Nuka Skrevet 21. desember 2020 #341 Skrevet 21. desember 2020 Mange sinte og bitre mennesker her som forsåvidt er forståelig da dette er urettferdig. Samtidig er det ting jeg stadig leser, dårlige, usmakelige og respektløse argumenter. Blant anna at uføretrygden bør revurderes om man får barn? Javel, arrester meg. Jeg har to og har hatt aap i drøyt et år. Minste barnet blir 3 år og jeg står på kanten til å bli UNG delprosent ufør. Hvorfor? Fordi jeg har blitt latterliggjort, trykt ned og kastet rundt i systemet i diverse praksisjobber i 10 år i regi av NAV fordi de ulike saksbehandlerne har nektet å sette meg på utredning selv om jeg har fortalt hvorfor jeg ønsker det. Jeg har smått blitt utredet av leger gjennom den tia samtidig som jeg har søkt jobber og jobbet litt. NAV har presset meg til det, noe jeg egentlig er glad for da jeg føler meg nyttig 3 mnd hvert 3-4 år når arbeidsgiver endelig vil ansette noen som måtte avbryte videregående opplæring 4 ganger på grunn av skader, slitasje, utbrenthet og psyke og dermed er i en evig sirkel om å få ferdig den utdanninga hver gang jeg har en god periode for å kanskje ha mulighet til en fast ansettelse en dag.. Jeg har to friske unger som ser ei mor som tar seg godt av dem hjemme, finner på ting 4 av 8 ganger de spør fordi jeg er utslitt etter å ha krangla med systemet for å bli selvstendig næringsdrivende slik at jeg slipper den j... trygda, de ser ei som sender dem på skole og i barnehage, rydder og flir det nødvendige som alle andre og tar dem med på ting de skal på, men som søker jobber, er på møter, er til utredning og pleier en skadet mann med masse smerter selv om han er noenlunde oppegående selv, men driver på ufør for å kunne drive selv i firma siste prosenten sin for igjen å være nyttig etter alvorlig ulykke der han måtte gjenopplives 3 ganger. Han og jeg har full kapasitet til å leke ute med ungene noen timer i helgene noe jeg har også, men vi kan ikke jobbe mer enn 20-40% vi har barn, kvalifiserer til ung ufør på grunn av tid skade/sykdom skjedde og alvorlighetsgraden av det. Så for all del arrester de som får 1-2 barn selv om de er/er på vei til å bli uføre. Bestekompisen min har kasta inn håndkle i en alder av 30. Han har drevet som bartender, drevet eget spisested og i Røde Kors i mange år m.m. Mange leteaksjoner, redningsaksjoner og ambulansevakter seinere orker han ikke mer. Han får ung ufør fordi han fikk første knekkene som barn og tidlig voksen, men han har beti tenna sammen i alle år på grunn av stigmatiseringen i sammfunnet.. Forbanna bedtevitende respektløse folk som ikke aner hva naboen egentlig sliter med fordi dere ser et blidt ansikt 4 dager i uka, men ikke vet hva som skal til for å sette opp det smilet... timer med opp-psyking, smertestillende og kanskje to-tre timer med å slappe av for å komme seg ut døra er faktisk standard for mange av oss i AAP og som har uføretrygd. Klart det finnes unntak som virkelig snylter og måtte karma ta dem så hardt at de ikke vet hva vann er en gang, men at ting ikke er svart/hvitt må virkelig vi menneskene gjøre noen med for å skjønne det ikke er finnes det ikke tvil om.. 🤷♀️ 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #342 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har de ikke sluttet med ung ufør beregning? jeg synes opplegget er urettferdig og henger ikke på greip. De som sitter og vurderer dette, sitter med en liste over hva som er alvorlige tilstander som kan gi denne ekstra satsen. De legger ikke sammen tilstander, som i sum kan være like alvorlig, som det de lister opp. De som sitter og vurderer dette er statsvitere, ikke helsepersonell. Fikk først avslag men klaget ved hjelp av advokat på det. Hun hadde en høne å plukke med dem, så de gjorde om vedtaket veldig raskt. Men noen god begrunnelse for at de endret mening fikk jeg ikke. Anonymkode: 0d3b4...001 Hadde det ikke vært for sent skulle jeg bedt om navnet på advokat, men toget har gått, mye fordi jeg rett og slett trodde det var en feil siden selv NAV sa at dette var akkurat samme vilkår og stønad som jeg allerede hadde godkjent (hadde det da jeg hadde AAP, men så fjernet de det, uforståelig). Nei, de har ikke sluttet så vidt jeg vet.... og nei, det henger ikke på greip. Noen får det selv om de jobber deltid "i et tungt fysisk yrke" mens andre ikke får det selv om de knapt klarer å gå til legen. Dette bestemmes av mennesker som aldri har møtt vedkommende, og feil forplanter seg hele veien. For midt vedkommende klaget jeg flere ganger og påpekte at mye av det de skrev faktisk var 100% objektivt feil (de hadde skrevet at jeg hadde vært i utlandet, fordi jeg hadde nevnt det for behandler en gang men det ble ikke noe av, blant annet). Med en god advokat ville jeg nok fått det, som IGJEN viser hvor idiotisk systemet er. Selv om det ikke hadde vært idiotisk, så skjønner jeg ikke logikken i det. Hvem er det som "fortjener" minstesats i grunn? Noen som "har hatt mulighet" til å få seg en jobb? Hvis jeg hadde gitt opp i tide hadde jeg fått det, men jeg kommer alltid til å ergre meg over at jeg prøvde så hardt, og at jeg ble født med gode teoretiske evner. Anonymkode: a9407...fff 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #343 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hadde det ikke vært for sent skulle jeg bedt om navnet på advokat, men toget har gått, mye fordi jeg rett og slett trodde det var en feil siden selv NAV sa at dette var akkurat samme vilkår og stønad som jeg allerede hadde godkjent (hadde det da jeg hadde AAP, men så fjernet de det, uforståelig). Nei, de har ikke sluttet så vidt jeg vet.... og nei, det henger ikke på greip. Noen får det selv om de jobber deltid "i et tungt fysisk yrke" mens andre ikke får det selv om de knapt klarer å gå til legen. Dette bestemmes av mennesker som aldri har møtt vedkommende, og feil forplanter seg hele veien. For midt vedkommende klaget jeg flere ganger og påpekte at mye av det de skrev faktisk var 100% objektivt feil (de hadde skrevet at jeg hadde vært i utlandet, fordi jeg hadde nevnt det for behandler en gang men det ble ikke noe av, blant annet). Med en god advokat ville jeg nok fått det, som IGJEN viser hvor idiotisk systemet er. Selv om det ikke hadde vært idiotisk, så skjønner jeg ikke logikken i det. Hvem er det som "fortjener" minstesats i grunn? Noen som "har hatt mulighet" til å få seg en jobb? Hvis jeg hadde gitt opp i tide hadde jeg fått det, men jeg kommer alltid til å ergre meg over at jeg prøvde så hardt, og at jeg ble født med gode teoretiske evner. Anonymkode: a9407...fff Hvis nav fjernet det og det ble en misforståelse ville jeg søkt på grunnlag av dette. Du trenger ikke advokat. Advokat er noe du kan bruke hvis du skal anke. Skulle gjerne hjulpet deg, men det er mye å sette seg inn i en annens sak, og du kjenner den best. Anonymkode: c0109...f24 2
Nuka Skrevet 21. desember 2020 #344 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Stusser også på det når de argumenterer med at hvis man klarer å dusje og gjøre husarbeid så får man ikke ung ufør fordi man da er for frisk. Hvorfor kan man da få ung ufør når man klarer å stå i deltidsarbeid? Anonymkode: ccba3...a2a Fordi det er prøvd å behandle og eventuelt der det et relevant bruke terapeut. Man får det dersom det likevel er kronisk og tilstanden oppsto før en viss alder med nok bevis på dette, men kan jobbe delprosent. Det er jo egentlig ikke så vanskelig å forstå om man prøver eller spør slik som du gjør 😅 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #345 Skrevet 21. desember 2020 On 12/20/2020 at 4:23 PM, AnonymBruker said: Man klarer seg, men man må ofre mye. Ferier, fritidsaktiviteter, shopping og å gå på byen/ cafe m.m må man kutter enten helt ut eller kutte kraftig ned på. Anonymkode: ccba3...a2a Sånt klarer/orker man jo ikke hvis man er ekte ufør. Anonymkode: 9a3f5...378 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #346 Skrevet 21. desember 2020 Nuka skrev (1 time siden): Fordi det er prøvd å behandle og eventuelt der det et relevant bruke terapeut. Man får det dersom det likevel er kronisk og tilstanden oppsto før en viss alder med nok bevis på dette, men kan jobbe delprosent. Det er jo egentlig ikke så vanskelig å forstå om man prøver eller spør slik som du gjør 😅 https://www.dagsavisen.no/fremtiden/martine-32-fikk-avslag-pa-ung-ufor-tillegget-selv-om-hun-oppfyller-kravene-1.1734932 Her er et eksempel.... Sitat Likevel viser Nav i sitt seneste avslag på ung ufør til en tidligere lagmannsrettsuttalelse, som de tolker dithen at det er; «først når ME medfører at den som er rammet hovedsakelig er sengebundet, at alvorlighetskriteriet normalt vil være oppfylt». Altså, at de setter helt forskjellige grader av funksjonshemming for hver diagnose er jo helt på trynet. For noen må man altså være "hovedsakelig sengebundet", mens andre kan jobbe i tunge, fysiske yrker? Det henger ikke på greip. Anonymkode: a9407...fff
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #347 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): https://www.dagsavisen.no/fremtiden/martine-32-fikk-avslag-pa-ung-ufor-tillegget-selv-om-hun-oppfyller-kravene-1.1734932 Her er et eksempel.... Altså, at de setter helt forskjellige grader av funksjonshemming for hver diagnose er jo helt på trynet. For noen må man altså være "hovedsakelig sengebundet", mens andre kan jobbe i tunge, fysiske yrker? Det henger ikke på greip. Anonymkode: a9407...fff Det gjør ikke det, og det er utrolig rart. Jeg er f.eks ikke sengeliggende, men er psykisk og nevrologisk syk og jeg fikk innvilget ung ufør og fikk etterbetalt uu-tillegget for ca 7 år tilbake siden jeg ikke hadde hatt det på AAP. At mennesker som er så sterkt hemmet i hverdagen at de trenger hjelp til å stelle seg selv og hus ikke skal få det er helt på trynet. Anonymkode: ccba3...a2a 3
Nuka Skrevet 21. desember 2020 #348 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): https://www.dagsavisen.no/fremtiden/martine-32-fikk-avslag-pa-ung-ufor-tillegget-selv-om-hun-oppfyller-kravene-1.1734932 Her er et eksempel.... Altså, at de setter helt forskjellige grader av funksjonshemming for hver diagnose er jo helt på trynet. For noen må man altså være "hovedsakelig sengebundet", mens andre kan jobbe i tunge, fysiske yrker? Det henger ikke på greip. Anonymkode: a9407...fff Nei. Det er ikke en rettferdig prosess eller en god fremgangsmåte på det. Problemet ligger i bunnen. F.eks får ikke en med PTSD ung ufør eller ufør i det hele tatt på bare det grunnlaget eventuelt sammen med kroniske smerter i kroppen, mens en med KPTSD (komplisert/alvorlig/kronisk) kan få det dersom h*n har kroniske smerter i tillegg. En del ganger mener NAV man ikke er syk nok selv om helsestaben bak en mener dette, mens andre ganger mener NAV man skal ha 100% selv om man ikke ønsker det. Det finnes ikke noe logikk bak det, men en diagnose alene tilsvarer veldig mange forskjellige grader av det derfor er det vanskelig å konkludere også. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #349 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, det kommer veldig an på livssituasjonen.. Er man godt gift kan man kose seg med nesten 20000. Anonymkode: 80076...4ab Ikke gift og har ikke samboer. Har vært enslig i ti år Jeg koser meg fortsatt her i Oslo. Lever godt og behagelig med det jeg har. Har ikke dårlig råd. Senest i går så var vi ute og spiste. ❤️ Anonymkode: a738d...41f 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #350 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette er jo en av tingene som gjør det urettferdig og uforståelig! En av dere jobber deltid i et "veldig tungt fysisk yrke" og har barn på ti år samtidig, og den andre har fått lov til å være innom universitet og arbeidsplasser! Jeg har ikke én arbeidsdag etter at jeg ble syk, jobbet ved siden av studier før det. Jeg var på arbeidsutprøving men veileder tok meg ut av alt fordi jeg var så dårlig og det var uaktuelt med noe som helst arbeid. I rapporten er det konkludert med 0 restarbeidsevne. "Vi har ikke sett noen mulighet for å teste NN ut i noen av våre arbeidsarenaer grunnet den svært reduserte helsetilstanden vi observerte den tiden NN var hos oss." Jeg hadde UU-tillegg da jeg hadde AAP men da jeg fikk ufør ble det tatt bort fordi jeg hadde tatt noen få studiepoeng på høyskole senere, som var repetisjon siden jeg hadde droppet ut av master i det samme da jeg ble syk. Igjen; det handler ikke om meg, men det er ikke så enkelt som dere sier. Jeg har jobbet og studert, ble syk da jeg var 25, og hadde "ung ufør". I avslaget sier de at det betyr at jeg ikke er syk nok. De nevnte også ting som at jeg ikke er sengeliggende og klarer å dusje selv. Jeg har egentlig ikke så lyst til å gå i mye mer detaljer om meg, men uten å kjenne alle detaljer i deres historier så er det i alle fall klart at dette både er noe som er ganske tilfeldig (som sagt hadde jeg det innvilget da jeg gikk på AAP, som også er uforståelig i grunn). Om jeg hadde fått det innvilget i dag, så ville jeg fortsatt ment at hele ordningen er absurd. Anonymkode: a9407...fff Det er også grunnen til at jeg valgte å nevne det. Når man lever i den illusjonen om at unge uføre har verken gjort ditt eller datt. Vel.. Jeg har jobbet og stått på siden jeg var veldig ung. Jeg har utdannelse. Jeg har barn. Jeg jobber deltid nå. Jeg kan fint dusje og er langt i fra sengeliggende. Jeg trodde oppriktig talt at jeg ikke kom til å få tillegget, rett og slett fordi at jeg har gjort så mye med livet mitt og følte ikke at det var noe som passet for meg, sjefen min lurte på om saksbehandleren min var rusa når han skrev vedtaket.. såååå hun har jo tenkt det samme. Det treffer jo veldig merkelig det tillegget og til tider så føles det nesten som om det er loddtrekning på hvem som får og hvem som ikke får. Anonymkode: a738d...41f 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #351 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er også grunnen til at jeg valgte å nevne det. Når man lever i den illusjonen om at unge uføre har verken gjort ditt eller datt. Vel.. Jeg har jobbet og stått på siden jeg var veldig ung. Jeg har utdannelse. Jeg har barn. Jeg jobber deltid nå. Jeg kan fint dusje og er langt i fra sengeliggende. Jeg trodde oppriktig talt at jeg ikke kom til å få tillegget, rett og slett fordi at jeg har gjort så mye med livet mitt og følte ikke at det var noe som passet for meg, sjefen min lurte på om saksbehandleren min var rusa når han skrev vedtaket.. såååå hun har jo tenkt det samme. Det treffer jo veldig merkelig det tillegget og til tider så føles det nesten som om det er loddtrekning på hvem som får og hvem som ikke får. Anonymkode: a738d...41f Dette tror jeg ikke på. Du kan ikke jobbe femti prosent, men tjene litt under førti tusen i året. Anonymkode: c0109...f24
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #352 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sånt klarer/orker man jo ikke hvis man er ekte ufør. Anonymkode: 9a3f5...378 Skjerpings! Jeg er ufør og med ung uføre tillegget og jeg har vært på cafe,reiser etc etter at jeg ble ufør Anonymkode: f6af4...310 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #353 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Skjerpings! Jeg er ufør og med ung uføre tillegget og jeg har vært på cafe,reiser etc etter at jeg ble ufør Anonymkode: f6af4...310 Jeg har bare vanlig minstesats og klarer ikke å dra på kafe eller ferie, må ha hjelp i hjemmet til normale husarbeid og i dusjen. Likevel avslag på ung ufør. Anonymkode: 2f19d...6f5 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #354 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke gift og har ikke samboer. Har vært enslig i ti år Jeg koser meg fortsatt her i Oslo. Lever godt og behagelig med det jeg har. Har ikke dårlig råd. Senest i går så var vi ute og spiste. ❤️ Anonymkode: a738d...41f Er jo høye boutgifter i Oslo, så du er nok økonomisk! Anonymkode: 80076...4ab
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #355 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette tror jeg ikke på. Du kan ikke jobbe femti prosent, men tjene litt under førti tusen i året. Anonymkode: c0109...f24 Selvfølgelig, så kan man jobbe deltid på uføretrygd Se vedlagt link. https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/jobbe-ved-siden-av-uforetrygd Er du gradert (delvis) uføretrygdet har du en individuelt fastsatt inntektsgrense du må forholde deg til. Den regnes ut fra hvor mye du tjener og det NAV har fastsatt at du har mulighet til å ha i inntekt ved siden av uføretrygden. Jeg trodde oppriktig alt at dette var allmennkunnskap?Alle vet vel at man kan jobbe ved siden av uføretrygden? Jaja. Selv så har jeg en inntektsgrense på 120.000 kr + 0,4 grunnbeløp. Anonymkode: a738d...41f 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #356 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Er jo høye boutgifter i Oslo, så du er nok økonomisk! Anonymkode: 80076...4ab Egentlig ikke. Det sløses mye Anonymkode: a738d...41f 1
Nuka Skrevet 22. desember 2020 #357 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette tror jeg ikke på. Du kan ikke jobbe femti prosent, men tjene litt under førti tusen i året. Anonymkode: c0109...f24 Det kommer veldig an på avtale med arbeidsgiver og samt om man er selvstendig. Jeg kommer nok til å ende opp med å jobbe 30-40%, men vil likevel ikke ta ut mer lønn enn inntektsgrensen sier (rundt 40k) selv om prosentandelen jeg eventuelt jobber tilsvarer mer utbetalt.
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #358 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Selvfølgelig, så kan man jobbe deltid på uføretrygd Se vedlagt link. https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/jobbe-ved-siden-av-uforetrygd Er du gradert (delvis) uføretrygdet har du en individuelt fastsatt inntektsgrense du må forholde deg til. Den regnes ut fra hvor mye du tjener og det NAV har fastsatt at du har mulighet til å ha i inntekt ved siden av uføretrygden. Jeg trodde oppriktig alt at dette var allmennkunnskap?Alle vet vel at man kan jobbe ved siden av uføretrygden? Jaja. Selv så har jeg en inntektsgrense på 120.000 kr + 0,4 grunnbeløp. Anonymkode: a738d...41f Du trenger ikke ha gradert ufør for å jobbe deltid. Det kan en selvsagt på 100% ufør også. Anonymkode: e8098...81d
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2020 #359 Skrevet 22. desember 2020 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har bare vanlig minstesats og klarer ikke å dra på kafe eller ferie, må ha hjelp i hjemmet til normale husarbeid og i dusjen. Likevel avslag på ung ufør. Anonymkode: 2f19d...6f5 Og poenget ditt er? Jeg sa ingen ting om hvordan min hverdag ellers er. Jeg sa kun at jeg har vært på cafe og tur etter at jeg ble ufør Anonymkode: f6af4...310 1
Perelandra Skrevet 23. desember 2020 #360 Skrevet 23. desember 2020 Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep, latterliggjøring og svar til dette. Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå