AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #61 Skrevet 18. desember 2020 Ung-ufør er tidenes norske forskjellsbehandling. Og det er vanskelig å skjønne hva motivasjonen bak dette tillegget er. Det motiverer jo ungdom til å motstå arbeidstiltak og gir motivasjon til uføretrygd innenfor en viss alder. Jeg vet om flere som har presset i gang en uføretrygd for å klare å få ung-uførtillegget innenfor tidsfristen. Istedenfor å se ting an, prøve seg fram gjennom studier og arbeid. Nei, det var ikke snakk om, her var det om å gjøre å bli ufør slik at dem fikk unguførtillegget. Jeg får fnatt. At Kari på 24 skal få ung-ufør, mens Mari på 29 ikke får det. Det er snakk om millionbeløp i løpet av livet! Ung-ufør er som å vinne på lotto når du likevel ville blitt ufør. Dypt urettferdig, umoralsk og høyst kontroversielt. Noen sykdomsgrupper får automatisk ung-ufør, mens andre ikke får. Uavhengig om alderen er innfridd. Men også i samme sykdomsgrupper forskjellsbehandles det. 2 stk med samme sykdom, i samme grad og med samme alder ender opp med at 1 får ung-ufør, mens den andre ikke. Hva i svarte er dette slags opplegg? Få vekk driten! Oppjuster alle til ung-ufør, og fjern ung-ufør! Forbanna makkverk hele ung-ufør! Anonymkode: c4666...87b 15
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #62 Skrevet 18. desember 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ung-ufør er tidenes norske forskjellsbehandling. Og det er vanskelig å skjønne hva motivasjonen bak dette tillegget er. Det motiverer jo ungdom til å motstå arbeidstiltak og gir motivasjon til uføretrygd innenfor en viss alder. Jeg vet om flere som har presset i gang en uføretrygd for å klare å få ung-uførtillegget innenfor tidsfristen. Istedenfor å se ting an, prøve seg fram gjennom studier og arbeid. Nei, det var ikke snakk om, her var det om å gjøre å bli ufør slik at dem fikk unguførtillegget. Jeg får fnatt. At Kari på 24 skal få ung-ufør, mens Mari på 29 ikke får det. Det er snakk om millionbeløp i løpet av livet! Ung-ufør er som å vinne på lotto når du likevel ville blitt ufør. Dypt urettferdig, umoralsk og høyst kontroversielt. Noen sykdomsgrupper får automatisk ung-ufør, mens andre ikke får. Uavhengig om alderen er innfridd. Men også i samme sykdomsgrupper forskjellsbehandles det. 2 stk med samme sykdom, i samme grad og med samme alder ender opp med at 1 får ung-ufør, mens den andre ikke. Hva i svarte er dette slags opplegg? Få vekk driten! Oppjuster alle til ung-ufør, og fjern ung-ufør! Forbanna makkverk hele ung-ufør! Anonymkode: c4666...87b Å vinne i lotto er det ikke. Det blir som å si at å trekke 10 tenner istedetfor 12 er å vinne i lotto. Anonymkode: f0dac...20c 9
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #63 Skrevet 18. desember 2020 17 hours ago, AnonymBruker said: Lavtlønte har heller ikke muligheten til å opparbeide seg kapital. For mange så går pengene til å leve og bo. Er enig i det Dankert skriver, at ung ufør tillegget bør bort, å at det bør være en minstesats som er lik for alle som ikke har opparbeidet seg høyere trygd, om det er fordi at de aldri har gjort et arbeid eller er lavtlønnet. Anonymkode: 5f3cb...d76 Bare om du sløser. Jeg har jobbet mange år i lavtlønnet yrke og jeg har over en million i kapital. Du kan ikke forvente å leve luksusliv når du velger de verst betalte jobbene. Da må du spare og bygge formue om du vil ha romslig økonomi på sikt. Ikke forhåndsbestille ps5 og annet sløseri Anonymkode: f0dac...20c 4
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #64 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Om ikke annet er du "heldig" som har over minstesats, som betyr at du kan få en livsledsager uten å gå ned i lønn og måtte være en byrde for noen. Der har du også en sprø regel, at dette bare gjelder de som har minst. Anonymkode: a9407...fff Hadde jeg ikke vært gift hadde jeg hatt høyere sats. Jeg har utbetalt litt i overkant av 16 000 kr nå, og ville hatt utbetalt ca 1500 kr mer som enslig. Anonymkode: af4c4...e42 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #65 Skrevet 18. desember 2020 Mye misunnelse ute å går. Hvorfor gjør dere ikke noe selv for å få tillegget? Det krever mye jobb, men kjenner flere enn en som har klart å kjempe seg til tillegget etter å ha hatt minstesats i mange år. De brukte ikke advokat, men var flinke til å ordlegge seg og legge frem fakta fra sin sykehistorie. Ikke bare gamle journaler, men de beskrev også hvordan livet hadde blitt påvirket av sykdommen. Det virker som dere er flinke til å ordlegge dere. Hvorfor tar dere ikke tak og gjør noe med situasjonen? Å bo i et hus med mugg, bo så langt fra alt at man må ha bil. Alt dette godtar dere selv. Gå på nav-sosial å få dekket til livsopphold. Da kan dere i alle fall bo under mer normale forhold. Nav dekker ikke bil, men flytter man har ikke bilen noen funksjon mer. Det eneste dere gjør er å klage. Det er riktig at minstesats er for lav, men dere kommer ingen vei med å misunne de som har tillegget. Anonymkode: c0109...f24 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #66 Skrevet 18. desember 2020 Ung uføre er på ca 1000 i måneden, kanskje mindre? Ikke noe å skryte av. Jeg har minstesats på alt og har noen kr for mye for bostøtte (på absolutt minstesats), og der kunne jeg fått 2000 kr, altså en tusenlapp ekstra. Ung ufør gjorde utslaget om at jeg ikke får innvilger bostøtte. Egentlig bra de kutter bostøtte litt, jeg tror feks hjelp fra nav har gjort at leiepriser ulevelige. Bjørnetjeneste, rett og slett. Men hva vet jeg. Anonymkode: 744f3...229
likestilling Skrevet 18. desember 2020 #67 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ung uføre er på ca 1000 i måneden, kanskje mindre? Ikke noe å skryte av. Jeg har minstesats på alt og har noen kr for mye for bostøtte (på absolutt minstesats), og der kunne jeg fått 2000 kr, altså en tusenlapp ekstra. Ung ufør gjorde utslaget om at jeg ikke får innvilger bostøtte. Egentlig bra de kutter bostøtte litt, jeg tror feks hjelp fra nav har gjort at leiepriser ulevelige. Bjørnetjeneste, rett og slett. Men hva vet jeg. Anonymkode: 744f3...229 Nei, dette stemmer ikke. Det er 2.91G vs 2.48G, eller ca. 17% mer før skatt. Sånn rundt regnet blir det 19.300 vs 16.500 utbetalt, orker ikke å finregne nå, men ~2800. Det er ganske mye for noen som lever på eksistensminimum.... 6
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #68 Skrevet 18. desember 2020 likestilling skrev (1 minutt siden): Nei, dette stemmer ikke. Det er 2.91G vs 2.48G, eller ca. 17% mer før skatt. Sånn rundt regnet blir det 19.300 vs 16.500 utbetalt, orker ikke å finregne nå, men ~2800. Det er ganske mye for noen som lever på eksistensminimum.... Mener du at ung ufør er på 2000-3000? Eller? Jeg får kanskje 1000, enten 900 eller noe. jeg er også singel og lurer på om jeg har samme trekk som samboer, da du nevnte det med 2,48 G. Anonymkode: 744f3...229
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #69 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det eneste dere gjør er å klage. Det er riktig at minstesats er for lav, men dere kommer ingen vei med å misunne de som har tillegget. Anonymkode: c0109...f24 Det går faktisk an å se det absurde i et regelverk uten å være misunnelig, og også å konstatere fakta uten å klage. Jeg er svært takknemlig for det jeg har, og har det rimelig greit med det, men likevel klarer jeg å se at regelverket rammer skjevt. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ung uføre er på ca 1000 i måneden, kanskje mindre? Ikke noe å skryte av. Anonymkode: 744f3...229 En som har ung-uførtillegget har ca 50 000 kr mer enn meg (årlig brutto). Det utgjør mye mer enn 1000 kr utbetalt. Anonymkode: af4c4...e42 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #70 Skrevet 18. desember 2020 likestilling skrev (1 minutt siden): Nei, dette stemmer ikke. Det er 2.91G vs 2.48G, eller ca. 17% mer før skatt. Sånn rundt regnet blir det 19.300 vs 16.500 utbetalt, orker ikke å finregne nå, men ~2800. Det er ganske mye for noen som lever på eksistensminimum.... Urettferdig med de store forskjellene i boutgifter også!!!! Anonymkode: 80076...4ab 1
likestilling Skrevet 18. desember 2020 #71 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mener du at ung ufør er på 2000-3000? Eller? Jeg får kanskje 1000, enten 900 eller noe. jeg er også singel og lurer på om jeg har samme trekk som samboer, da du nevnte det med 2,48 G. Anonymkode: 744f3...229 Ja. Du får ikke "1000 eller 900 eller noe". Det er omtrent 50.000 i året brutto som noen sier over, som er langt mer enn 1000,- per måned. For øvrig ville du havnet utenfor bostøtte dersom du ikke hadde hatt tillegget også, fordi de som har "ung ufør" har et eget kryss i utregningen som gjør at de kan ha høyere inntekt. De uten tillegget kommer dårligere ut på alle måter. 3
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #72 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg bare fatter det ikke. Ble nylig ufør etter nærmere 13 år med sykdom, behandling, arbeidstrening, motivasjonskurs og hundre forskjellige saksbehandlere. Da jeg ble syk var jeg i gang med en mastergrad, og hadde sånn sett jobbet lite, men jeg var akkurat passert 28, så hadde tydeligvis ikke rett på dette tillegget. Ser nå at inntektstaket på bostøtte også er høyere for unge uføre. Sykdommen min er genetisk, kronisk og hadde rammet meg før eller senere uansett, men fordi jeg ble syk to år for sent, taper jeg altså tusenvis av kroner i måneden. Sliter hardt med å få det til gå rundt med ca. 16 000 utbetalt, og bare skjønner ikke hvorfor det er slik. Hvorfor ikke bare droppe denne forskjellsbehandlingen og ha samme minstesats for alle? Anonymkode: 71e1a...a39 Jeg syns at 16000 utbetalt for å være ung ufør er ganske bra. Det er flott at vi har et system som sørger for at du ikke blir bostedsløs og fattig. Forstår godt at det er vanskelig i din situasjon men du har faktisk ikke inntektsgivende arbeid. Det er vi som betaler skatt som gjør slik at du kan være ufør - og det skulle bare mangle. Du slipper faktisk å gjøre noe som helst når du er ufør. Heldigvis har vi et samfunn som tar vare på de som ikke kan jobbe. Jeg betaler gjerne skatt. Hilsen en i lavtlønnsyrke. Anonymkode: a3342...7f7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #73 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det går faktisk an å se det absurde i et regelverk uten å være misunnelig, og også å konstatere fakta uten å klage. Jeg er svært takknemlig for det jeg har, og har det rimelig greit med det, men likevel klarer jeg å se at regelverket rammer skjevt. En som har ung-uførtillegget har ca 50 000 kr mer enn meg (årlig brutto). Det utgjør mye mer enn 1000 kr utbetalt. Anonymkode: af4c4...e42 Kanskje jeg ikke har ung uføre da likevel. Har hørt fra andre om at jeg kan bruke advokat for jeg har rett på mer. Men er så sykt lei av nav. det føles kjipt å gå på nav og kreve penger... det er som å tigge Anonymkode: 744f3...229
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #74 Skrevet 18. desember 2020 dessuten virker det som at minstesatsen varierer veldig i tillegg. Nesten som at nav bare plotter inn et tall... Anonymkode: 744f3...229 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #75 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje jeg ikke har ung uføre da likevel. Har hørt fra andre om at jeg kan bruke advokat for jeg har rett på mer. Men er så sykt lei av nav. det føles kjipt å gå på nav og kreve penger... det er som å tigge Anonymkode: 744f3...229 Det er ikke å tigge hvis det er noe du har krav på. Men å ta opp saken på ny og gå gjennom alle papirer, journalene dine og søke om tillegget er krevende. Du trenger ikke advokat. Advokat kan du bruke hvis du skal anke, men det virker som om også de med minstesats ikke lenger får dekket fri rettshjelp. Anonymkode: c0109...f24 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #76 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns at 16000 utbetalt for å være ung ufør er ganske bra. Det er flott at vi har et system som sørger for at du ikke blir bostedsløs og fattig. Forstår godt at det er vanskelig i din situasjon men du har faktisk ikke inntektsgivende arbeid. Det er vi som betaler skatt som gjør slik at du kan være ufør - og det skulle bare mangle. Du slipper faktisk å gjøre noe som helst når du er ufør. Heldigvis har vi et samfunn som tar vare på de som ikke kan jobbe. Jeg betaler gjerne skatt. Hilsen en i lavtlønnsyrke. Anonymkode: a3342...7f7 Om man må betale nesten 10000 kr i boutgifter er ikke 16000 kr så mye å rope hurra for... Anonymkode: 80076...4ab 5
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #77 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): dessuten virker det som at minstesatsen varierer veldig i tillegg. Nesten som at nav bare plotter inn et tall... Anonymkode: 744f3...229 Folk har forskjellige fradrag og skattetrekk. Anonymkode: c0109...f24 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #78 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mener du at ung ufør er på 2000-3000? Eller? Jeg får kanskje 1000, enten 900 eller noe. jeg er også singel og lurer på om jeg har samme trekk som samboer, da du nevnte det med 2,48 G. Anonymkode: 744f3...229 Her ser du hva satsene er på minstesats og ung ufør. Dette er før skatt + fra 2019, så beløpene har endret seg noe, men ikke mye. En enslig ufør på minstesats får 20946,- i mnd, og en med ung ufør får 24578,- i mnd. Anonymkode: 5f3cb...d76 1
likestilling Skrevet 18. desember 2020 #79 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns at 16000 utbetalt for å være ung ufør er ganske bra. Det er flott at vi har et system som sørger for at du ikke blir bostedsløs og fattig. Forstår godt at det er vanskelig i din situasjon men du har faktisk ikke inntektsgivende arbeid. Det er vi som betaler skatt som gjør slik at du kan være ufør - og det skulle bare mangle. Du slipper faktisk å gjøre noe som helst når du er ufør. Heldigvis har vi et samfunn som tar vare på de som ikke kan jobbe. Jeg betaler gjerne skatt. Hilsen en i lavtlønnsyrke. Anonymkode: a3342...7f7 Jeg er enig med deg i utgangspunktet, men jeg tror ikke du skjønner hva TS snakker om. H*n er ikke "ung ufør", som er et tillegg som noen får. Vedkommende lurer på hvorfor det er rettferdig at noen i en liknende situasjon skal få 19.000 utbetalt, og det er det jo absolutt ikke. Det er ganske vilkårlig forskjellsbehandling. Ja, det er bra at vi har et system som tar vare på alle og ja det er grenser for hva man kan "dele ut", og ja det burde være bedre støtteordninger for fattige generelt, men tråden handler spesifikt om "ung ufør" som er et tillegg noen får, men ikke andre. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje jeg ikke har ung uføre da likevel. Har hørt fra andre om at jeg kan bruke advokat for jeg har rett på mer. Men er så sykt lei av nav. det føles kjipt å gå på nav og kreve penger... det er som å tigge Anonymkode: 744f3...229 Det er lett å finne ut. Hvor mye fikk du utbetalt sist? 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #80 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg syns at 16000 utbetalt for å være ung ufør er ganske bra. Det er flott at vi har et system som sørger for at du ikke blir bostedsløs og fattig. Forstår godt at det er vanskelig i din situasjon men du har faktisk ikke inntektsgivende arbeid. Det er vi som betaler skatt som gjør slik at du kan være ufør - og det skulle bare mangle. Du slipper faktisk å gjøre noe som helst når du er ufør. Heldigvis har vi et samfunn som tar vare på de som ikke kan jobbe. Jeg betaler gjerne skatt. Hilsen en i lavtlønnsyrke. Anonymkode: a3342...7f7 Ung ufør får mer enn 16000,- Satsen på ung ufør er på 24578,- i mnd - før skatt vel og merke, men det er ikke mange kr ung ufør betaler i skatt. Anonymkode: 5f3cb...d76 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå