AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #221 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man klarer seg, men man må ofre mye. Ferier, fritidsaktiviteter, shopping og å gå på byen/ cafe m.m må man kutter enten helt ut eller kutte kraftig ned på. Anonymkode: ccba3...a2a Mange har ikke råd til å gå til hverken frisør eller tannlege. Det siste er ille da det fort kan få fatale følger. Mange må prioritere mat eller medisiner, så det er ikke bare såkalt luksusting man ikke har råd til, men livsviktige ting også. Anonymkode: 5f3cb...d76 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #222 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mange har ikke råd til å gå til hverken frisør eller tannlege. Det siste er ille da det fort kan få fatale følger. Mange må prioritere mat eller medisiner, så det er ikke bare såkalt luksusting man ikke har råd til, men livsviktige ting også. Anonymkode: 5f3cb...d76 Det vet jeg. Er ufør selv. Anonymkode: ccba3...a2a 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #223 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (På 18.12.2020 den 15.58): Nei, bor man i omsorgsbolig så trenger man bare penger til mat og litt klær. Helseutgifter blir vel dekket? Anonymkode: 80076...4ab Nei, man betaler for alt selv. "En omsorgsbolig er tilpasset bevegelseshemmede og tilrettelagt for at du skal kunne motta nødvendige tjenester og omsorg. Boligen er ditt eget hjem, og tildeling av hjemmetjenester skjer som for andre hjemmeboende." https://www.oslo.kommune.no/bolig-og-sosiale-tjenester/bolig/omsorgsbolig/ Anonymkode: fe35e...428 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #224 Skrevet 20. desember 2020 On 12/17/2020 at 1:06 PM, AnonymBruker said: Jeg bare fatter det ikke. Ble nylig ufør etter nærmere 13 år med sykdom, behandling, arbeidstrening, motivasjonskurs og hundre forskjellige saksbehandlere. Da jeg ble syk var jeg i gang med en mastergrad, og hadde sånn sett jobbet lite, men jeg var akkurat passert 28, så hadde tydeligvis ikke rett på dette tillegget. Ser nå at inntektstaket på bostøtte også er høyere for unge uføre. Sykdommen min er genetisk, kronisk og hadde rammet meg før eller senere uansett, men fordi jeg ble syk to år for sent, taper jeg altså tusenvis av kroner i måneden. Sliter hardt med å få det til gå rundt med ca. 16 000 utbetalt, og bare skjønner ikke hvorfor det er slik. Hvorfor ikke bare droppe denne forskjellsbehandlingen og ha samme minstesats for alle? Anonymkode: 71e1a...a39 jeg er ung uføre og får ca 20-22 i månden, + jeg jobber også gjennom ekstratiltak fra nav, så får ca 25-26000 i månden totalt. Finnes mye du kan gjøre som å jobbe uten at det skal gå utover helsa. Anonymkode: e0233...5a8
Jytte Skrevet 20. desember 2020 #225 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man klarer seg, men man må ofre mye. Ferier, fritidsaktiviteter, shopping og å gå på byen/ cafe m.m må man kutter enten helt ut eller kutte kraftig ned på. Anonymkode: ccba3...a2a Og du tror ikke at de som får tillegget kan gjøre alt dette uten å planlegge først? Egentlig har jeg bestemt meg for å ikke svare ab mer her på Kg, men så lenge tonen er grei kan jeg gjøre unntak. Jeg har litt mer enn en som får tillegget, lønna varierer, og kan ikke gjøre alt du ramser opp uten å ha et langsiktig budsjett. Prioriterer hobby og ferie, og gaver. Og ikke bland inn studenter i tråden, vet at mange av de sliter nå hvis de ikke får hjelp hjemmefra. Hva er ditt forslag til budsjett a2a hvis vi går ut fra at du blir ufør i dag og må klare deg på 16K, og at det har kommet et boligkrakk så renta er høy og du må gå fra hus og hjem og leie? 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #226 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): jeg er ung uføre og får ca 20-22 i månden, + jeg jobber også gjennom ekstratiltak fra nav, så får ca 25-26000 i månden totalt. Finnes mye du kan gjøre som å jobbe uten at det skal gå utover helsa. Anonymkode: e0233...5a8 Hva slags ekstratiltak er det som gir ekstra lønn gjennom nav? Anonymkode: ccba3...a2a 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #227 Skrevet 20. desember 2020 Jytte skrev (Akkurat nå): Og du tror ikke at de som får tillegget kan gjøre alt dette uten å planlegge først? Egentlig har jeg bestemt meg for å ikke svare ab mer her på Kg, men så lenge tonen er grei kan jeg gjøre unntak. Jeg har litt mer enn en som får tillegget, lønna varierer, og kan ikke gjøre alt du ramser opp uten å ha et langsiktig budsjett. Prioriterer hobby og ferie, og gaver. Og ikke bland inn studenter i tråden, vet at mange av de sliter nå hvis de ikke får hjelp hjemmefra. Hva er ditt forslag til budsjett a2a hvis vi går ut fra at du blir ufør i dag og må klare deg på 16K, og at det har kommet et boligkrakk så renta er høy og du må gå fra hus og hjem og leie? Hallo? Jeg skriver jo litt lengre opp at jeg er ufør. Jeg har ung ufør. Eie har jeg aldri gjort og kommer aldri til å kunne gjøre. Anonymkode: ccba3...a2a
Jytte Skrevet 20. desember 2020 #228 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det vet jeg. Er ufør selv. Anonymkode: ccba3...a2a Ser du er ufør nå, men har du minstesats og har du en mann som kan bidra til å dra halve lasset eller mer? 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #229 Skrevet 20. desember 2020 On 12/18/2020 at 10:53 PM, sommermor said: Dette tilegget er ikke urettferdig. Selv fikk jeg det, og her er det rettferdig at jeg fikk det. Og hva med barn / ungdom som fødes med en funksjonshemming ? Ung ufør skal gies til de som trenger det, som kan bevise at sykdom/handicap oppstod før de er 26 år, tror jeg. Hos meg er det medfødt. Det er faktisk noen som ikke har en mulighet til å være ute i arbeidslivet .Jeg har selv jobbet i lavtlønnsyrker i flere år før jeg ble ufør. Min sykdom er også medfødt (genetisk), men jeg ble altså ikke alvorlig syk av det før jeg ble 28. Det er ingen som sier at DU ikke fortjener den økonomiske støtten du får, men hvorfor vi andre ikke gjør det. Anonymkode: 71e1a...a39 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #230 Skrevet 20. desember 2020 Jytte skrev (Akkurat nå): Ser du er ufør nå, men har du minstesats og har du en mann som kan bidra til å dra halve lasset eller mer? Ung ufør minstesats. Null nettverk, venner, mann eller familie. Anonymkode: ccba3...a2a
PetterKanin Skrevet 20. desember 2020 #231 Skrevet 20. desember 2020 Jytte skrev (12 minutter siden): Det jeg har lest i tråden har ingen fått direkte personangrep rettet mot seg, men noen har skrevet fjern tillegget. Problemet er vel ikke tillegget, men at de uten har for lite å leve av spesielt etter at bostøtten ble revet bort. Hadde aldri klart meg på 16K. Ikke alle kan flytte til et markspist råteskadet hus i en skog eller på en fjelltopp. Vis meg budsjettet deres, dere som mener noe annet. Bolig/oppvarming/strøm/forsikribg 5400 Vedlikeholdbolig 1000 Mat 4000 Telefon 700 Bil 1000 Klær 300 Øvrig/sparing 3600.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #232 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Min sykdom er også medfødt (genetisk), men jeg ble altså ikke alvorlig syk av det før jeg ble 28. Det er ingen som sier at DU ikke fortjener den økonomiske støtten du får, men hvorfor vi andre ikke gjør det. Anonymkode: 71e1a...a39 Jeg er enig med deg. Mine sykdommer er medfødte (asperger ogepilepsi) og jeg ble ufør da jeg var 28 men fikk tillegget til tross for at jeg var i diverse jobber og utdanninger gjennom nav. Så dårlig at ikke alle blir likt behandlet. Anonymkode: ccba3...a2a 2
Jytte Skrevet 20. desember 2020 #233 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hallo? Jeg skriver jo litt lengre opp at jeg er ufør. Jeg har ung ufør. Eie har jeg aldri gjort og kommer aldri til å kunne gjøre. Anonymkode: ccba3...a2a Jeg har ikke fulgt med på alle ab-kodene. Ikke rettet mot deg, men kan noen komme med et forslag til budsjett som er rimelig å leve av? Ta med gaver til familie og barnebarn, ferie med barnebarna, middager du inviterer dem på, osv. osv. osv. 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #234 Skrevet 20. desember 2020 On 12/19/2020 at 12:13 PM, AnonymBruker said: Og nettopp derfor har du ikke krav på uu tillegget. Anonymkode: f6af4...310 Du er sikkert smart nok til å forstå at jeg ikke lurer på hvorfor jeg ikke fikk det, men hvorfor reglene er som de er. Anonymkode: 71e1a...a39 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #235 Skrevet 20. desember 2020 Jytte skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke fulgt med på alle ab-kodene. Ikke rettet mot deg, men kan noen komme med et forslag til budsjett som er rimelig å leve av? Ta med gaver til familie og barnebarn, ferie med barnebarna, middager du inviterer dem på, osv. osv. osv. Man må finne en måte å både bo og leve billigere . Anonymkode: ccba3...a2a 2
Jytte Skrevet 20. desember 2020 #236 Skrevet 20. desember 2020 PetterKanin skrev (1 minutt siden): Bolig/oppvarming/strøm/forsikribg 5400 Hvor finner du et så rimelig sted å bo? Tror vi kan ta utgangspunkt i et sted mellom 9500 - 11500 her. Siden du nevner vedlikehold må du også ta med kommunale avgifter, eiendomsskatt, brøyting... Vedlikeholdbolig 1000 Det var lite. Husk også på at en som er uføre ikke kan ta vedlikehold selv. Mat 4000 Her kan man spare en tusenlapp. Men ikke hvis man regner med husholdningsutgifter. Telefon 700 Den kan du få billigere hvis du ikke regner med at man har behov for ny mobil av og til. Det gjør du nok. Bil 1000 Dette er for lavt, og ikke alle kan ha førerkort. Klær 300 I Luksusfellen setter de dette til 500 Øvrig/sparing 3600. Tror man kan glemme sparing. Og hva med gaver til barnebarna eller andre? Utgifter til lege, tannlege, frisør, optiker, fysioterapeut, medisiner? Har du bare tatt tallene ut fra løse lufta eller bor du så billig og kan holde en bil for en tusenlapp? En veteranbil da?
PetterKanin Skrevet 20. desember 2020 #237 Skrevet 20. desember 2020 (endret) Jytte skrev (16 minutter siden): Har du bare tatt tallene ut fra løse lufta eller bor du så billig og kan holde en bil for en tusenlapp? En veteranbil da? Jeg bor billigere enn dette, men valgte å regne med et boliglån på millionen. For øyeblikket finnes det veldig mange bensinbiler i god stand fra 2006 til salgs, enkelte av disse holder du for nesten halvparten av det jeg oppgir her. For øvrig: nettoutbetaling minstesats uføretrygdet for enslig vil ligge på 17364 kr per mnd. Om man har barn vil man også ha krav på barnetrygd, gratis kjernetid i barnehagen, og sannsynligvis barnebidrag/andre støtteordninger. Enslig forsørger får også skattefradrag. Endret 20. desember 2020 av PetterKanin 1
Jytte Skrevet 20. desember 2020 #238 Skrevet 20. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Man må finne en måte å både bo og leve billigere . Anonymkode: ccba3...a2a Jo, men du sier selv at du verken har familie eller venner. Da har du ikke utgifter på det? Høres trist ut. Noen ganger har jeg lyst å selge og flytte langt f... i vold, men har familie (og barnebarn) og nettverket mitt her, pluss det å finne ny jobb. Ikke alle kan flytte, og selve flytteprosessen må man også ta høyde for at man har penger til. En som er trygdet er ofte ganske låst. 1
Jytte Skrevet 20. desember 2020 #239 Skrevet 20. desember 2020 PetterKanin skrev (2 minutter siden): Jeg bir enda billigere enn dette, men valgte å regne med et boliglån på millionen. For øyeblikket finnes det veldig mange bensinbiler i gof stand fra 2006 til salgs, enkelte av disse holder du for nesten halvparten av det jeg oppgir her. For øvrig: nettoutbetaling minstesats uføretrygdet for enslig vil ligge på 17364 kr per mnd. Om man har barn vil man også ha krav på barnetrygd, gratis kjernetid i barnehagen, og sannsynligvis barnebidrag/andre støtteordninger. En million i lån pluss strøm, kom. avgifter osv. og kun tusen kroner til vedlikehold? Du har en bil du er i stand til å fikse selv virker det som, det kan du ikke regne med at alle kan så budsjettet ditt er ikke realistisk.
PetterKanin Skrevet 20. desember 2020 #240 Skrevet 20. desember 2020 Jytte skrev (1 minutt siden): En million i lån pluss strøm, kom. avgifter osv. og kun tusen kroner til vedlikehold? Du har en bil du er i stand til å fikse selv virker det som, det kan du ikke regne med at alle kan så budsjettet ditt er ikke realistisk. 12000 kr i året til vedlikehold av bolig er ikke lite. Selvsagt er det realistisk, selv om du ikke vil innse det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå