AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 Vi er blitt kontaktet av et par som ønsker å kjøpe huset vårt. Vi hadde uansett tenkt å flytte et sted mellom våren 2021 og høsten 2023, så det kan passe bra det. Problemet er jo at vi ikke aner hva vi skal be om. Vi har en relativt ny takst på huset, så vet hva en megler mener det er verd, men så vet man jo ikke hva det kan gå for på det åpne markedet. Er det frekt å be om litt mer enn den taksten, siden det er de som kontakter oss? Anonymkode: c1344...e8c
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 Hvordan er markedet der du bor? Ligger hus ute lenge før de blir solgt? Er det mange på visninger? Budrunder? Det er jo og noe å ta i betraktning. Dere kan nok ikke overprise huset, men verdt å tenke på. Nå slipper dere meglerkostnader. Vask og styling før visning(er). Dere slipper å måtte sitte med to hus. Anonymkode: dae20...b0b 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 Megler setter ikke takst men verdivurdering. skaff en takstmann. Anonymkode: ee01b...01c 9
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 Spør hva de vil betale (og lat som dere egentlig ikke er interessert i å selge). Anonymkode: fa903...aaa 8
Sessan_ Skrevet 17. desember 2020 #5 Skrevet 17. desember 2020 Jeg ville bedt kjøper komme med et tilbud. Det er de som tar initiativ, så da er det også naturlig at de kommer med et forslag til hva de er villige til å betale for det. Som selger ville jeg aldri kommet med pristilbud først her. 29
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 Sessan_ skrev (6 minutter siden): Jeg ville bedt kjøper komme med et tilbud. Det er de som tar initiativ, så da er det også naturlig at de kommer med et forslag til hva de er villige til å betale for det. Som selger ville jeg aldri kommet med pristilbud først her. Ja, det er kanskje sant. De har liksom spurt hva vi kunne tenke oss å selge for. Jeg tror de vet at vi har vært litt på utkikk etter noe nytt, så de vet nok at vi er motivert for å selge, men kanskje kaste ballen tilbake ja... ts Anonymkode: c1344...e8c
Million Skrevet 17. desember 2020 #7 Skrevet 17. desember 2020 Har du sjekket på Finn, hva kvadratmeterprisen er i området og hva andre selger tilsvarende boliger for? Begynn der. 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #8 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvordan er markedet der du bor? Ligger hus ute lenge før de blir solgt? Er det mange på visninger? Budrunder? Det er jo og noe å ta i betraktning. Dere kan nok ikke overprise huset, men verdt å tenke på. Nå slipper dere meglerkostnader. Vask og styling før visning(er). Dere slipper å måtte sitte med to hus. Anonymkode: dae20...b0b Det er en attraktiv adresse i Oslo, så markedet er bra. vi er glade for å slippe slike kostnader, men overtakelsestidspunkt er egentlig viktigere for oss. ts Anonymkode: c1344...e8c
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #9 Skrevet 17. desember 2020 Million skrev (8 minutter siden): Har du sjekket på Finn, hva kvadratmeterprisen er i området og hva andre selger tilsvarende boliger for? Begynn der. Det er vel det megleren har gjort når hun kom frem til sin pris? ts Anonymkode: c1344...e8c 2
Million Skrevet 17. desember 2020 #10 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er vel det megleren har gjort når hun kom frem til sin pris? ts Anonymkode: c1344...e8c Hvorfor spør du da, hvis arbeidet med pris allerede er ferdig gjort, mener du? Da får du vel bare stole på prisen du har fått. Det var for å sammenligne. Prøv å sammenligne selv med andre hus og se om du/dere kommer frem til samme pris omtrent som megler gjorde. Det kan være trukket fra og lagt til av forskjellige grunner. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #11 Skrevet 17. desember 2020 Million skrev (1 minutt siden): Hvorfor spør du da, hvis arbeidet med pris allerede er ferdig gjort, mener du? Da får du vel bare stole på prisen du har fått. Det var for å sammenligne. Prøv å sammenligne selv med andre hus og se om du/dere kommer frem til samme pris omtrent som megler gjorde. Det kan være trukket fra og lagt til av forskjellige grunner. Jeg lurer ikke på hva megler mener den er verd, men om det er det nivået vi bør legge oss på, eller om vi kan gå over? ts Anonymkode: c1344...e8c 1
Million Skrevet 17. desember 2020 #12 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg lurer ikke på hva megler mener den er verd, men om det er det nivået vi bør legge oss på, eller om vi kan gå over? ts Anonymkode: c1344...e8c Ja, da hadde jeg som nevnt sjekket Finn. Der finner dere flere eksempler på hva meglere mener tilsvarende hus i området deres er verdt. Kanskje finner dere et par hus som er temmelig likt deres, men priset høyere av andre meglere? Hadde jeg funnet noe slikt på Finn, hadde jeg kanskje priset min egen litt høyere også. Men det er jo mulighet for at paret som kom til dere og ville kjøpe, allerede vet hva boligene går for og er verdt i området. Sannsynligvis vil de be om en meglervurdering, og ikke bare godta prisen dere sier blindt. Eller så har de gjort veldig godt forarbeid og vet nøyaktig hva huset deres burde gå for. Kanskje de har vært på husjakt der og sjekket Finn i ett år allerede.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #13 Skrevet 17. desember 2020 Vi har takst på 5,75 mill, men vet at mest tilsvarende bolig gikk for 6,2 mill (samme takst i utgangspunktet, men taksert noe senere enn vårt) og at det var et hus midt i rekke, mens vi har hjørne med betydelig bedre beliggenhet og større hage. Nyligere pusset opp også. Altså hadde det ikke vært aktuelt å selge til takst. Da hadde det nok svart seg å legge det ut. Det er rett og slett vanskelig å svare på. Dere kjenner nok området og priser best. Anonymkode: c0d53...4f5 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #14 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Det er vel det megleren har gjort når hun kom frem til sin pris? ts Anonymkode: c1344...e8c Megler kommer ikke frem til pris. De gir sin vurdering av hva de tror boligen kan selges for, og for å få inn folk på visning. Beløpet settes gjerne i krysningspunktet mellom to prisklasser for å få flest mulig inn. Men det er opp til selger å bestemme pris. Solgte akkurat, og megler kom med sum de trodde ville få folk på visning (som er deres jobb), og så var målet å få til budkrig. Markedet bestemmer. Vi godkjente beløpet megler ville legge ut for, men kunne ha sagt høyere hvis vi ville Ville bedt kjøper komme med forslag, og er det mer enn 5% lavere enn antydning megler ville ha så er det helt uaktuelt, spesielt i Oslo. Ville sagt de må legge seg høyt, for ved å selge privat så går dere glipp av budkrig... Anonymkode: aca16...cae 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #15 Skrevet 17. desember 2020 Ja, jeg ville spurt om 10% ekstra fra den meglervurdering. Det er fordi det er minst det det er vanlig i tilby, i Oslo, om man ønsker å kuppe hele budrunden. Men du kan jo vurdere, om du kan få litt mer også. Antageligvis er det smarteste uansett å selge i åpen marked. Men du vurderer jo, hvor mye du kan "tape" på å slippe alt styret med salg. Anonymkode: 0779a...77a 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #16 Skrevet 17. desember 2020 Dersom boligen er i et område hvor boligene selges raskt så hadde jeg bedt kjøper komme med et bud, og sett om det var noe dere er villige til å godta. Hvis ikke så hadde jeg lagt boligen ut for ordinært salg og latt kjøper bli med på evt. budrunde da. Anonymkode: bf45a...2af 2
Gullik Skrevet 17. desember 2020 #17 Skrevet 17. desember 2020 Hvis noen kontakter deg ut av det blå for å kjøpe huset ditt uten at det er annonsert, mener jeg det blir feil å ikke legge prisen noe over takst. 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #18 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Megler kommer ikke frem til pris. De gir sin vurdering av hva de tror boligen kan selges for, og for å få inn folk på visning. Beløpet settes gjerne i krysningspunktet mellom to prisklasser for å få flest mulig inn. Men det er opp til selger å bestemme pris. Solgte akkurat, og megler kom med sum de trodde ville få folk på visning (som er deres jobb), og så var målet å få til budkrig. Markedet bestemmer. Vi godkjente beløpet megler ville legge ut for, men kunne ha sagt høyere hvis vi ville Ville bedt kjøper komme med forslag, og er det mer enn 5% lavere enn antydning megler ville ha så er det helt uaktuelt, spesielt i Oslo. Ville sagt de må legge seg høyt, for ved å selge privat så går dere glipp av budkrig... Anonymkode: aca16...cae Tror det er slik de gjør det når man skal selge ja, men ikke for en verdivurdering til banken. Da tar de utgangspunkt i hva lignende boliger har gått for i det siste, og så trekker de fra eller legger på det programmet deres ikke tar hensyn til. Det er ikke sikkert at megler ville gått ut i markedet. på den prisen hun nå har sagt til oss. Men er sikkert lurt å få flere meglere til å vurdere det. ja føler også vi bør «få noe» for å selge eksklusivt til dem. ts Anonymkode: c1344...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #19 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dersom boligen er i et område hvor boligene selges raskt så hadde jeg bedt kjøper komme med et bud, og sett om det var noe dere er villige til å godta. Hvis ikke så hadde jeg lagt boligen ut for ordinært salg og latt kjøper bli med på evt. budrunde da. Anonymkode: bf45a...2af Jeg tror ikke de nødvendigvis selges så raskt, men de selges til en god pris. Hvor fort det går er heller ikke det viktigste for oss. Jeg tror uansett de bør komme inn og se på huset først, jeg er ikke så komfortabel med at de skal kjøpe usett. ts Anonymkode: c1344...e8c
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #20 Skrevet 17. desember 2020 Gullik skrev (1 time siden): Hvis noen kontakter deg ut av det blå for å kjøpe huset ditt uten at det er annonsert, mener jeg det blir feil å ikke legge prisen noe over takst. Ja, de har nok hørt litt sånn via via at vi tenker på å flytte, men vi kjenner de ikke , og vi har ikke lagt ut huset da vi uansett ikke tenkte å flytte før tidligst til våren. ts Anonymkode: c1344...e8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå