Gå til innhold

Hvordan er ung ufør rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ganske lik situasjon her. Jeg ble ferdig med master 25 år gammel, og da kollapset jobbmarkedet litt. Jobbet to urelevante lavtlønnede jobber, så satte jeg meg på skolebenken igjen for en veldig relevant utdanning for fremtiden. Halvveis i studiet hadde jeg en alvorlig ulykke, og etter det har jeg slitt mye. Jobbet 40% og studerte til det sa pang i fjor. Nå har jeg fått kronisk diagnose. Jeg vil ikke få ung ufør tillegg, og var bare et par år unna å få relevant jobb med god betaling. 

Det føles kjipt, samtidig er jeg takknemlig for at jeg kanskje får noe og ikke må på gata. Grensa må jo settes et sted. Jeg var bare uheldig med valg av utdanning først, og så brukte jeg et par år på å finne ut av hva jeg ville.

Anonymkode: f6f68...434

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva med å heller skrive dritt om nav enn de som har ung ufør tillegget. Er ikke vi som har det sin feil at det eksisterer. 

Anonymkode: 2ad0d...d6b

Det er vel heller regjeringen man skal skrive dritt om, da det er de som lager lovene her i landet. Nav bare følger dem.

Anonymkode: eea34...429

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg synes at minstesatsen bør økes slik at alle får det som unge uføre får nå. Men, når de ikke får det, så er det likevel veldig fint at jeg som ble syk som 20-åring og ikke hadde mulighet til å tjene meg opp lønn før det, får kompensasjon for det. 

Anonymkode: afc87...e8a

Lavtlønte har heller ikke muligheten til å opparbeide seg kapital. For mange så går pengene til å leve og bo. Er enig i det Dankert skriver, at ung ufør tillegget bør bort, å at det bør være en minstesats som er lik for alle som ikke har opparbeidet seg høyere trygd, om det er fordi at de aldri har gjort et arbeid eller er lavtlønnet. 

Anonymkode: 5f3cb...d76

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg trodde ikke selv jeg var syk heller, bare klarte ikke jobbe. Gikk mellom korte jobber, studier med mye skulking, og arbeidsledig/sosialen. Til slutt kollapset jeg rett før jeg ble 30.

Anonymkode: fe35e...428

Du kan ha krav på tillegget. Dokumenter fravær på studiet, hvilke vikariater du hadde og helst ta med journaler fra du var ung. Var det du som aldri var hos lege? En eller flere diagnoser må du ha fått siden du er uføre. Kan du dokumentere lav gjennomføringsevne kan du ha krav på tillegget. 

Forferdelig å høre at de som ikke har krav på tillegget vil ta det fra unge som aldri har hatt en sjanse til å jobbe. 

Anonymkode: c0109...f24

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan ha krav på tillegget. Dokumenter fravær på studiet, hvilke vikariater du hadde og helst ta med journaler fra du var ung. Var det du som aldri var hos lege? En eller flere diagnoser må du ha fått siden du er uføre. Kan du dokumentere lav gjennomføringsevne kan du ha krav på tillegget. 

Forferdelig å høre at de som ikke har krav på tillegget vil ta det fra unge som aldri har hatt en sjanse til å jobbe. 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du som aldri har hatt en sjanse til å jobbe skal ha flere tusen mer i måneden enn jeg som aldri har hatt en sjanse til å jobbe. 

Anonymkode: c26d4...cda

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det jeg ikke skjønner er hvorfor du som aldri har hatt en sjanse til å jobbe skal ha flere tusen mer i måneden enn jeg som aldri har hatt en sjanse til å jobbe. 

Jeg er ikke trygdet. Hvorfor har du aldri hatt en sjanse til å jobbe? Hvis du hadde mistanke om at du var syk burde du oppsøkt lege. Uten legeattest og grundig dokumentasjon får ingen trygd. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det er vel heller regjeringen man skal skrive dritt om, da det er de som lager lovene her i landet. Nav bare følger dem.

Anonymkode: eea34...429

Stortinget er lovgivende makt. Regjeringen er utøvende makt.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å heller skrive dritt om nav enn de som har ung ufør tillegget. Er ikke vi som har det sin feil at det eksisterer. 

Anonymkode: 2ad0d...d6b

Hvor har brukeren du svaret skrevet dritt om de som har UU-tillegget?

• Liker 3
Skrevet

Jobbet 40% og studerte

Jeg vil ikke få ung ufør tillegg,

Igjen, det høres ut som om heller ikke du fyller alvorlighetskravet for tillegget. 

Folkens, ikke glem at det er fler krav enn alder, som alle må være oppfylt for å få innvilget UU-tillegget.

Anonymkode: f4fdd...010

• Liker 12
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du fulgte normal studieprogresjon, er det nok det som er årsaken til at du ikke får UU-tillegget. Altså, fordi du ikke fyller alvorlighets-vilkåret. Det har ikke noe å gjøre med alder ved sykdomsdebut. 

Anonymkode: f4fdd...010

Jeg hadde ingen alvorlige symptomer før året jeg ble 28, da jeg hadde gjort unna første året av graden. Jeg ble akutt syk, ble diagnostisert med "familiesykdommen" og operert flere ganger. Har aldri klart å komme meg etter dette, og sliter fortsatt med mye smerter.

Anonymkode: 71e1a...a39

• Liker 1
Skrevet

Dette tillegget er blodig urettferdig. 

Det skal være alvorlighet av sykdomen før man fyller 26 som legges til grunn. Altså hvor syk man faktisk er og hvor hardt det går ut over funksjonsevnen før man fyller 26 år. 

Men her virker det som om nav spiller bingo og ting har ingen rød strek. 

Man kan feks "bare" være døv, være i 40%jobb og ellers fungere tilnærmet normalt i hverdagen og få ung ufør 

Men så kan man være 90% sengebunnet, må ha hjemmehjelp, og hjelp til å få mat både inn og ut, men alikevel så regnes man som for frisk til ung ufør. Bare pga navn på diagnose

Anonymkode: b6fdd...e28

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lavtlønte har heller ikke muligheten til å opparbeide seg kapital. For mange så går pengene til å leve og bo. Er enig i det Dankert skriver, at ung ufør tillegget bør bort, å at det bør være en minstesats som er lik for alle som ikke har opparbeidet seg høyere trygd, om det er fordi at de aldri har gjort et arbeid eller er lavtlønnet. 

De fleste lavtlønte kjøper seg bolig evt. sammen med partner og opparbeider seg da kapital. Og har hatt muligheten til å stifte familie.  Hvorfor er dere misunnelige på unge uføre som aldri har hatt helse til verken jobb eller få barn, og som får knapt 20000kr utbetalt i måneden ?

Anonymkode: 80076...4ab

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

118730285_10157580793555773_2160690274528460824_n.jpg

Her er satsene på minstesats på ufør og ung ufør. I tillegg så skal disse unge uføre ha en drøss med unger - de er jo for "syke" til å jobbe, men svangerskap, fødsler og ta seg av unger klarer de visst. Så da er det barnetillegg på toppen av det. 

Få med at dette er uten skattetrekk, altså brutto.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja det var meg som aldri var hos lege. Kom meg ikke dit før jeg kollapset helt rett før 30, og fikk ikke diagnose før jeg var 35. Gikk ikke til skolepsykolog en gang selv om jeg ble mobbet hver dag fra 1. til 9. To av mine venninner gikk, for de hadde problemer også. Men ikke jeg altså. Har hatt angst for slike instanser hele livet, og fastlegen min tror ikke jeg er pasienten hans en gang når jeg en sjelden gang dukker opp. Har bare brukt alternativ helsehjelp siden 1993, og kun gått til lege for papirer og slikt.
Jeg husker prosessen med han vennen min, han hadde jo dokumentasjon fra lege fra tidligere, og innhentet også informasjon fra skoler osv. der det viste at han hadde hatt mye fravær og aldri gjennomført noe. Han hadde mer dokumentasjon enn meg, og slet fortsatt med å få det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg trodde ikke selv jeg var syk heller, bare klarte ikke jobbe. Gikk mellom korte jobber, studier med mye skulking, og arbeidsledig/sosialen. Til slutt kollapset jeg rett før jeg ble 30.

Er du uføretrygdet nå? Og hvor gammel er du cirka?

Skrevet

Helt enig, ser ingen grunn til at "ung ufør" skal gi mer penger. Heller mindre da de har bidratt med mindre skattepenger. Mange av de har aldri jobbet.

Anonymkode: b362f...300

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke trygdet. Hvorfor har du aldri hatt en sjanse til å jobbe? Hvis du hadde mistanke om at du var syk burde du oppsøkt lege. Uten legeattest og grundig dokumentasjon får ingen trygd. 

Fordi jeg var syk. Det var ikke en mistanke jeg hadde, det var helt opplagt. Hvor tar du det fra at jeg ikke var hos lege? Hvor mener du jeg sa det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er du uføretrygdet nå? Og hvor gammel er du cirka?

Ja, er 50.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg bare fatter det ikke. Ble nylig ufør etter nærmere 13 år med sykdom, behandling, arbeidstrening, motivasjonskurs og hundre forskjellige saksbehandlere. Da jeg ble syk var jeg i gang med en mastergrad, og hadde sånn sett jobbet lite, men jeg var akkurat passert 28, så hadde tydeligvis ikke rett på dette tillegget. Ser nå at inntektstaket på bostøtte også er høyere for unge uføre.

Sykdommen min er genetisk, kronisk og hadde rammet meg før eller senere uansett, men fordi jeg ble syk to år for sent, taper jeg altså tusenvis av kroner i måneden. Sliter hardt med å få det til gå rundt med ca. 16 000 utbetalt, og bare skjønner ikke hvorfor det er slik.

Hvorfor ikke bare droppe denne forskjellsbehandlingen og ha samme minstesats for alle?

Anonymkode: 71e1a...a39

Helt enig! Har en sykdom som har forverret seg hele livet. Har hatt den siden barn, men likevel bare fått minstesats uten ung ufør. Ikke klart å jobbe nesten heller gjennom livet pga sykdommen. Ikke fått spart opp penger heller, men evig dømt til å leve på 16 tusen i mnd. 

Anonymkode: 2f19d...6f5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette ung ufør tillegget er urettferdig, noe som mange som aldri har gjort et arbeidsslag får. Vi som er lavtlønte og har jobbet i 30 får mindre utbet enn disse unge uføre. Er glad for at det nå snakkes om å avskaffe dette urettferdige tillegget. 

Helt enig!

Dankert skrev (6 timer siden):

Ung ufør-systemet er dypt urettferdig. Det bør fjernes, og erstattes av høyere minstetrygd.

Veldig enig!

Dette ung uføre-tillegget er jo for de som aldri har hatt helse til å jobbe og tjene penger og opparbeide seg formue!

Jeg har heller ikke hatt helse til å jobbe særlig mye men likevel ingen ung ufør - Vært syke hele livet men tydeligvis ikke syk nok.

Å vi som har vært så dumme at vi har jobbet og bidratt i samfunnet blir grådig straffet for det. Å kom ikke med den teite kommentaren at vi kunne valgt høyere utdanning, for det er ikke alle som har hatt den muligheten eller evnen. Men vi har jobbet og slitt i lavtlønte sliteryrker og blir grådig straffet for det. 

Har også forsøkt å jobbe til tross for sykdommen men blir belønnet med minstesats ufør hele livet. Urettferdig ja! Har to venninner som er ung ufør og de er mye sprekere enn meg. De fester, drar på toppturer og er aktive, mens jeg knapt klarer å gå, på vonde dager kan jeg ikke gå i det hele tatt og sykdommen gjør til slutt at jeg dr tidligere og ikke kan gå og bevege meg. Blodig urettferdig at jeg må sitte med 16 tusen til jeg dør mens unge litt psyksik syke folk som får en drøss med unger og lever ålraigthe liv skal få nesten 4 tusen mer enn oss!

Anonymkode: 2f19d...6f5

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...