AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 Jeg har nylig kjøpt bolig, og hørt at banken ofte bruker en måned på å overføre til meglers konto fra papirene for boliglånet er signert? Stemmer dette? Jeg begynner bli litt stressa... kjøpte bolig for 1,5 måned siden, og selger bruker evigheter på å skrive under grunnet «problemer med bank ID». Vi nærmer oss avtalt overtakelse, og banken venter på at begge parter skriver under før vi får gått videre med lånedokumentene. Er det fare for at overtakelse blir forskjøvet? Hva har jeg i så fall krav på i dette tilfellet? Anonymkode: 048b7...47e
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 Spørs hva dere har avtalt. Forsinket overtagelse kan bli dyr for selger. Dere kan kreve erstatning. Anonymkode: 5b51f...9bd
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 Det trenger ikke ta en måned å øverføre pengene. Jeg kjøpte selv en bolig jeg overtok 7 dager etterpå, banken ble ikke blid, men de fikk det til. Da signerte alle raskt, og pengene var overført 5 dager etterpå. Da ble også papirer for kausjon skrevet ut, signert og sendt fra andre siden av landet. Det tok nok 2 dager bare det. Så om dere skriver under 5-6 dager før overtakelse vil det nok gå bra, så lenge det bare er én bank du forholder deg til. Banken har nok vært borti dette før. Ring din rådgiver og spør hva som skjer om overtakelsesdato forskyves. Tips fra meg er å ikke la deg stresse. Ta deg god tid på overtakelse til å inspisere leiligheten, ikke kjapp deg å si at alt er greit fordi du har det travelt. Been there, done that, tapte mye penger på ting jeg oppdaget 15 minutter etterpå. Anonymkode: e6a14...5a3 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #5 Skrevet 17. desember 2020 Hadde samme problem, snakket med megler som tok kontakt med selger, da løste det seg på en dag. Anonymkode: e6800...fc4 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 Når er avtalt overtagelsedato? Det tar ikke en måned med utbetaling fra banken til megler. Megler får pengene på konto så godt som en gang. Det er tiden megler bruker på neste steg som tar tid, ikke pengene fra banken. Anonymkode: 9429b...dc7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #7 Skrevet 17. desember 2020 Ring megler og be han/hun ta det med selger. Her signerte vi 5.august, signerte i banken 20.august og overtagelse 1.september. Pengene var inne på meglers klientkonto 28.august. Anonymkode: efb73...0a5 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #8 Skrevet 17. desember 2020 Pengene går fort å få over. Dere setter over på meglers konto, og de fleste meglere anbefaler at man gjør dette dagens før planlagt overtagelse. Når pengene er på konto gjennomfører man selve overtagelsen og derfra tar det ca 24 dager før selger får pengene på sin konto fordi salget tinglyses. Man vil ikke sette pengene over le fe før, for da må jo dere betale renter og avdrag. Jeg ville kontaktet megler og etterlyst salgskontrakt som din bank vil ha for å klargjøre transaksjonen. Anonymkode: 4608d...94e
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #9 Skrevet 17. desember 2020 Det tar ikke en måned nei, det er bare tull her signerte vi lån i banken en torsdag, og mandagen eller tirsdagen uka etter var penger overført til megler. Overtakelse fredagen. Anonymkode: 1ed2f...a11
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #10 Skrevet 17. desember 2020 Jeg jobber i bank og her har vi som standard å overføre en uke før overtakelse - som (som regel) holder i massevis. Men, har du kontakt med megler? Så lenge megler er rolig ville jeg vært rolig, om selger har problemer med bank-id kan megler også be om fysisk signeringsmøte. Trolig kan du signere med bank-id mens selger må inn i lokalene for fysisk signering. Sjekk med megler er vel gjengs tilbakemelding her. Anonymkode: 96c87...0be
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå