AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #121 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg finner hele denne diskusjonen idiotisk, og usmakelig. Her snakket vi om mennesker som har sykdommer og skader som gjør at de står helt utenfor arbeidslivet, og alltid kommer til å gjøre det. Vi snakker downs syndrom, kraftig autisme, CP, hjerneskader osv osv. Hovedgruppen som får ung ufør er denne gruppen. Endel bor i omsorgsbolig, som de betaler dyrt for. De har så lite å rutte med, at de ikke har råd til at hjelperne tar en kaffekopp på de, liksom. Det er DET som er den største gruppen. Alle som har hørt om, lest om, vet om, søstra til broren til onkelen, som sikkert gjorde sånn og slik. Det er ikke mange. Anonymkode: 86d8c...f56 Mange av de på ung ufør KAN ikke ta utdannelse, kan ikke jobbe. Det er muligens noen som har greid å krangle seg til tillegget, det er kanskje noen ytterst få som har trenert. Men om du er 50 år, og blir ufør pga en sykdom eller skade som skjedde da du var 20 år, kan du fortsatt få tillegget. Det er ikke slik at du MÅ være ufør før du er 26 eller 28 år. Anonymkode: 86d8c...f56 3
Gjest theTitanic Skrevet 18. desember 2020 #122 Skrevet 18. desember 2020 Det er så mye misunnelse på KG og samfunnet generelt at det er begredelig. De som jobber er misunnelige på de uføre fordi de har ledig tid. De uføre er misunnelige på de som jobber fordi de har helse og penger. Uføre er misunnelige på noen som har fått tillegg for ung ufør, barn etc. En bekjent var så misunnelig på de som hadde barn og fikk barnetrygd at han oppriktig syntes det burde være en stønad for enslige menn🙄. Tuller ikke. Og på arbeidsplassen er det misunnelse fordi noen får bedre muligheter og bedre lønn. Drittsnakk om hvor mye trynefaktor som spiller inn, hvem som smisker osv. Egentlig kunne man konkludert med at noen vil føle misunnelse uansett. Om så alle i denne tråden fikk 10000 mer i mnd så ville det likevel ikke vært klagefritt. Noen ville garantert ment at andre ikke hadde fortjent noe fordi de hadde mer enn dem fra før. Når det er noe som det ikke går ann å gjøre noe med må man 1) godta. Eller 2) la misunnelsen forsure livet til evig tid.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #123 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg finner hele denne diskusjonen idiotisk, og usmakelig. Her snakket vi om mennesker som har sykdommer og skader som gjør at de står helt utenfor arbeidslivet, og alltid kommer til å gjøre det. Vi snakker downs syndrom, kraftig autisme, CP, hjerneskader osv osv. Hovedgruppen som får ung ufør er denne gruppen. Endel bor i omsorgsbolig, som de betaler dyrt for. De har så lite å rutte med, at de ikke har råd til at hjelperne tar en kaffekopp på de, liksom. Anonymkode: 86d8c...f56 Nå får du gi deg. Det er ikke de gruppene du lister opp over her. Mange av de er også i arbeid, jobber for trygden de får - å det er urettferdig at de ikke får større kompensasjon for å jobbe. Disse personene finner du heller ikke her på KG. Mange av de som får ufør og ung ufør finner du her på KG, eller de er på cafe, De overnevnte gruppene bor også i bemannede boliger, men det gjør ikke de som du finner her på KG og cafe. For ikke å nevne at de får barn, noe de gruppene du nevnte stort sett ikke får. Jeg skulle gjerne sett en statistikk på påstanden din. Anonymkode: 5f3cb...d76 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #124 Skrevet 18. desember 2020 Hvis man får barn etter at man er blitt uføretrygdet , burde uføretrygden revurderes !!!! Anonymkode: 80076...4ab 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #125 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): De fleste har hatt valget. Men på den annen side er det på tide at uføre på minstesats får mer, og at bostøtten innføres igjen. Anonymkode: c0109...f24 Jeg hadde "valget" en stund og valgte master i realfagsstudier ved NTNU som gikk fint fire første år. Jeg får ikke en krone over minstesats for den jobben. Etter 4 år var det over så jeg har ikke fullført mastergrad, og heller ikke nok arbeid til at det teller selv om jeg jobbet ved siden av studiene da jeg var frisk. Det er uansett et dårlig argument. Selv om jeg hadde valgt et yrke med lavere lønn, hvorfor skulle det automatisk bety at jeg "fortjener mindre" enn noen som aldri har vært nødt til å ta dette valget? For meg var det en selvfølge at jeg måtte ta det, men det er ulike grunner til at man ikke klarer å opptjene seg nok til å komme over minstesats, og veldig få av dem er "gidder ikke, synes lav lønn er kult jeg". AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg finner hele denne diskusjonen idiotisk, og usmakelig. Her snakket vi om mennesker som har sykdommer og skader som gjør at de står helt utenfor arbeidslivet, og alltid kommer til å gjøre det. Vi snakker downs syndrom, kraftig autisme, CP, hjerneskader osv osv. Hovedgruppen som får ung ufør er denne gruppen. Endel bor i omsorgsbolig, som de betaler dyrt for. De har så lite å rutte med, at de ikke har råd til at hjelperne tar en kaffekopp på de, liksom. Det er DET som er den største gruppen. Alle som har hørt om, lest om, vet om, søstra til broren til onkelen, som sikkert gjorde sånn og slik. Det er ikke mange. Anonymkode: 86d8c...f56 Har du kilde på dette? At det ikke er mange? Det kan godt hende at de utgjør hovedgruppen, men om man fjerner alle med alvorlige hjerneskader står man fortsatt igjen med en stor gruppe mennesker, der det som skiller dem fra de som får minstesats er et urettferdig regelverk og ganske mye penger. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor folk med CP skal få høyere satser heller. Det hadde vært bedre om pengene ble brukt på lavere egenandeler på omsorgsboliger da. De som bor i omsorgsbolig har gjerne ikke så mange andre utgifter. Omsorgsbolig er vel heller ikke SÅ dyrt? 11.000 eller noe inkludert middag? Så får man noen andre stønader vil jeg tro.... Anonymkode: a9407...fff 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #126 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis man får barn etter at man er blitt uføretrygdet , burde uføretrygden revurderes !!!! Anonymkode: 80076...4ab Enig. De klarer liksom ikke å jobbe, men opptil flere svangerskap, fødsler og ta seg av barna klarer de plutselig på mirakuløst vis. Svangerskap og fødsler er ganske belastende of tungt for kroppen. Anonymkode: 5f3cb...d76 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #127 Skrevet 18. desember 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg finner hele denne diskusjonen idiotisk, og usmakelig. Her snakket vi om mennesker som har sykdommer og skader som gjør at de står helt utenfor arbeidslivet, og alltid kommer til å gjøre det. Vi snakker downs syndrom, kraftig autisme, CP, hjerneskader osv osv. Hovedgruppen som får ung ufør er denne gruppen. Endel bor i omsorgsbolig, som de betaler dyrt for. De har så lite å rutte med, at de ikke har råd til at hjelperne tar en kaffekopp på de, liksom. Det er DET som er den største gruppen. Alle som har hørt om, lest om, vet om, søstra til broren til onkelen, som sikkert gjorde sånn og slik. Det er ikke mange. Anonymkode: 86d8c...f56 Tanten min har downs og har det riktig så bra. Nå er jo hun over 50 år da, men hun har hatt et flott liv takket være Norge. Hun har egen leilighet, "jobb" hver dag, støttekontakt i helgene og i en ferieuke hvert år, vaskehjelp og hjemmesykepleier som kommer på kvelden to ganger i uka. Ellers spiller hun i band hver onsdag og er med i kosegruppe i regi misjonskirken hver fredag, er med familien på bursdager og høytider og ellers. Hun har mer penger enn hun noensinne kommer til å få brukt. Jeg kjenner ikke så godt til systemet ellers, men må bare få presisere at for henne så har velferdssystemet fungert ypperlig. Anonymkode: ab94d...746 2
Dankert Skrevet 18. desember 2020 #128 Skrevet 18. desember 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Mange av de på ung ufør KAN ikke ta utdannelse, kan ikke jobbe. Det er muligens noen som har greid å krangle seg til tillegget, det er kanskje noen ytterst få som har trenert. Men om du er 50 år, og blir ufør pga en sykdom eller skade som skjedde da du var 20 år, kan du fortsatt få tillegget. Det er ikke slik at du MÅ være ufør før du er 26 eller 28 år. Anonymkode: 86d8c...f56 Du må da søke før du er 36 år? 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #129 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vil ikke ha tilbakevirkende kraft. Du bør heller jobbe for at minstesatsen øker. Det er ikke politisk flertall i dag, men heldigvis er det valg om ikke lenge. Anonymkode: c0109...f24 Man kan ikke velge de som vil øke trygden. De som vil øke trygden vil også ha massiv innvandring. Innvandring koster så uendelig mye mer enn det smaker og statskassa vil være tom før neste valg og da får man ihvertfall ingenting. Så nei, man kan ikke stemme noenting fordi enten vil man få mer trygd i 2 år og så få ingenting, eller man stemmer for å fortsette å få trygd i flere år men da få mye mindre utbetalt i året. Anonymkode: 6985d...655
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #130 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg hadde "valget" en stund og valgte master i realfagsstudier ved NTNU som gikk fint fire første år. Jeg får ikke en krone over minstesats for den jobben. Etter 4 år var det over så jeg har ikke fullført mastergrad, og heller ikke nok arbeid til at det teller selv om jeg jobbet ved siden av studiene da jeg var frisk. Det er uansett et dårlig argument. Selv om jeg hadde valgt et yrke med lavere lønn, hvorfor skulle det automatisk bety at jeg "fortjener mindre" enn noen som aldri har vært nødt til å ta dette valget? For meg var det en selvfølge at jeg måtte ta det, men det er ulike grunner til at man ikke klarer å opptjene seg nok til å komme over minstesats, og veldig få av dem er "gidder ikke, synes lav lønn er kult jeg". Har du kilde på dette? At det ikke er mange? Det kan godt hende at de utgjør hovedgruppen, men om man fjerner alle med alvorlige hjerneskader står man fortsatt igjen med en stor gruppe mennesker, der det som skiller dem fra de som får minstesats er et urettferdig regelverk og ganske mye penger. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor folk med CP skal få høyere satser heller. Det hadde vært bedre om pengene ble brukt på lavere egenandeler på omsorgsboliger da. De som bor i omsorgsbolig har gjerne ikke så mange andre utgifter. Omsorgsbolig er vel heller ikke SÅ dyrt? 11.000 eller noe inkludert middag? Så får man noen andre stønader vil jeg tro.... Anonymkode: a9407...fff Mange betaler nesten hele trygden sin i husleie til kommunen, og nei de får IKKE middag inkludert, de handler inn til middag selv, eller at noen handler inn, og de betaler selv maten. Anonymkode: 86d8c...f56 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #131 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mange betaler nesten hele trygden sin i husleie til kommunen, og nei de får IKKE middag inkludert, de handler inn til middag selv, eller at noen handler inn, og de betaler selv maten. Anonymkode: 86d8c...f56 Nei, bor man i omsorgsbolig så trenger man bare penger til mat og litt klær. Helseutgifter blir vel dekket? Anonymkode: 80076...4ab
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #132 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, bor man i omsorgsbolig så trenger man bare penger til mat og litt klær. Helseutgifter blir vel dekket? Anonymkode: 80076...4ab Helseutgifter blir ikke dekket. Noen medisiner går heller ikke under frikort. Anonymkode: c0109...f24 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #133 Skrevet 18. desember 2020 54 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis man får barn etter at man er blitt uføretrygdet , burde uføretrygden revurderes !!!! Anonymkode: 80076...4ab Absolutt. Det finnes laaangt flere jobber som er mye mer avslappende enn det å oppdra et barn, for ikke å snakke om flere barn. Men det orker man å sette i gang med snodig nok.. Anonymkode: ab94d...746 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #134 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, bor man i omsorgsbolig så trenger man bare penger til mat og litt klær. Helseutgifter blir vel dekket? Anonymkode: 80076...4ab Nei, ingenting blir dekket. Det må også betales strøm. Tv. Telefon. Transport. Medisin. Klær. Mat. Forsikringer. Alt det vi andre også må betale. Anonymkode: 86d8c...f56 2
Brunello Skrevet 18. desember 2020 #135 Skrevet 18. desember 2020 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg hadde "valget" en stund og valgte master i realfagsstudier ved NTNU som gikk fint fire første år. Jeg får ikke en krone over minstesats for den jobben. Etter 4 år var det over så jeg har ikke fullført mastergrad, og heller ikke nok arbeid til at det teller selv om jeg jobbet ved siden av studiene da jeg var frisk. Det er uansett et dårlig argument. Selv om jeg hadde valgt et yrke med lavere lønn, hvorfor skulle det automatisk bety at jeg "fortjener mindre" enn noen som aldri har vært nødt til å ta dette valget? For meg var det en selvfølge at jeg måtte ta det, men det er ulike grunner til at man ikke klarer å opptjene seg nok til å komme over minstesats, og veldig få av dem er "gidder ikke, synes lav lønn er kult jeg". Har du kilde på dette? At det ikke er mange? Det kan godt hende at de utgjør hovedgruppen, men om man fjerner alle med alvorlige hjerneskader står man fortsatt igjen med en stor gruppe mennesker, der det som skiller dem fra de som får minstesats er et urettferdig regelverk og ganske mye penger. Uansett skjønner jeg ikke hvorfor folk med CP skal få høyere satser heller. Det hadde vært bedre om pengene ble brukt på lavere egenandeler på omsorgsboliger da. De som bor i omsorgsbolig har gjerne ikke så mange andre utgifter. Omsorgsbolig er vel heller ikke SÅ dyrt? 11.000 eller noe inkludert middag? Så får man noen andre stønader vil jeg tro.... Anonymkode: a9407...fff Nei, det er ikke en stor gruppe mennesker som mottar uføretrygd fra svært ung alder som ikke omfattes av de som har medfødte misdannelser, skader og syndromer. Ung ufør er en ordning som er innført for at de som aldri har hatt noen reell mulighet til å øke pensjonsgrunnlaget sitt, enten ved arbeid eller private forsikringer, skal få litt mer enn minstesats. De som ikke har hatt medfødte sykdommer eller har fått store skader i ung alder, har hatt en reell mulighet. Man kunne tatt andre valg. Det er selvfølgelig utrolig frustrerende for en som valgte lange studier og hadde en lysende fremtid før sykdom/skade inntrådte, men like fullt hadde de en reell mulighet. Ung ufør er nok et utdøende begrep. Om ikke lenge vil det være en sats for alle. Alt annet må ordnes med private forsikringer / pensjonsordninger. Endret 18. desember 2020 av Brunello
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #136 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vil ikke ha tilbakevirkende kraft. Du bør heller jobbe for at minstesatsen øker. Det er ikke politisk flertall i dag, men heldigvis er det valg om ikke lenge. Anonymkode: c0109...f24 Jeg mener ikke at minstesatsen skal øke. Det er altså ikke politisk flertall for dette uansett hvem som sitter i regjering. Anonymkode: e8098...81d
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #137 Skrevet 18. desember 2020 Unge Uføre har faktisk aldri hatt en mulighet til å leve et normalt liv! Anonymkode: 80076...4ab 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #138 Skrevet 18. desember 2020 Brunello skrev (42 minutter siden): Nei, det er ikke en stor gruppe mennesker som mottar uføretrygd fra svært ung alder som ikke omfattes av de som har medfødte misdannelser, skader og syndromer. Ung ufør er en ordning som er innført for at de som aldri har hatt noen reell mulighet til å øke pensjonsgrunnlaget sitt, enten ved arbeid eller private forsikringer, skal få litt mer enn minstesats. De som ikke har hatt medfødte sykdommer eller har fått store skader i ung alder, har hatt en reell mulighet. Man kunne tatt andre valg. Det er selvfølgelig utrolig frustrerende for en som valgte lange studier og hadde en lysende fremtid før sykdom/skade inntrådte, men like fullt hadde de en reell mulighet. Ung ufør er nok et utdøende begrep. Om ikke lenge vil det være en sats for alle. Alt annet må ordnes med private forsikringer / pensjonsordninger. Det kryr jo av folk her som har den fordelen. Det virker som at det er brorparten av de som oppfyller alderskravet, pluss noen til som kan dokumentere problemer bak i tid. https://www.trygderetten.no/Content/41864/0600755.pdf Her er f.eks. en sak fra trygderetten. Noe skikkelig statistikk finner jeg ikke på stående fot, men jeg tror ikke vi snakker om en ubetydelig andel her. Anonymkode: a9407...fff
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #139 Skrevet 18. desember 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg finner hele denne diskusjonen idiotisk, og usmakelig. Her snakket vi om mennesker som har sykdommer og skader som gjør at de står helt utenfor arbeidslivet, og alltid kommer til å gjøre det. Vi snakker downs syndrom, kraftig autisme, CP, hjerneskader osv osv. Hovedgruppen som får ung ufør er denne gruppen. Endel bor i omsorgsbolig, som de betaler dyrt for. De har så lite å rutte med, at de ikke har råd til at hjelperne tar en kaffekopp på de, liksom. Det er DET som er den største gruppen. Alle som har hørt om, lest om, vet om, søstra til broren til onkelen, som sikkert gjorde sånn og slik. Det er ikke mange. Anonymkode: 86d8c...f56 Du mener det er usmakelig å stille spørmål ved en ordning som medfører at Per, som blir skadet og ufør i en alder av 25, får utbetalt 3000 kroner mer i måneden enn Kari, som bli skadet og ufør i en alder av 27? Personlig kjenner jeg to stykker med dette tillegget. Den ene har asperger og ble ufør i en alder av noen og tjue. Etter dette har han tatt to universitetsgrader og kjøpt leilighet, men han er fortsatt ufør. Han er litt rar, men fungerer relativt greit sosialt. Den andre har ME og ble også ufør i noenlunde samme alder. Hun har ikke studert, men har det greit nok til at hun orker mye turer og sosialering (men trenger også mye hvile). Personlig ble jeg alvorlig syk i en alder av 28, har vært gjennom en serie operasjoner og er avhengig av smertestillende for å komme gjennom dagen. I motsetning til de to jeg nevner, kvalifiserer jeg ikke til tilegget. Kan du forklare meg hvordan dette er rettferdig, og hvorfor det er usmakelig av meg å spørre? Anonymkode: 71e1a...a39 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #140 Skrevet 18. desember 2020 Hvis man blir ufør etter fylte 26 år vil man vel få uføretrygden beregnet etter arbeidsinntekten? Anonymkode: 80076...4ab 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå