Gå til innhold

Hvordan er ung ufør rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

TS skriver at hun ble syk da hun var 28 år. Mao: hun fikk varig nedsatt inntektsevne med over 50% ETTER hun var 26 år. Det du skriver er helt feil. Les heller reglene for å få innvilget ung uføre. Du skal kunne dokumentere alvorlig sykdom FØR fylte 26 år. 

Anonymkode: 20f24...8ce

Det holder heller ikke å kun dokumentere alvorlig sykdom før fylte 26 år, man må også ha blitt mer enn 50% arbeidsufør som følge av denne sykdommen før 26 år.

Skrevet
22 minutter siden, Atania said:

Det holder heller ikke å kun dokumentere alvorlig sykdom før fylte 26 år, man må også ha blitt mer enn 50% arbeidsufør som følge av denne sykdommen før 26 år.

Sykdommen er medfødt og genetisk, men jeg fikk først symptomer og diagnose da jeg var 28. Var altså for gammel for ung ufør, men fordi jeg var under utdanning hadde jeg ikke kunnet tjene nok til å få mer enn minstesats.

At jeg ville bli syk, vet legene nå at var helt uunngåelig. Problemet er at timingen. Hadde jeg blitt syk som 25-åring, hadde jeg fått tillegget. Hadde jeg blitt syk som 40-åring, hadde jeg kunnet jobbe lenge nok til å få en grei trygd.

Anonymkode: 71e1a...a39

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Er vel mulig å få innvilget ungufør frem til man er 36år?

Anonymkode: 80076...4ab

Ja, det stemmer.

Atania skrev (13 timer siden):

Det finnes unntak for enkelte sykdommer som er genetiske og kan dukke opp senere, så lenge får påvist sykdommen og innvilgetufør før fylte 36år. Jeg er et sånt unntak, fikk påvist en sjelden degenerativ sykdom året jeg fylte 28 (var 27 på tidspunktet da). Fikk innvilget ung ufør tre år senere.

Anonymkode: 002c8...8ed

• Liker 2
Skrevet
Atania skrev (På 28.1.2021 den 20.27):

Det holder ikke å dokumentere at man har blitt mer enn 50% arbeidsufør heller....

"Til tross for at NN har plager som utvilklet seg før fylte 26 år og har medført varig nedsettelse av inntektsevne med over 50% mener NAV at NN har fungert bedre enn det som er tilfelle ved alvorlig funksjonsnedsettende sykdomssituasjon"

Stokket litt om på ord så det ikke kan gjenkjennes, men ellers er det dette som står i avslaget mitt. Alderskriteriet er oppfylt, arbeidsevnevurdering sier 0% restarbeidsevne, de sier at jeg har fått inntektsevne varig nedsatt med over 50% før 26, men jeg har "fungert bedre" enn forventet (jeg tok noen få studiepoeng over mange år slik at jeg har godkjent en bachelor, og i tillegg var jeg nesten ferdig med master da jeg ble syk så de skriver:

"Det kommer også frem av dokumentasjon at NN ikke mangler mye på å få godkjent en mastergrad" (!)

Helt vanvidd siden dette var FØR jeg ble syk og jeg har ikke vært på universitetet etter at jeg ble syk, så jeg skjønner ikke relevansen, men det står i "dommen".

Til de som havner i samme situasjon; legg dere ned i tide, ikke bruk evnene deres om dere er skoleflinke og klarer noe, da vil NAV bruke det mot dere senere, selv om det er langt under 50% og bare repetisjon av hva dere har hatt tidligere for å få godkjent en grad. Erklæringer fra sine egne eksperter ser de bort fra når det passer dem, som arbeideevnevurderingen som er helt klar og sier at det ikke engang var noe poeng i å "prøve meg ut" på grunn av helsetilstand.

Anonymkode: a9407...fff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det holder ikke å dokumentere at man har blitt mer enn 50% arbeidsufør heller....

"Til tross for at NN har plager som utvilklet seg før fylte 26 år og har medført varig nedsettelse av inntektsevne med over 50% mener NAV at NN har fungert bedre enn det som er tilfelle ved alvorlig funksjonsnedsettende sykdomssituasjon"

Stokket litt om på ord så det ikke kan gjenkjennes, men ellers er det dette som står i avslaget mitt. Alderskriteriet er oppfylt, arbeidsevnevurdering sier 0% restarbeidsevne, de sier at jeg har fått inntektsevne varig nedsatt med over 50% før 26, men jeg har "fungert bedre" enn forventet (jeg tok noen få studiepoeng over mange år slik at jeg har godkjent en bachelor, og i tillegg var jeg nesten ferdig med master da jeg ble syk så de skriver:

"Det kommer også frem av dokumentasjon at NN ikke mangler mye på å få godkjent en mastergrad" (!)

Helt vanvidd siden dette var FØR jeg ble syk og jeg har ikke vært på universitetet etter at jeg ble syk, så jeg skjønner ikke relevansen, men det står i "dommen".

Til de som havner i samme situasjon; legg dere ned i tide, ikke bruk evnene deres om dere er skoleflinke og klarer noe, da vil NAV bruke det mot dere senere, selv om det er langt under 50% og bare repetisjon av hva dere har hatt tidligere for å få godkjent en grad. Erklæringer fra sine egne eksperter ser de bort fra når det passer dem, som arbeideevnevurderingen som er helt klar og sier at det ikke engang var noe poeng i å "prøve meg ut" på grunn av helsetilstand.

Anonymkode: a9407...fff

Hvor lenge siden er det du ble ufør?  Hvor mye arbeidsevne har du nå? Og Hva gjør du om dagene?

Anonymkode: 80076...4ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...