rosemarin Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 https://www.barnehage.no/korona/112-barnehager-fikk-pavist-smitte-i-november/214419 her står det igjen, det finnes en del enkelt tilfeller i barnehager, men det er sjeldent flere der blir smittet av den som er positiv. Har selv også samme erfaring med dette, det var ett tilfelle i barnehagen hos oss, men ingen andre, hverken barn eller voksne ble smittet. Det var en ansatt som hadde smitten i dette tilfellet og var på jobb dagene før vedkommende ble syk. jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det er slik, barnehager er jo omtrent de eneste arenaene som IKKE forholder seg til avstandsregler eller bruker noe beskyttelse, alle er tett oppi hverandre mange timer hver dag. Vanligvis sniffer Alt mulig annet veldig raskt i barnehager, og det er jo tilfeller av forkjølelse osv i år. Men altså smitter ikke korona i bhg. Er det noen som skjønner noe? De sier barn ikke smitter så lett, men det samme skjer jo med ansatte. mtp smittevernet som så og si er fraværende i bhg, hvis man sammenligner med regimet i samfunnet ellers der avstand og bruk av munnbind er alfa omega så skjønner jeg det ikke. og jeg sliter derfor også med å forstå hvorfor smitterisikoen på butikken liksom er så stor at man må bruke munnbind hvis man eri inne på kiwi i ti minutter og der står man jo ikke oppi trynet på folk uansettt...når det å være i en bhg åtte timer oppi fjesene til hverandre går helt fint... noen? 4
KvinneguidenBruker Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 rosemarin skrev (21 minutter siden): https://www.barnehage.no/korona/112-barnehager-fikk-pavist-smitte-i-november/214419 her står det igjen, det finnes en del enkelt tilfeller i barnehager, men det er sjeldent flere der blir smittet av den som er positiv. Har selv også samme erfaring med dette, det var ett tilfelle i barnehagen hos oss, men ingen andre, hverken barn eller voksne ble smittet. Det var en ansatt som hadde smitten i dette tilfellet og var på jobb dagene før vedkommende ble syk. jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det er slik, barnehager er jo omtrent de eneste arenaene som IKKE forholder seg til avstandsregler eller bruker noe beskyttelse, alle er tett oppi hverandre mange timer hver dag. Vanligvis sniffer Alt mulig annet veldig raskt i barnehager, og det er jo tilfeller av forkjølelse osv i år. Men altså smitter ikke korona i bhg. Er det noen som skjønner noe? De sier barn ikke smitter så lett, men det samme skjer jo med ansatte. mtp smittevernet som så og si er fraværende i bhg, hvis man sammenligner med regimet i samfunnet ellers der avstand og bruk av munnbind er alfa omega så skjønner jeg det ikke. og jeg sliter derfor også med å forstå hvorfor smitterisikoen på butikken liksom er så stor at man må bruke munnbind hvis man eri inne på kiwi i ti minutter og der står man jo ikke oppi trynet på folk uansettt...når det å være i en bhg åtte timer oppi fjesene til hverandre går helt fint... noen? De tester ikke barnehagebarn. Ergo lite smitte. 17
tom1986 Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 Barn smitter andre i liten grad fordi de blir sjeldnere smittet selv, og når de blir smittet er de mindre smittsomme ettersom de har færre og mindre symptomer (som nysing og hosting). 9
Twilight_Sparkle Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 Tror det er to forskjellige effekter som spiller inn. Den ene, og viktigste, er at som de sier over så blir barn generelt mindre syke, får færre symptomer og er derfor mindre smittsomme generelt. I tillegg så har det jo vært veldig strenge regler på at barn ikke får gå i barnehagen med (nyoppståtte) luftveissymptomer - her hvor jeg bor har det vært mye mindre forkjølelsesvirus enn vanlig også i barnehagen i høst. Den andre effekten har å gjøre med måten korona sprer seg på, som egentlig blir underkommunisert i media med alt fokuset på R-tallet. Dvs, R-tallet forteller deg hvor mange hver smittet person smitter videre, i *gjennomsnitt*. Korona viser seg å spre seg i klynger mye mer enn f.eks. influensa gjør -- altså, de fleste er ikke særlig smittsomme i det hele tatt, men noen er veldig smittsomme og smitter mange. (La oss si vi har 20 smittede personer. Om en av de smitter 20 til, og de resterende 19 smitter ingen, så gir det fremdeles et R-tall på 1.) Så så lenge småbarn nesten aldri er smittsomme nok til å bli "superspredere", så gir det mening at det ikke har vært store utbrudd i barnehager. Om en enkelt ansatt var smittet, og ikke var en av de supersmittsomme, så er det heller ikke så rart at ingen andre ble smittet. Det skumle er at vi vet ikke på forhånd hvem som er lite smittsom eller supersmittsom, og derfor er det så viktig å holde avstand, gå i karantene om du blir bedt om det, osv. (Denne klyngeeffekten er også en av grunnene til at tidlige forsøk på å modellere spredning av korona slo så feil, f.eks. i Sverige - de modellene tok utgangspunkt i at R=1 betyr at en smittet person smitter en til, ikke at 19 smitter ingen og en smitter 20.) 10
rosemarin Skrevet 17. desember 2020 Forfatter #5 Skrevet 17. desember 2020 Poenget med saken og innlegget var jo også at dette like mye gjelder voksne i barnehagene, så da faller jo argumentet med at barn smitter lite, bort. hvis forklaringen er dette med at korona kun smitter i supersprederhendelser, noe som gir mening, så faller jo nesten poenget med alle reglene bort også, fordi det har jo vist seg at hvis det er en superspreder tilstede så smitter denne mange uansett om man har fulgt smittevernregler Eller ikke. og det gjelder jo da overalt, ikke bare i bhg 4
Jytte Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 (endret) rosemarin skrev (8 timer siden): https://www.barnehage.no/korona/112-barnehager-fikk-pavist-smitte-i-november/214419 her står det igjen, det finnes en del enkelt tilfeller i barnehager, men det er sjeldent flere der blir smittet av den som er positiv. Har selv også samme erfaring med dette, det var ett tilfelle i barnehagen hos oss, men ingen andre, hverken barn eller voksne ble smittet. Det var en ansatt som hadde smitten i dette tilfellet og var på jobb dagene før vedkommende ble syk. jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det er slik, barnehager er jo omtrent de eneste arenaene som IKKE forholder seg til avstandsregler eller bruker noe beskyttelse, alle er tett oppi hverandre mange timer hver dag. Vanligvis sniffer Alt mulig annet veldig raskt i barnehager, og det er jo tilfeller av forkjølelse osv i år. Men altså smitter ikke korona i bhg. Er det noen som skjønner noe? De sier barn ikke smitter så lett, men det samme skjer jo med ansatte. mtp smittevernet som så og si er fraværende i bhg, hvis man sammenligner med regimet i samfunnet ellers der avstand og bruk av munnbind er alfa omega så skjønner jeg det ikke. og jeg sliter derfor også med å forstå hvorfor smitterisikoen på butikken liksom er så stor at man må bruke munnbind hvis man eri inne på kiwi i ti minutter og der står man jo ikke oppi trynet på folk uansettt...når det å være i en bhg åtte timer oppi fjesene til hverandre går helt fint... noen? De har kanskje bedre immunforsvar, men det stemmer heller ikke. Det kan gjelde de som jobber i barnehage. Vi har jo sykdommer som hjernehinnebetennelse som angriper folk over og under en viss alder i størst grad, og ingen andre. Jeg er nesten aldri syk og besøker barnebarna selv om de er forkjølet, blir aldri smittet. Men går ikke på besøk hvis de er skikkelig dårlige med feber, det sier nesten seg selv. Når de voksne i barnehage sjelden blir smittet har de kanskje et sterkt immunforsvar i og med at de har den jobben de har? edit. Jobber ikke i barnehage selv. Endret 17. desember 2020 av Jytte 1
Twilight_Sparkle Skrevet 17. desember 2020 #7 Skrevet 17. desember 2020 4 hours ago, rosemarin said: Poenget med saken og innlegget var jo også at dette like mye gjelder voksne i barnehagene, så da faller jo argumentet med at barn smitter lite, bort. hvis forklaringen er dette med at korona kun smitter i supersprederhendelser, noe som gir mening, så faller jo nesten poenget med alle reglene bort også, fordi det har jo vist seg at hvis det er en superspreder tilstede så smitter denne mange uansett om man har fulgt smittevernregler Eller ikke. og det gjelder jo da overalt, ikke bare i bhg Nja, tror ikke poenget å ta med seg fra supersprederhendelser er at det ikke nytter med smittevernstiltak. Det at noen er ekstremt smittsomme gjør det jo ekstra viktig å unngå å samles i store grupper (spesielt innendørs), holde avstand, begrense antall kontakter, overholde karanteneregler, osv. En potensiell superspreder som jobbet hjemmefra, brukte munnbind på butikken, og lot være å gå på bar smitter mange, mange færre enn om de ikke hadde fulgt tiltakene. 4
Blekkulfina Skrevet 17. desember 2020 #8 Skrevet 17. desember 2020 KvinneguidenBruker skrev (10 timer siden): De tester ikke barnehagebarn. Ergo lite smitte. Dette. Jeg tror det skjer mye skjult smitte i barnehager, fordi de fleste foreldre tolker snørr og halsvondt som vanlig barnehagegrums og derfor dropper å teste. Dessuten testes små barn bare bak i halsen, noe jeg mistenker at fører til endel falsk negative prøver. 12
rosemarin Skrevet 17. desember 2020 Forfatter #9 Skrevet 17. desember 2020 Blekkulfina skrev (53 minutter siden): Dette. Jeg tror det skjer mye skjult smitte i barnehager, fordi de fleste foreldre tolker snørr og halsvondt som vanlig barnehagegrums og derfor dropper å teste. Dessuten testes små barn bare bak i halsen, noe jeg mistenker at fører til endel falsk negative prøver. Min erfaring fra et reeelt tilfelle er jo at ingen av barna heller fikk noen symptomer, og de fleste testet seg også, som følge av at de måtte i karantene. så det er jo et faktisk bevis på det de de sier, den ansatte som var smittet hadde jo naturlig nok vært tett på barna. Og ingen barn eller andre ansatte ble smittet. 3
rosemarin Skrevet 17. desember 2020 Forfatter #10 Skrevet 17. desember 2020 Twilight_Sparkle skrev (1 time siden): Nja, tror ikke poenget å ta med seg fra supersprederhendelser er at det ikke nytter med smittevernstiltak. Det at noen er ekstremt smittsomme gjør det jo ekstra viktig å unngå å samles i store grupper (spesielt innendørs), holde avstand, begrense antall kontakter, overholde karanteneregler, osv. En potensiell superspreder som jobbet hjemmefra, brukte munnbind på butikken, og lot være å gå på bar smitter mange, mange færre enn om de ikke hadde fulgt tiltakene. Neida, det er jo selvsagt riktig som du sier. Man vet ikke hvor supersprederne er og derfor må alle følge dette. MEN, igjen. Da er det jo bare flaks da, at ingen superspredere enda har vært i barnehagen.. der overholdes jo ikke disse reglene som man ellers i samf må overholde. Det er jo litt av poenget mitt og da. og tilbake til dette med superspredere, eg har føtt inntrykk av at hvis det først er en sånn superspreder så smitter den «alle» som er et visst sted uansett om de overholder reglene eller ikke. Og samme motsatt, hvis personen ikke er superspreder så kan man bo sammen, klemme, være tett lenge osv og man blir ikke smittet. Så sånn sett har jo ikke alle disse reglene nødvendigvis så mye for seg.
kvinneguide Skrevet 18. desember 2020 #11 Skrevet 18. desember 2020 rosemarin skrev (20 timer siden): Neida, det er jo selvsagt riktig som du sier. Man vet ikke hvor supersprederne er og derfor må alle følge dette. MEN, igjen. Da er det jo bare flaks da, at ingen superspredere enda har vært i barnehagen.. der overholdes jo ikke disse reglene som man ellers i samf må overholde. Det er jo litt av poenget mitt og da. og tilbake til dette med superspredere, eg har føtt inntrykk av at hvis det først er en sånn superspreder så smitter den «alle» som er et visst sted uansett om de overholder reglene eller ikke. Og samme motsatt, hvis personen ikke er superspreder så kan man bo sammen, klemme, være tett lenge osv og man blir ikke smittet. Så sånn sett har jo ikke alle disse reglene nødvendigvis så mye for seg. Superspredere har vel ikke noen spesielle evner til å smitte i stort monn? Supersprederen har gjerne ikke symptomer og vet ikke at hen er smittet. Hen har gjerne vært tett på veldig mange mennesker, og utført smittefremmende handlinger som korsang. Virker som voksne i barnehagene har vært flinke til å holde seg unna hverandre og å teste seg raskt før smitten har fått tid til å spre seg. Ellers er det vel bare ren skjær flaks. 2
rosemarin Skrevet 18. desember 2020 Forfatter #12 Skrevet 18. desember 2020 kvinneguide skrev (3 timer siden): Superspredere har vel ikke noen spesielle evner til å smitte i stort monn? Supersprederen har gjerne ikke symptomer og vet ikke at hen er smittet. Hen har gjerne vært tett på veldig mange mennesker, og utført smittefremmende handlinger som korsang. Virker som voksne i barnehagene har vært flinke til å holde seg unna hverandre og å teste seg raskt før smitten har fått tid til å spre seg. Ellers er det vel bare ren skjær flaks. Er det ikke det som er hele definisjonen på en superspreder? At noen av en eller annen grunn smitter andre lettere? Mener å ha lest det.
Gjest Albbas Skrevet 18. desember 2020 #13 Skrevet 18. desember 2020 10 minutter siden, rosemarin said: Er det ikke det som er hele definisjonen på en superspreder? At noen av en eller annen grunn smitter andre lettere? Mener å ha lest det. Her snakker dere kanskje forbi hverandre. Det finnes noen få ekstreme superspredere som smitter selv om tiltakene følges, men de fleste smittespredere er ikke av den ekstreme sorten. Det er svært sjelden. De fleste smittespredere er "normale" smittespredere som ikke hadde spredd smitte hvis alle tiltak var fulgt til punkt og prikke. Men tiltakene er ikke 100% smittesikre, noe smitte vil jo greie å spre seg likevel. Barnehageansatte har jo svært lav terskel for å holde seg hjemme. Man sprer ikke mye smitte før symptomer bryter ut. De ansatte seg i mellom holder også avstand til hverandre.
kvinneguide Skrevet 18. desember 2020 #14 Skrevet 18. desember 2020 Albbas skrev (8 minutter siden): Her snakker dere kanskje forbi hverandre. Det finnes noen få ekstreme superspredere som smitter selv om tiltakene følges, men de fleste smittespredere er ikke av den ekstreme sorten. Det er svært sjelden. De fleste smittespredere er "normale" smittespredere som ikke hadde spredd smitte hvis alle tiltak var fulgt til punkt og prikke. Men tiltakene er ikke 100% smittesikre, noe smitte vil jo greie å spre seg likevel. Barnehageansatte har jo svært lav terskel for å holde seg hjemme. Man sprer ikke mye smitte før symptomer bryter ut. De ansatte seg i mellom holder også avstand til hverandre. Men hva er årsaken til at de smitter så lett?
mima Skrevet 18. desember 2020 #15 Skrevet 18. desember 2020 Tror barn i barnehage og barneskole alder har hatt så mye forkjølelser med forskjellige Koronavirus og har god immunitet mot det ennå, det kan muligens være kryssimmunitet mellom disse og sars cov 2. Hvis det er slik at gensekvensene ligner på hverandre. Jeg vet om to (forskjellig familie)foreldre som ble syke og testet positivt men ikke barna deres.
Sjøbanan Skrevet 18. desember 2020 #16 Skrevet 18. desember 2020 Jeg har ikke lest alt, men i barnehagen er det jo nye fokus på håndvask, m.m.? Dessuten så antar jeg de voksne holder avstand til hverandre?
Gjest Albbas Skrevet 18. desember 2020 #17 Skrevet 18. desember 2020 (endret) 56 minutter siden, kvinneguide said: Men hva er årsaken til at de smitter så lett? Quote Certain attributes, such as the shape of one’s body, and certain behaviors, such as loud talking or breathing fast, appear to have a major role in spreading the disease. ”They're not sneezing. They're not coughing. They're just breathing and talking,” says Donald Milton, an aerosol transmission expert from the University of Maryland. “They might be shouting. They might be singing. Karaoke bars have been a big source of superspreading events. We saw one at a spin cycle club up in Hamilton, Ontario, where people are breathing hard.” https://www.google.com/amp/s/api.nationalgeographic.com/distribution/public/amp/science/2020/10/why-people-are-coronavirus-superspreaders-how-body-emits-infectious-particles Og videre: Quote In a 2019 study, Ristenpart and his colleagues showed that the louder someone speaks, the more aerosols they emit. However, the scientists also found that some participants in their study produced an order of magnitude more aerosols than others–even when speaking at the same volume. These people have become known as superemitters. Endret 18. desember 2020 av Albbas
Rosa Sitron Skrevet 18. desember 2020 #18 Skrevet 18. desember 2020 On 12/17/2020 at 8:20 AM, KvinneguidenBruker said: De tester ikke barnehagebarn. Ergo lite smitte. Her tester de om barn er nærkontakt. 10 +barn i barnehagen er smittet
rosemarin Skrevet 18. desember 2020 Forfatter #19 Skrevet 18. desember 2020 Albbas skrev (2 timer siden): Her snakker dere kanskje forbi hverandre. Det finnes noen få ekstreme superspredere som smitter selv om tiltakene følges, men de fleste smittespredere er ikke av den ekstreme sorten. Det er svært sjelden. De fleste smittespredere er "normale" smittespredere som ikke hadde spredd smitte hvis alle tiltak var fulgt til punkt og prikke. Men tiltakene er ikke 100% smittesikre, noe smitte vil jo greie å spre seg likevel. Barnehageansatte har jo svært lav terskel for å holde seg hjemme. Man sprer ikke mye smitte før symptomer bryter ut. De ansatte seg i mellom holder også avstand til hverandre. Det er jo litt derfor jeg ikke skjønner det og, smittevernreglene følges jo IKKE til punkt og prikke i bhg, snarere tvert i mot, man er tett på mange hele tiden. Så avstand er ikke eksisterende, og det sies jo å være den største smitheveien. Og ja det er fokus på Håndvask, jeg personlig er veldig nøye å det. Men når det gjelder barn så fungerer det jo ikke på samme måte, og de har jo uansett Fri flyt av kroppsvæsker, spiser på ting osv. og tilbake til det med superspredere, mener har lest at det er de som driver pandemien videre. Så da må det jo være litt vanlig. Se på feks disse hendelsene rundt fester pg selskaper, nesten alle til stede ble smittet selv om de mener reglene ble overholdt. Det er neppe noen annerledes situasjon i bhg mtp avstand, roping, skriking, nysing kosing osv. Så da må det ha noe med supermittere og gjøre. det er jo ofte slik. Enten blir alle eller Så blir ingen i nærheten smittet. 2
Gjest Albbas Skrevet 18. desember 2020 #20 Skrevet 18. desember 2020 47 minutter siden, rosemarin said: Det er jo litt derfor jeg ikke skjønner det og, smittevernreglene følges jo IKKE til punkt og prikke i bhg, snarere tvert i mot, man er tett på mange hele tiden. Så avstand er ikke eksisterende, og det sies jo å være den største smitheveien. Og ja det er fokus på Håndvask, jeg personlig er veldig nøye å det. Men når det gjelder barn så fungerer det jo ikke på samme måte, og de har jo uansett Fri flyt av kroppsvæsker, spiser på ting osv. og tilbake til det med superspredere, mener har lest at det er de som driver pandemien videre. Så da må det jo være litt vanlig. Se på feks disse hendelsene rundt fester pg selskaper, nesten alle til stede ble smittet selv om de mener reglene ble overholdt. Det er neppe noen annerledes situasjon i bhg mtp avstand, roping, skriking, nysing kosing osv. Så da må det ha noe med supermittere og gjøre. det er jo ofte slik. Enten blir alle eller Så blir ingen i nærheten smittet. Nei det er jo ikke ofte slik, men det er de "sære" tilfellene vi leser om i media. Men de fleste smittes jo ikke på fest, de fleste smittes innad i familien eller av kolleger/noen de har jobbet tett på med. Barn får få symptomer og smitter derfor i mindre grad, derfor er det lite spredning i barnehager selv om tiltak ikke opprettholdes. Skjønner ikke helt hva du ikke forstår?
Anbefalte innlegg