Gå til innhold

Hvordan er ung ufør rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Mens jeg som ble syk som 16-åring fikk avslag på ung ufør fordi jeg ikke var «syk nok». Syk nok til ufør, syk nok til å ikke være fysisk i stand til å forlate huset, men ikke syk nok til ung ufør. Syk nok til å være tilnærmet sengebundet, men ikke syk nok. Og nei. Jeg har ikke me, men noe somatisk.

tillegget er blodig urettferdig. Hvorfor skal jeg få mindre enn du som heller aldri har jobbet? 

Ikke minst: hvorfor skal noen som har jobbet deltid i 20 år fordi de ikke hadde helse til mer, få mindre utbetalt enn en som aldri har jobbet? Ung ufør burde fjernes og alle på minstesats burde fått den satsen.

Anonymkode: 2c081...206

Det er lettere om du sier direkte hva diagnosen er. 

Det folk ikke makter å forstå er at det er ikke alle unge som får uføretrygd som blir gitt ung ufør tillegget. Dette blir gitt til de sykeste av de syke, det er strenge krav for å få dette tillegget. 

Jeg vil anbefale dere å være fornøyd med at det blir utbetalt uføretrygd i det hele tatt, det er ikke sikkert det vil være slik om 20-30år.

Anonymkode: 47160...64b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det må strammes inn veldig på hvem som får uføretrygd. Greier man å sosialisere og gå toppturer og føde barn, så er man ikke arbeidsufør!

Anonymkode: 80076...4ab

Det er godt mulig, men det er heller ingen som ansetter deg. Hva er da forslaget ditt, at de skal bli uteliggere? Typ LA hobos?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det folk ikke makter å forstå er at det er ikke alle unge som får uføretrygd som blir gitt ung ufør tillegget. Dette blir gitt til de sykeste av de syke, det er strenge krav for å få dette tillegget. 

Jeg vil anbefale dere å være fornøyd med at det blir utbetalt uføretrygd i det hele tatt, det er ikke sikkert det vil være slik om 20-30år.

Jeg har et sjeldent syndrom som går på hjerte og øvrige muskler. Det gjør at jeg ikke kan stå eller gå lenge avstander enn fra soverommet til badet blant annet. Det medfører også at jeg blir alvorlig syk om pulsen min går over et visst nivå. Jeg blir såret og lei meg når jeg ser at andre som er mer oppegående enn meg og til og med har jobbet, tror at alle som ble syk i ung alder får innvilget ung ufør. 

Ordningen er blodig urettferdig. Det handler ikke om å ikke unne folk penger, men å påpeke en forskjellsbehandling som ikke henger på greip. Det er også provoserende å se at enkelte tror at bare fordi man ble ufør i godt voksen alder, så har man seg selv å takke for å ikke ha utdannet seg eller tjent mer. Det er et trangsynt og særs feil syn på hvordan livet er mot noen. Selv har jeg aldri vært i stand til å jobbe eller studere på grunn av sykdommen min, men jeg har ingen problemer med å forstå at ikke alle "bare" kan få seg en bedre betalt jobb eller høyere utdanning. 

Anonymkode: 2c081...206

• Liker 6
Skrevet
sommermor skrev (2 timer siden):

Dette tilegget er ikke urettferdig. Selv fikk jeg det, og her er det rettferdig at jeg fikk det. Og hva med barn / ungdom som fødes med en funksjonshemming ? Ung ufør skal gies til de som trenger det, som kan bevise at sykdom/handicap oppstod før de er 26 år, tror jeg.

Hos meg er det medfødt. Det er faktisk noen som ikke har en mulighet til å være ute i arbeidslivet .Jeg har selv jobbet i lavtlønnsyrker i flere år før jeg ble ufør.

Vet ikke om du har lest tråden. Mange som skulle hatt det får det ikke, derfor blir det urettferdig. 

Anonymkode: fe35e...428

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Lettere for hvem da, deg? Så du kan godkjenne sykdommen?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke om du har lest tråden. Mange som skulle hatt det får det ikke, derfor blir det urettferdig. 

Ja, mange skulle hatt det, men får det ikke. Men det er ikke den eneste uretten her. Det er like urettferdig at folk som har jobbet i mange år i lavtlønte yrker "belønnes" med lavere trygd enn ung ufør - der mange aldri har hatt en eneste arbeidsdag i sitt liv. 

Anonymkode: 5f3cb...d76

• Liker 2
Skrevet
sommermor skrev (3 timer siden):

Dette tilegget er ikke urettferdig. Selv fikk jeg det, og her er det rettferdig at jeg fikk det. Og hva med barn / ungdom som fødes med en funksjonshemming ? Ung ufør skal gies til de som trenger det, som kan bevise at sykdom/handicap oppstod før de er 26 år, tror jeg.

Hos meg er det medfødt. Det er faktisk noen som ikke har en mulighet til å være ute i arbeidslivet .Jeg har selv jobbet i lavtlønnsyrker i flere år før jeg ble ufør.

Kan noen av dere som mener at dette ikke er urettferdig gi noen eksempler på hvem som ikke fortjener det? Altså, hvem er det som fortjener minstesats og mindre enn dere?

Er det Bente på 47 som til tross for kronisk migrene har karret seg gjennom en jobb i en kantine i 50% i 30 år men til slutt må kaste inn håndkleet?

Er det Johanne på 27 som akkurat er ferdig med mastergrad i økonomi og får MS?

Ikke personlig ment til deg, men også snedig at du tar deg selv som har klart å jobbe i lavtlønnsyrker i mange år som et eksempel på at det alltid er rettferdig. Mener du at du ikke skulle hatt det dersom det ikke var medfødt? Jeg skjønner ikke.

"Ung ufør skal gies til de som trenger det" ??

Dette er jo verken hva loven sier, eller hva praksis er.

Anonymkode: a9407...fff

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er godt mulig, men det er heller ingen som ansetter deg. Hva er da forslaget ditt, at de skal bli uteliggere? Typ LA hobos?

Kommunene kan vel opprette noe ala ArbeidForTrygd  hvor de utfører diverse forefallende arbeid.

Skrevet

Det som er rart er at det er en aldergrense på sånne ting. Det er noen ting det ikke skulle vært aldergrense på. Hvorfor sette grensen ved 25?

Husker jeg ble syk rett etter at jeg hadde fyllt 26. Jeg så veldig ung ut da jeg var 26, så de på nav trodde jeg var under 25, så de trodde jeg hadde krav på noe for de som var 25 år og yngre. Så viste det seg at jeg hadde fylt 26 år 2 mnd før. Hadde jeg blitt syk dagen før bursdagen min hadde jeg fått det tillegget. 

Hva er forskjellen på 25 og 26 egentlig? Hadde jeg visst om dette, som jeg ikke visste da, skulle jeg blitt syk før fylte 26 år... 

Anonymkode: f63ac...b20

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det som er rart er at det er en aldergrense på sånne ting. Det er noen ting det ikke skulle vært aldergrense på. Hvorfor sette grensen ved 25?

Anonymkode: f63ac...b20

Fordi det må være en grense?

Sånn er det med alt. Det er grenser for skoleskyss  og bor du 50 meter for nært må du gå selv om nabogutten får transport. Tjener du 800 kroner over grensa for skattetrekket ditt, øker prosentsatsen. Har du kjøpt forsikring og lagt betalingen til forfall i nettbanken, men huset brenner dagen før pengene overføres, får du ingen erstatning. Sistnevnte tilfelle, forsikringsgrenser, har jeg sett selv, en venninne hadde helseforsikring og fikk satt en diagnose 4 dager "for tidlig" etter kontrakten, og derfor gikk hun glipp av en halv million kroner.

Alt dette kan selvsagt føles veldig urettferdig for de som akkurat faller på feil side av en regel. Men hvordan skulle ellers regelverket være, mener du?

Anonymkode: aaeca...a09

• Liker 3
Skrevet

Burde vært økt til 28 år for de som tar master, slik at de rekker å prøve seg i arbeidslivet!

• Liker 2
Skrevet

Helt eng at systemer er blodig urettferdig og helt på trynet.

Jeg var heldig og hadde god lønn (enda jeg falt ut av skolen...) og en arb.giver som tegnet forsikring på meg, så jeg får det meste av hva jeg kan få fra NAV og utbetaling fra forsikring hver måned. Uføreforsikring hadde jeg ikke tenkt på å tegne selv, jeg elsket å jobbe og så for meg et helt liv i arbeidlsivet... (naiv, I know).

Jeg var på rehabilitering med en gruppe på 10 der alle hadde samme sykdom. Det ble snakk om penger, og jeg skjønte at 7 av 10 hadde enten minstesats ufør eller ingen utbetaling overhodet fra NAV. Vi var 3 stk som hadde ok økonomi, en mann, en tannlege og meg. De 7 andre sleit enormt med helsa og med økonomien og flere var deprimert pga situasjonen de var i. Ikke så rart!

Jeg har alltid hatt råd til å kjøpe meg vaskehjelp, mat på døra, barnevakt osv, men flere av de hadde ikke engang råd til å kjøpe seg nye klær, eller ta en tur på kafe. Det var skikkelig hjertevondt å oppleve.

Anonymkode: c4f12...f78

• Liker 2
Skrevet

Det var også noen unge der som hadde krav på ung uføre, men som ikke fikk det. Ei hadde kontaktet advokat, men vet ikke hva det ble til.

Anonymkode: c4f12...f78

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kan helsevesenet hjelpe hvis folk ikke har råd til mat og tak over hodet ?

Skrevet

🙄 Jeg har ikke krav på noe som helst jeg heller fordi jeg er ung... Sitter her uten noe som helst, gjort i mange år👍

Mannen betaler. Kjempefint😒 Jeg syns jo det hele løste seg bra med det. Straffe mannen istedenfor, det var jo egentlig det de gjorde. 

Anonymkode: 57fd6...0ff

Skrevet

Jeg har bare noen lettere psykiske diagnoser. men fikk ung ufør. Men grunnen til at det gikk slik er så tragisk. mulig nav syntes synd på meg. 

Anonymkode: 286db...ad1

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fordi ME ikke er noe konkret, det er ikke bare du som ikke får ung ufør med ME. Min mor har ME og ble ufør etter mange år og det med en haug av andre alvorlige sykdommer og plager som kan følge med diagnosen. Men det gjorde det ikke hos deg, derfor får du ikke ung ufør og fordi du ikke kan dokumentere for at dette startet i barne og ungdomsårene. ME krever en del mer forskning.

har hun venninna di forhest? At hun ikke eier de og får betalt for å ri de og stelle de? Man jobber ikke svart i en stall, man kan tjene noen tusen i måneden skattefritt. Isåfall har du meldt ifra? For du er jo i så fall med på at noen jobber svart hvis du ikke melder ifra.

når det gjelder å slite psykisk, så hjelper det veldig å være rundt dyr og hester er en sunn og oppbyggende hobby. Det er det som er greia med folk som sliter psykisk de fungerer ikke sosialt eller fungerer ikke ikke den måten som kreves i jobb, sosialt og ellers i samfunnet. Man skal ikke straffes og måtte leve et fælt liv bare fordi man ikke er født som man skal. Å jobbe med dyr er ikke det samme som å fungere på andre måter i samfunnet. Psykisk utviklingshemmede jobber også med dyr, synes du de skal hates på også?? En psykisk diagnose er alvorlig og kan bevises fra ung alder. 

Du sier at du har familie, er det mann og barn da eller? For du er tydeligvis ikke syk nok når du har klart å få deg mann og født flere unger, noe din venninne ikke har gjort. Sliter selv psykisk og mann og barn kan jeg bare glemme! Du er så sykt heldig som har mann og barn og noen som bryr seg, noen av oss får bare dritt i livet og har ingen. 

Du og de 14 likesene dine virker bare misunnelige og bittre på noen som sliter psykisk og fikk ung ufør innvilget og oppå det får et verdig liv og kan drive med hest som bidrar til at hun kan bli frisk og ha muligheten til å bidra og leve et bra liv. Mange som sliter psykisk har aldri råd til noe og må bo på en søppelplass med søppelnaboer, råtne alene og alle hater deg fordi du sliter og man kan ikke spise eller være med på noe. Synes dere det er kult?? 

Anonymkode: f6a73...ba4

Synes du det er kult at vi som ikke fikk ung ufør må leve enda mer sparsommeligere og ha enda mindre enn dere? Vi har også vært syke og ikke klart å spare opp noe av verdi. Er det rettferdig da? Vi har jo da enda mindre enn dere

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har bare noen lettere psykiske diagnoser. men fikk ung ufør. Men grunnen til at det gikk slik er så tragisk. mulig nav syntes synd på meg. 

Så da er det rettferdig at du skal ha mer enn meg som nesten ikke klarer å gå nå og har hatt sykdommen siden barndommen.

Anonymkode: 2f19d...6f5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Huffda, bra for deg at du fikk det, men systemet er sykt.

Jeg fikk "ung ufør" da jeg hadde AAP med helt elendig søknad og dårlig dokumentasjon, jeg skjønte ikke hva det dreide seg om og hadde bare en erklæring fra en psykolog. Dette var før jeg ble utredet i årevis og hele det kjøret. 

Da jeg fikk ufør UTEN "ung ufør"-tillegg skjønte jeg ingenting og trodde det var en feil, siden jeg nå hadde veldig mye mer dokumentasjon, diagnoser og fullført alt av utprøving med null restevne etc. Til slutt endte det med at jeg fikk avslag fordi jeg hadde tatt noen studiepoeng som var igjen for å få godkjent en bachelor i mellomtiden. De skrev noe slikt som at "dette viser at NN har en ikke ubetydelig funksjonsevne", selv om det var snakk om ~50 studiepoeng tatt over 4-5 år. Et annet "argument" var at jeg "nesten hadde nok til å få godkjent en mastergrad" (selv om jeg ikke hadde tatt et eneste studiepoeng der etter at jeg ble syk). Absurd argumentasjon.

Selv om det selvsagt er bra for deg at du fikk dette, til tross for lettere psykiske diagnoser, så viser det hvor uendelig urettferdig systemet er. Det er helt absurd at jeg fikk dette tillegget da jeg havnet på AAP første gang. Etter loven og forarbeidene er det akkurat samme ytelse og krav, og jeg hadde en snill veileder som rett og slett ordnet det for meg første gang, og jeg tenkte ikke så mye over det.

Da jeg fikk avslag senere ba jeg NAV om å forklare meg hvorfor jeg i utgangspunktet hadde fått det, og hva som hadde endret seg, men da hadde de rotet bort saksdokumentene så de hadde ikke tilgang til annet enn at det var innvilget. Dette ble da sett bort fra og vurdert på nytt, samtidig som de så bort fra alt annet også (arbeidsevnevurdering etc.).

Etter at jeg ble tvunget til å sette meg litt inn i det ser jeg hvor utrolig urettferdig det er, at noen som f.eks. har jobbet i 30 år kan ende opp med mindre enn noen som har hoppet rett fra ungdomsskolen til uføre uten å ha noen alvorlige diagnoser.

Anonymkode: a9407...fff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 20.20):

Jeg hadde ingen alvorlige symptomer før året jeg ble 28, da jeg hadde gjort unna første året av graden. Jeg ble akutt syk, ble diagnostisert med "familiesykdommen" og operert flere ganger. Har aldri klart å komme meg etter dette, og sliter fortsatt med mye smerter.

Anonymkode: 71e1a...a39

Og nettopp derfor har du ikke krav på uu tillegget.

Anonymkode: f6af4...310

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg har vært psykisk syk hele livet men ikke blitt tatt seriøst. Det er ikke bare bare å skaffe seg forsikring heller, når man har et par diagnoser. Isåfall blir jo forsikringen veldig dyr og når man prøver å få den utbetalt så får man beskjed om at man har løyet for å få forsikring.

Skadeforsikring ved ulykker etc er noe annet...

Anonymkode: 6985d...655

Hvorfor søker du ikke om tillegget? Det er kjent at nav ofte har rotet vekk dokumentasjon. 

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Men de skriver ingenting om hva de har gjort etter at de fikk uføretrygd. Har de søkt om tillegget? 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Fordi det må være en grense?

Sånn er det med alt. Det er grenser for skoleskyss  og bor du 50 meter for nært må du gå selv om nabogutten får transport. Tjener du 800 kroner over grensa for skattetrekket ditt, øker prosentsatsen. Har du kjøpt forsikring og lagt betalingen til forfall i nettbanken, men huset brenner dagen før pengene overføres, får du ingen erstatning. Sistnevnte tilfelle, forsikringsgrenser, har jeg sett selv, en venninne hadde helseforsikring og fikk satt en diagnose 4 dager "for tidlig" etter kontrakten, og derfor gikk hun glipp av en halv million kroner.

Alt dette kan selvsagt føles veldig urettferdig for de som akkurat faller på feil side av en regel. Men hvordan skulle ellers regelverket være, mener du?

Anonymkode: aaeca...a09

Dette. Det må settes en grense et sted. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Synes du det er kult at vi som ikke fikk ung ufør må leve enda mer sparsommeligere og ha enda mindre enn dere? Vi har også vært syke og ikke klart å spare opp noe av verdi. Er det rettferdig da? Vi har jo da enda mindre enn dere

Så da er det rettferdig at du skal ha mer enn meg som nesten ikke klarer å gå nå og har hatt sykdommen siden barndommen.

Anonymkode: 2f19d...6f5

Hvorfor søker du ikke om tillegget? Regner med at du har dokumentasjon helt fra du var barn? 

Anonymkode: c0109...f24

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...