Gå til innhold

Hvordan er ung ufør rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2020 den 7.20):

Ung ufør er utgått på dato. Det er absurd å ha ett system som straffer de som prøver så godt de kan å ta del i arbeidslivet. Det er jo som å si: Om du har en sykdom som kan gi ufør så bør du legge deg ned å gi opp med det samme, da blir du belønnet med tillegg om du er heldig. Ikke tro du kan få ta utdannelse eller stå i en deltidsstilling noen år uten å ta din straff, liksom... 

Intensjonen bak tillegget er god, resultatet og urettferdigheten i utførelsen er slående. 

Anonymkode: 7ff59...a0b

Dette er så sant.

Jeg var på arbeidsavklaringspenger før jeg fikk en 40 prosent stilling. Jobbet i den i fire år før jeg den siste tiden økte til 60 prosent. Var syk gjennom alle årene, men holdt ut til jeg møtte veggen. Pga alt stresset jobben medførte så utviklet jeg også irritabel tarm syndrom, av varianten kronisk diaré. Så jeg fikk en diagnose til fordi jeg prøvde..

Så var det over på sykmelding, så arbeidsavklaringspenger igjen, for deretter uføretrygd...minstesats. Så jeg ble straffet for å ha prøvd. Hadde jeg ikke stått i jobben hadde jeg også fått ung ufør. Nav har selv begrunnet jobben som grunn til avslag på ung ufør. 

Så jeg har virkelig prøvd å stå i arbeidslivet, takka er kronisk diaré ( skulle aldri vært i jobb i utgangspunktet ) og minstesats.

Anonymkode: e8ce1...579

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 14.56):

Var du syk når du aldri hadde behov for å oppsøke lege? 

Hvis du klarte jobbe ett år sammenhengende kan ikke nav bruke det mot deg, men at du aldri var syk før du var tretti er en annen sak. 

Det er trist for de som har klart å studere noe selv med sykdom. Men mulig nav anser det som at de har restarbeidsevne. Det slår ofte urettferdig ut, men skal dere legge skylda på de som har krav på ung uførtillegget? 

Anonymkode: c0109...f24

Dert er bare sånn reglene er. De gjelder for alle, og da er det noen de slår feil ut for. Det er jo ofte slik at de som har vært syke i mange år og ikke klarer å fullføre utdannelse, har mindre sannsynlighet for å klare sge i arbeidslivet. Har du klart å komme deg ut i livet og er over 30 år, har man derfor ikke krav på ung ufør, fordi sjansene er større for at du kan komme deg ut i jobb igjen. De som har hatt plager fra ungdomsårene osm følger dge inn i voksenlivet har ofte ikke denne evnen og de har derfor krav på tillegget.  

Anonymkode: 917a3...7fc

Skrevet

Ung ufør er ikke mye å rope hurra for eller er det?

Anonymkode: 80076...4ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, og da kan du tenke deg hvordan de på minstesats har det.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Nesten 4 tusen mindre på minstesats ufør, så det vil du vel i allefall ikke ha? 

Anonymkode: 2f19d...6f5

• Liker 1
Skrevet

For en trist tråd. Jeg tror de som har fått grei hjelp fra NAV, eller klart seg greit i ivet ikke er av de som er aktive i tråden, så man sitter igjen med folk som har tatt dårlige valg (lavtlønnsyrker) og folk som har vært (er) dårlig behandlet av NAV. Jeg syns synd på dere alle. Dårlig råd og innskrenket livsutfoldelse som følge av det, er bedriten. Man føler seg mindreverdig og urettferdig behandlet. Det gjør noe med oss å være livredd for om økonomien kommer til å gå rundt, og samtidig vite at det er pga urettferdig behandling. Folk blir bitre pga mindre prøvelser. Det er synd å si det, men hvis du ikke har en fastlege som forteller deg om alle rettigheter og tar kampen for deg mot NAV er det helt vilkårlig hvorvidt du får igjennom rettighetene dine eller ikke. Jeg klarte det ikke før jeg gikk fra ekstremt dårlig fungerende til jeg ble dårlig fungerende. Da klarte jeg å lese meg opp selv om hvilke rettigheter jeg har hatt i alle år. Og fikk alt igjennom, med et følgesbrev fra en advokat. Ung ufør tillegg. Varig uføretrygd. Og sitter idag med en trygd på brutto 349 000kr pr år. Det skullle ikke tatt meg så mange år som det gjorde (cirka 22 år som svært alvorlig psykisk syk). Og det skulle ikke vært så avhengig av hvorvidt man har flaks eller ikke.

Anonymkode: 63f57...2ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2020 den 18.20):

Altså. Innlegg hvor arbeidsføre kritiserer uføre blir uglesett av uføre, og nå er det liksom ok at uføre kritiserer unge uføre? Hva er dette for noe? 

Som arbeidsfør synes jeg det er helt ok at unge uføre får litt mer enn andre uføre. De har ofte gått rett fra barndom og ungdomstid til ufør. Ingen mulighet til å ha lagt seg opp noen penger, liten mulighet for å få seg huslån. Veldig lite utsikter for å kunne bli frisk/arbeidsfør da diagnosene er såpass alvorlige for å få dette tillegget.

Anonymkode: 30a91...558

Hva med dem som har prøvd å stå på, men stått i dårlig betalte jobber, kanskje ikke i fulle stillinger? Da jeg var i jobb var en «god» lønn 12.000 kr. Jeg hadde ingen mulighet til å legge av penger eller å kjøpe meg bolig. Da jeg ble ufør fikk jeg jo overhodet ikke noen høyere trygd fordi jeg hadde stått i jobb, jeg fikk heller minstesats fordi jeg hadde tjent så lite. Så jeg, i likhet med unge uføre, har heller ikke hatt mulighet til å legge av penger, men jeg blir heller straffet for å ha prøvd meg i jobb selv om jeg ikke har hatt helse til det og det gjorde meg enda sykere. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva med dem som har prøvd å stå på, men stått i dårlig betalte jobber, kanskje ikke i fulle stillinger? Da jeg var i jobb var en «god» lønn 12.000 kr. Jeg hadde ingen mulighet til å legge av penger eller å kjøpe meg bolig. Da jeg ble ufør fikk jeg jo overhodet ikke noen høyere trygd fordi jeg hadde stått i jobb, jeg fikk heller minstesats fordi jeg hadde tjent så lite. Så jeg, i likhet med unge uføre, har heller ikke hatt mulighet til å legge av penger, men jeg blir heller straffet for å ha prøvd meg i jobb selv om jeg ikke har hatt helse til det og det gjorde meg enda sykere. 

Samme her, det er så urettferdig at jeg vil gråte :( 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Samme her, det er så urettferdig at jeg vil gråte :( 

Tragisk at vi er flere om dette. Hadde jeg visst dette da jeg prøvde meg i jobb så hadde jeg ALDRI prøvd meg i jobb. Det har straffet meg økonomisk livet ut og i tillegg gitt meg kroniske mageproblemer som jeg sliter med daglig. Helt tragisk. Har prøvd å klage to ganger, men kommer ingen vei. Jeg har prøvd meg i jobb og det skal jeg bli straffet for.

Og flere av dem jeg kjenner med ung ufør har fått kjøpe seg leilighet og eid den i mange år. Fått Husbanken lån. Selv har jeg leid i alle år uten mulighet for lån. Jeg har vært syk helt fra barneskolen, men har stått på og prøvd, skulle ha visst at det ville straffe meg. Advokaten skrev til og med det i den siste klagen, at det var ikke rett at jeg skulle bli straffet for å ha prøvd. Men Nav rikket seg ikke og jeg er fortsatt på minstesats.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tragisk at vi er flere om dette. Hadde jeg visst dette da jeg prøvde meg i jobb så hadde jeg ALDRI prøvd meg i jobb. Det har straffet meg økonomisk livet ut og i tillegg gitt meg kroniske mageproblemer som jeg sliter med daglig. Helt tragisk. Har prøvd å klage to ganger, men kommer ingen vei. Jeg har prøvd meg i jobb og det skal jeg bli straffet for.

Og flere av dem jeg kjenner med ung ufør har fått kjøpe seg leilighet og eid den i mange år. Fått Husbanken lån. Selv har jeg leid i alle år uten mulighet for lån. Jeg har vært syk helt fra barneskolen, men har stått på og prøvd, skulle ha visst at det ville straffe meg. Advokaten skrev til og med det i den siste klagen, at det var ikke rett at jeg skulle bli straffet for å ha prøvd. Men Nav rikket seg ikke og jeg er fortsatt på minstesats.

Jeg har jobbet men aldri 100%, kun deltid pga helsen . Har vært syk siden jeg var barn og født med sykdom. Har slitt for å kune bidra til samfunnet men ble dårligere av det. Belønningen for det er minstesats. Synes alle fortjener å få ung ufør sats .

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har jobbet men aldri 100%, kun deltid pga helsen . Har vært syk siden jeg var barn og født med sykdom. Har slitt for å kune bidra til samfunnet men ble dårligere av det. Belønningen for det er minstesats. Synes alle fortjener å få ung ufør sats .

Jeg har heller ikke klart å jobbe 100% av helsemessigeårsaker. Går på AAP nå, å ser at jeg taper noe helt vanvittig på at jeg ikke har klart å jobbe 100%. Har ikke minstesats, men likevel altfor lite å leve av. Skal prøve meg tilbake i jobb, og kanskje prøve å få gradert ufør sånn at jeg i det minste kan øke inntekten min litt. 

Anonymkode: 5f3cb...d76

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har heller ikke klart å jobbe 100% av helsemessigeårsaker. Går på AAP nå, å ser at jeg taper noe helt vanvittig på at jeg ikke har klart å jobbe 100%. Har ikke minstesats, men likevel altfor lite å leve av. Skal prøve meg tilbake i jobb, og kanskje prøve å få gradert ufør sånn at jeg i det minste kan øke inntekten min litt. 

Ja jeg hadde gradert først men måtte kaste inn håndkleet tidlig pga helsen dessverre. Men om du klarer det er jo det det beste om du ikke får ung ufør.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvordan førte det at du prøvde deg i jobb til kroniske mageproblemer?

Anonymkode: 7497c...adf

Skrevet

Ung ufør tillegget er blitt veldig urettferdig, spesielt siden det nesten er helt tilfeldig hvem som får og ikke får av de som oppfyller alderskravet. Til og med nav-veiledere sier det er nesten håpløst og random. Minstesatsen burde øke til det ung ufør er i dag isteden, det ville vært mer rettferdig. 

Anonymkode: 10d27...fca

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja jeg hadde gradert først men måtte kaste inn håndkleet tidlig pga helsen dessverre. Men om du klarer det er jo det det beste om du ikke får ung ufør.

Jeg er nok altfor gammel til å få ung ufør. Nå tenker jeg bare på å prøve og øke inntekten min før jeg blir pensjonist. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan førte det at du prøvde deg i jobb til kroniske mageproblemer?

Med min allerede dårlige psyke så tålte jeg ikke stresset en jobb medførte. 

Ts

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med min allerede dårlige psyke så tålte jeg ikke stresset en jobb medførte. 

Ts

Jeg skjønner ikke...hva slags kroniske mageproblemer kommer ut av dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 13.06):

Jeg bare fatter det ikke. Ble nylig ufør etter nærmere 13 år med sykdom, behandling, arbeidstrening, motivasjonskurs og hundre forskjellige saksbehandlere. Da jeg ble syk var jeg i gang med en mastergrad, og hadde sånn sett jobbet lite, men jeg var akkurat passert 28, så hadde tydeligvis ikke rett på dette tillegget. Ser nå at inntektstaket på bostøtte også er høyere for unge uføre.

Sykdommen min er genetisk, kronisk og hadde rammet meg før eller senere uansett, men fordi jeg ble syk to år for sent, taper jeg altså tusenvis av kroner i måneden. Sliter hardt med å få det til gå rundt med ca. 16 000 utbetalt, og bare skjønner ikke hvorfor det er slik.

Hvorfor ikke bare droppe denne forskjellsbehandlingen og ha samme minstesats for alle?

Anonymkode: 71e1a...a39

Du kan jo tenke deg hvor urettferdig det føles etter å ha jobbet i over 30 år og sitte igjen med omtrent det samme som deg. 

Skrevet

Jeg utviklet irritabel tarm, variant D, som følge av at jeg konstant følte på stress i jobbsituasjon. Fastlegen min dokumenterte også dette i klagen til Nav.

• Liker 3
Skrevet

35939BF1-576F-40D3-BF0A-999649D849ED.jpeg

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...