AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #401 Skrevet 21. januar 2021 Dessuten må også unge uføre få bostøtte hvis de bor dyrt og alle helseutgifter utover frikort dekket! Anonymkode: 80076...4ab
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #402 Skrevet 21. januar 2021 altflyter skrev (23 minutter siden): Unnskyld meg men det der var forferdelig navlebeskuende skrevet. Du har ingen forutsetning for å vite hvorfor folk brukte tid på å bli ufør. Jeg kjenner en som ble alvorlig syk i tenårene. Denne personen gjorde alt for å kunne komme seg ut i jobb. Hen begynte på studier 5 ganger i håp om å klare det. Hen kom seg aldri lenger enn en måned inn og mistet plassen fordi hen ikke klarte å møte til undervisning. Denne personen fikk innvilget uføretrygd i en alder av 25 år og jeg kan garantere deg at hen ikke hadde muligheter til å opparbeide seg verken høyere inntektsgrunnlag eller å tegne forsikring av noe slag. Det fikk hen ikke grunnet omfanget av sykdommen. Hen er ufør på minstesats og fikk etter mange års kamp i trygderetten avslag på ung ufør. Vet du hva begrunnelsen var? At hen hadde PRØVD høyere utdanning. Da var ikke sykdommen alvorlig nok visstnok. Personen var sengeliggende og det hen gjorde var å søke på studie, komme inn og bli liggende i sengen til studieplassen ble oppsagt. På hvilken måte mener du det er rettferdig at denne personen ikke fikk ung ufør? Dårlige livsvalg? Virkelig? At noen studerer i 7 år sier faktisk potensielt mye om funksjonsnivået til denne personen under studiene. Hvordan våger du å kalle det dårlige livsvalg at folk har prøvd å unngå å bli ufør? Jeg sier hvordan våger du fordi du har et syn på andre mennesker som rett og slett skremmer meg. Ser du ikke urimeligheten i det du selv skriver? Du snakker om urettferdighet. Det er blodig urettferdig at min venn må leve på 2500 kr mindre enn f.eks deg i måneden KUN fordi hen prøvde å unngå uføretrygd. Mange har aldri hatt muligheten til å jobbe seg opp et inntektsgrunnlag fordi de har prøvd for lenge. Andre igjen har gått i lavlønnsyrker i årevis fordi de ikke har helse til å jobbe seg oppover, noen har jobbet i lave stillingsprosenter fordi de heller ville jobbe 30% enn å bli ufør. Disse får mindre penger enn en ung ufør i måneden. Er det rettferdig? De har prøvd å jobbe, prøvd å studere men ikke klart det. De blir ufør på minstesats. Det oppleves av dem som en straff. De straffes for å prøve, mens det har vist seg at hvis man ikke prøver eller ikke klarer å prøve får man gjerne ung ufør innvilget. Urettferdigheten ligger i at ung før belønnes til dem som enten ikke har vært i stand til å prøve i det hele tatt eller dem som har latt være å prøve. Dem som har prøvd, men ikke klart ender opp med aller minst. Ofte er det uforståelig hvem som får innvilget dette tillegget og hvem som får avslag. Det er et rent lotteri. Hvor i all verden er rettferdigheten i det? Jeg er enig med deg i at minstesats uføretrygd er for lav, men ung ufør er helt innafor. Som ung ufør tjener man faktisk mer enn lavlønnsyrker i full jobb. Jeg har selv mindre utbetalt i måneden enn en ung ufør og jeg unner de unge uføre en lønn å leve av, så det er helt greit for meg, men å påstå man ikke kan leve av det er rett og slett ikke sant. Da må man lære seg å prioritere pengene sine bedre. Jeg lever selv godt på snaue 18 000 utbetalt i måneden og jeg bor i en dyr landsdel og tro det eller ei, men jeg har høye helseutgifter. Å ha mye utgifter til helsehjelp er ikke unikt for unge uføre. Jeg er overrasket over at mange tilsynelatende tror at det er null problem for hvem som helst å jobbe seg opp til millionlønn. Å være i et lavlønnsyrke, lave stillingsprosenter osv er svært sjelden et valg. Det er det eneste alternativet for personen det gjelder. Det som bør endres er: Minstesats ufør bør heves til samme nivå som ung ufør og man bør fjerne regelen om at man får lavere sats hvis man har samboer. Dette er en regel som KUN straffer dem med minstesats. Å øke ung ufør som allerede har langt mer penger enn andre er verken bærekraftig eller rimelig. Edit: Kan for ordens skyld legge til summen jeg tjener før skatt. Jeg tjener 21 453 kr i måneden før skatt. Det er lite sannsynlig at jeg noensinne vil tjene særlig mer rett og slett på grunn av helsen min. En ung ufør har rundt 23 000 før skatt. Det syntes jeg er helt greit og jeg lever godt med min egen lønn, men jeg syntes ikke unge uføre skal få mer enn dette, nettopp fordi å klare seg på den summen er uproblematisk så lenge man har god økonomistyring. Derfor mener jeg kurs i økonomistyring er en langt bedre ide for dere som mener ung ufør er umulig å leve på. Det er rart da, at jeg har nylig fullført studie, under AAP, med nav's støtte og godkjenning. Og jeg får ung ufør. Barndomsvenninne av meg tok pause i AAP for å fullføre siste år på vgs og 2 år som lærling. Havnet tilbake i behandling og tilbake på AAP, før hun fikk uføretrygd, med ung uførtillegget, da hun var 34. Jeg har prøvd å unngå uføretrygd frem til i August 2029. Jeg har gått skole, vært i praksis og behandling. Jeg har ikke sittet hjemme og sagt "Jeg klarer ikke, jeg er for syk" for å unngå å prøve. Så ikke kom hit å snakk om at jeg ikke forstår at folk prøver, for jeg har prøvd! Men alt jeg har gjort har hatt ett spesifikt mål; kom meg uti jobb. Men så sa NAV og fastlege at det her går ikke, det vil aldri gå, jeg må søke uføretrygd. Jeg var 34 da jeg fikk innvilget uføretrygd og ung ufør. Du kan ikke klag om du ikke søker hjelp, slik at du har papirer på at du er syk før du er 26, om du faktisk er det. Uavhengig om du jobber, går skole eller praksis via nav. Du kan ikke gå 7 år på skole, også si "Jeg VAR syk da, men nå er jeg sykere så jeg må ha ung ufør selv om at jeg nå er 31". Du kan ikke si at du da blir straffet for å prøve da. Det er naivt, ikke urettferdig. Anonymkode: 95011...a93 1
marleneK92 Skrevet 21. januar 2021 #403 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg synes ikke ung ufør er rettferdig. Man blir straffet for å holde ut og prøve. Jeg ble ufør 34 år gammel. Har barnevernspapirer, skolepapirer, legejournaler, politidokumenter osv som viste at jeg var født med abstinenser pga misbruk, flere barnevernssaker i fam da jeg var barn, sendt til psykolog da jeg var 12, beviselig voldtekt da jeg var 13, og jeg kunne med papirer dermed vise at jeg slet i barnehage, på skole, og utdanning hele veien. Selv med dokumentasjon på alt dette kunne ikke jeg få ung ufør, og da blir dette tillegget for meg en dårlig vits. Dette handler om prinsipp, jeg har det fint på "vanlig" ufør, lærte meg å være sparsom i tiden på aap. Jeg er ikke butthurt, bare synes ikke ordningen gir mening slik den er i dag. Anonymkode: 2157f...502 Om man har en sykdom som gjør at man mister funksjonsevnen med minst 50% før fylte 26? Så kan man få ungfør med papirer. Jeg hadde også overgrep, sleit på skole etc men disse papirene hadde ikke gitt meg ung ufør for arbeidsevnen er ikke bevist 50% nedsatt pga dette. Det var nok der det lå. Man har krav på UU om man kan bevise at man mistet minst 50% arbeidsevne før fylte 26. Også ang satsene oppført så gjelder disse 100% ufør. Ikke alle får det heler. Stort sett sånn jeg har opplevd det så får du sjeldent opplyst hvilke rettigheter du har hos Nav. Man må derfor enten vite dette sjøl eller være uhyre heldig med saksbehandler.
altflyter Skrevet 21. januar 2021 #404 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er rart da, at jeg har nylig fullført studie, under AAP, med nav's støtte og godkjenning. Og jeg får ung ufør. Barndomsvenninne av meg tok pause i AAP for å fullføre siste år på vgs og 2 år som lærling. Havnet tilbake i behandling og tilbake på AAP, før hun fikk uføretrygd, med ung uførtillegget, da hun var 34. Jeg har prøvd å unngå uføretrygd frem til i August 2029. Jeg har gått skole, vært i praksis og behandling. Jeg har ikke sittet hjemme og sagt "Jeg klarer ikke, jeg er for syk" for å unngå å prøve. Så ikke kom hit å snakk om at jeg ikke forstår at folk prøver, for jeg har prøvd! Men alt jeg har gjort har hatt ett spesifikt mål; kom meg uti jobb. Men så sa NAV og fastlege at det her går ikke, det vil aldri gå, jeg må søke uføretrygd. Jeg var 34 da jeg fikk innvilget uføretrygd og ung ufør. Du kan ikke klag om du ikke søker hjelp, slik at du har papirer på at du er syk før du er 26, om du faktisk er det. Uavhengig om du jobber, går skole eller praksis via nav. Du kan ikke gå 7 år på skole, også si "Jeg VAR syk da, men nå er jeg sykere så jeg må ha ung ufør selv om at jeg nå er 31". Du kan ikke si at du da blir straffet for å prøve da. Det er naivt, ikke urettferdig. Anonymkode: 95011...a93 Du misforstod hele poenget. Du viser nettopp lotterivirksomheten i dette. Personen jeg snakker om hadde dokumentasjon på sykdommen fra fylte 16. Nav beskrev hens situasjon som grundig dokumentert, men studiene gav avslag. Dine historier viser hvor "lotteri" beskrivelsen kommer inn. Noen får innvilget mens andre ikke får det og historiene kan være tilnærmet identisk. Og mange som får avslag på ung ufør får avslag på tross av en veldokumentert sykehistorie. De faller ut på alvorlighetskriteriet fordi de har jobbet litt eller prøvd å studere. Så jo. Det er blodig urettferdig. Tro det eller ei, men du har hatt griseflaks. J Jeg priser meg lykkelig for at jeg slipper å være i det systemet selv. 3
altflyter Skrevet 21. januar 2021 #405 Skrevet 21. januar 2021 marleneK92 skrev (2 minutter siden): Om man har en sykdom som gjør at man mister funksjonsevnen med minst 50% før fylte 26? Så kan man få ungfør med papirer. Jeg hadde også overgrep, sleit på skole etc men disse papirene hadde ikke gitt meg ung ufør for arbeidsevnen er ikke bevist 50% nedsatt pga dette. Det var nok der det lå. Man har krav på UU om man kan bevise at man mistet minst 50% arbeidsevne før fylte 26. Også ang satsene oppført så gjelder disse 100% ufør. Ikke alle får det heler. Stort sett sånn jeg har opplevd det så får du sjeldent opplyst hvilke rettigheter du har hos Nav. Man må derfor enten vite dette sjøl eller være uhyre heldig med saksbehandler. Dette holder ikke. Man må bevise at man også hadde en sykdom som var alvorlig. Det er ikke uvanlig å få innvilget vanlig ufør også før fylte 26, men få avslag på ung ufør på grunn av den individuelle saksbehandlers opplevelse av alvorligheten. 1
marleneK92 Skrevet 21. januar 2021 #406 Skrevet 21. januar 2021 altflyter skrev (15 minutter siden): Dette holder ikke. Man må bevise at man også hadde en sykdom som var alvorlig. Det er ikke uvanlig å få innvilget vanlig ufør også før fylte 26, men få avslag på ung ufør på grunn av den individuelle saksbehandlers opplevelse av alvorligheten. Jeg ser ikke at jeg skrev at det var alt som måtte til. Det står kan. Man må først fremst bevise at arbeidsevnen er nedsatt med 50 prosent eller mer før de vurderer alvorligheten for uu. For da sparer de seg jobb. Fylles ikke kravet for arbeidsevne så er ikke alvorligheten nok i seg selv.
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #407 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dessuten må også unge uføre få bostøtte hvis de bor dyrt og alle helseutgifter utover frikort dekket! Anonymkode: 80076...4ab Det gjør vi IKKE! Anonymkode: 002c8...8ed
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #409 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det gjør vi IKKE! Anonymkode: 002c8...8ed von Dünkel skrev (4 timer siden): Det er ikke rettferdig. Nei jeg sier at uføre som bor dyrt må få bostøtte og få dekket alle helseutgifter utover egenandel frikort. Anonymkode: 80076...4ab
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #410 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det gjør vi IKKE! Anonymkode: 002c8...8ed Det gjør ikke vi heller som har mye mindre enn dere. Anonymkode: 2f19d...6f5 1
PetterKanin Skrevet 21. januar 2021 #411 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Nesten 2500 kr mer utbetalt i mnd som ung ufør? Anonymkode: 80076...4ab Ja.
Okapi Skrevet 21. januar 2021 #412 Skrevet 21. januar 2021 Det hadde vært utrolig interessent å få noen stortingspolitikere til å lese denne tråden, og prøve å forsvare ordningen med ung ufør. Spesielt politikere i posisjon, men også f.eks. AP, SP og FrP kunne gjerne kommet med noen uttalelser om dette (SV og Rødt er ikke så interessant, kan omtrent garantere hvor de står). Alternativt får NRK eller Aftenposten til å lage en sak av det. Det virker jo helt åpenbart at ordningen har alvorlige problemer. 2
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2021 #413 Skrevet 21. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det gjør ikke vi heller som har mye mindre enn dere. Anonymkode: 2f19d...6f5 Jeg har ikke sagt at dere gjør det heller!🙄 Anonymkode: 002c8...8ed
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #414 Skrevet 22. januar 2021 Okapi skrev (15 timer siden): Det hadde vært utrolig interessent å få noen stortingspolitikere til å lese denne tråden, og prøve å forsvare ordningen med ung ufør. Spesielt politikere i posisjon, men også f.eks. AP, SP og FrP kunne gjerne kommet med noen uttalelser om dette (SV og Rødt er ikke så interessant, kan omtrent garantere hvor de står). Alternativt får NRK eller Aftenposten til å lage en sak av det. Det virker jo helt åpenbart at ordningen har alvorlige problemer. Alle uføre i Norge bør minimum få det samme som unge uføre får i dag! Men trekk for de som er samboere da det er billigere å dele fellesutgiftene . Anonymkode: 80076...4ab 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2021 #415 Skrevet 22. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 20.1.2021 den 23.13): Hadde dere vært minstesats ufør, aldri jobbet og vært syk hele livet. Så hadde dere syntes at det er urettferdig å bli satt i samme bås som de som har jobbet i mange år, og da får høyere utbetaling. Ung ufør tillegget er rettferdig og nødvendig. Anonymkode: 95011...a93 Det er jo dette som er urettferdig! Hva med oss som har jobbet i mange år, men ikke i fulle stillinger, men til luselønn for deretter å gå over til minstesats for å ha prøvd! Da jeg jobbet var en god lønn 13.000, jobbet og slet for denne lønna i 4 år, før arbeidsavklaringspenger igjen og minstesats ufør. Jeg har jo aldri hatt noen høyere utbetaling da jeg jobbet! Anonymkode: e8ce1...579 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #416 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 21.1.2021 den 16.03): Det er rart da, at jeg har nylig fullført studie, under AAP, med nav's støtte og godkjenning. Og jeg får ung ufør. Barndomsvenninne av meg tok pause i AAP for å fullføre siste år på vgs og 2 år som lærling. Havnet tilbake i behandling og tilbake på AAP, før hun fikk uføretrygd, med ung uførtillegget, da hun var 34. Jeg har prøvd å unngå uføretrygd frem til i August 2029. Jeg har gått skole, vært i praksis og behandling. Jeg har ikke sittet hjemme og sagt "Jeg klarer ikke, jeg er for syk" for å unngå å prøve. Så ikke kom hit å snakk om at jeg ikke forstår at folk prøver, for jeg har prøvd! Men alt jeg har gjort har hatt ett spesifikt mål; kom meg uti jobb. Men så sa NAV og fastlege at det her går ikke, det vil aldri gå, jeg må søke uføretrygd. Jeg var 34 da jeg fikk innvilget uføretrygd og ung ufør. Du kan ikke klag om du ikke søker hjelp, slik at du har papirer på at du er syk før du er 26, om du faktisk er det. Uavhengig om du jobber, går skole eller praksis via nav. Du kan ikke gå 7 år på skole, også si "Jeg VAR syk da, men nå er jeg sykere så jeg må ha ung ufør selv om at jeg nå er 31". Du kan ikke si at du da blir straffet for å prøve da. Det er naivt, ikke urettferdig. Anonymkode: 95011...a93 Ja det er veldig "rart", for jeg har fått avslag på UU fordi jeg tok noen få studiepoeng etter at jeg ble syk over mange år. Det var et "krav" fra NAV for å få AAP, sammen med behandling. Det var snakk om noen få hengefag over mange år. Jeg fikk "ung ufør" på AAP. Hele greia er absurd. Du har vært heldig, slik jeg var da jeg fikk ung ufør uten noe om og men på AAP etter vedtak fra NAV om at jeg hadde en varig og alvorlig sykdom blabla i ung alder. Jeg har ikke bare papirer på at jeg ble syk før 26; jeg har også et vedtak fra NAV som sier at jeg oppfyller kravene til "ung ufør", men de brukte mot meg at jeg hadde klart å få vitnemålet til slutt. Jeg hadde under ett år igjen da jeg ble syk, fikk vitnemål da jeg var 30. Anonymkode: a9407...fff 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #417 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det er veldig "rart", for jeg har fått avslag på UU fordi jeg tok noen få studiepoeng etter at jeg ble syk over mange år. Det var et "krav" fra NAV for å få AAP, sammen med behandling. Det var snakk om noen få hengefag over mange år. Jeg fikk "ung ufør" på AAP. Hele greia er absurd. Du har vært heldig, slik jeg var da jeg fikk ung ufør uten noe om og men på AAP etter vedtak fra NAV om at jeg hadde en varig og alvorlig sykdom blabla i ung alder. Jeg har ikke bare papirer på at jeg ble syk før 26; jeg har også et vedtak fra NAV som sier at jeg oppfyller kravene til "ung ufør", men de brukte mot meg at jeg hadde klart å få vitnemålet til slutt. Jeg hadde under ett år igjen da jeg ble syk, fikk vitnemål da jeg var 30. Anonymkode: a9407...fff Om poenget er uklart; "ung ufør" er avsindig urettferdig. Jeg har havnet på begge sidene av vektskålen. Jeg syntes ikke det var rettferdig da jeg fikk det heller, men jeg visste ikke HVOR ille systemet egentlig er. Hvis man ikke vet bedre tror man gjerne at det er slik det er beskrevet; at dette er noe de som ikke har hatt noen reell mulighet til å tjene opp pensjon får, men det er det jo ikke. I tillegg gir det jo ikke så mye mening at noen i den situasjonen skal få mer enn noen som av en eller annen grunn aldri har klart å tjene over minstegrensa heller. Hvis man ikke har klart det så har man ikke fungert veldig bra og sitter neppe med fet bankkonto og oppsparte midler. Anonymkode: a9407...fff 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #418 Skrevet 23. januar 2021 Selv om man får innvilget ufør som ung , må målet være å komme seg i jobb etterhvert ! Anonymkode: 80076...4ab
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2021 #419 Skrevet 23. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selv om man får innvilget ufør som ung , må målet være å komme seg i jobb etterhvert ! Anonymkode: 80076...4ab Uavhengig av om man får innvilget ung ufør (ser ikke hvorfor det er relevant her) så er det ekstremt vanskelig å komme inn i arbeidslivet om man har startet voksenlivet utenfor. Jeg har en god utdanning men kan ikke jobbe "normalt" og ingen vil ansette meg for å jobbe "på hobbybasis". NAV sier at man er "ferdig utredet", man får ikke noe hjelp om man f.eks. opplever bedring etter 5-10 år. Jeg er mye bedre nå enn i starten men hadde aldri klart noe i nærheten av det jeg klarte før, eller noe "vanlig", men det er helt håpløst å få en jobb i f.eks. min situasjon, selv om jeg egentlig kunne tenkt meg å ha en jobb nå. Det hadde passet veldig greit nå som "alle" har hjemmekontor. Anonymkode: a9407...fff
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #420 Skrevet 24. januar 2021 Ser flere forsvarer at ung ufør er rettferdig fordi vi som har vært i jobb har jo hatt mulighet til å legge til side penger. Vel, her er noen av mine lønnsslipper ( og har MANGE flere med like lave utbetalinger ) fra da jeg jobbet. Dette er jobben jeg idag blir straffet. Dere som er ung ufør, hvordan skulle jeg klare å legge av meg penger med disse utbetalingene? Anonymkode: e8ce1...579 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå