å spolere alt. Hun gikk av med pensjon . Hadde ikke hun gått av med pensjon, hadde jeg neppe fått ufør i hele tatt. Fikk ei stor etterbetaling . 

Anonymkode: 286db...ad1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg fikk ung ufør etter 8 år på aap. Hadde ikke noe annet valg enn å søke uføre, siden regjeringen hadde kuttet i aap ordninga. Så fastlegen tok grep. Fikk det innvilget uten protester. Fikk også ung ufør tillegget uten å gjøre noe. Tidspunktet for når jeg ble syk var klart og tydelig heldigvis. 23 år gammel. Jeg har prøvd meg i diverse jobber. Da jeg søkte ufør jobbet jeg 50 % . Men bare i et vikariat. Glad jeg fikk 100. For helsa er uforutsigbar. 6 mnd etter jeg ble ufør sviktet beina. Fikk betennelser og måtte sykemeldes fra renholder jobben. Så jeg var sjeleglad jeg hadde ufør å falle tilbake på. Jeg er for tiden veldig deprimert, og er glad jeg ikke har en jobb hengende over meg. Jobber nå 22 %. Jobber alene , og bra kan det være , for i går begynte jeg å grine på jobb. Bra ingen såg meg. På aap fikk jeg ikke ung ufør . Hadde en saksbehandler som prøvde å spolere alt. Hun gikk av med pensjon . Hadde ikke hun gått av med pensjon, hadde jeg neppe fått ufør i hele tatt. Fikk ei stor etterbetaling . 

Anonymkode: 286db...ad1

Men synes du det er rettferdig at du får mer i mnd enn folk som har jobbet og bidratt i samfunnet?

Anonymkode: 5f3cb...d76

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

De fleste har hatt valget. 

Men på den annen side er det på tide at uføre på minstesats får mer, og at bostøtten innføres igjen. 

Anonymkode: c0109...f24

Nei de fleste har ikke hatt valget, for da har de høyrer sats! Vi på minstesats har jo ikke hatt muligheten og mange får jo heller ikke spart noe heller pga veldig lav inntekt! Men vi blir straffet fordi vi har til tross for sykdom, prøvd og kjempet oss litt i jobb! Ung uføre tillegget er fryktelig urettferdig for oss i denne gruppen.

Anonymkode: 2f19d...6f5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, så da har vi vel ikke minstepensjonister da eller? Gidder ikke diskutere mot uforstand.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei de fleste har ikke hatt valget, for da har de høyrer sats! Vi på minstesats har jo ikke hatt muligheten og mange får jo heller ikke spart noe heller pga veldig lav inntekt! Men vi blir straffet fordi vi har til tross for sykdom, prøvd og kjempet oss litt i jobb! Ung uføre tillegget er fryktelig urettferdig for oss i denne gruppen.

Amen

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg finner hele denne diskusjonen idiotisk, og usmakelig. 

Her snakket vi om mennesker som har sykdommer og skader som gjør at de står helt utenfor arbeidslivet, og alltid kommer til å gjøre det. 

Vi snakker downs syndrom, kraftig autisme, CP, hjerneskader osv osv. Hovedgruppen som får ung ufør er denne gruppen. Endel bor i omsorgsbolig, som de betaler dyrt for. De har så lite å rutte med, at de ikke har råd til at hjelperne tar en kaffekopp på de, liksom.

Det er DET som er den største gruppen.

Alle som har hørt om, lest om, vet om, søstra til broren til onkelen, som sikkert gjorde sånn og slik. 

Det er ikke mange. 

Anonymkode: 86d8c...f56

7 av 10 på aap har psykiske vansker! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Enig. De klarer liksom ikke å jobbe, men opptil flere svangerskap, fødsler og ta seg av barna klarer de plutselig på mirakuløst vis. Svangerskap og fødsler er ganske belastende of tungt for kroppen. 

Nettopp, hva er logikken i dette?

Dankert skrev (6 timer siden):

Du må da søke før du er 36 år?

Nei du kan søke når du vil men du kan ikke ha jobbet over 50% om du søker etter 36

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Unge Uføre har faktisk aldri hatt en mulighet til å leve et normalt liv!

Fortell meg hvorfor de unge uføre som jeg kjenner  går på kafe, vil ha meg med på toppturer, men jeg må si nei fordi jeg ikke har helse til det, . Bena mine fungerer ikke. De går ut og drikker ofte flere helger i mnd, men det kan ejg bare glemme. Jeg ligger stort sett på sofaen hele dagen med sterke smerter. Medisinen er svindyr da man ikke kan få den på blå resept. Mens de har det gøy og lever livet på ung ufør, ligger jeg her og visner bort Hva er rettferdig med det? At de har ung uføre men ikke jeg? De har  et mye mer verdig liv enn meg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis man blir ufør etter fylte 26 år vil man vel få uføretrygden beregnet etter arbeidsinntekten?

Veldig mange studerer jo ganske lenge. Tar seg et friår etter VGS for å prøve å komme seg til hektene igjen. Da er man 20. Så velger man et studie og klarer det ikke så bra så man hopper av og begynner på noe nytt. Da er man 21. Så begynner man på en bachelor og klarer å gjennomføre den på 4-5år og VIPPS så er ungufør bare å glemme og man har i realiteten tapt 1,4millioner kroner...

Jeg er en av disse og jeg angrer på at jeg prøvde å klare meg selv. Jeg ville virkelig ikke være ufør, jeg kjempet og kjempet.

Og så ble jeg sittende igjen med skjegget i postkassen...

Anonymkode: 6985d...655

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vært psykisk syk hele livet men ikke blitt tatt seriøst. Det er ikke bare bare å skaffe seg forsikring heller, når man har et par diagnoser. Isåfall blir jo forsikringen veldig dyr og når man prøver å få den utbetalt så får man beskjed om at man har løyet for å få forsikring.

Skadeforsikring ved ulykker etc er noe annet...

Anonymkode: 6985d...655

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 17.13):

Dette ung ufør tillegget er urettferdig, noe som mange som aldri har gjort et arbeidsslag får. Vi som er lavtlønte og har jobbet i 30 får mindre utbet enn disse unge uføre. Er glad for at det nå snakkes om å avskaffe dette urettferdige tillegget. 

Dette tilegget er ikke urettferdig. Selv fikk jeg det, og her er det rettferdig at jeg fikk det. Og hva med barn / ungdom som fødes med en funksjonshemming ? Ung ufør skal gies til de som trenger det, som kan bevise at sykdom/handicap oppstod før de er 26 år, tror jeg.

Hos meg er det medfødt. Det er faktisk noen som ikke har en mulighet til å være ute i arbeidslivet .Jeg har selv jobbet i lavtlønnsyrker i flere år før jeg ble ufør.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, bor man i omsorgsbolig så trenger man bare penger til mat og litt klær. Helseutgifter blir vel dekket?

Helseutgifter blir dekket via frikort når de har oppnådd det. Og jeg synes virkelig at de skal ha mulighet til å gå på en fotballkamp, kino eller kafe. Det handler tross alt om å få ha et liv, ikke bare en eksistens.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 14.35):

Jeg var syk før 26 år (begynte da jeg var 20) Fikk likevel avslag på ung ufør for ME er ikke alvorlig nok... (Vipper mellom grad 2-3)

Kjente jeg ble irritert, jeg som faktisk ikke orker stort annet enn familien min, og ligger i senga hver dag. Orker ikke hobby engang, er ikke syk nok til ung ufør.

Men ei venninne med psykiske problemer som har 2 hester og jobber svart i stallen hver eneste dag og i tillegg dekker hestene samt 3-5k ekstra i mnd får ung ufør.

Skjønn det den som kan.

Anonymkode: 939d0...044

Fordi ME ikke er noe konkret, det er ikke bare du som ikke får ung ufør med ME. Min mor har ME og ble ufør etter mange år og det med en haug av andre alvorlige sykdommer og plager som kan følge med diagnosen. Men det gjorde det ikke hos deg, derfor får du ikke ung ufør og fordi du ikke kan dokumentere for at dette startet i barne og ungdomsårene. ME krever en del mer forskning.

har hun venninna di forhest? At hun ikke eier de og får betalt for å ri de og stelle de? Man jobber ikke svart i en stall, man kan tjene noen tusen i måneden skattefritt. Isåfall har du meldt ifra? For du er jo i så fall med på at noen jobber svart hvis du ikke melder ifra.

når det gjelder å slite psykisk, så hjelper det veldig å være rundt dyr og hester er en sunn og oppbyggende hobby. Det er det som er greia med folk som sliter psykisk de fungerer ikke sosialt eller fungerer ikke ikke den måten som kreves i jobb, sosialt og ellers i samfunnet. Man skal ikke straffes og måtte leve et fælt liv bare fordi man ikke er født som man skal. Å jobbe med dyr er ikke det samme som å fungere på andre måter i samfunnet. Psykisk utviklingshemmede jobber også med dyr, synes du de skal hates på også?? En psykisk diagnose er alvorlig og kan bevises fra ung alder. 

Du sier at du har familie, er det mann og barn da eller? For du er tydeligvis ikke syk nok når du har klart å få deg mann og født flere unger, noe din venninne ikke har gjort. Sliter selv psykisk og mann og barn kan jeg bare glemme! Du er så sykt heldig som har mann og barn og noen som bryr seg, noen av oss får bare dritt i livet og har ingen. 

Du og de 14 likesene dine virker bare misunnelige og bittre på noen som sliter psykisk og fikk ung ufør innvilget og oppå det får et verdig liv og kan drive med hest som bidrar til at hun kan bli frisk og ha muligheten til å bidra og leve et bra liv. Mange som sliter psykisk har aldri råd til noe og må bo på en søppelplass med søppelnaboer, råtne alene og alle hater deg fordi du sliter og man kan ikke spise eller være med på noe. Synes dere det er kult?? 

Anonymkode: f6a73...ba4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp, hva er logikken i dette?

Nei du kan søke når du vil men du kan ikke ha jobbet over 50% om du søker etter 36

Fortell meg hvorfor de unge uføre som jeg kjenner  går på kafe, vil ha meg med på toppturer, men jeg må si nei fordi jeg ikke har helse til det, . Bena mine fungerer ikke. De går ut og drikker ofte flere helger i mnd, men det kan ejg bare glemme. Jeg ligger stort sett på sofaen hele dagen med sterke smerter. Medisinen er svindyr da man ikke kan få den på blå resept. Mens de har det gøy og lever livet på ung ufør, ligger jeg her og visner bort Hva er rettferdig med det? At de har ung uføre men ikke jeg? De har  et mye mer verdig liv enn meg.

Det må strammes inn veldig på hvem som får uføretrygd. Greier man å sosialisere og gå toppturer og føde barn, så er man ikke arbeidsufør!

• Liker 1
Skrevet

Men synes du det er rettferdig at du får mer i mnd enn folk som har jobbet og bidratt i samfunnet?

Og er det rettferdig at denne personen som klarer å jobbe 22% regnes som syk nok og får dette tillegget. Menst Ida på 25 med en annen fysisk diagnose ikke har klart å gå ut døren de siste 5 årene, ikke klarer å sitte oppreist og ikke klarer å spise og drikke selv, ikke kan se tv eller være sosial med familie osv osv ikke regnes som syk nok 

Ida på 25 kunne ikke klage heller, for hun klarer ikke lese mer enn 2 setninger, kan ikke holde en pen og blir nektet praktisk bistand fra kommunen. 

Anonymkode: b6fdd...e28

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og er det rettferdig at denne personen som klarer å jobbe 22% regnes som syk nok og får dette tillegget. Menst Ida på 25 med en annen fysisk diagnose ikke har klart å gå ut døren de siste 5 årene, ikke klarer å sitte oppreist og ikke klarer å spise og drikke selv, ikke kan se tv eller være sosial med familie osv osv ikke regnes som syk nok 

Ida på 25 kunne ikke klage heller, for hun klarer ikke lese mer enn 2 setninger, kan ikke holde en pen og blir nektet praktisk bistand fra kommunen. 

Anonymkode: b6fdd...e28

Hvor har jeg sagt at syke folk ikke skal få hjelp? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...