AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 har sett flere ganger at brukere her inne skriver at de betaler 4000 kr i skatt og er unguføre. jeg har bekjente som er unguføre som betaler 8000 kr i skatt 😯 hvorfor er det så stor forskjell? Anonymkode: 8cd3a...3dc
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): har sett flere ganger at brukere her inne skriver at de betaler 4000 kr i skatt og er unguføre. jeg har bekjente som er unguføre som betaler 8000 kr i skatt 😯 hvorfor er det så stor forskjell? Anonymkode: 8cd3a...3dc Gjeld, barn, hva den enkelt oppfører som inntekt, formue og egentlig mange faktorer. Anonymkode: dfcec...bcc 1
Leo Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 Det er ikke så stor forskjell for hvis alle andre forhold (inntekt, rentefradrag, formue osv.) er like så betaler man også det samme i skatt. I det tilfellet du nevner så kan det være at skattetrekket er satt alt for høyt og at vedkommende vil få tilbake mye på skatten neste år eller vedkommende har svært høy formue. Det første er kanskje mest sannsynlig så da bør vedkommende sjekke dette med Skatteetaten og, ikke minst, få endret skattekortet (Som blir tilgjengelig i disse dager) for 2021 slik at det blir riktig.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Gjeld, barn, hva den enkelt oppfører som inntekt, formue og egentlig mange faktorer. Anonymkode: dfcec...bcc må en betale mer i skatt om en har barn eller gjeld? hvorfor det? Anonymkode: 8cd3a...3dc
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #5 Skrevet 17. desember 2020 3 minutter siden, Leo said: Det er ikke så stor forskjell for hvis alle andre forhold (inntekt, rentefradrag, formue osv.) er like så betaler man også det samme i skatt. I det tilfellet du nevner så kan det være at skattetrekket er satt alt for høyt og at vedkommende vil få tilbake mye på skatten neste år eller vedkommende har svært høy formue. Det første er kanskje mest sannsynlig så da bør vedkommende sjekke dette med Skatteetaten og, ikke minst, få endret skattekortet (Som blir tilgjengelig i disse dager) for 2021 slik at det blir riktig. takk for svar. det er jo samme ytelse så da burde det ikke være så stor forskjell.. Anonymkode: 8cd3a...3dc
Leo Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): takk for svar. det er jo samme ytelse så da burde det ikke være så stor forskjell.. Anonymkode: 8cd3a...3dc Ytelsen er ikke avgjørende. Det er fradrag/formue og evt. kapitalinntekter som i tilfelle gir forskjellene. 1
Leo Skrevet 17. desember 2020 #7 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): må en betale mer i skatt om en har barn eller gjeld? hvorfor det? Anonymkode: 8cd3a...3dc Tvert i mot. Barn og gjeldsrenter gir fradrag. Altså lavere skatt. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #8 Skrevet 17. desember 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: må en betale mer i skatt om en har barn eller gjeld? hvorfor det? Anonymkode: 8cd3a...3dc Men betaler selvfølgelig ikke mer, men mindre skatt. Anonymkode: 29ba7...451 3
Leo Skrevet 17. desember 2020 #9 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): har sett flere ganger at brukere her inne skriver at de betaler 4000 kr i skatt og er unguføre. jeg har bekjente som er unguføre som betaler 8000 kr i skatt 😯 hvorfor er det så stor forskjell? Anonymkode: 8cd3a...3dc Jeg siterer deg bare slik at du skal se at jeg svarer. Hvis vedkommende fikk innvilget uføretrygd i løpet av 2020 og tidligere har vært på AAP så kan det være at skatteberegningen er helt feil fordi beregningsgrunnlaget hos skatteetaten da er lagt inn om om vedkommende får både AAP og uføretrygd for hele året. Dette skjer fordi dette står som forskjellige poster og AAP blir ikke nødvendigvis fjernet når uføretrygd legges inn. Da må man følge med selv og evt. endre for å unngå alt for høyt skattetrekk det året.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #10 Skrevet 17. desember 2020 44 minutter siden, Leo said: Tvert i mot. Barn og gjeldsrenter gir fradrag. Altså lavere skatt. vedkommende som jeg kjenner er unguføre med 2 barn og har geld hun betaler 8000 kr I skatt😐 Anonymkode: 8cd3a...3dc
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #11 Skrevet 17. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: vedkommende som jeg kjenner er unguføre med 2 barn og har geld hun betaler 8000 kr I skatt😐 Anonymkode: 8cd3a...3dc gjeld** Anonymkode: 8cd3a...3dc
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #12 Skrevet 17. desember 2020 43 minutter siden, AnonymBruker said: Men betaler selvfølgelig ikke mer, men mindre skatt. Anonymkode: 29ba7...451 det var rart Venn som har 2 barn og har gjeld hun må betale 8000 i skatt Anonymkode: 8cd3a...3dc
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #13 Skrevet 17. desember 2020 Just now, AnonymBruker said: det var rart Venn som har 2 barn og har gjeld hun må betale 8000 i skatt Anonymkode: 8cd3a...3dc rart** min venn** Anonymkode: 8cd3a...3dc
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #14 Skrevet 17. desember 2020 Om vedkommende har 2 barn har h*n vel kanskje barnetillegg også? Det betaler man vel også skatt av hvis jeg ikke tar helt feil. Anonymkode: 7a455...473 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #15 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): det var rart Venn som har 2 barn og har gjeld hun må betale 8000 i skatt Anonymkode: 8cd3a...3dc Nei, hun må ikke. Hun velger derimot å gjøre det. Anonymkode: c396e...6e6 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #16 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): det var rart Venn som har 2 barn og har gjeld hun må betale 8000 i skatt Anonymkode: 8cd3a...3dc Det betyr ikke at det er hva hun faktisk skal betale. Man må se på skattemeldingen hva den faktiske skatten blir. Selv om hun har gjeld, så kan hun også ha formue. Det kan være at skatteetaten har brukt et gammelt grunnlag for å beregne skatten. Skattekortet må man selv gå inn og sjekke om har de rette opplysningene. https://www.skatteetaten.no/person/ Anonymkode: 98651...6db 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #17 Skrevet 17. desember 2020 29 minutter siden, AnonymBruker said: Nei, hun må ikke. Hun velger derimot å gjøre det. Anonymkode: c396e...6e6 Nei hun velger ikke det Anonymkode: 8cd3a...3dc
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #18 Skrevet 17. desember 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Det betyr ikke at det er hva hun faktisk skal betale. Man må se på skattemeldingen hva den faktiske skatten blir. Selv om hun har gjeld, så kan hun også ha formue. Det kan være at skatteetaten har brukt et gammelt grunnlag for å beregne skatten. Skattekortet må man selv gå inn og sjekke om har de rette opplysningene. https://www.skatteetaten.no/person/ Anonymkode: 98651...6db Ok skal be hun om og ringe de. Anonymkode: 8cd3a...3dc
Leo Skrevet 17. desember 2020 #19 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): vedkommende som jeg kjenner er unguføre med 2 barn og har geld hun betaler 8000 kr I skatt😐 Anonymkode: 8cd3a...3dc Nei. Hun trekkes 8.000 (Jeg antar det er snakk om pr. måned) i skatt. Det betyr ikke at det er riktig. Tvert i mot er det sannsynligvis feil. Jeg skal prøve å illustrere hva jeg, og andre her, mener med et forenklet regnestykke: Faktisk inntekt er 100.000 kroner og man skal betale 25% i skatt. Imidlertid sitter Skatteetaten med feil opplysninger så de har beregnet skattetrekket ut fra en inntekt på 200.000 kroner. Følgelig blir man trukket 25% av 200.000 i skatt som da utgjør 50.000 kroner. Det kan da virke som om man betaler 50% i skatt. Under skatteoppgjøret, som først skjer våren etter at inntektsåret er avsluttet, vil imidlertid dette bli riktig beregnet om man vil få tilbake de 25.000 kronene man har blitt trukket for mye. Man betaler altså ikke mer skatt, men man trekkes mer i løpet av året hvis inntektsgrunnlaget Skatteetaten beregner ut fra er feil. Ellers er det lurt å ringe Skatteetaten hvis det er noe man ikke forstår for de er veldig behjelpelige og flinke til å forklare. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå