PetterKanin Skrevet 21. desember 2020 #321 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vil bare legge inn Sifos referansebudsjett, til sammenligning: 10.000 kr sier Sifos referansebudsjett. Her er ikke husleie og strøm tatt med. I mitt tilfelle er det da 4000 kr i husleie og 750 kr i strøm (min andel), og jeg ville da havnet på 14.750 kr i månedlige utgifter. Jeg har som sagt 15.500 kr utbetalt, som er minstesatsen uføretrygd med trekk for samboer, og referansebudsjett er basert på utgifter for en voksen kvinne som lever som samboer. Anonymkode: 3b403...409 Noen av de postene er ganske drøye som klær og sko, lek og mediebruk og mediebrui og fritid. Her er det mulig å spare inn noen tusen i mnd. Som 100% uføretrygdet i samboerskap har du netto 16208 kr per mnd. 3
PetterKanin Skrevet 21. desember 2020 #322 Skrevet 21. desember 2020 Omy skrev (4 timer siden): Hvordan kom du frem til at man får 17.364 netto ved minstetrygd? NAV og skatteetaten. Dette er satser for enslig uføretrygdet.
PetterKanin Skrevet 21. desember 2020 #323 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette budsjettet ditt er fullt av feil og mangler. Hvem betaler forsikringene dine, da? Mamma og pappa? 😉 Det er jo ikke noe problem hvis man er ung og enslig, og i tillegg kan lene seg på foreldrene sine. Men godt voksne folk som skal leve på 15.500 kr i mnd, som må betale absolutt alle utgiftene sine selv, både de faste månedlige, de uforutsette og de som kommer på fra tid til annen, de har det jammen litt vanskeligere. Men jeg skal gi deg et litt mer realistisk månedsbudsjett, når vi først er inne på det: Mat: Hvis du er flink, og da mener jeg skikkelig dyktig, så kan du klare deg på 2.000 kr pr person. I dette skal det ligge et variert kosthold gjennom hele året, som ikke fører til mangelsykdommer, og som også inneholder høytider som jul, påske og grilling og sommeren. Her skal også brus, potetgull og slike ting inn. Sifos referansebudsjett sier at en voksen kvinne (som er samboer, tar utgangspunkt i meg selv) skal bruke 3.090 kr i mnd på mat. For å klare å holde deg under dette over tid må du dyrke noen grønnsaker selv, gjerne være selvforsynt med poteter og fisk, og handle resterende ekstremt fornuftig. Det er ingen rom til utskeielser mht godteri eller ferdigmat, og dette gjelder hver dag, hele måneden, og hver måned hele året. I år etter år. Husholdningsartikler: Jeg tok akkurat en gjennomgang over en fullstendig liste for husholdningsartikler, da jeg handler dette utelukkende på de beste tilbudene som er en gang i året. Den totale kostnaden for husholdningsartikler kommer da på 5.500 kr pr år pr person, eller altså cirka 460 kr i måneden. For å klare å holde deg innenfor det budsjettet, er du avhengig av å kjøpe Dopapir et i store kvanta på tilbud, store kvanta med billig dusjsåpe og så videre. Det blir spenol istedenfor fancy håndkrem med parfyme, og det blir vaselin istedenfor leppepomade. Det er ingen rom for sminke og hudprodukter i dette budsjettet. Husleie: Dette er en variabel post, men for en fungerende bolig i litt landlige strøk må du fort ut med 8.000 kr i husleie nå. Ikke engang kjellerleiligheter ligger under det her, og dette er en liten by. Et kjapt søk på finn.no viser at det er den mest realistiske prisklassen jevnt overutkantstrøk i dette landet nå. Som samboer har jeg halvparten av dette, 4.000 kr. Hadde hatt tilsvarende utgifter hvis jeg hadde hatt et rimelig boliglån og kommunale avgifter. Strøm: Dette er også en individuell post. Her har jeg forsøkt litt forskjellig. Har forsøkt å bruke kun ved til oppvarming, da går det mye ved og det lønner seg ikke hvis du må kjøpe veden ferdig. Har du mulighet til å kjøpe et tømmer lass og gjøre opp selv så lønner det seg, men da må du regne inn kostnader til drift og hold av kløver og utstyr. Det rimeligste jeg klarer å komme ut her er 1.500 kr i mnd, nettleia inkludert. Dette er gjennomsnittet, billigere om sommeren og dyrere om vinteren, som de fleste andre. Jeg hadde ligget høyere om jeg ikke kunne gjøre opp veden selv. Forsikringer: Dette er variabelt, men mange voksne folk ønsker å sikre den andre ved et samlivsbrudd og har dermed livsforsikring. Ved kjøp av bolig sammen er man nesten nødt til dette, så den andre skal ha mulighet til å sitte med huset etterpå. Uføreforsikring utgår 👍 I tillegg er det jo innboforsikring som du nevner, og hvis man har valgt å bosette seg landlig for å slippe å måtte ut med høy husleie, så har man selvsagt bilforsikring. Her er disse totalt på 1.200 kr i mnd, og dette er rimelig. Så kan bilposten i budsjettet selvsagt veies opp mot en dyrere bolig og busskort, hvis man ikke har en sykdom som gjør dette umulig uansett. Bil: Det rimeligste alternativet her er å kjøpe en billigbil til 20.000 kr, og bruke den så lenge den holder. Har man uflaks så må man bytte bil en gang i året, da blir bilutgiftene 20.000 kr delt på 12 = ca 1.600 kr i mnd. Men som regel holder bilene lengre enn det, og allerede etter to år koster bilen 800 kr i mnd. Etter tre år koster den 550 kr i mnd. Og så videre. Å begynne å reparere på gamle biler lønner seg utelukkende hvis du reparerer selv. Dette er da min bil, samboer har sin egen. Drivstoff: Her klarer jeg meg faktisk på en 500 lapp i måneden. Selv om det er lengre til butikken så storhandler jeg når jeg først handler, og fyller utelukkende drivstoff når det er 11 kr for literen eller billigere. Internett: Har undersøkt de billigste alternativene her, og finner ingen som leverer til under 600 kr i mnd. Halvparten av dette på meg blir 300 kr. Tv: Får et rimelig greit tilbud fra RiksTV for 500 kr i mnd. Halvparten av dette på meg blir cirka 250 kr i mnd. Telefon: Jeg har kun ringing på telefonen, ikke noe Internett. Det koster 200 kr i mnd. Så kommer alle de variable utgiftene, som at kjøleskapet ryker, eller du må kjøpe deg by BH fordi spilen brekker. Sifos referansebudsjett sier 450 kr til møbler pr måned, 960 kr til klær og sko. Dette er da min andel, som samboer. Herunder vil jeg også legge tannlege og slike ting som plutselig dukker opp, siden jeg bruker langt mindre enn dette på møbler og klær - kjøper mye brukt og syr også selv. Da skal vi summere: Da har jeg tatt utgangspunkt i de aller laveste mulige utgiftene i dette budsjettet, og tatt halvparten av det som er fellesutgifter for meg og samboer, som f eks husleie og strøm. Totalsummen blir da 11.620 kr. Du skal ha tunga rett i munnen om du skal klare dette over tid. Som ufør på minstesats med fratrekk for samboer, og dermed utbetalt 15.500 kr i mnd, blir overskuddet pr måned 15.500 minus 11.620 er lik 3.880 kr til overs. 3.880 kr. Det stemmer ganske bra. Jeg har rundt 4.000 kr igjen etter alle nødvendige utgifter pr måned. Hvis du ikke dyrker dine egne poteter, fisker fisken din selv, og syr en god del av klærne dine så sier det seg selv at du sprenger budsjettet med en gang. Da går du i null. Og hvis d blir invitert i en barnedåp eller en bursdag og må kjøpe gaver, eller du plutselig får større tannproblemer som krever mange flere timer i løpet av et år, ja... Da kan du tenke deg selv. Og hvis du noen gang har lyst til å komme deg over i en egen eid bolig, ja - da sliter du med 15 % egenkapitalsparing altså 👍 Klart uføretrygden må opp på et levelig nivå. Dette er jo hårreisende. Det skulle vært en obligatorisk plikt for alle politikere som skal inn på Stortinget, å leve på dette budsjettet de to første årene. Lykke til, sier bare jeg 👍 Anonymkode: 3b403...409 4000 kroner til diverse etter de nødvendige postene er ikke direkte lite. Man kan også spare inn i allefall halvparten på klesbudsjettet SIFO legger opp til.
Nalini Skrevet 21. desember 2020 #324 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Uansett hvordan man snur og vender på det, så er "minstesats ufør" veldig lite og knapt til å leve av om man tenker på at man skal ha et helt liv som helst skal være litt mer enn å bare akkurat overleve. Eneste måte å klare det på er å eie sin egen leilighet, og være gjeldfri. Da ingen ung uføre har det slik, er det ikke knapt nok til å overleve på det en får utbetalt. En løsning ligger i få flere kommunale boliger med lav husleie, dvs ikke markedsleier. Må en ut med 10000kr i husleie, holder ikke det med 16000 i mnd for å leve.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #325 Skrevet 21. desember 2020 PetterKanin skrev (3 timer siden): NAV og skatteetaten. Dette er satser for enslig uføretrygdet. Som noen over sa, kan vi prøve å ikke la dette være en diskusjon om akkurat hvor mye det er i kroner og øre? Da må man i så fall regne Det var 245.188,- brutto i 2019. Sånn, ferdig. Hvis man skal bruke dette til å sammenligne må man passe på å regne det man sammenlikner med på samme måte. Tråden handler om ung ufør vs minstesats og forskjellene der, ikke nøyaktig hva noen i en gitt situasjon får utbetalt. Det er lite, det er det ingen tvil om; spesielt når man tenker på at noen skal ha dette hele livet; og så blir det enda mindre om man finner noen å dele utgiftene med. Uansett, det er faktisk helt på siden av trådens tema, som er hvorfor noen uføre har 2.91G mens andre har 2.48G i tilnærmet samme situasjon. Jeg hadde f.eks. UU på AAP men mistet det fordi jeg klarte å ta noen studiepoeng. Hvis jeg hadde sittet rolig i båten i stedet for å få panikk fordi livet mitt kollapset og gråte meg til godkjenning av studiepoeng så hadde jeg ikke mistet det. Jeg var så å si ferdig med master i samme felt så det var bare å plukke ut fag uten eksamen og levere inn så lite som mulig i fag jeg kunne fra tidligere. Anonymkode: a9407...fff
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #326 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som noen over sa, kan vi prøve å ikke la dette være en diskusjon om akkurat hvor mye det er i kroner og øre? Da må man i så fall regne .. Ops. Her skulle det stå at man måtte regne annerledes enn mange gjør for andre yrker også. Det mest riktige og fornuftige å sammenligne er vel brutto "årslønn" inkludert alt, som var 245.188,- i 2019. Snittlønn for sykepleiere regnet på samme måte er ~537.000 tror jeg. Helt på siden av tema dog. Anonymkode: a9407...fff 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #327 Skrevet 21. desember 2020 Omy skrev (7 timer siden): Måtte sjekke selv, og det var jo selvsagt rett. Jeg har lurt litt på dette, ettersom jeg er en av dem som har jobbet mesteparten av livet og likevel kanskje ender opp som uføretrygdet med minstetrygd. Om det skulle skje, så får jeg altså en tusenlapp mer i måneden enn jeg har nå, og det er mer enn nok penger for meg. Ja. Halvparten av disse trådene går med på å forklare folk at dette er riktig. Men uansett hvor mange ganger man teskjeforklarer det, glir det bare ikke inn. I neste tråd starter det igjen. Man skulle tro at folk klarte å forstå faktiske tall Anonymkode: e8098...81d 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #328 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 17.56): Dette ung uføre-tillegget er jo for de som aldri har hatt helse til å jobbe og tjene penger og opparbeide seg formue! Anonymkode: 80076...4ab Jeg fikk innvilget ung uføre i år, og må bare kommentere at jeg passer ikke inn i beskrivelsen din. Jeg har jobbet før, og har opparbeidet meg formue. AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 17.13): Dette ung ufør tillegget er urettferdig, noe som mange som aldri har gjort et arbeidsslag får. Vi som er lavtlønte og har jobbet i 30 får mindre utbet enn disse unge uføre. Er glad for at det nå snakkes om å avskaffe dette urettferdige tillegget. Anonymkode: 5f3cb...d76 Hvem er det som snakker om det? Har jeg ikke fått med meg.. Uansett, så jobber jeg deltid ved siden av uføretrygden i et lavtlønnet yrke. Måtte regne på hva de tjener i en fulltidsjobb nå. Jeg ender opp cirka på det samme som dem (får ikke barnetillegg på grunn av for høy inntekt ), men min venninne som har 100 % ung uføre og barnetillegg for to barn får betraktelig mer enn begge AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 22.14): De fleste lavtlønte kjøper seg bolig evt. sammen med partner og opparbeider seg da kapital. Og har hatt muligheten til å stifte familie. Hvorfor er dere misunnelige på unge uføre som aldri har hatt helse til verken jobb eller få barn, og som får knapt 20000kr utbetalt i måneden ? Anonymkode: 80076...4ab Jeg får ung uføre tillegget. Jeg har tatt utdannelse, jobbet deltid ved siden av skolen siden jeg var 13 år og jobbet noen år fulltid før jeg ble dårlig. Jobber nå deltid i et veldig tungt fysisk yrke, og har barn som er ti år gammelt. Jeg eier i tillegg 60 % av boligen min i Oslo og har 150.000 kr i aksjer. Jeg passer ikke inn i beskrivelsen din. Hilsen 31 år gammel dame. Anonymkode: a738d...41f 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #329 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fikk innvilget ung uføre i år, og må bare kommentere at jeg passer ikke inn i beskrivelsen din. Jeg har jobbet før, og har opparbeidet meg formue. Hvem er det som snakker om det? Har jeg ikke fått med meg.. Uansett, så jobber jeg deltid ved siden av uføretrygden i et lavtlønnet yrke. Måtte regne på hva de tjener i en fulltidsjobb nå. Jeg ender opp cirka på det samme som dem (får ikke barnetillegg på grunn av for høy inntekt ), men min venninne som har 100 % ung uføre og barnetillegg for to barn får betraktelig mer enn begge Jeg får ung uføre tillegget. Jeg har tatt utdannelse, jobbet deltid ved siden av skolen siden jeg var 13 år og jobbet noen år fulltid før jeg ble dårlig. Jobber nå deltid i et veldig tungt fysisk yrke, og har barn som er ti år gammelt. Jeg eier i tillegg 60 % av boligen min i Oslo og har 150.000 kr i aksjer. Jeg passer ikke inn i beskrivelsen din. Hilsen 31 år gammel dame. Anonymkode: a738d...41f Ja det er overraskende mange som tror at ung uføre betyr at man ikke har jobbet eller studert tidligere overhode. Selv har jeg vært innom både universitet og diverse arbeidsplasser i 10 år for det endte opp på uføretrygd, og oppfylte i tillegg kravet om ung ufør ( man kan få det innvilget frem til man er ca 36 år så lenge man kan dokumentere at sykdommene oppstod før fylte 26, noen mange ikke vet da de kun ser på det 26-tallet de har satt) . Anonymkode: ccba3...a2a 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #330 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er et eksempel på hva jeg mener når jeg sier at dette kan fungere en periode når du er ung. For når du blir eldre, så skjønner ikke din niese på 4 år at du ikke kan "bidra økonomisk" til å kjøpe bursdagsgave eller julegave. Hun på 4 år blir bare lei seg da, skjønner du. Og opp igjennom voksenlivet så vil du møte på mange slike situasjoner, hvor det ikke lenger er akseptert at du er liten og blakk. Venninner som bare kikker rart på deg hvis du ikke kan kjøpe ei skikkelig bryllupsgave, som tenker at du er gjerrig og så videre. Du kan forklare disse venninnene opp og i mente, men du blir fortsatt den simple venninna som ikke gadd å gi ei skikkelig gave til henne den ene gangen i livet som hun skulle feires. Men det verste er altså barna, og disse kan du virkelig ikke velge vekk. Etterhvert blir det ofte mange konfirmasjoner, og det blir 18-årsdager for tantebarn og onkelunger. Som sagt, dette går for noen år når du er ung - men det funker ikke i tiår etter tiår som voksen. Anonymkode: 3b403...409 Men det er jo faktisk noe man bare må lære seg å leve med om man er reelt ufør og ikke har mulighet til å øke inntekten sin. Eventuelt må man prøve å spare opp over tid der man kan og legge av penger i årevis før disse dagene inntreffer. Jeg har ikke noe nettverk, venner eller familie selv men om jeg plutselig en dag skulle ende opp med å få det så må jeg knipe inn andre steder slik jeg har gjort tidligere, f.eks ved å ikke spise hver dag. Anonymkode: ccba3...a2a 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #331 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja det er overraskende mange som tror at ung uføre betyr at man ikke har jobbet eller studert tidligere overhode. Selv har jeg vært innom både universitet og diverse arbeidsplasser i 10 år for det endte opp på uføretrygd, og oppfylte i tillegg kravet om ung ufør ( man kan få det innvilget frem til man er ca 36 år så lenge man kan dokumentere at sykdommene oppstod før fylte 26, noen mange ikke vet da de kun ser på det 26-tallet de har satt) . Anonymkode: ccba3...a2a Jepp. I tillegg så virker det som om mange tror at uføretrygd er synonymt med dårlig råd. Jeg lever veldig behagelig i den situasjonen jeg er i. Det kniper ikke i lommeboken, for å si det sånn. Anonymkode: a738d...41f 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #332 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jepp. I tillegg så virker det som om mange tror at uføretrygd er synonymt med dårlig råd. Jeg lever veldig behagelig i den situasjonen jeg er i. Det kniper ikke i lommeboken, for å si det sånn. Anonymkode: a738d...41f Ja, det kommer veldig an på livssituasjonen.. Er man godt gift kan man kose seg med nesten 20000. Anonymkode: 80076...4ab
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #333 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, det kommer veldig an på livssituasjonen.. Er man godt gift kan man kose seg med nesten 20000. Anonymkode: 80076...4ab Hvis man er gift eller samboer så er satsen på ca 17400 hvis jeg husker riktig. Anonymkode: ccba3...a2a
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #334 Skrevet 21. desember 2020 On 12/19/2020 at 1:20 AM, AnonymBruker said: Jeg har et sjeldent syndrom som går på hjerte og øvrige muskler. Det gjør at jeg ikke kan stå eller gå lenge avstander enn fra soverommet til badet blant annet. Det medfører også at jeg blir alvorlig syk om pulsen min går over et visst nivå. Jeg blir såret og lei meg når jeg ser at andre som er mer oppegående enn meg og til og med har jobbet, tror at alle som ble syk i ung alder får innvilget ung ufør. Ordningen er blodig urettferdig. Det handler ikke om å ikke unne folk penger, men å påpeke en forskjellsbehandling som ikke henger på greip. Det er også provoserende å se at enkelte tror at bare fordi man ble ufør i godt voksen alder, så har man seg selv å takke for å ikke ha utdannet seg eller tjent mer. Det er et trangsynt og særs feil syn på hvordan livet er mot noen. Selv har jeg aldri vært i stand til å jobbe eller studere på grunn av sykdommen min, men jeg har ingen problemer med å forstå at ikke alle "bare" kan få seg en bedre betalt jobb eller høyere utdanning. Anonymkode: 2c081...206 Akkurat det samme har jeg. Genetisk arvet fra min far. Men jeg regner vel med at du går på betablokkere slik at pulsen din ikke blir høy? Da er du jo "sikra" der på en måte. Selv er det ikke fysisk mulig for meg å få høy puls grunnet medisinering. Jeg har heldigvis arbeidsgiver som er inneforstått med mine utfordringer, men det er ikke noe problem da jeg for det meste jobber fra kontorplassen. Takknemmelig for at jeg har en 100% stilling som her kan være i forhåpentligvis livet ut. Blir nok rullestol om ikke så lang tid, men armene er sterke nok til å trykke på tastatur så det holder Anonymkode: ab94d...746 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #335 Skrevet 21. desember 2020 Uatskillelig skrev (11 timer siden): ... som er like reelle og invalidiserende som fysiske lidelser. Ja det har jeg aldri sagt noe på? Jeg svarte på en som sa at de fleste var uføretrygdet pga det fysiske. Anonymkode: 2f19d...6f5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #336 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk innvilget ung uføre i år, og må bare kommentere at jeg passer ikke inn i beskrivelsen din. Jeg har jobbet før, og har opparbeidet meg formue. Hvem er det som snakker om det? Har jeg ikke fått med meg.. Uansett, så jobber jeg deltid ved siden av uføretrygden i et lavtlønnet yrke. Måtte regne på hva de tjener i en fulltidsjobb nå. Jeg ender opp cirka på det samme som dem (får ikke barnetillegg på grunn av for høy inntekt ), men min venninne som har 100 % ung uføre og barnetillegg for to barn får betraktelig mer enn begge Jeg får ung uføre tillegget. Jeg har tatt utdannelse, jobbet deltid ved siden av skolen siden jeg var 13 år og jobbet noen år fulltid før jeg ble dårlig. Jobber nå deltid i et veldig tungt fysisk yrke, og har barn som er ti år gammelt. Jeg eier i tillegg 60 % av boligen min i Oslo og har 150.000 kr i aksjer. Jeg passer ikke inn i beskrivelsen din. Hilsen 31 år gammel dame. Anonymkode: a738d...41f AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja det er overraskende mange som tror at ung uføre betyr at man ikke har jobbet eller studert tidligere overhode. Selv har jeg vært innom både universitet og diverse arbeidsplasser i 10 år for det endte opp på uføretrygd, og oppfylte i tillegg kravet om ung ufør ( man kan få det innvilget frem til man er ca 36 år så lenge man kan dokumentere at sykdommene oppstod før fylte 26, noen mange ikke vet da de kun ser på det 26-tallet de har satt) . Anonymkode: ccba3...a2a Dette er jo en av tingene som gjør det urettferdig og uforståelig! En av dere jobber deltid i et "veldig tungt fysisk yrke" og har barn på ti år samtidig, og den andre har fått lov til å være innom universitet og arbeidsplasser! Jeg har ikke én arbeidsdag etter at jeg ble syk, jobbet ved siden av studier før det. Jeg var på arbeidsutprøving men veileder tok meg ut av alt fordi jeg var så dårlig og det var uaktuelt med noe som helst arbeid. I rapporten er det konkludert med 0 restarbeidsevne. "Vi har ikke sett noen mulighet for å teste NN ut i noen av våre arbeidsarenaer grunnet den svært reduserte helsetilstanden vi observerte den tiden NN var hos oss." Jeg hadde UU-tillegg da jeg hadde AAP men da jeg fikk ufør ble det tatt bort fordi jeg hadde tatt noen få studiepoeng på høyskole senere, som var repetisjon siden jeg hadde droppet ut av master i det samme da jeg ble syk. Igjen; det handler ikke om meg, men det er ikke så enkelt som dere sier. Jeg har jobbet og studert, ble syk da jeg var 25, og hadde "ung ufør". I avslaget sier de at det betyr at jeg ikke er syk nok. De nevnte også ting som at jeg ikke er sengeliggende og klarer å dusje selv. Jeg har egentlig ikke så lyst til å gå i mye mer detaljer om meg, men uten å kjenne alle detaljer i deres historier så er det i alle fall klart at dette både er noe som er ganske tilfeldig (som sagt hadde jeg det innvilget da jeg gikk på AAP, som også er uforståelig i grunn). Om jeg hadde fått det innvilget i dag, så ville jeg fortsatt ment at hele ordningen er absurd. Anonymkode: a9407...fff 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #337 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er jo en av tingene som gjør det urettferdig og uforståelig! En av dere jobber deltid i et "veldig tungt fysisk yrke" og har barn på ti år samtidig, og den andre har fått lov til å være innom universitet og arbeidsplasser! Jeg har ikke én arbeidsdag etter at jeg ble syk, jobbet ved siden av studier før det. Jeg var på arbeidsutprøving men veileder tok meg ut av alt fordi jeg var så dårlig og det var uaktuelt med noe som helst arbeid. I rapporten er det konkludert med 0 restarbeidsevne. "Vi har ikke sett noen mulighet for å teste NN ut i noen av våre arbeidsarenaer grunnet den svært reduserte helsetilstanden vi observerte den tiden NN var hos oss." Jeg hadde UU-tillegg da jeg hadde AAP men da jeg fikk ufør ble det tatt bort fordi jeg hadde tatt noen få studiepoeng på høyskole senere, som var repetisjon siden jeg hadde droppet ut av master i det samme da jeg ble syk. Igjen; det handler ikke om meg, men det er ikke så enkelt som dere sier. Jeg har jobbet og studert, ble syk da jeg var 25, og hadde "ung ufør". I avslaget sier de at det betyr at jeg ikke er syk nok. De nevnte også ting som at jeg ikke er sengeliggende og klarer å dusje selv. Jeg har egentlig ikke så lyst til å gå i mye mer detaljer om meg, men uten å kjenne alle detaljer i deres historier så er det i alle fall klart at dette både er noe som er ganske tilfeldig (som sagt hadde jeg det innvilget da jeg gikk på AAP, som også er uforståelig i grunn). Om jeg hadde fått det innvilget i dag, så ville jeg fortsatt ment at hele ordningen er absurd. Anonymkode: a9407...fff Jeg er veldig enig med deg. Det burde være likt for alle ( jeg klarte forsåvidt kun 1 uke på universitetet, og aldri mer enn 2 måneder i 20% stilling i de yrkene jeg prøvde i tiltak via NAV).jeg vet om mange som får avslag på ung ufør flere ganger hos nav, men som vinner frem i trygderetten men sa skal man jo ha både tid og energi til å faktisk klare den kampen. Anonymkode: ccba3...a2a 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #338 Skrevet 21. desember 2020 Stusser også på det når de argumenterer med at hvis man klarer å dusje og gjøre husarbeid så får man ikke ung ufør fordi man da er for frisk. Hvorfor kan man da få ung ufør når man klarer å stå i deltidsarbeid? Anonymkode: ccba3...a2a 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #339 Skrevet 21. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Stusser også på det når de argumenterer med at hvis man klarer å dusje og gjøre husarbeid så får man ikke ung ufør fordi man da er for frisk. Hvorfor kan man da få ung ufør når man klarer å stå i deltidsarbeid? Anonymkode: ccba3...a2a Du kan være ung ufør grader i 50% og jobbe 50% Anonymkode: 2f19d...6f5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #340 Skrevet 21. desember 2020 Har de ikke sluttet med ung ufør beregning? jeg synes opplegget er urettferdig og henger ikke på greip. De som sitter og vurderer dette, sitter med en liste over hva som er alvorlige tilstander som kan gi denne ekstra satsen. De legger ikke sammen tilstander, som i sum kan være like alvorlig, som det de lister opp. De som sitter og vurderer dette er statsvitere, ikke helsepersonell. Fikk først avslag men klaget ved hjelp av advokat på det. Hun hadde en høne å plukke med dem, så de gjorde om vedtaket veldig raskt. Men noen god begrunnelse for at de endret mening fikk jeg ikke. Anonymkode: 0d3b4...001 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå