AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 Har en en venn, kanskje min bestevenn som jeg har kjent i x år. Han har vært relatvit glad i flaska i flere år men har hatt det under kontroll. Har ikke hørt fra ham på 2 uker, men han ringte meg sist lørdag og var stupfull, snakket et eller annet om penger.. Han har også holdt på en stund med oppstart av et eget firma med en annen kar jeg ikke vet hvem er. Han har forøvrig vært veldig hemmelighetsfull med dette. I går ringte han meg opp og spurte om han kunne låne 15 000 fordi han hadde rotet seg oppi noen folk han hadde lånt penger av. Totalt 30 000 som han skyldte. Nå hadde han visst blitt truet og han sa at de hadde kommet på døra og klippet litt på fingern hans. Han sa at han allerede har lånt 15 000 av onkeln men han trenget 15 000 til. Han var nå på en ukjent adresse og ville ikke si hvor han var. Saken er om jeg skal gidde å låne han 15 000? Jeg har mye cash men jeg synes at dette blir litt vel mye. Jeg vet også at han drikker mye og har 0 forhold til penger. Er redd for at han bare blåser de bort hvis jeg låner han de pengene. og at han bare vil da fortsette å spørre om penger. Jeg vet heller ikke helt om denne historien hans er sann. Synes det er rart at noen kommer på døra hans bare pga av 30 000? Han ringte meg også opp for 1 mnd siden og spurte om hjelp til penger for oppstarten av firmaet. Jen synes ikke at han skal finansiere firmaet sitt med lån av penger fra kompiser og slike skumle folk Hva skal jeg gjøre med dette? Anonymkode: 3bf4e...b76
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 Så klart låner du han ikke penger. Anonymkode: 34ac8...a6b 12
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 Nei, det ville ikke jeg gjort. Selv om du er god med penger og har 15.000 å låne bort hadde jeg aldri villet tatt sjansen på et så stort beløp når du selv sier han er surrete, drikker mye og generelt har lite kontroll på eget liv. Anonymkode: 4068f...992 5
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 Selvfølgelig låner du ham ikke penger. Det du gjør er å be ham ringe politiet om han har blitt truet. Anonymkode: 6a9fb...089 4
Gjest O.G. Skrevet 17. desember 2020 #5 Skrevet 17. desember 2020 (endret) Aldri hold alkoholikeres hode over vannet ved å bli en enabler, sånt som dette er kanskje det som må til for å få ham til å ty til vettet. Ikke gi ham penger. Du vil ikke se dem igjen noensinne. Endret 17. desember 2020 av O.G.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 Jeg syns han bør kontakte politiet, men la oss si at det ikke var en mulighet. La oss si at politiet ikke kunne bli innblandet. Bestevennen din blir truet med å få fingrene kappet av, men du nøler med å låne han 15.000. Det er vel en grunn til at dere er venner. Greit nok med å låne bort penger sånn hele tiden, men når noen har rotet seg bort i skikkelig trøbbel... Hvor gode venner er dere egentlig? Anonymkode: b0bba...a26 2
Gjest O.G. Skrevet 17. desember 2020 #7 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg syns han bør kontakte politiet, men la oss si at det ikke var en mulighet. La oss si at politiet ikke kunne bli innblandet. Bestevennen din blir truet med å få fingrene kappet av, men du nøler med å låne han 15.000. Det er vel en grunn til at dere er venner. Greit nok med å låne bort penger sånn hele tiden, men når noen har rotet seg bort i skikkelig trøbbel... Hvor gode venner er dere egentlig? Anonymkode: b0bba...a26 >????? Disse som denne alkisen skylder penger kan etterhvert komme til TS for penger direkte hvis Ts begynner å legge seg opp i dette ved å låne ut penger. Ellers da så har TS ingen garanti for at kameraten snakker sant, alkisser er veldig oppfinnsomme og kan finne på alt mulig for å skaffe penger.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #8 Skrevet 17. desember 2020 Han må låne penger i banken, eventuelt kredittkort. Man låner ALDRI bort penger. Anonymkode: 57cbe...fb9
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #9 Skrevet 17. desember 2020 Jeg er igrunn imot å låne slike store beløp, hvertfall når han har historie med å være dårlig med penger. Men se det slik da. Hva om historien er sann, han blir truet på livet. Hva om han forsvinner (enten frivillig for å unnslippe torpedo, eller han blir tatt), hva om han tar livet sitt. Da er 15K lite for en kompis sitt liv. Sier ikke at du skal gi han 15K. Men hjelp han hvertfall med å få hjelp av enten politi, psykolog etc. Anonymkode: 8d65b...9d4 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #10 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er igrunn imot å låne slike store beløp, hvertfall når han har historie med å være dårlig med penger. Men se det slik da. Hva om historien er sann, han blir truet på livet. Hva om han forsvinner (enten frivillig for å unnslippe torpedo, eller han blir tatt), hva om han tar livet sitt. Da er 15K lite for en kompis sitt liv. Sier ikke at du skal gi han 15K. Men hjelp han hvertfall med å få hjelp av enten politi, psykolog etc. Anonymkode: 8d65b...9d4 Ts har ikke ansvar for livet til kompisen. Det har kun kompisen selv. Anonymkode: 34ac8...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #11 Skrevet 17. desember 2020 Jeg kan godt tro på at torpedoer kommer på døra for relativt små beløp. Her var det snakk om en 10.000 - 15.000 kroner. Det var riktignok i 2005, så jeg vet ikke hva det blir i dagens pengeverdi, men det er uansett et relativt beskjedent beløp. https://www.aftenposten.no/norge/i/04PrA/torpedo-moette-veggen Jeg ville nok ha hjulpet, men ikke med penger. Som O.G sier - ikke bli en enabler. Still krav til ham, tilpasset hans nivå. Har han noen ferdigheter / kunnskaper han kan benytte til å tjene penger? Har du mulighet til å skaffe han en par småjobber sånn på si? Anonymkode: 25ece...df2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #12 Skrevet 17. desember 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er igrunn imot å låne slike store beløp, hvertfall når han har historie med å være dårlig med penger. Men se det slik da. Hva om historien er sann, han blir truet på livet. Hva om han forsvinner (enten frivillig for å unnslippe torpedo, eller han blir tatt), hva om han tar livet sitt. Da er 15K lite for en kompis sitt liv. Sier ikke at du skal gi han 15K. Men hjelp han hvertfall med å få hjelp av enten politi, psykolog etc. Anonymkode: 8d65b...9d4 Hadde jeg visst garantert at det var snakk om torpedoer, så hadde jeg lånt han. Men jeg vet ikke engang om denne historien er sann. Han spurte også tidligere om litt over 20 k for å finansiere 2 Iphoner.. Synes det virker litt rart. Anonymkode: 3bf4e...b76 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #13 Skrevet 17. desember 2020 8 minutter siden, O.G. said: >????? Disse som denne alkisen skylder penger kan etterhvert komme til TS for penger direkte hvis Ts begynner å legge seg opp i dette ved å låne ut penger. Ellers da så har TS ingen garanti for at kameraten snakker sant, alkisser er veldig oppfinnsomme og kan finne på alt mulig for å skaffe penger. Han er ikke alki sa, bare litt glad i flaska. Tviler også på at de kommer til meg. Jeg har jo ingenting med dette å gjøre.. Anonymkode: 3bf4e...b76 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #14 Skrevet 17. desember 2020 Vi har en sånn i familien. Det er alltid tull med penger og rus. Han starter firma over ei lav sko, men aner ikke hva han driver med. Målet er å bli millionær raskt. Ironisk nok, da han har holdt på sånn i 10 år, og kunne tjent flere millioner med en ordinær jobb på den tiden. Gjelda har krøpet over millionen nå, og jeg er redd for at noe av det er shady gjeld. Jeg vet at bilen hans og noen klokker forsvant uten at han vil fortelle hvor de ble av. Sikkert innkreving fra visse folk. Foreldrene har pøst ut hundretusenvis på han, uten resultat. De krevde at han skulle søke gjeldsordning. Han fikk det, men takket nei, fordi han var "for stolt" (hans egne ord). Da sluttet foreldrene å gi han penger, og han har en vanlig jobb nå. Den beste hjelpen han fikk var nok å bli avvist. Anonymkode: 55bf4...fe8 3
Gjest retnuhfilM Skrevet 17. desember 2020 #15 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hva skal jeg gjøre med dette? Gi ham 30'000 så får han en ekstra god jul. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han er ikke alki sa, bare litt glad i flaska. Tviler også på at de kommer til meg. Jeg har jo ingenting med dette å gjøre.. Anonymkode: 3bf4e...b76 Jo, han er alkoholiker. Siden når ble torpedoer rasjonelle folk?
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #16 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts har ikke ansvar for livet til kompisen. Det har kun kompisen selv. Anonymkode: 34ac8...a6b men .. hvis bestekompisen dør til torpedoer så lider jo TS. Spesielt hvis han vet han kunne hjulpet han. Jeg bare har ikke ord for dumheten jeg leser i dette utsagnet. Han har ikke ansvaret, men han har mulighet til å hjelpe uten at det koster han noe særlig (han har jo mye cash). Anonymkode: 74d63...17a
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #17 Skrevet 17. desember 2020 Slett han, ikke kast bort tid på å henge med tapere. Anonymkode: 37f67...06a
Mrs.Under Skrevet 17. desember 2020 #18 Skrevet 17. desember 2020 Du kan gi han pengene om du ønsker selv. Å låne dem til han er jo bare tull, for du vet jo at du aldri kommer til å få dem tilbake. Tror kompisen din er så langt ute å kjøre at du neppe kan redde han på noe vis her, og penger hjelper nok ikke. 30 000 er ikke nok til at man får klippet av en finger, da må du legge på en null til.
Gjest O.G. Skrevet 17. desember 2020 #19 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han er ikke alki sa, bare litt glad i flaska. Tviler også på at de kommer til meg. Jeg har jo ingenting med dette å gjøre.. Anonymkode: 3bf4e...b76 Vel, nu er nok ting eskalert adskillig til at han kan bare kalles litt glad i flaska.
Gjest O.G. Skrevet 17. desember 2020 #20 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg ville nok ha hjulpet, men ikke med penger. Som O.G sier - ikke bli en enabler. Still krav til ham, tilpasset hans nivå. Har han noen ferdigheter / kunnskaper han kan benytte til å tjene penger? Har du mulighet til å skaffe han en par småjobber sånn på si? Anonymkode: 25ece...df2 Det er noe med dette at hvis man er snill og låner folk penger, så kommer de gjerne igjen og igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå