Gå til innhold

Hvordan er ung ufør rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Prioriteringer :)

Nettopp. Jeg prioriterer å kjøpe billigst mulig og kutte ut unødvendige utgifter sånn at jeg ca 1 gang i året før jul har klart å spare opp nok penger til en frisørtime hos lærling samt time hos optiker for å få ordna synet

Anonymkode: ccba3...a2a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp. Jeg prioriterer å kjøpe billigst mulig og kutte ut unødvendige utgifter sånn at jeg ca 1 gang i året før jul har klart å spare opp nok penger til en frisørtime hos lærling samt time hos optiker for å få ordna synet

Men du sparer penger på å ikke ha familie. Begynner å lure på om du virkelig er uføretrygdet og lever alene, men om du lever som du gjør vil det sikkert gå opp. Da har du kanskje råd til å gå oftere til frisøren også. 

• Liker 2
Skrevet
Jytte skrev (8 minutter siden):

Er dessverre avhengig av større skjerm. Kjøpte det billigste jeg fant til mitt bruk. 

Det skjønner jeg. Jeg valgte selv å kjøpe stor pc skjerm og gaming pc ford idet er den hobbyen jeg har :)

• Liker 2
Skrevet
Jytte skrev (5 minutter siden):

Men du sparer penger på å ikke ha familie. Begynner å lure på om du virkelig er uføretrygdet og lever alene, men om du lever som du gjør vil det sikkert gå opp. Da har du kanskje råd til å gå oftere til frisøren også. 

Det kan være, men jeg velger å gå til frisør en gang i året for å spare.

• Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (15 minutter siden):

Prioriteringer :)

Tåpelig kommentar. 

Anonymkode: 821f6...41c

• Liker 2
Skrevet
Jytte skrev (2 minutter siden):

Mener ikke være spydig. Men det er mange troll på kg... både med og uten brukernavn. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skjønner jeg. Jeg valgte selv å kjøpe stor pc skjerm og gaming pc ford idet er den hobbyen jeg har :)

Vurderte kjøpe 14 tommer, men det ville ikke gått. Må også prioritere. Ser at jeg må lage nytt budsjett for 2021, hadde glemt ta med alt som kan dukke opp. Nå skal budsjettet ha egne kontoer, gaver, ferie, frisør, tannlege, optiker, klær, innbo, tekniske ting og til og med en konto for sko. 

Hobbyer har jeg faste utgifter på, alt det andre må jeg visst begynne å forholde meg til ved hjelp av flere kontoer. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tåpelig kommentar. 

Anonymkode: 821f6...41c

Det kan nok virke tåpelig for de som ikke evner å prioritere godt.

Skrevet
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Det kan nok virke tåpelig for de som ikke evner å prioritere godt.

Prioriterer å ikke gå til frisør siden de pådytter meg alle mulige dyre hårprodukter. Selvklipt er alltid nyklipt!

Anonymkode: 80076...4ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prioriterer å ikke gå til frisør siden de pådytter meg alle mulige dyre hårprodukter. Selvklipt er alltid nyklipt!

Anonymkode: 80076...4ab

Fornuftig om man ikke har råd eller om ikke vil bruke penger på en slik unødvendighet stadig vekk. Hører jo om de som går til frisør opptil flere ganger i mnd og bruker hundrevis, om ikke tusenvis av kroner per gang ...

• Liker 2
Skrevet
Jytte skrev (10 minutter siden):

Mener ikke være spydig. Men det er mange troll på kg... både med og uten brukernavn. 

Vurderte kjøpe 14 tommer, men det ville ikke gått. Må også prioritere. Ser at jeg må lage nytt budsjett for 2021, hadde glemt ta med alt som kan dukke opp. Nå skal budsjettet ha egne kontoer, gaver, ferie, frisør, tannlege, optiker, klær, innbo, tekniske ting og til og med en konto for sko. 

Hobbyer har jeg faste utgifter på, alt det andre må jeg visst begynne å forholde meg til ved hjelp av flere kontoer. 

Jeg har også budsjett og regnskap Vanskelig er uforutsette utgifter til tannlegen, briller og hvitevarer, pc. 

Leier du eller eier du? 

Skrevet

Altså. Innlegg hvor arbeidsføre kritiserer uføre blir uglesett av uføre, og nå er det liksom ok at uføre kritiserer unge uføre? Hva er dette for noe? 

Som arbeidsfør synes jeg det er helt ok at unge uføre får litt mer enn andre uføre. De har ofte gått rett fra barndom og ungdomstid til ufør. Ingen mulighet til å ha lagt seg opp noen penger, liten mulighet for å få seg huslån. Veldig lite utsikter for å kunne bli frisk/arbeidsfør da diagnosene er såpass alvorlige for å få dette tillegget.

Anonymkode: 30a91...558

• Liker 4
Skrevet

Altså. Innlegg hvor arbeidsføre kritiserer uføre blir uglesett av uføre, og nå er det liksom ok at uføre kritiserer unge uføre? Hva er dette for noe? 

Som arbeidsfør synes jeg det er helt ok at unge uføre får litt mer enn andre uføre. De har ofte gått rett fra barndom og ungdomstid til ufør. Ingen mulighet til å ha lagt seg opp noen penger, liten mulighet for å få seg huslån. Veldig lite utsikter for å kunne bli frisk/arbeidsfør da diagnosene er såpass alvorlige for å få dette tillegget.

Anonymkode: 30a91...558

Hvor kritiserer uføre unge uføre?

Skrevet

Problemet med en forvaltning som skal utvise skjønn er at det kan slå urettferdig ut. Jeg også tapte mange år og penger på å stå på selvom jeg var altfor dårlig og burde blitt ufør på et tidligere tidspunkt. Samtidig så har jeg også en identitet utover å være syk. Det er vel et slags gode, det også. Jeg syns det skulle blitt satt av penger til å utforske borgerlønn. Dagens system gagner stort sett bare kakser og overklassen. En annen samfunnsorganisering er mulig, men folk flest har det så komfortabelt at de ikke helt skjønner hvor ille fattige og vaskeligstilte har det. De bryr seg ikke om oss. Og vi marginaliserte er for opptatt med å slenge dritt om hverandre til å forene oss og jobbe for politiske endringer. Det er så jævlig synd.

Anonymkode: 63f57...2ca

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da må man bo i kollektiv eller flytte ut av byen.

Du synes ikke det er ille at en godt voksen syk person skal bo i kollektiv? Si meg på 50+, ingen på min alder bor i kollektiv, så da måtte jeg bodd sammen med unge studenter + at helsen gjør at jeg trenger ro rundt meg - og man kan virkelig ikke forvente at andre skal gå på tå hev i sitt eget hjem av hensyn til meg. 

Anonymkode: 5f3cb...d76

• Liker 7
Skrevet

folk flest har det så komfortabelt at de ikke helt skjønner hvor ille fattige og vaskeligstilte har det. De bryr seg ikke om oss

Helt enig, bortsett fra jul, da bryr de seg litt mer. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du synes ikke det er ille at en godt voksen syk person skal bo i kollektiv? Si meg på 50+, ingen på min alder bor i kollektiv, så da måtte jeg bodd sammen med unge studenter + at helsen gjør at jeg trenger ro rundt meg - og man kan virkelig ikke forvente at andre skal gå på tå hev i sitt eget hjem av hensyn til meg. 

Anonymkode: 5f3cb...d76

Jo, det er ille, men da må man se om man har mulighet til å flytte ut av byen. Jag har asperger og tåler ikke å bo med folk, så måtte flytte ut av Oslo.

• Liker 1
Skrevet
Jytte skrev (1 time siden):

Hvorfor hadde ikke 14" gått?

Anonymkode: e8098...81d

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvorfor hadde ikke 14" gått?

Anonymkode: e8098...81d

Det deler jeg ikke her inne. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...