Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Tidlig på nyåret skal vi ha varetelling på jobben. Jeg søkte om fri spesifikt den dagen, en søndag (tenkte ikke at det var en søndag når jeg spurte, da😅), men fikk beskjed fra sjefen at det absolutt ikke gikk, fordi vi skulle ha varetelling. Spurte også om fri denne helga, men det gikk heller ikke fordi det er desember. Ønsket fri fordi familien min har leid en hytte de to helgene, noe som skjer sjeldent, og hadde såklart veldig lyst til å være med. Samtidig ser jeg at andre har fått mye fri.. noen jobber bare to dager denne måneden.. Men skjønner at de kan ha det slik da de er ekstrahjelper, og jeg er ansatt i 60%-stilling. Spurte tidlig om fri også altså, 1.5 måned før (fikk ikke vaktlista før ca 5 dager før desember).

Uansett, er det slik at jeg er pålagt å delta på varetelling? Står ikke noe om det i kontrakten. Har ikke lyst til å være kjip med sjefen, men jeg fikk sånn 6 dager fri i desember (telt med søndager), og føler at han prøver å utnytte at jeg er ung og ikke vet om alle regler.

Anonymkode: 8f9c9...1e5

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det må du og det skal gode grunner til for å slippe. Dvs sykdom. Alle må bidra og du kan beordres på jobb den dagen.

• Liker 4
Skrevet

Og er forresten ikke tillegg. Har i hvert fall ikke det noen dager, kun søndag om det er etter 14, noe jeg tipper sjefen kommer til å unngå strategisk.

Skrevet

Er den søndagen en av dine faste dager? 

Anonymkode: 23d5d...916

Skrevet

Dette er en problemstilling som ikke hadde vært aktuelt for NOEN i jobb for 20-30 år siden! Da var man lykkelig for å ha en jobb, og det bør du også være i disse permiteringstider. 

Fritid må av og til vike for jobb. Sånn er voksenlivet.

Anonymkode: cfd4c...4b9

• Liker 8
Skrevet

Høres rart ut for meg. Er dette en søndag du normalt skulle jobbet på? Man kan vel ikke beordres på jobb pga varetelling. Sjekk ut med en fagforening. Og må du på jobb (beordring en søndag) så skal du I hvertfall ha 100 %. 

Men, helt ærlig - jeg hadde sagt jeg hadde corona sympt. Det der ofrer man ikke fritid for. Da får heller butikksjefen leie inn noen russ eller andre for telling. 

Anonymkode: 375f6...7f5

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er en problemstilling som ikke hadde vært aktuelt for NOEN i jobb for 20-30 år siden! Da var man lykkelig for å ha en jobb

Ja, om noen mobber deg på jobb må du bare være glad for at du har jobb, bøye hode og tie. 

Anonymkode: 23f60...e1f

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, om noen mobber deg på jobb må du bare være glad for at du har jobb, bøye hode og tie. 

Anonymkode: 23f60...e1f

Hvordan klarte du å lese det utifra innlegget mitt? Stråmenn altså...

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei. Tidlig på nyåret skal vi ha varetelling på jobben. Jeg søkte om fri spesifikt den dagen, en søndag (tenkte ikke at det var en søndag når jeg spurte, da😅), men fikk beskjed fra sjefen at det absolutt ikke gikk, fordi vi skulle ha varetelling. Spurte også om fri denne helga, men det gikk heller ikke fordi det er desember. Ønsket fri fordi familien min har leid en hytte de to helgene, noe som skjer sjeldent, og hadde såklart veldig lyst til å være med. Samtidig ser jeg at andre har fått mye fri.. noen jobber bare to dager denne måneden.. Men skjønner at de kan ha det slik da de er ekstrahjelper, og jeg er ansatt i 60%-stilling. Spurte tidlig om fri også altså, 1.5 måned før (fikk ikke vaktlista før ca 5 dager før desember).

Uansett, er det slik at jeg er pålagt å delta på varetelling? Står ikke noe om det i kontrakten. Har ikke lyst til å være kjip med sjefen, men jeg fikk sånn 6 dager fri i desember (telt med søndager), og føler at han prøver å utnytte at jeg er ung og ikke vet om alle regler.

Du søkte om fri en spesifikk dato, men tenkte ikke på at det var en søndag? Den må du lenger ut på landet med. 

Anonymkode: eb66d...495

• Liker 13
Skrevet

Det er en selvfølge at man ikke kan ta ut ferie og fri i desember dersom man jobber i butikk som mest sannsynlig har høyest omsetning og mest å gjøre i nettopp desember. Like fullt er det en del av jobben å stille på varetelling og disse er de aller fleste steder lagt i overgangen til et nytt år.

Anonymkode: 1b0b4...9c1

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du søkte om fri en spesifikk dato, men tenkte ikke på at det var en søndag? Den må du lenger ut på landet med. 

Anonymkode: eb66d...495

Nei, for vi har aldri åpent søndager unntatt to i desember nå, hadde bare fått datoene vi skulle på hytta, så ikke hvilke dager det var

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er en selvfølge at man ikke kan ta ut ferie og fri i desember dersom man jobber i butikk som mest sannsynlig har høyest omsetning og mest å gjøre i nettopp desember. Like fullt er det en del av jobben å stille på varetelling og disse er de aller fleste steder lagt i overgangen til et nytt år.

Synes ingenting er en selvfølge med den luselønna man får i butikk! Når jeg har fått en 50%-stilling (sa at det var maks for vet jeg ikke er kapabel til å jobbe mer), så er jeg ikke bundet til å jobbe så mye heller - er sjefens ansvar å sørge for nok bemanning. Har ikke klagd på at jeg har endt med å jobbe 6-7 dager selv om det ikke var en del av avtalen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høres rart ut for meg. Er dette en søndag du normalt skulle jobbet på? Man kan vel ikke beordres på jobb pga varetelling. Sjekk ut med en fagforening. Og må du på jobb (beordring en søndag) så skal du I hvertfall ha 100 %. 

Men, helt ærlig - jeg hadde sagt jeg hadde corona sympt. Det der ofrer man ikke fritid for. Da får heller butikksjefen leie inn noen russ eller andre for telling. 

Nei. Ikke som jeg vet i hvert fall. Er første året mitt jeg jobber der, så vet ikke om de pleier å ha faste datoer på ting. Skal sjekke ut med fagforening - takk for tips!

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, for vi har aldri åpent søndager unntatt to i desember nå, hadde bare fått datoene vi skulle på hytta, så ikke hvilke dager det var

Arbeidgiver kan ikke krever at du skal jobbe en dag du egentlig skal ha fri og på en Rød dag i tillegg. Dette gjelder søndag. Sjekk regel verket.

Anonymkode: e5a1a...86a

• Liker 1
Skrevet

Du fikk bare 6 dager fri i hele desember når du har en 60%-stilling? Det er selvfølgelig ikke greit..

Anonymkode: e91fa...10b

Skrevet

Butikksjefer vet å utnytte (særlig de unge) ansatte i butikk. Husk at butikksjefene ofte ikke kjenner hverken aml eller annet regelverk. Personlig hadde jeg sagt blankt nei. Det er ikke en del av din arbeidsavtale. 

Prøv handel og kontor.

Lykke til! 

• Liker 1
Skrevet

Dersom du er ansatt i en 60% stilling kan ikke lederen din pålegge deg å jobbe mer enn 60%. Men vær obs på at dersom du takker nei til ekstrajobbing så blir du kanskje ikke spurt i fremtiden eller står først i køen for å få økt stillingsprosent dersom du får behov for det. 

Om du kan pålegges å jobbe en søndag for varetelling kommer an på arbeidsavtalen/stillingsbeskrivelse din. Dersom det der er nedfelt at du må påregne å stille på jobb på søndager pga. varetelling så må du det, men det skal uansett gå inn i den 60% stillingen du er ansatt i. 

Anonymkode: 10b4e...bdd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Butikksjefer vet å utnytte (særlig de unge) ansatte i butikk. Husk at butikksjefene ofte ikke kjenner hverken aml eller annet regelverk. Personlig hadde jeg sagt blankt nei. Det er ikke en del av din arbeidsavtale. 

Prøv handel og kontor.

Lykke til! 

Før du bruser med fjærene, så har arbeidsgiver noe som heter styringsrett og kan selvfølgelig sette folk til varetelling og på søndagsåpent og møter etter arbeidstid, når det er behov. Noen må jobbe disse vaktene og alle vet at de kommer. Det arbeidstaker kan si nei til, er å jobbe mer enn stillingsprosenten sin.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Synes ingenting er en selvfølge med den luselønna man får i butikk! Når jeg har fått en 50%-stilling (sa at det var maks for vet jeg ikke er kapabel til å jobbe mer), så er jeg ikke bundet til å jobbe så mye heller - er sjefens ansvar å sørge for nok bemanning. Har ikke klagd på at jeg har endt med å jobbe 6-7 dager selv om det ikke var en del av avtalen.

Kanskje sjefen din faktisk tror du er glad for ekstra vakter hvis du ikke sier noe? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

kanskje ikke spurt i fremtiden eller står først i køen for å få økt stillingsprosent dersom du får behov for det. 

Det er nok ikke et problem da det er kronisk mangel på folk, ønsker forøvrig heller ikke å jobbe over stillingsprosenten min da jeg er student i tillegg.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om du kan pålegges å jobbe en søndag for varetelling kommer an på arbeidsavtalen/stillingsbeskrivelse din. Dersom det der er nedfelt at du må påregne å stille på jobb på søndager pga. varetelling så må du det,

etter å ha lest gjennom (skrev innlegget uten å lese kontrakten igjen, en stund siden jeg skrev den), så står det at jeg må påregne  overtid feks ved varetelling. men er påregne synonymt med obligatorisk? men skjønner at jeg ikke skal være kranglete her altså, og skal gå med på å bli med på varetellingen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...