Gå til innhold

Hvordan er ung ufør rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
frysja skrev (1 time siden):

Jeg har også budsjett og regnskap Vanskelig er uforutsette utgifter til tannlegen, briller og hvitevarer, pc. 

Leier du eller eier du? 

Eier, kjøpte når prisene var overkommelige, har lite lån og lave boutgifter. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet med en forvaltning som skal utvise skjønn er at det kan slå urettferdig ut. Jeg også tapte mange år og penger på å stå på selvom jeg var altfor dårlig og burde blitt ufør på et tidligere tidspunkt. Samtidig så har jeg også en identitet utover å være syk. Det er vel et slags gode, det også. Jeg syns det skulle blitt satt av penger til å utforske borgerlønn. Dagens system gagner stort sett bare kakser og overklassen. En annen samfunnsorganisering er mulig, men folk flest har det så komfortabelt at de ikke helt skjønner hvor ille fattige og vaskeligstilte har det. De bryr seg ikke om oss. Og vi marginaliserte er for opptatt med å slenge dritt om hverandre til å forene oss og jobbe for politiske endringer. Det er så jævlig synd.

Anonymkode: 63f57...2ca

Jeg er ikke for borgerlønn. Finland har prøvd og det fungerte dårlig. De som fikk borgerlønn fikk lavere sats enn de ville fått på sosialen. Finland er forresten et land jeg kan tenke meg å bo i, men må først lære meg finsk. 

Du må huske på at de som har opparbeidet seg pensjonspoeng har betalt mer skatt og selv om de har mulighet til å spare mer, har de rettigheter i folketrygden på lik linje med oss andre. De har oftere høye utgifter, bor dyrere, ny bil, alt det som vi andre ikke har. Tror 6G er maks man kan få. Når skatten er trukket vil det gi netto cirka 400K i året. 

Vi med lav eller middels høy inntekt må kanskje bli flinkere til å spare til den dagen vi selv blir pensjonister. I stedet tenker folk nye møbler, pusse opp overfladisk (bortsett fra vedlikehold), flere ferier i året, garderoben full av klær som er ute av motebildet året etter. Men mange har det trangt. Jeg ville slitt hvis ikke boutgiftene var så lave. 

• Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (2 timer siden):

Mange av utgiftene du nevner her er valgfrie å ha, pg valgfritt nivå på.

Så utgifter til tannlege, lege, optiker er luksus altså ? Javel, det var noe nytt.

Anonymkode: fa10d...64b

• Liker 5
Skrevet
Jytte skrev (53 minutter siden):

Det deler jeg ikke her inne. 

Ok, men 15" går altså?

Anonymkode: e8098...81d

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så utgifter til tannlege, lege, optiker er luksus altså ? Javel, det var noe nytt.

Anonymkode: fa10d...64b

Les på nytt. Få med deg det du overså denne gangen.

Skrevet
sommermor skrev (På 18.12.2020 den 22.53):

Dette tilegget er ikke urettferdig. Selv fikk jeg det, og her er det rettferdig at jeg fikk det. Og hva med barn / ungdom som fødes med en funksjonshemming ? Ung ufør skal gies til de som trenger det, som kan bevise at sykdom/handicap oppstod før de er 26 år, tror jeg.

Hos meg er det medfødt. Det er faktisk noen som ikke har en mulighet til å være ute i arbeidslivet .Jeg har selv jobbet i lavtlønnsyrker i flere år før jeg ble ufør.

Men igjen, forstår du ikke at de som sitter igjen som minstpensjonist heller ikke har greid/ hatt mulighet til å arbeide?

Jeg unner deg pengene, og det er sikkert riktig at du fortjener dem, men det gjør da sannelig alle andre som ikke har greid å arbeide og sitter med minste uføre. 
Hvorfor greier du og andre ikke å se det? Jeg forstår ikke...

Anonymkode: 58fa0...b5f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men igjen, forstår du ikke at de som sitter igjen som minstpensjonist heller ikke har greid/ hatt mulighet til å arbeide?

Jeg unner deg pengene, og det er sikkert riktig at du fortjener dem, men det gjør da sannelig alle andre som ikke har greid å arbeide og sitter med minste uføre. 
Hvorfor greier du og andre ikke å se det? Jeg forstår ikke...

Anonymkode: 58fa0...b5f

Det er dette jeg også mener, ikke at de andre ikke fortjener det, men at alle burde hatt det ung uføre har. Å leve på minstesats ufør er ekstremt lite når man ikke har klart å opparbeide seg noen ting. Ung uføre har også bedre sjanse til å få boliglån og høyere lån hos husbanken , enn vi med minstesats. Så de har da bedre muligheter til å komme inn på boligmarkedet enn de som har kjempet og jobbet, selv med alvorlig sykdom. Det er det som er urettferdig.

Politikerne er jo så opptatte med at det skal lønne seg å jobbe, men det lønner seg tydeligvis ikke å ha forsøkt å jobbe og bidratt til samfunnet. Da havner man på minstesats og får ikke ung ufør tillegget.

Anonymkode: 2f19d...6f5

• Liker 5
Skrevet
6 hours ago, PetterKanin said:

Mer enn 16000. Altså 17364 kr per mnd netto. 

Hvordan kom du frem til at man får 17.364 netto ved minstetrygd?

Skrevet
Omy skrev (46 minutter siden):

Hvordan kom du frem til at man får 17.364 netto ved minstetrygd?

Med normal skatt uten andre fradrag enn standardfradraget. Det er en utbredt ting på KG at en stadig underrapporterer hva en har utbetalt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 15.09):

Hvis man får barn etter at man er blitt uføretrygdet , burde uføretrygden revurderes !!!!

Anonymkode: 80076...4ab

Og hva om det fører til at personen ikke kan ta seg av barnet sitt? Det er ikke alle som klarer å kombinere barn og jobb. Skal de da si fra seg barnet sitt?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 22.04):

7 av 10 på aap har psykiske vansker! 

Anonymkode: 2f19d...6f5

... som er like reelle og invalidiserende som fysiske lidelser.

• Liker 2
Skrevet
PetterKanin skrev (8 timer siden):

Bolig/oppvarming/strøm/forsikribg 5400

Vedlikeholdbolig 1000

Mat 4000

Telefon 700

Bil 1000

Klær 300

Øvrig/sparing 3600.

🤣🤣🤣 Hvor i landet da???

I en søplekasse sammen med Gulars?

Anonymkode: 6985d...655

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 19.56):

De fleste er ferdig med utdannelsen når de 26 og forhåpentligvis fått seg arbeidsinntekt! Hvis ikke burde de ha skaffet seg uføreforsikring! Dette bør man ha tenkt på i god tid før man fyller 26!

Anonymkode: 80076...4ab

Du skal være frisk for å få uføreforsikring. Mange sykdommer sørger for at du ikke får forsikring, feks diabetes 1 og 2. 

• Liker 1
Skrevet
frysja skrev (8 timer siden):

Jeg fører regnskap, bor i egen leilighet og bruker 10000kr pr mnd. Husleie, strøm, mat, månedskort, bil. 

Jeg er frisk og trenger ikke å bruke penger på medisin. 

Det som kommer er når noe må skiftes ut, som kjøleskap, pc, tv, mobil. Kvitter jeg med bilen, har jeg følgende kostnader 

Husleie og strøm 5000 kr

Mat 2000 kr

Mobil 300 kr

Innbo, 200 kr

Månedskort 800 kr

8300 kr

Med 16000 utbetalt, ville jeg hatt 8000 kr til andre utgifter. 

Dersom jeg skulle leid samme leilighet, ville det kostet 10000 kr ekstra, noe som ikke ville gått. 

Dette budsjettet ditt er fullt av feil og mangler. Hvem betaler forsikringene dine, da? Mamma og pappa? 😉 Det er jo ikke noe problem hvis man er ung og enslig, og i tillegg kan lene seg på foreldrene sine. Men godt voksne folk som skal leve på 15.500 kr i mnd, som må betale absolutt alle utgiftene sine selv, både de faste månedlige, de uforutsette og de som kommer på fra tid til annen, de har det jammen litt vanskeligere.

Men jeg skal gi deg et litt mer realistisk månedsbudsjett, når vi først er inne på det:

• Mat: Hvis du er flink, og da mener jeg skikkelig dyktig, så kan du klare deg på 2.000 kr pr person. I dette skal det ligge et variert kosthold gjennom hele året, som ikke fører til mangelsykdommer, og som også inneholder høytider som jul, påske og grilling og sommeren. Her skal også brus, potetgull og slike ting inn. Sifos referansebudsjett sier at en voksen kvinne (som er samboer, tar utgangspunkt i meg selv) skal bruke 3.090 kr i mnd på mat. For å klare å holde deg under dette over tid må du dyrke noen grønnsaker selv, gjerne være selvforsynt med poteter og fisk, og handle resterende ekstremt fornuftig. Det er ingen rom til utskeielser mht godteri eller ferdigmat, og dette gjelder hver dag, hele måneden, og hver måned hele året. I år etter år.
  • Husholdningsartikler: Jeg tok akkurat en gjennomgang over en fullstendig liste for husholdningsartikler, da jeg handler dette utelukkende på de beste tilbudene som er en gang i året. Den totale kostnaden for husholdningsartikler kommer da på 5.500 kr pr år pr person, eller altså cirka 460 kr i måneden. For å klare å holde deg innenfor det budsjettet, er du avhengig av å kjøpe Dopapir et i store kvanta på tilbud, store kvanta med billig dusjsåpe og så videre. Det blir spenol istedenfor fancy håndkrem med parfyme, og det blir vaselin istedenfor leppepomade. Det er ingen rom for sminke og hudprodukter i dette budsjettet. 
  • Husleie: Dette er en variabel post, men for en fungerende bolig i litt landlige strøk må du fort ut med 8.000 kr i husleie nå. Ikke engang kjellerleiligheter ligger under det her, og dette er en liten by. Et kjapt søk på finn.no viser at det er den mest realistiske prisklassen jevnt overutkantstrøk i dette landet nå. Som samboer har jeg halvparten av dette, 4.000 kr. Hadde hatt tilsvarende utgifter hvis jeg hadde hatt et rimelig boliglån og kommunale avgifter.
  • Strøm: Dette er også en individuell post. Her har jeg forsøkt litt forskjellig. Har forsøkt å bruke kun ved til oppvarming, da går det mye ved og det lønner seg ikke hvis du må kjøpe veden ferdig. Har du mulighet til å kjøpe et tømmer lass og gjøre opp selv så lønner det seg, men da må du regne inn kostnader til drift og hold av kløver og utstyr. Det rimeligste jeg klarer å komme ut her er 1.500 kr i mnd, nettleia inkludert. Dette er gjennomsnittet, billigere om sommeren og dyrere om vinteren, som de fleste andre. Jeg hadde ligget høyere om jeg ikke kunne gjøre opp veden selv.
  • Forsikringer: Dette er variabelt, men mange voksne folk ønsker å sikre den andre ved et samlivsbrudd og har dermed livsforsikring. Ved kjøp av bolig sammen er man nesten nødt til dette, så den andre skal ha mulighet til å sitte med huset etterpå. Uføreforsikring utgår 👍 I tillegg er det jo innboforsikring som du nevner, og hvis man har valgt å bosette seg landlig for å slippe å måtte ut med høy husleie, så har man selvsagt bilforsikring. Her er disse totalt på 1.200 kr i mnd, og dette er rimelig. Så kan bilposten i budsjettet selvsagt veies opp mot en dyrere bolig og busskort, hvis man ikke har en sykdom som gjør dette umulig uansett.
  • Bil: Det rimeligste alternativet her er å kjøpe en billigbil til 20.000 kr, og bruke den så lenge den holder. Har man uflaks så må man bytte bil en gang i året, da blir bilutgiftene 20.000 kr delt på 12 = ca 1.600 kr i mnd. Men som regel holder bilene lengre enn det, og allerede etter to år koster bilen 800 kr i mnd. Etter tre år koster den 550 kr i mnd. Og så videre. Å begynne å reparere på gamle biler lønner seg utelukkende hvis du reparerer selv. Dette er da min bil, samboer har sin egen. 
  • Drivstoff: Her klarer jeg meg faktisk på en 500 lapp i måneden. Selv om det er lengre til butikken så storhandler jeg når jeg først handler, og fyller utelukkende drivstoff når det er 11 kr for literen eller billigere. 
  • Internett: Har undersøkt de billigste alternativene her, og finner ingen som leverer til under 600 kr i mnd. Halvparten av dette på meg blir 300 kr. 
  • Tv: Får et rimelig greit tilbud fra RiksTV for 500 kr i mnd. Halvparten av dette på meg blir cirka 250 kr i mnd. 
  • Telefon: Jeg har kun ringing på telefonen, ikke noe Internett. Det koster 200 kr i mnd.
  • Så kommer alle de variable utgiftene, som at kjøleskapet ryker, eller du må kjøpe deg by BH fordi spilen brekker. Sifos referansebudsjett sier 450 kr til møbler pr måned, 960 kr til klær og sko. Dette er da min andel, som samboer. Herunder vil jeg også legge tannlege og slike ting som plutselig dukker opp, siden jeg bruker langt mindre enn dette på møbler og klær - kjøper mye brukt og syr også selv. 

Da skal vi summere: Da har jeg tatt utgangspunkt i de aller laveste mulige utgiftene i dette budsjettet, og tatt halvparten av det som er fellesutgifter for meg og samboer, som f eks husleie og strøm. Totalsummen blir da 11.620 kr. 

Du skal ha tunga rett i munnen om du skal klare dette over tid. Som ufør på minstesats med fratrekk for samboer, og dermed utbetalt 15.500 kr i mnd, blir overskuddet pr måned 15.500 minus 11.620 er lik 3.880 kr til overs. 

3.880 kr. Det stemmer ganske bra. Jeg har rundt 4.000 kr igjen etter alle nødvendige utgifter pr måned. Hvis du ikke dyrker dine egne poteter, fisker fisken din selv, og syr en god del av klærne dine så sier det seg selv at du sprenger budsjettet med en gang. Da går du i null. Og hvis d blir invitert i en barnedåp eller en bursdag og må kjøpe gaver, eller du plutselig får større tannproblemer som krever mange flere timer i løpet av et år, ja... Da kan du tenke deg selv. Og hvis du noen gang har lyst til å komme deg over i en egen eid bolig, ja - da sliter du med 15 % egenkapitalsparing altså 👍

Klart uføretrygden må opp på et levelig nivå. Dette er jo hårreisende. Det skulle vært en obligatorisk plikt for alle politikere som skal inn på Stortinget, å leve på dette budsjettet de to første årene. Lykke til, sier bare jeg 👍

Anonymkode: 3b403...409

• Liker 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Med normal skatt uten andre fradrag enn standardfradraget. Det er en utbredt ting på KG at en stadig underrapporterer hva en har utbetalt.

Måtte sjekke selv, og det var jo selvsagt rett. Jeg har lurt litt på dette, ettersom jeg er en av dem som har jobbet mesteparten av livet og likevel kanskje ender opp som uføretrygdet med minstetrygd. Om det skulle skje, så får jeg altså en tusenlapp mer i måneden enn jeg har nå, og det er mer enn nok penger for meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Dette budsjettet ditt er fullt av feil og mangler. Hvem betaler forsikringene dine, da? Mamma og pappa? 😉 Det er jo ikke noe problem hvis man er ung og enslig, og i tillegg kan lene seg på foreldrene sine. Men godt voksne folk som skal leve på 15.500 kr i mnd, som må betale absolutt alle utgiftene sine selv, både de faste månedlige, de uforutsette og de som kommer på fra tid til annen, de har det jammen litt vanskeligere.

Men jeg skal gi deg et litt mer realistisk månedsbudsjett, når vi først er inne på det:

• Mat: Hvis du er flink, og da mener jeg skikkelig dyktig, så kan du klare deg på 2.000 kr pr person. I dette skal det ligge et variert kosthold gjennom hele året, som ikke fører til mangelsykdommer, og som også inneholder høytider som jul, påske og grilling og sommeren. Her skal også brus, potetgull og slike ting inn. Sifos referansebudsjett sier at en voksen kvinne (som er samboer, tar utgangspunkt i meg selv) skal bruke 3.090 kr i mnd på mat. For å klare å holde deg under dette over tid må du dyrke noen grønnsaker selv, gjerne være selvforsynt med poteter og fisk, og handle resterende ekstremt fornuftig. Det er ingen rom til utskeielser mht godteri eller ferdigmat, og dette gjelder hver dag, hele måneden, og hver måned hele året. I år etter år.
  • Husholdningsartikler: Jeg tok akkurat en gjennomgang over en fullstendig liste for husholdningsartikler, da jeg handler dette utelukkende på de beste tilbudene som er en gang i året. Den totale kostnaden for husholdningsartikler kommer da på 5.500 kr pr år pr person, eller altså cirka 460 kr i måneden. For å klare å holde deg innenfor det budsjettet, er du avhengig av å kjøpe Dopapir et i store kvanta på tilbud, store kvanta med billig dusjsåpe og så videre. Det blir spenol istedenfor fancy håndkrem med parfyme, og det blir vaselin istedenfor leppepomade. Det er ingen rom for sminke og hudprodukter i dette budsjettet. 
  • Husleie: Dette er en variabel post, men for en fungerende bolig i litt landlige strøk må du fort ut med 8.000 kr i husleie nå. Ikke engang kjellerleiligheter ligger under det her, og dette er en liten by. Et kjapt søk på finn.no viser at det er den mest realistiske prisklassen jevnt overutkantstrøk i dette landet nå. Som samboer har jeg halvparten av dette, 4.000 kr. Hadde hatt tilsvarende utgifter hvis jeg hadde hatt et rimelig boliglån og kommunale avgifter.
  • Strøm: Dette er også en individuell post. Her har jeg forsøkt litt forskjellig. Har forsøkt å bruke kun ved til oppvarming, da går det mye ved og det lønner seg ikke hvis du må kjøpe veden ferdig. Har du mulighet til å kjøpe et tømmer lass og gjøre opp selv så lønner det seg, men da må du regne inn kostnader til drift og hold av kløver og utstyr. Det rimeligste jeg klarer å komme ut her er 1.500 kr i mnd, nettleia inkludert. Dette er gjennomsnittet, billigere om sommeren og dyrere om vinteren, som de fleste andre. Jeg hadde ligget høyere om jeg ikke kunne gjøre opp veden selv.
  • Forsikringer: Dette er variabelt, men mange voksne folk ønsker å sikre den andre ved et samlivsbrudd og har dermed livsforsikring. Ved kjøp av bolig sammen er man nesten nødt til dette, så den andre skal ha mulighet til å sitte med huset etterpå. Uføreforsikring utgår 👍 I tillegg er det jo innboforsikring som du nevner, og hvis man har valgt å bosette seg landlig for å slippe å måtte ut med høy husleie, så har man selvsagt bilforsikring. Her er disse totalt på 1.200 kr i mnd, og dette er rimelig. Så kan bilposten i budsjettet selvsagt veies opp mot en dyrere bolig og busskort, hvis man ikke har en sykdom som gjør dette umulig uansett.
  • Bil: Det rimeligste alternativet her er å kjøpe en billigbil til 20.000 kr, og bruke den så lenge den holder. Har man uflaks så må man bytte bil en gang i året, da blir bilutgiftene 20.000 kr delt på 12 = ca 1.600 kr i mnd. Men som regel holder bilene lengre enn det, og allerede etter to år koster bilen 800 kr i mnd. Etter tre år koster den 550 kr i mnd. Og så videre. Å begynne å reparere på gamle biler lønner seg utelukkende hvis du reparerer selv. Dette er da min bil, samboer har sin egen. 
  • Drivstoff: Her klarer jeg meg faktisk på en 500 lapp i måneden. Selv om det er lengre til butikken så storhandler jeg når jeg først handler, og fyller utelukkende drivstoff når det er 11 kr for literen eller billigere. 
  • Internett: Har undersøkt de billigste alternativene her, og finner ingen som leverer til under 600 kr i mnd. Halvparten av dette på meg blir 300 kr. 
  • Tv: Får et rimelig greit tilbud fra RiksTV for 500 kr i mnd. Halvparten av dette på meg blir cirka 250 kr i mnd. 
  • Telefon: Jeg har kun ringing på telefonen, ikke noe Internett. Det koster 200 kr i mnd.
  • Så kommer alle de variable utgiftene, som at kjøleskapet ryker, eller du må kjøpe deg by BH fordi spilen brekker. Sifos referansebudsjett sier 450 kr til møbler pr måned, 960 kr til klær og sko. Dette er da min andel, som samboer. Herunder vil jeg også legge tannlege og slike ting som plutselig dukker opp, siden jeg bruker langt mindre enn dette på møbler og klær - kjøper mye brukt og syr også selv. 

Da skal vi summere: Da har jeg tatt utgangspunkt i de aller laveste mulige utgiftene i dette budsjettet, og tatt halvparten av det som er fellesutgifter for meg og samboer, som f eks husleie og strøm. Totalsummen blir da 11.620 kr. 

Du skal ha tunga rett i munnen om du skal klare dette over tid. Som ufør på minstesats med fratrekk for samboer, og dermed utbetalt 15.500 kr i mnd, blir overskuddet pr måned 15.500 minus 11.620 er lik 3.880 kr til overs. 

3.880 kr. Det stemmer ganske bra. Jeg har rundt 4.000 kr igjen etter alle nødvendige utgifter pr måned. Hvis du ikke dyrker dine egne poteter, fisker fisken din selv, og syr en god del av klærne dine så sier det seg selv at du sprenger budsjettet med en gang. Da går du i null. Og hvis d blir invitert i en barnedåp eller en bursdag og må kjøpe gaver, eller du plutselig får større tannproblemer som krever mange flere timer i løpet av et år, ja... Da kan du tenke deg selv. Og hvis du noen gang har lyst til å komme deg over i en egen eid bolig, ja - da sliter du med 15 % egenkapitalsparing altså 👍

Klart uføretrygden må opp på et levelig nivå. Dette er jo hårreisende. Det skulle vært en obligatorisk plikt for alle politikere som skal inn på Stortinget, å leve på dette budsjettet de to første årene. Lykke til, sier bare jeg 👍

Vil bare legge inn Sifos referansebudsjett, til sammenligning:

IMG_20201221_023851.thumb.jpg.48aed7d9550c421fe633a0864f06cc8a.jpg

10.000 kr sier Sifos referansebudsjett. Her er ikke husleie og strøm tatt med. I mitt tilfelle er det da 4000 kr i husleie og 750 kr i strøm (min andel), og jeg ville da havnet på 14.750 kr i månedlige utgifter. Jeg har som sagt 15.500 kr utbetalt, som er minstesatsen uføretrygd med trekk for samboer, og referansebudsjett er basert på utgifter for en voksen kvinne som lever som samboer. 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Her bruker du jo ditt eget budsjett (?), som ser helt forskjellig ut fra eksempelvis mitt. Ditt forbruksmønster er helt annerledes enn mitt, noe jeg ikke sier for å kritisere deg personlig.

Mat; Jeg lager mesteparten av maten fra bunnen. Spiser stort sett grønnsaker, noe vilt/lam om det finnes i datodisken. Kjøper også grønnsaker fra datodisken, baserer middagene på det jeg finner der som er av bra kvalitet. Spiser lite brus/potetgull/sjokolade, men har ingen mangelsykdommer.

Husholdningsartikler; Kjøper First Price toalettpapir, bruker ikke kjøkkenpapir. Kjøper såpe, vaskemidler av god kvalitet (konsentrert), helst på tilbud, og bruker lavere dosering enn anbefalt. Av sminke spanderer jeg på meg en mascara ca. en gang om året. Jeg er ikke i nærheten av å bruke 460,-/mnd på denne posten.

Husleie; Jeg leier inkludert strøm for 8000,-/mnd rett utenfor byen. Ja, det er knøttlite, men jeg er alene.

Forsikringer; Jeg er alene, og har innboforsikring. Har et kredittkort med reiseforsikring om jeg skulle reise noe sted. Sykler og går når jeg kan, tar bussen om jeg må.

Internett; Desidert største posten - har 800,-/mnd på bare nett. Men det er det eneste jeg bruker av underholdning utenom bøker.

Tv; Nope. Har alt jeg trenger av underholdning på internett. Deler en streamingtjeneste med familien, og slipper å betale.

Telefon; Har 1G data inkludert, 149,-

Uforutsette utgifter; Ettersom jeg leier med hvitevarer, så er det ingen bekymring om noe ryker.

Jeg sitter også igjen med noen tusen i måneden, og det er sjelden det skjer noe uforutsett. Skulle det gjøre det, så har jeg kjapt spart opp nok til å klare meg uten problemer. Har en bufferkonto jeg aldri rører, som består kun av penger jeg har spart ved å leve sparsommelig.

Jeg omgås av eget ønske kun mennesker som tar hensyn til at jeg ikke kan spandere masse penger på eksempelvis barnedåp. Alle venner og familie forstår at jeg ikke har mulighet til å bidra økonomisk på lik linje med andre.

Jeg synes ikke at min levestandard er hårreisende, spesielt ikke i en tid da det er overtydelig at vi alle må forbruke mindre.

Anonymkode: 153a7...1ad

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

10.000 kr sier Sifos referansebudsjett. Her er ikke husleie og strøm tatt med. I mitt tilfelle er det da 4000 kr i husleie og 750 kr i strøm (min andel), og jeg ville da havnet på 14.750 kr i månedlige utgifter. Jeg har som sagt 15.500 kr utbetalt, som er minstesatsen uføretrygd med trekk for samboer, og referansebudsjett er basert på utgifter for en voksen kvinne som lever som samboer. 

Sifos referansebudsjett har alltid ligget for høyt for min del. Postene "lek og mediebruk" samt "mediebruk og fritid" tilsammen er 3350,-. Her tenker jeg man kunne lagt telefon/internett/trening osv, og det er likevel lovlig høyt. Samme gjelder klær og personlig pleie - totalt 1700,-/mnd. Dette er poster det er lett å spare inn på.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her bruker du jo ditt eget budsjett (?), som ser helt forskjellig ut fra eksempelvis mitt. Ditt forbruksmønster er helt annerledes enn mitt, noe jeg ikke sier for å kritisere deg personlig.

Mat; Jeg lager mesteparten av maten fra bunnen. Spiser stort sett grønnsaker, noe vilt/lam om det finnes i datodisken. Kjøper også grønnsaker fra datodisken, baserer middagene på det jeg finner der som er av bra kvalitet. Spiser lite brus/potetgull/sjokolade, men har ingen mangelsykdommer.

Husholdningsartikler; Kjøper First Price toalettpapir, bruker ikke kjøkkenpapir. Kjøper såpe, vaskemidler av god kvalitet (konsentrert), helst på tilbud, og bruker lavere dosering enn anbefalt. Av sminke spanderer jeg på meg en mascara ca. en gang om året. Jeg er ikke i nærheten av å bruke 460,-/mnd på denne posten.

Husleie; Jeg leier inkludert strøm for 8000,-/mnd rett utenfor byen. Ja, det er knøttlite, men jeg er alene.

Forsikringer; Jeg er alene, og har innboforsikring. Har et kredittkort med reiseforsikring om jeg skulle reise noe sted. Sykler og går når jeg kan, tar bussen om jeg må.

Internett; Desidert største posten - har 800,-/mnd på bare nett. Men det er det eneste jeg bruker av underholdning utenom bøker.

Tv; Nope. Har alt jeg trenger av underholdning på internett. Deler en streamingtjeneste med familien, og slipper å betale.

Telefon; Har 1G data inkludert, 149,-

Uforutsette utgifter; Ettersom jeg leier med hvitevarer, så er det ingen bekymring om noe ryker.

Jeg sitter også igjen med noen tusen i måneden, og det er sjelden det skjer noe uforutsett. Skulle det gjøre det, så har jeg kjapt spart opp nok til å klare meg uten problemer. Har en bufferkonto jeg aldri rører, som består kun av penger jeg har spart ved å leve sparsommelig.

Jeg omgås av eget ønske kun mennesker som tar hensyn til at jeg ikke kan spandere masse penger på eksempelvis barnedåp. Alle venner og familie forstår at jeg ikke har mulighet til å bidra økonomisk på lik linje med andre.

Jeg synes ikke at min levestandard er hårreisende, spesielt ikke i en tid da det er overtydelig at vi alle må forbruke mindre.

Man kan nesten ikke sammenligne hva unge folk kan klare seg på i en kort periode (noen år), med hva godt voksne folk må ut med av utgifter hvert år i tiår etter tiår. Jeg har en kommentar til husholdningsartikkelpunktet. Kjøper du aldri noe av følgende:

• Oppvasktabletter
  • Håndsåpe
  • Dopapir
  • Tørkeruller
  • Tøyvaskemiddel
  • Tannkrem
  • Nye tannbørster
  • Dusjsåpe
  • Sjampo
  • Balsam
  • Deodorant
  • Zalo
  • Jif spray
  • Grønnsåpe for gulv
  • Kluter, hansker og diverse
  • Servietter
  • Juleservietter
  • Påskeservietter
  • Telys
  • Jule-telys
  • Kubbelys
  • Jule-kubbelys
  • Påske-kubbelys
  • PlumboT
  • Tennbriketter
  • Q-tips
  • Batteier
  • Fyrstikker
  • Lyspærer

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tallene dine er basert på en voksen kvinne som lever alene. Med samboer beregner SIFO utgiftene til ca 8700 kr per stk. 

Anonymkode: 7ff59...a0b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Man kan nesten ikke sammenligne hva unge folk kan klare seg på i en kort periode (noen år), med hva godt voksne folk må ut med av utgifter hvert år i tiår etter tiår. Jeg har en kommentar til husholdningsartikkelpunktet. Kjøper du aldri noe av følgende:

Jeg kjøper noen av de tingene du lister opp, ikke alt.

• Oppvasktabletter (Nei - vasker opp for hånd)
  • Håndsåpe (Samme som dusjsåpen)
  • Dopapir
  • Tørkeruller (Nei - bruker kluter/kjøkkenhåndklær)
  • Tøyvaskemiddel
  • Tannkrem
  • Nye tannbørster (sjelden - gir tannbørsten et oppkok med jevne mellomrom)
  • Dusjsåpe (Bruker Dr.Bronners til både kropp, hår og hender)
  • Sjampo (Nei)
  • Balsam (Nei)
  • Deodorant (ISjelden, bruker kun når jeg skal ut blant folk)
  • Zalo (Oppvaskmiddel, ja. Zalo, nei.)
  • Jif spray (Aldri, lager eget av eddik og sitron)
  • Grønnsåpe for gulv (Nei, bruker oppvaskmiddel)
  • Kluter, hansker og diverse (Bruker ikke hansker. Kjøper kluter på loppemarked/bruktbutikk)
  • Servietter (Nei, har tøyservietter)
  • Juleservietter (Nei)
  • Påskeservietter (Nei)
  • Telys (Nei)
  • Jule-telys (Nei)
  • Kubbelys (Nei)
  • Jule-kubbelys (Nei)
  • Påske-kubbelys (Nei - hvorfor må man kjøpe egne lys i forskjellige former til alle høytider?)
  • PlumboT (Nei, men har kjøpt et annet middel som fungerer mye bedre)
  • Tennbriketter (Nei)
  • Q-tips
  • Batterier (sjelden, unngår ting som trenger batterier som ikke er oppladbare)
  • Fyrstikker
  • Lyspærer (Sjelden, har få lamper)

Jeg kjøper lite "ting til hjemmet", som jeg ser andre raskt kan bruke noen kroner på i løpet av året, uten at det forringer livskvaliteten min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...