Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å gi? Jeg flyttet ut i høst og dette er første jul i utleiebolig, så jeg vet ikke. Har ikke noe forhold til utleieren, annet enn at jeg er leietaker.

Utleieren sendte melding i dag om at hun kommer innom på mandag for å hente gaven min til henne. Jeg bare "wtf, jeg har ikke noen gave til deg". Da sendte hun en lang sur melding om hvordan det er vanlig skikk å gi julegave til den som gir en husly, det var tradisjon, folkeskikk, etc... Og at jeg bør bruke helgen på å kjøpe en gave til henne, for hun kommer på mandag.

Er det jeg som er "in the wrong" her? Hva skal jeg gjøre? 😕

Anonymkode: 07a21...4bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres merkelig ut. Du betaler vel for å bo der, eller bor du der gratis? I så fall kan du jo gi en gave. Jeg har leid i 3 år, på ulike plasser. Men aldri gitt julegave til utleier. 

Anonymkode: 257ac...5aa

• Liker 7
Skrevet

Sier som deg: WTF 😮

Kjøp en billig konfekt på Europris. Selv om du egentlig burde la være er det greit å ikke komme skjevt ut med utleier så tidlig.

Og når påske nærmer seg sendet du en melding tilbake og sier at på fredag kommer du og henter påskeegget ditt. For det er tradisjon og folkeskikk og gi påskeegg til sine leieboere.

• Liker 10
Skrevet

Jeg kjøpte en oppmerksomhet i julegave til utleier for å vise at vi setter pris på og er fornøyd med leieforholdet, men vi forventer ikke noe tilbake. Er bare symbolsk. 

Anonymkode: 16058...4bd

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det vanlig å gi? Jeg flyttet ut i høst og dette er første jul i utleiebolig, så jeg vet ikke. Har ikke noe forhold til utleieren, annet enn at jeg er leietaker.

Utleieren sendte melding i dag om at hun kommer innom på mandag for å hente gaven min til henne. Jeg bare "wtf, jeg har ikke noen gave til deg". Da sendte hun en lang sur melding om hvordan det er vanlig skikk å gi julegave til den som gir en husly, det var tradisjon, folkeskikk, etc... Og at jeg bør bruke helgen på å kjøpe en gave til henne, for hun kommer på mandag.

har utleier gitt deg gave da? siden hun påpeker at det er vanelig skikk og gi gave til noen som gir husly og at det er tradisjon, så er det vel like mye skikk for utleier og gi deg en gave? siden du leier leiligheten og hjelper til med og betale ned boliglånet til utleier og utleier tjener extra på at du leier.

Anonymkode: 4ebd4...240

• Liker 5
Skrevet

Melder fra om at hun kommer og henter gave til seg selv. så utrolig frekt 😄 Da skal det i såfall gå begge veier, ikke at du skal gi og ikke få noe tilbake. Hun snakker om folkeskikk men eier tydeligvis ikke det selv. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

.

Endret av Cleo88
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Høres merkelig ut. Du betaler vel for å bo der, eller bor du der gratis? I så fall kan du jo gi en gave. Jeg har leid i 3 år, på ulike plasser. Men aldri gitt julegave til utleier. 

Anonymkode: 257ac...5aa

Betaler leie. Femsifret beløp i mnd.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

har utleier gitt deg gave da? siden hun påpeker at det er vanelig skikk og gi gave til noen som gir husly og at det er tradisjon, så er det vel like mye skikk for utleier og gi deg en gave? siden du leier leiligheten og hjelper til med og betale ned boliglånet til utleier og utleier tjener extra på at du leier.

Nei, og kommer heller ikke til å få det, for jeg spurte også om det var snakk om gaveutveksling, men det var det ikke. Bare gave fra meg til henne.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Betaler leie. Femsifret beløp i mnd.

Nei, og kommer heller ikke til å få det, for jeg spurte også om det var snakk om gaveutveksling, men det var det ikke. Bare gave fra meg til henne.

da burde du ikke gi noe gave. utleier har ikke rett til og kreve gave. men husleien har hun rett til og kreve,  her er det utleier som er urimelig og frekk. om du har kjøpt gave så beholder du den selv. eller gir den til noen Andre som fortjener den. du kan si "du har fått husleien og du har i følge loven ikke rett til og kreve noe gave du har ikke gitt noe gave til meg så hvorfor skal jeg gi gave til deg jeg har da bidratt like mye som det du har gjort i dette leieforholdet"

• Liker 4
Skrevet

Det er jo sykt. Hadde bare sagt rett ut du ikke så for deg noe gaveutveksling. De kan da ikke mene dette, om du betaler leie og dere ikke har noe forhold til hverandre?

Anonymkode: 8c125...2c2

• Liker 2
Skrevet

Hahahaha, det er en tradisjon jeg aldri har hørt om. Burde nok ta meg en tur og banke på leiligheten jeg leier ut. Må jo ligge noen gaver på vent til meg der, siden jeg aldri har hentet dem. 😜

• Liker 2
Skrevet

Denne kjøper jeg ikke for fem flate øre, men la gå... Vi gir gave til våre husverter, men det er fordi vi har et vennskapelig forhold til dem. Har ikke gitt til tidligere husverter, som "bare" har vært husverter.

Anonymkode: 1fde0...bf0

• Liker 3
Skrevet

Jeg utveksler med utleieren min men jeg har bodd her i 15 år. Hadde han forventet det, så hadde jeg sluttet. Utleieren din høres bisarr ut. 

Anonymkode: cc2c4...21a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.12.2020 den 0.01):

Du kødder?!😂😂😂🙈

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Du må ingenting,  det er ikke vanlig.

Skrevet

sykeste jeg har hørt på lenge...

men dette er åpenbart et menneske uten normale sosiale antenner, så støtter ideen om en billig kontfekteske dersom du vil fortsette å bo der. 

Anonymkode: f8e7f...dad

• Liker 1
Skrevet

Ts, dukket huseieren opp på døren din?

• Liker 1
Skrevet
On 12/17/2020 at 12:01 AM, AnonymBruker said:

Whow, nå ble jeg nesten litt usikker her. Har leid i mange år, men har bodd lenge på hvert sted, så ikke hatt mange huseiere. Flyttet i høst, kanskje jeg har fått en slik huseier som blir snurt fordi jeg ikke kommer med en gave?

Jeg tror egentlig ikke det, men fikk lyst til å ordne en liten oppmerksomhet til dem for sikkerhets skyld.

Anonymkode: bcb89...ad8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har leid i tolv år med sju ulike utleiere, og dette har jeg aldri hørt om eller engang vurdert å gjøre.

Anonymkode: 313cb...bdd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...