AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #1 Skrevet 17. desember 2020 Hei! Er i uke 38 og fikk vite på kontroll at barnet nå har snudd seg og ligger i enten seteleie eller på tverr. JM ringte derfor sykehuset for UL-time og sa at det ble nok om noen få timer. Da hun på sykehuset svarte virket hun stresset og sa at det er fullt og at jeg kunne få time om en uke. Min JM stod da på sitt og spurte om å få klemt meg inn en plass i nærmeste fremtid. Så fikk time i morgen, men hun på sykehuset sa jeg måtte belage meg på flere timers ventetid. Jeg merker jeg blir lei meg da jeg synes det er kjipt å høre nyheten om seteleie og all usikkerheten som kommer med det, samt at det egentlig ikke er plass til å få sjekket meg. Jeg merker jeg gruer meg mer og mer til å føde, hadde ikke en super opplevelse sist heller, så dette hjelper ikke. Skjønner at de på sykehuset gjør så godt de kan, men er det slik at man bare skal føle seg til bry? Hadde en episode med lite liv tidligere i svangerskapet og ble bedt om å komme til UL. Måtte da vente i 6-7 timer for å komme inn på UL. Så ja, angrer på fødested, men vet ikke om det er bedre på andre sykehus i storbyer heller.. Noen som har noen trøstende ord om seteleie eller noe annet av det jeg skriver?😔 Anonymkode: aabfa...5a0
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #2 Skrevet 17. desember 2020 🤦🏽♀️ hello navle, adjø world Anonymkode: 09156...40d 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #3 Skrevet 17. desember 2020 Jeg forstår veldig godt at du blir stresset over dette. Men stort sett så må man vente litt uansett hva det er. For å roe deg ned litt: jeg fødte i sete/tverrleie. Det visste ingen på forhånd. Barnet kom ut med rumpa og et bein ut først. Det gikk helt fint! Ble født en time etter at jeg kom til sykehuset. Det ble mye oppstandelse, men alt gikk helt fint! Anonymkode: c6839...cfb 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 Hvilket sykehus skal du føde på? Jeg er også i uke 38 og har seteleie, skal på ny kontroll på Ahus i dag. livredd! Anonymkode: 37047...4fa
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #5 Skrevet 17. desember 2020 Jeg er så redd for å nektes keisersnitt med den unnskyldninga at det er jul og at de har for mye å gjøre.. Anonymkode: 37047...4fa 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #6 Skrevet 17. desember 2020 Hadde du følt det sånn hvis jordmoren din hadde avdramatisert det litt mer, og ikke lovet bort noe på andre sine vegne? Synes det var dårlig av jm, å bygge opp en forventning om så rask time uten grunnlag, og la sykehuset bli den store stygge ulven når det ikke lot seg gjennomføre. Ellers forstår jeg at du er stresset man hører jo mest om de som har kjipe opplevelser. Har bekjente som har hatt ukomplisert tvillingfødsel i sete, og venninner som har hatt fine ukompliserte setefødseler Anonymkode: f641c...4d9 8
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #7 Skrevet 17. desember 2020 Jeg fikk time på sykehus noen dager etter oppdaget seteleie. Endte med å føde vaginalt og det gikk helt fint. Anonymkode: 28083...fa3 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #8 Skrevet 17. desember 2020 Pust med magen. Dette er ikke noe akutt og kan derfor vente. Sykehuset må prioritere de gravide som har behov for mer akutt hjelp og har ikke masse ledige timer sånn på flekken. Kjenner flere som har født i seteleie, og alle har hatt fine fødsler og ingen har trengt keisersnitt. Det går som oftest bra, akkurat som med andre fødsler 😊 Anonymkode: 9c8f1...297 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #9 Skrevet 17. desember 2020 Detter corona, lite folk ferie og snart jul. Så klart har de nye mye å gjøre. Trur du virkelig at de gjør dette med vilje og at de vil at du skal føle deg sånn. I det din jordmor ringte så ringte det sikkert 10 andre å krevde det samme. Synd at de har for lite folk, men dette kan ikke de som jobber på sykehuset noe for. Anonymkode: d835c...1b1 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #10 Skrevet 17. desember 2020 Her mistenke jordmor seteleie for 2,5 uker siden, er i uke 39. Har siden da vært fire ganger på sykehuset, for sjekker, vendingsforsøk og måling av bekken. Men det virker til at det drar seg til før jul, og neste tilvekstkontroll er ikke før 39+6 for min del. Jeg kan jo ha født før den tid. Men, jeg er førstegangs. Om man har hatt fødsel før, som gikk fint, skal det være ok å føde i seteleie visstnok. Da vet de at bekkenet er stort nok. Mitt inntrykk er at de anbefaler vaginalt, men nekter meg ikke keisersnitt. Risikoen for keisersnitt ved vaginal fødsel med seteleie er jo større, men det vet de fra før. Jeg prøver meg på fødsel i seteleie i alle fall. Anonymkode: 84986...48b 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #11 Skrevet 17. desember 2020 Fødselsomsorgen er under et enda større press nå i covid enn normalt. Vær tydelig og krev at du får det du har krav på, eneste som funker i et slikt helsevesen. Ved høy aktivitet nedprioriteres andre framfor kun nødvendig helsehjelp. Den som skriker høyest får (dessverre) ofte hjelp raskere enn de som er tålmodige. Hilsen sykepleier ved et av Norges største sykehus. Anonymkode: 540ee...e43 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #12 Skrevet 17. desember 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: 🤦🏽♀️ hello navle, adjø world Anonymkode: 09156...40d Advarsel! Langt innlegg. Hehe..ja, det er litt sånn nå. Tror de fleste gravide er i sin egen boble og fokuserer på jobben de har fremfor seg. Er ikke ofte jeg setter meg selv først, så har faktisk ikke dårlig samvittighet for å lufte tanker rundt dette da jeg er nervøs og usikker på hvordan det vil gå, ref. Seteleie og erfaring fra min første fødsel. Og selv om det sikkert alltid, til en hver tid, er noen som har det verre enn én selv, så må man da kunne kjenne på og uttrykke slike følelser uten å bli gjort til skam? Jeg er mest bekymret for mitt ufødte barn siden det er større sjanse for komplikasjoner ved setefødsel. Har naturlig nok lyst til å gi barnet (som alle mødre) de beste forutsetninger på starten av livet, altså at barnet ikke dør, får hjerneskade pga oksygenmangel eller handikapp/komplikasjoner fordi hode/skulder f.eks. sitter fast etc. Var innstilt på normal vaginal fødsel og får slengt seteleie i trynet. Så det tar jo litt tid å prosessere alternativene med planlagt KS, vaginal setefødsel eller haste-KS (som følge av at man velger å prøve seg på vaginal fødsel og komplikasjoner skjer). Kriterier for setefødsel er bla. at unge ikke er over 4 - 4,2kg og bekkenets størrelse. Og setefødsel blir ansett med større risiko enn normal fødsel, selv om det sikkert ofte går bra. Kunne fint ventet en uke på UL hvis det var bare 1-2 uker tidligere. Sist fødte jeg rundt nå, så da er jo dette for sent om en uke. Og er jo fint å få stadfestet leie og tatt røntgen av bekken, om ikke annet enn for å bli mer trygg i situasjonen, kanskje også prøving på å snu ungen før fødsel av lege. Om det blir til det siste blir jeg nok satt opp på ny time igjen senere, så da er det jo ikke så mye tid igjen før fødsel om jeg skulle ventet en uke på UL, time på røntgen CT og time på "snuforsøket" midt i julen. Mitt inntrykk av sykehuset er at de alltid har sykt mye å gjøre, og sånn sett har jeg følt meg til bry ved flere anledninger. Men, det skal på generell basis være minst fødsler i desember/februar etter statistikken (kanskje ikke denne gangen pga koronababyer). Min "klage" har ingenting med sykepleiere/leger å gjøre, som jeg mener gjør en fantastisk jobb og er til stede der og da for deg. Det er kanskje bare feil med systemet/ressurser og det er synd, da jeg føler alle gravide/fødende bør ivaretas og følges opp så de føler seg trygge nok på fødselen de snart skal gjennomgå uten at de føler seg som en byrde eller at flere (som noen også her inne) mener man skal tenke "skjerp deg, mange har det verre". Takk for alle svar, både positive og negative, det betrygger litt at flere kjenner mange med gode opplevelser av seteleie!:) Og ja, jeg er kanskje ikke verdens navle, men det er godt å få uttrykt sine bekymringer og også føle seg hørt. Lykke til til dere andre som skal føde, håper dere får en fin fødsel og opplevelse❣😊 Anonymkode: aabfa...5a0 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #13 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hadde du følt det sånn hvis jordmoren din hadde avdramatisert det litt mer, og ikke lovet bort noe på andre sine vegne? Synes det var dårlig av jm, å bygge opp en forventning om så rask time uten grunnlag, og la sykehuset bli den store stygge ulven når det ikke lot seg gjennomføre. Ellers forstår jeg at du er stresset man hører jo mest om de som har kjipe opplevelser. Har bekjente som har hatt ukomplisert tvillingfødsel i sete, og venninner som har hatt fine ukompliserte setefødseler Anonymkode: f641c...4d9 Statistikken viser at 40 prosent av alle vaginale fødsler ender i akutt KS. Så ikke noe vits i å bagatellisere det hele. Selv om det også kan gå bra. De aller fleste siviliserte land har KS som førstevalg ved seteleie, det er kun her i Norge vi tviholder på vaginale setefødsler. Anonymkode: 6efb8...770 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #14 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her mistenke jordmor seteleie for 2,5 uker siden, er i uke 39. Har siden da vært fire ganger på sykehuset, for sjekker, vendingsforsøk og måling av bekken. Men det virker til at det drar seg til før jul, og neste tilvekstkontroll er ikke før 39+6 for min del. Jeg kan jo ha født før den tid. Men, jeg er førstegangs. Om man har hatt fødsel før, som gikk fint, skal det være ok å føde i seteleie visstnok. Da vet de at bekkenet er stort nok. Mitt inntrykk er at de anbefaler vaginalt, men nekter meg ikke keisersnitt. Risikoen for keisersnitt ved vaginal fødsel med seteleie er jo større, men det vet de fra før. Jeg prøver meg på fødsel i seteleie i alle fall. Anonymkode: 84986...48b https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/seteleie/anbefaler-keisersnitt-ved-seteleie/ Anonymkode: 6efb8...770
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #15 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Statistikken viser at 40 prosent av alle vaginale fødsler ender i akutt KS. Så ikke noe vits i å bagatellisere det hele. Selv om det også kan gå bra. De aller fleste siviliserte land har KS som førstevalg ved seteleie, det er kun her i Norge vi tviholder på vaginale setefødsler. Anonymkode: 6efb8...770 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/seteleie/anbefaler-keisersnitt-ved-seteleie/ Anonymkode: 6efb8...770 Grunnen til at man i andre land utfører (eller «tviholder på» som du kaller det) keisersnitt ved seteleie, er at obstetrikerne og jordmødrene ikke er trent i det håndverket som en setefødsel er. I Norge (og Canada og Frankrike) har man vedlikeholdt denne kunnskapen, og kunsten å forløse i seteleie er noe de aller fleste norske obstetrikere behersker. Det krever kunnskap og evnen til å utføre gitte håndgrep, samt nok praktisk erfaring med setefødsler til å vite når man skal snu. Det får man jo naturlig nok ikke når man aldri gjør det, slik som i utlandet og særlig USA hvor vaginal setefødsel er helt uaktuelt - årsaken er ene og alene fordi legene der ikke vet hvordan man forløser i sete fordi de aldri lærer det, og derav blir jo setefødsel utrygt. I hendene på en erfaren obstetriker i Norge, er vaginal setefødsel tryggere enn planlagt KS ved seteleie. Artikkelen du refererer til har du neppe lest (den er fra 2002, og NHI refererte sist til den i 2010), da hadde du visst at den er forkastet for lenge siden både grunnet metodologien (de selekterte ikke kvinner til setefødsel som man gjør i dag), og fordi man har større og mer omfattende studier som faktisk viser det motsatte. Det er uredelig av deg å velge frem en gammel artikkel som understøtter ditt syn, når de nasjonale retningslinjene for setefødsler har blitt endret mange ganger siden den tid nettopp grunnet ny kunnskap. Du kan jo selv lese Nasjonal veileder i gynekologi og fødselshjelp og bli litt klokere. Anonymkode: 67859...7fb 7
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #16 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Grunnen til at man i andre land utfører (eller «tviholder på» som du kaller det) keisersnitt ved seteleie, er at obstetrikerne og jordmødrene ikke er trent i det håndverket som en setefødsel er. I Norge (og Canada og Frankrike) har man vedlikeholdt denne kunnskapen, og kunsten å forløse i seteleie er noe de aller fleste norske obstetrikere behersker. Det krever kunnskap og evnen til å utføre gitte håndgrep, samt nok praktisk erfaring med setefødsler til å vite når man skal snu. Det får man jo naturlig nok ikke når man aldri gjør det, slik som i utlandet og særlig USA hvor vaginal setefødsel er helt uaktuelt - årsaken er ene og alene fordi legene der ikke vet hvordan man forløser i sete fordi de aldri lærer det, og derav blir jo setefødsel utrygt. I hendene på en erfaren obstetriker i Norge, er vaginal setefødsel tryggere enn planlagt KS ved seteleie. Artikkelen du refererer til har du neppe lest (den er fra 2002, og NHI refererte sist til den i 2010), da hadde du visst at den er forkastet for lenge siden både grunnet metodologien (de selekterte ikke kvinner til setefødsel som man gjør i dag), og fordi man har større og mer omfattende studier som faktisk viser det motsatte. Det er uredelig av deg å velge frem en gammel artikkel som understøtter ditt syn, når de nasjonale retningslinjene for setefødsler har blitt endret mange ganger siden den tid nettopp grunnet ny kunnskap. Du kan jo selv lese Nasjonal veileder i gynekologi og fødselshjelp og bli litt klokere. Anonymkode: 67859...7fb Problemet er at mange får store underlivsskader ved setefødsel, mange må klippes og mange revner. Og som kjent er Norge ikke noe særlig bra på hjelp mot fødselsskader. Nekter du for at mange setefødsler ender med akutt KS? Nekter du også på at mange som føder i sete blir tilbudt epidural automatisk, bare for å ha slangen i ryggen i tilfelle akutt KS? Anonymkode: 6efb8...770 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #17 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Grunnen til at man i andre land utfører (eller «tviholder på» som du kaller det) keisersnitt ved seteleie, er at obstetrikerne og jordmødrene ikke er trent i det håndverket som en setefødsel er. I Norge (og Canada og Frankrike) har man vedlikeholdt denne kunnskapen, og kunsten å forløse i seteleie er noe de aller fleste norske obstetrikere behersker. Det krever kunnskap og evnen til å utføre gitte håndgrep, samt nok praktisk erfaring med setefødsler til å vite når man skal snu. Det får man jo naturlig nok ikke når man aldri gjør det, slik som i utlandet og særlig USA hvor vaginal setefødsel er helt uaktuelt - årsaken er ene og alene fordi legene der ikke vet hvordan man forløser i sete fordi de aldri lærer det, og derav blir jo setefødsel utrygt. I hendene på en erfaren obstetriker i Norge, er vaginal setefødsel tryggere enn planlagt KS ved seteleie. Artikkelen du refererer til har du neppe lest (den er fra 2002, og NHI refererte sist til den i 2010), da hadde du visst at den er forkastet for lenge siden både grunnet metodologien (de selekterte ikke kvinner til setefødsel som man gjør i dag), og fordi man har større og mer omfattende studier som faktisk viser det motsatte. Det er uredelig av deg å velge frem en gammel artikkel som understøtter ditt syn, når de nasjonale retningslinjene for setefødsler har blitt endret mange ganger siden den tid nettopp grunnet ny kunnskap. Du kan jo selv lese Nasjonal veileder i gynekologi og fødselshjelp og bli litt klokere. Anonymkode: 67859...7fb https://tidsskriftet.no/2010/03/aktuelt/fodselsmetode-ved-seteleie 41 prosent av setefødsler endte i akutt KS. Sikkert fordi vaginal setefødsel er alltid best, du. Anonymkode: 6efb8...770 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #18 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Problemet er at mange får store underlivsskader ved setefødsel, mange må klippes og mange revner. Og som kjent er Norge ikke noe særlig bra på hjelp mot fødselsskader. Nekter du for at mange setefødsler ender med akutt KS? Nekter du også på at mange som føder i sete blir tilbudt epidural automatisk, bare for å ha slangen i ryggen i tilfelle akutt KS? Anonymkode: 6efb8...770 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): https://tidsskriftet.no/2010/03/aktuelt/fodselsmetode-ved-seteleie 41 prosent av setefødsler endte i akutt KS. Sikkert fordi vaginal setefødsel er alltid best, du. Anonymkode: 6efb8...770 Jeg begriper ikke hvorfor du er så aggressiv i argumentasjonen din («NEKTER DU FOR AT...!!!»), jeg adresserer årsaken til at man i andre land ikke forløser seteleie vaginalt (de kan det ikke), og jeg forstår ikke hvorfor det tilsynelatende er så truende for deg. Du sitter ikke på sannheten fordi du trekker noen tilfeldige tall fra gamle artikler opp av hatten. For å svare deg på stråmannsargumentasjonen din: nei, jeg har hverken nektet for høyere sectiofrekvens ved forsøk på seteforløsning, og de aller fleste tilbys epidural fordi det er høyere frekvens av operative forløsninger herunder tangforløsning ved vaginale setefødsler. Det handler altså ikke bare om «slange i ryggen i tilfelle KS», men om behov for andre intervensjoner inder fødselen. Det samme gjør seg gjeldende f. eks ved tvillingfødsler. Igjen må jeg få be deg om å ikke legge ord i munnen på meg, for jeg har vitterlig aldri skrevet at «vaginal setefødsel alltid er best» (det er det INGEN som hevder all den tid disse kvinnene er grundig selekterte), jeg har imidlertid argumentert for hvorfor seteforløsninger ikke gjøres i mange andre land (manglende kunnskap og ingen praktisk erfaring) og jeg mener, i tråd med de store fagmiljøene og Norsk Gynekologisk Forening, at vaginal setefødsel er å foretrekke i de tilfellene hvor kriteriene for dette er oppfylt, og at man i de tilfellene aldri har påvist økt sykelighet og dødelighet ved vaginal setefødsel, men snarere tvert om jf, Nasjonal veileder i fødselshjelp. (Forøvrig er hovedårsaken til den økte frekvensen av akutt sectio ved seteforløsning ikke at det oftere går galt, men at man ikke kan utføre vakuumekstraksjon slik man ellers ville gjort ved tilsvarende situasjon i hodeleie). Anonymkode: 67859...7fb 7
Pillarguri Skrevet 17. desember 2020 #19 Skrevet 17. desember 2020 Min førstefødte var i seteleie. Etter å ha målt bekkenvidde så ble det bestemt at jeg skulle ha vaginal fødsel. Fødselen gikk helt fint og ukomplisert. Både barnet og jeg hadde ingen komplikasjoner. Tok ca. 3 timer fra jeg kom til sykehuset og jenta var ute.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #20 Skrevet 17. desember 2020 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): https://tidsskriftet.no/2010/03/aktuelt/fodselsmetode-ved-seteleie 41 prosent av setefødsler endte i akutt KS. Sikkert fordi vaginal setefødsel er alltid best, du. Anonymkode: 6efb8...770 Oi. Det var dagens bitterkjærring. Anonymkode: 355a0...80e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå