Gå til innhold

Foreldrepenger - Lånekassen - kravet om å ha vært i utdanning i 4 mnd før fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Ser svartiden på Mail til Lånekassen ligger på 14 dager så jeg håper noen har erfaring her. 

For å få foreldrepenger fra Lånekassen er et av kravene at man må ha vært i utdanning de siste 4 månedene før fødsel. 
Jeg har vært student fra august (studiestart 10. aug) og hadde termin på julaften . Fødte imidlertid 9. desember og er nå redd for at foreldrepengene ryker. 
Noen som vet hva Lånekassen definerer som ‘4 måneder’’?

Anonymkode: 1f0ec...3d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler å ringe Lånekassen, de er veldig greie å snakke med. Hadde selv 2 dagers margin og det gikk fint!

• Liker 1
Skrevet

Dette skal gå helt fint, de tar hensyn til om barnet kommer før termin :)

Anonymkode: 8880a...b81

• Liker 2
Skrevet (endret)

I forskriftene til Lånekassen står det

»Opptjeningstiden i første ledd avbrytes ikke når ett av følgende vilkår er oppfylt:

a. Barnet fødes før termindato, og søkeren ellers ville hatt rett til foreldrestipend ved fødsel på termindato.»

Så det går nok helt fint så lenge du hadde rett ved termin :)

Var du i studie forrige studieår også så teller også sommermånedene med i kalkuleringen tror jeg. 

Og gratulerer så mye 😃

Endret av Hoppety
  • Liker 1
Skrevet
Hoppety skrev (Akkurat nå):

I forskriftene til Lånekassen står det

»Opptjeningstiden i første ledd avbrytes ikke når ett av følgende vilkår er oppfylt:

a. Barnet fødes før termindato, og søkeren ellers ville hatt rett til foreldrestipend ved fødsel på termindato.»

Så det går nok helt fint så lenge du hadde rett ved termin :)

Var du i studie forrige studieår også så teller også sommermånedene med i kalkuleringen tror jeg. 

Åh, det høres jo fantastisk ut! Da ser det ut til å gå bra likevel😬🤞🏼

Skrevet

Tror det skal gå helt fint, med tanke på det som blir sagt overfor, men også fordi semesteret "starter" 1. august.

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

TS her igjen! 

Nå dukket det opp flere problemstillinger... 

1) Jeg hadde nådd 8 år med studiestøtte nå ved årsskiftet og har dermed ikke krav på vanlig studielån fra 2021. 

2) Jeg tok ingen studiepoeng i høst da jeg var for sliten grunnet graviditeten og meldte meg derfor av eksamen. 

Noen som vet om noe av dette vil påvirke retten til foreldrepengene?

Jeg får ikke søkt før far starter uttak av sin graderte perm så jeg er derfor ute etter andres erfaringer. 

Skrevet

Dytt

Skrevet

Har du søkt om foreldrepengene? :) Bruker dessverre å ta lang tid å få svar.. Foreldrepenger telles nok utenfor ordningen med maks 8 år studiestøtte. 

På nettsidene til Lånekassen står det: "Hvis du er forsinket i utdanningen fordi du ble syk, fikk barn, eller fordi du har en funksjonshemming, kan du likevel få støtte i mer enn åtte år."

Det er ingen krav om å ta studiepoeng når du mottar foreldrepenger. Det går nok fint! Og gratulerer så mye og kos deg med babyen :)

Anonymkode: 8880a...b81

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 10.53):

TS her igjen! 

Nå dukket det opp flere problemstillinger... 

1) Jeg hadde nådd 8 år med studiestøtte nå ved årsskiftet og har dermed ikke krav på vanlig studielån fra 2021. 

2) Jeg tok ingen studiepoeng i høst da jeg var for sliten grunnet graviditeten og meldte meg derfor av eksamen. 

Noen som vet om noe av dette vil påvirke retten til foreldrepengene?

Jeg får ikke søkt før far starter uttak av sin graderte perm så jeg er derfor ute etter andres erfaringer. 

Mulig det er for sent nå, men hvis du har dokumentert at du ikke tok eksamen pga graviditeten (sykmelding, legeerklæring) blir du ikke forsinket i studiene ift Lånekassen. Hvis du ikke klarer å studere av helsemessige årsaker må du ikke bare melde deg av eksamen, men få sykmelding! 

Anonymkode: 5dc4a...1ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...