AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #101 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja men da må jo den opprinnelige minstesatsen på uføretrygd være deprimerende lav. Så lav at man nesten ikke kan leve. Blir som de som leter etter flasker rundt omkring. Anonymkode: 744f3...229 Stemmer det. Anonymkode: 6985d...655 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #102 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Wow. Så rart... jeg har ikke mye, men 300 mindre enn meg er ikke bra. Synes inntekten min er til å leve med. Men hvis det hadde vært mindre hadde jeg slitt. Anonymkode: 744f3...229 Du mener nesten 4 tusen brutto, Anonymkode: 2f19d...6f5 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #103 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva med oss som beit tennene sammen men som måtte kaste inn årene akkurat for sent da? Ung uførtillegget slik det er i dag gjør jo at det lønner seg å bare sitte på rævva og ikke prøve engang. Hvordan er det rettferdig? Jeg var syk helt fra jeg var barn, men ble aldri plukket opp av systemet. Jeg fikk hjelp for sent og derfor mistet jeg unguførtillegget. Fordi jeg prøvde å klare meg selv. Det er fryktelig bittert når jeg også ble veldig mye dårligere av å prøve å studere eller jobbet deltid. Jeg skulle aldri prøvd meg i jobb og skulle aldri prøvd å studere og skulle aldri prøvd å bite tennene sammen. Da hadde jeg både hatt bedre helse til å "nyte" uføretilværelsen og mer penger å bruke. Folk som ikke gidder å prøve engang blir premiert for å ikke gidde. Fuck hele systemet. Anonymkode: 6985d...655 Hva får deg til å tro at de som har ung uføre aldri har prøvd? Hvorfor søker du ikke på tillegget selv? Å kaste bort tida på KG har du krefter til. Da har du krefter til å ta tak i saken din også. Anonymkode: c0109...f24 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #104 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva med oss som beit tennene sammen men som måtte kaste inn årene akkurat for sent da? Ung uførtillegget slik det er i dag gjør jo at det lønner seg å bare sitte på rævva og ikke prøve engang. Hvordan er det rettferdig? Jeg var syk helt fra jeg var barn, men ble aldri plukket opp av systemet. Jeg fikk hjelp for sent og derfor mistet jeg unguførtillegget. Fordi jeg prøvde å klare meg selv. Det er fryktelig bittert når jeg også ble veldig mye dårligere av å prøve å studere eller jobbet deltid. Jeg skulle aldri prøvd meg i jobb og skulle aldri prøvd å studere og skulle aldri prøvd å bite tennene sammen. Da hadde jeg både hatt bedre helse til å "nyte" uføretilværelsen og mer penger å bruke. Folk som ikke gidder å prøve engang blir premiert for å ikke gidde. Fuck hele systemet. Anonymkode: 6985d...655 Du vet det er faktisk noen som ikke klarer å studere eller jobbe fordi de faktisk er for syke for det. Det handler ikke om at de er late eller ikke gidder å prøve, det handler om at de er for syke. Du kan tydeligvis ikke ha vært så syk i og med at du har klart å studere og jobbe. Selv så klarte jeg ikke ungdomsskolen en gang pga psykiske problemer. Anonymkode: 6ccee...3c1 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #105 Skrevet 18. desember 2020 Hva er ung ufør?? Jeg er 23 og har vært i utprøving av diverse jobber siden jeg var 18. Ser ut som jeg ender opp ufør selv. Så hva i all verden er dette med ung ufør, får man mer penger om man blir ufør som ung?? 16 000 virker jo greit når det er «gratis penger», sånn egentlig. Er jo ikke meningen at man skal få topplønn av å gå på Nav heller. Jeg har 11 000 i AAP penger og det er klart det er lite, men det handler om prioriteringer. Jeg forventer liksom ikke å få veldig mye av Nav. Anonymkode: 93c10...e07 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #106 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva er ung ufør?? Jeg er 23 og har vært i utprøving av diverse jobber siden jeg var 18. Ser ut som jeg ender opp ufør selv. Så hva i all verden er dette med ung ufør, får man mer penger om man blir ufør som ung?? 16 000 virker jo greit når det er «gratis penger», sånn egentlig. Er jo ikke meningen at man skal få topplønn av å gå på Nav heller. Jeg har 11 000 i AAP penger og det er klart det er lite, men det handler om prioriteringer. Jeg forventer liksom ikke å få veldig mye av Nav. Anonymkode: 93c10...e07 https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/ung-ufor Les her du😊 Det er mye som må oppfylles for å få det tillegget, så det er ikke alle som går gjennom nåløyet. Anonymkode: 002c8...8ed 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #107 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva er ung ufør?? Jeg er 23 og har vært i utprøving av diverse jobber siden jeg var 18. Ser ut som jeg ender opp ufør selv. Så hva i all verden er dette med ung ufør, får man mer penger om man blir ufør som ung?? 16 000 virker jo greit når det er «gratis penger», sånn egentlig. Er jo ikke meningen at man skal få topplønn av å gå på Nav heller. Jeg har 11 000 i AAP penger og det er klart det er lite, men det handler om prioriteringer. Jeg forventer liksom ikke å få veldig mye av Nav. Anonymkode: 93c10...e07 16 000 er lite når du må klare deg på det over mange år, resten av ditt liv. Ung uføre er et tillegg som gis til de med alvorlig diagnose. Ikke alle diagnoser kvalifiserer til tillegget, men tillegget har ikke så mye med når du ble uføretrygdet å gjøre. Det handler om når du ble syk og alvorlighetsgraden. En jeg kjenner levde i et ekteskap og tok småjobber, var ofte sykemeldt. Etter noen år på aap fikk hun uføretrygd, minstesats. Noen år senere søkte hun om tillegget og fikk det innvilget. På samme tid var det mange som søkte om tillegget, som ikke hadde fått det tidligere. De kom med i statistikken over stadig økning av unge uføre. Minstesats er for lav i dag, og bostøtten er fjernet for de fleste. Men å gå løs på unge uføre hjelper ikke. Hvis alle på minstesats oppsøkte nav-sosial ville kanskje noe endre seg på sikt. Det er det eneste middelet uføre i dag har. Får dere avslag, send inn anke, og søk på nytt. Anonymkode: c0109...f24 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #108 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva med oss som beit tennene sammen men som måtte kaste inn årene akkurat for sent da? Ung uførtillegget slik det er i dag gjør jo at det lønner seg å bare sitte på rævva og ikke prøve engang. Hvordan er det rettferdig? Jeg var syk helt fra jeg var barn, men ble aldri plukket opp av systemet. Jeg fikk hjelp for sent og derfor mistet jeg unguførtillegget. Fordi jeg prøvde å klare meg selv. Det er fryktelig bittert når jeg også ble veldig mye dårligere av å prøve å studere eller jobbet deltid. Jeg skulle aldri prøvd meg i jobb og skulle aldri prøvd å studere og skulle aldri prøvd å bite tennene sammen. Da hadde jeg både hatt bedre helse til å "nyte" uføretilværelsen og mer penger å bruke. Folk som ikke gidder å prøve engang blir premiert for å ikke gidde. Fuck hele systemet. Anonymkode: 6985d...655 Det er trist. Jo mer press det blir på systemet, jo flere kommer til å bli apatiske. Jeg tror vi kommer til å bli ganske sure etter hvert som folkeslag, akkurat som russerne. Man får veldig nok til slutt av å late som at ting er så bra. Anonymkode: 744f3...229
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #109 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Fant ut via vedtaket at jeg har ung ufør. Men likevel ikke bostøtte. Skjønte ikke helt med hvorfor det er vanskeligere for dem uten ung ufør. Jeg får ikke bostøtte heller. Og som nevnt, minstesats. Anonymkode: 744f3...229 Nå skjønner du det kanskje. AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja men da må jo den opprinnelige minstesatsen på uføretrygd være deprimerende lav. Så lav at man nesten ikke kan leve. Blir som de som leter etter flasker rundt omkring. Anonymkode: 744f3...229 Ja, satsene for folk som har presset seg til å jobbe er deprimerende lave. Det er gjerne de som ikke har klart å jobbe mer enn deltid og i lavtlønnede yrker som er de store taperne. Anonymkode: 5f3cb...d76 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #110 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå skjønner du det kanskje. Ja, satsene for folk som har presset seg til å jobbe er deprimerende lave. Det er gjerne de som ikke har klart å jobbe mer enn deltid og i lavtlønnede yrker som er de store taperne. Anonymkode: 5f3cb...d76 Jeg forstår. 🙂 Anonymkode: 744f3...229 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #111 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå skjønner du det kanskje. Ja, satsene for folk som har presset seg til å jobbe er deprimerende lave. Det er gjerne de som ikke har klart å jobbe mer enn deltid og i lavtlønnede yrker som er de store taperne. Anonymkode: 5f3cb...d76 Vet du hvordan man finner ut hvilken G man har? 🙈 om det står svart på hvitt et sted. Stod noe om grunnbeløp i vedtaket, men det stod noe med 4,5 og det kan ikke stemme, det er vel noe annet igjen? Så ingen referanser til ‘G’. 😅 antar at grunnbeløp = G Anonymkode: 744f3...229
Perelandra Skrevet 18. desember 2020 #112 Skrevet 18. desember 2020 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Perelandra, mod.
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #113 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Minstesats er for lav i dag, og bostøtten er fjernet for de fleste. Men å gå løs på unge uføre hjelper ikke. Hvis alle på minstesats oppsøkte nav-sosial ville kanskje noe endre seg på sikt. Det er det eneste middelet uføre i dag har. Får dere avslag, send inn anke, og søk på nytt. Anonymkode: c0109...f24 Greia er at man ikke får lov til å anke etter at trygderetten har sagt sitt. Hvis man f.eks. ikke har hjelp fra noen og ikke veldig god dokumentasjon kan man risikere å få avslag og da er det umulig å gå videre. Umulig å få saken gjenopptatt. Jeg søkte da jeg var i veldig dårlig form og hadde rett og slett ikke overskudd til å fremskaffe dokumentasjon og annet (hadde veldig uflaks og fastlegen var langtidssykemeldt, spesialist sluttet i jobben etc. så det var umulig å få erklæringer). Det ble en håpløs kamp som jeg til slutt tapte fordi jeg var så DUM at jeg tok 50 studiepoeng over mange år da jeg gikk på AAP som et siste forsøk. Det var bare repetisjon fra tidligere studier siden jeg byttet fra nesten fullført master til bachelor men likevel ble det brukt som argument, selv om arbeidsevnevurdering var klar på 0 restarbeidsevne og at det sto veldig dårlig til. Man kan anke til lagmannsretten tror jeg, men da går man i praksis til sak mot NAV og kan bli sittende med en halv million i gjeld. Jeg kan legge til at jeg hadde "ung ufør"-tillegg da jeg gikk på AAP og det ble innvilget umiddelbart. Siden det er akkurat samme krav ifølge loven og NAV trodde jeg rett og slett at det hadde skjedd en glipp og at det mer eller mindre bare var å gjøre NAV oppmerksomme på at de hadde glemt vedtaket som de allerede hadde gjort (som sagt er det akkurat samme lovverk og krav som blir brukt for begge). Anonymkode: a9407...fff
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #114 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Greia er at man ikke får lov til å anke etter at trygderetten har sagt sitt. Hvis man f.eks. ikke har hjelp fra noen og ikke veldig god dokumentasjon kan man risikere å få avslag og da er det umulig å gå videre. Umulig å få saken gjenopptatt. Jeg søkte da jeg var i veldig dårlig form og hadde rett og slett ikke overskudd til å fremskaffe dokumentasjon og annet (hadde veldig uflaks og fastlegen var langtidssykemeldt, spesialist sluttet i jobben etc. så det var umulig å få erklæringer). Det ble en håpløs kamp som jeg til slutt tapte fordi jeg var så DUM at jeg tok 50 studiepoeng over mange år da jeg gikk på AAP som et siste forsøk. Det var bare repetisjon fra tidligere studier siden jeg byttet fra nesten fullført master til bachelor men likevel ble det brukt som argument, selv om arbeidsevnevurdering var klar på 0 restarbeidsevne og at det sto veldig dårlig til. Man kan anke til lagmannsretten tror jeg, men da går man i praksis til sak mot NAV og kan bli sittende med en halv million i gjeld. Jeg kan legge til at jeg hadde "ung ufør"-tillegg da jeg gikk på AAP og det ble innvilget umiddelbart. Siden det er akkurat samme krav ifølge loven og NAV trodde jeg rett og slett at det hadde skjedd en glipp og at det mer eller mindre bare var å gjøre NAV oppmerksomme på at de hadde glemt vedtaket som de allerede hadde gjort (som sagt er det akkurat samme lovverk og krav som blir brukt for begge). Anonymkode: a9407...fff Trist sak. Synd du søkte når du ikke hadde energi til å fremskaffe papirer samtidig som legen var syk. Jeg mente egentlig å søke nav-sosial om ekstra tilskudd til klær og annet selv om man får avslag, bare for å sette press på systemet. I ditt tilfelle ville jeg ikke anket, men bedt om at saken ble tatt opp igjen grunnet tilleggsopplysninger (det at legen var sykemeldt, at du trodde du skulle få siden du hadde tillegget på aap, og at du på den tiden ikke hadde krefter til å føre din egen sak. Forklar situasjonen.) Nav kan være vanskelige, men det jobber også mennesker der som har gangsyn. Lykke til, håper det ordner seg. Anonymkode: c0109...f24 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #115 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er 47 år og bor i en hybelleilighet der jeg sover på sofaen og sønnen min får det lille kottet av et rom. Dette pga jeg har jobbet i lavtlønnyrke og i deltidsstilling pga sykdommen min. Aldri klart å jobbe mer . Og så blir jeg belønnet med minstesats ufør uten ung ufør tillegg. Nå kan jeg knapt gå og jeg kommer til å dø med sykdommen her i det lille kottet mitt. Har aldri hatt råd til ferie, kun vært i Norge og Sverige. Ungene mine ble vant med teltferie da de var små. Og dette er takken for at jeg forsøkte å jobbe med sykdommen min. Ung uføre hadde hjulpet litt på iallefall. Nei få opp satsen for alle så vi alle kan få det som ung uføre har! Anonymkode: 2f19d...6f5 Løsningen er ikke å øke trygdene bare fordi folk mener de skal ha mer. En må kvitte seg med ung ufør og få det ned på det som i dag er minstesats uten ung ufør. Jeg er 100% sikker på at dette også kommer til å bli fasiten. Ung ufør AAP er allerede borte, neste UU står for fall. Det finnes heller ikke politisk flertall for å øke noe som helst ang trygdeytelser. Anonymkode: e8098...81d 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #116 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Dette ung uføre-tillegget er jo for de som aldri har hatt helse til å jobbe og tjene penger og opparbeide seg formue! Anonymkode: 80076...4ab Er lei dette argumentet. Nå må snart du og andre stikke hodet opp av jorden og se at de som ikke har dette tillegget heller ikke har greid å opparbeide seg grunnlag for høyere utbetaling. Dette er det mest urettferdige tillegget som Norge As har kommet opp med. Anonymkode: 58fa0...b5f 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #117 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er lei dette argumentet. Nå må snart du og andre stikke hodet opp av jorden og se at de som ikke har dette tillegget heller ikke har greid å opparbeide seg grunnlag for høyere utbetaling. Dette er det mest urettferdige tillegget som Norge As har kommet opp med. Anonymkode: 58fa0...b5f Enig, er så lei det argumentet. Å argumentet at vi som har jobbet har hatt valg til å ta høyere utdanning å få bedre betalte jobber. Noen her som ikke vil skjønne at det ikke har vært eller er mulig for alle. Anonymkode: 5f3cb...d76 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #118 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nå må snart du og andre stikke hodet opp av jorden og se at de som ikke har dette tillegget heller ikke har greid å opparbeide seg grunnlag for høyere utbetaling. De fleste har hatt valget. Men på den annen side er det på tide at uføre på minstesats får mer, og at bostøtten innføres igjen. Anonymkode: c0109...f24
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #119 Skrevet 18. desember 2020 Jeg finner hele denne diskusjonen idiotisk, og usmakelig. Her snakket vi om mennesker som har sykdommer og skader som gjør at de står helt utenfor arbeidslivet, og alltid kommer til å gjøre det. Vi snakker downs syndrom, kraftig autisme, CP, hjerneskader osv osv. Hovedgruppen som får ung ufør er denne gruppen. Endel bor i omsorgsbolig, som de betaler dyrt for. De har så lite å rutte med, at de ikke har råd til at hjelperne tar en kaffekopp på de, liksom. Det er DET som er den største gruppen. Alle som har hørt om, lest om, vet om, søstra til broren til onkelen, som sikkert gjorde sånn og slik. Det er ikke mange. Anonymkode: 86d8c...f56 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #120 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Løsningen er ikke å øke trygdene bare fordi folk mener de skal ha mer. En må kvitte seg med ung ufør og få det ned på det som i dag er minstesats uten ung ufør. Jeg er 100% sikker på at dette også kommer til å bli fasiten. Ung ufør AAP er allerede borte, neste UU står for fall. Det finnes heller ikke politisk flertall for å øke noe som helst ang trygdeytelser. Anonymkode: e8098...81d Det vil ikke ha tilbakevirkende kraft. Du bør heller jobbe for at minstesatsen øker. Det er ikke politisk flertall i dag, men heldigvis er det valg om ikke lenge. Anonymkode: c0109...f24 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå