Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg har vært sammen med samboeren min i 2 år nå. Vi har nettopp kjøpt leilighet og er veldig klar for å få barn. Han er perfekt på de fleste områder i mine øyne, og jeg føler meg virkelig vel når jeg er med han. Det er bare ett problem: Han har lagt på seg ganske mye etter vi blei sammen og jeg er ikke like tiltrukket av han lengre... 

Jeg snakket med han for 1 år siden ang det å spise sunnere og være i mer aktivitet. Han gjorde en innsats med en gang, men så dabbet det av igjen. Snakket igjen med han om dette i dag, og sa at jeg var bekymret for både helsa hans og forholdet vårt. Til det så sa han at hver gang han begynner å trene og spise sunt så tar det ikke lang tid før han blir sjuk over lengre tid (har atopisk eksem og allergier), og da har han ingen motivasjon til verken trening eller et sunt kosthold. Han sa også at livet er for kort til å spise kjedelig mat. Jeg prøvde å fortelle han at på langsikt så kan det få konsekvenser både for han og for oss. Som respons bare rista han på huet og sa "det er ikke så svart / hvitt". 

Hva skal jeg gjøre!? Jeg vil jo være sammen med han, men samtidig vil jeg ikke være i et forhold hvor partneren ikke gidder å ta vare på seg sjøl. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han må få skikkelige behandling for allergiene. Han har neppe prøvd alle muligheter. Mange leger følger dårlig opp allergier. Atopisk eksem bør også følges opp av lege. Hvis han blir opplevd syk av disse tingene jevnlig, trenger han bedre basisbehandling.

Hilsen kvinne med allergier og atopisk hud

Anonymkode: eeb4a...98b

• Liker 6
Skrevet

Skjønner at du kan bli bekymret med tanke på helsa til kjæresten din. Den forstår jeg veldig godt. Men den tanken om at forholdet står i fare om han ikke blir slankere synes jeg ikke sitter riktig i hode mitt. 😕 Det finnes jo viktigere ting her i livet enn utseende. Man kan selvsagt ønske seg at den andre skal slanke seg, bygge muskler osv.. men at det er såå viktig at forholdet står på spill, det synes jeg er litt spesielt. 😬 Tror ikke det gir han den stor motivasjonen. Om kjæresten hadde sagt det til meg, hadde jeg gitt opp før jeg hadde begynt tror jeg. Mye bedre å motivere, og prøve å lokke med på turer osv.. en mye sunnere måte å hjelpe han til en bedre helse. 🙂

Anonymkode: 3b24f...b5c

• Liker 7
Skrevet

Skjønner deg godt ts. Min har lagt på seg femti kg og har nå ekstrem fedme. Ikke sexy. Tviler på verken min eller din kommer til å forandre seg. 

Anonymkode: 12a5a...b13

• Liker 6
Skrevet

Det er noe når han gjør feil når han blir sykere av å leve sunnere, og det kan ha en sammenheng med at han kaller sunn mat for kjedelig mat. 

Anonymkode: d5851...a5d

• Liker 4
Skrevet (endret)
Supahdupah skrev (30 minutter siden):

Hei, 

Jeg har vært sammen med samboeren min i 2 år nå. Vi har nettopp kjøpt leilighet og er veldig klar for å få barn. Han er perfekt på de fleste områder i mine øyne, og jeg føler meg virkelig vel når jeg er med han. Det er bare ett problem: Han har lagt på seg ganske mye etter vi blei sammen og jeg er ikke like tiltrukket av han lengre... 

Jeg snakket med han for 1 år siden ang det å spise sunnere og være i mer aktivitet. Han gjorde en innsats med en gang, men så dabbet det av igjen. Snakket igjen med han om dette i dag, og sa at jeg var bekymret for både helsa hans og forholdet vårt. Til det så sa han at hver gang han begynner å trene og spise sunt så tar det ikke lang tid før han blir sjuk over lengre tid (har atopisk eksem og allergier), og da har han ingen motivasjon til verken trening eller et sunt kosthold. Han sa også at livet er for kort til å spise kjedelig mat. Jeg prøvde å fortelle han at på langsikt så kan det få konsekvenser både for han og for oss. Som respons bare rista han på huet og sa "det er ikke så svart / hvitt". 

Hva skal jeg gjøre!? Jeg vil jo være sammen med han, men samtidig vil jeg ikke være i et forhold hvor partneren ikke gidder å ta vare på seg sjøl. 

Du motsier deg selv utrolig mye i innlegget ditt.

Det er han som er sort/hvitt i tankegangen sin - virker veldig A4. Han får spise mat og ha ett kosthold, uten den maten han reagerer på med allergi, eller så får han ta allergimedisiner/vaksine for å ikke få disse reaksjonene. Og det kan du også fortelle han. 

Du vil jo ikke ha barn med han (du vil bare ha barn),  og leve livet med han - når du sier at forholdet er usikkert pga dette. Og dere har akkurat kjøpt leilighet sammen? Unnskyld meg, men hva driver du med egentlig? 

Endret av Rosatoast
  • Liker 10
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Rosatoast said:

Det er han som er sort/hvitt i tankegangen sin - virker veldig A4. Han får spise mat og ha ett kosthold, uten den maten han reagerer på med allergi, eller så får han ta allergimedisiner/vaksine for å ikke få disse reaksjonene. Og det kan du også fortelle han. 

Du vil jo ikke ha barn med han,  og leve livet med han - når du sier at forholdet er usikkert pga dette. Og dere har akkurat kjøpt leilighet sammen? Unnskyld meg, men hva driver du med egentlig? 

Ikke meg, men jeg vil nok påstå at å kjøpe en leilighet ikke er like bindende som å få et barn sammen. 

TS er bekymret over helsen til mannen sin og er ikke lengre seksuelt tiltrukket av han da han ikke lengre tar vare på seg selv..Men det betyr ikke at hun er noe mindre glad i han.

TS: Du får gi han et ultimatum: Ta vare på helsen sin eller bli singel. Jeg har aldri hørt om allergisk reaksjon av å spise sunt?.. 🤣

Endret av Kenelz
  • Liker 6
Skrevet
Rosatoast skrev (7 minutter siden):

Du vil jo ikke ha barn med han (du vil bare ha barn),  og leve livet med han - når du sier at forholdet er usikkert pga dette. Og dere har akkurat kjøpt leilighet sammen? Unnskyld meg, men hva driver du med egentlig? 

Tenkte det samme.... 

Anonymkode: 121fe...416

• Liker 1
Skrevet
Kenelz skrev (1 minutt siden):

Ikke meg, men jeg vil nok påstå at å kjøpe en leilighet ikke er like bindende som å få et barn sammen. 

TS er bekymret over helsen til mannen sin og er ikke lengre seksuelt tiltrukket av han da han ikke lengre tar vare på seg selv..Men det betyr ikke at hun er noe mindre glad i han.

TS: Du får gi han et ultimatum: Ta vare på helsen sin eller bli singel. Jeg har aldri hørt om allergisk reaksjon av å spise sunt?.. 🤣

Hun motsier seg selv i hele innlegget uansett, tolker jeg. Folk kan jo tolke ting forskjellig. 
Nei, ikke like bindene - men det er en prosess å gå ut av det igjen, som kan være ganske slitsom og konfliktfylt. 

• Liker 1
Skrevet
Just now, Rosatoast said:

Hun motsier seg selv i hele innlegget uansett, tolker jeg. Folk kan jo tolke ting forskjellig. 
Nei, ikke like bindene - men det er en prosess å gå ut av det igjen, som kan være ganske slitsom og konfliktfylt. 

Får da håpe at det ordner seg for ts og mannen, og at han tar helsen sin på alvor. ☺️

• Liker 2
Skrevet

De fleste samboere blir jo tjukke. Hvis man ikke takler en partner med mage bør man bytte ofte.

Anonymkode: f091f...4b9

• Liker 2
Skrevet
Supahdupah skrev (1 time siden):

Hei, 

Trenger ikke å spise seg i hjel selv om han ikke spiser kjedelig mat, alt handler om mengde. Blir like feit av sunn mat, kjedelig mat, usunn mat og spennende mat. Eksem og allergi av å trene?? Ja mye rart man skal høre😂

Skrevet

Det er vanskelig å være overvektig - og enda vanskeligere å gjøre noe med det. 

Samtidig er det jo rart hva rett motivasjon gjør. Nesten all overvekt stammer fra vondt i viljen. Det finnes ikke tjukke folk i konsentrasjonsleirer, ergo er det fysisk mulig å bli slank. Det står på viljen. Når man klarer å kjøre forholdet sitt i dass fordi man har klart å støte fra seg partneren med alt fettet? Nei, tjo og hei, da er det SATS og singelliv. Da skal man liksom bli "new year, new me". Da er motivasjonen på topp og kiloene raser av. 

Det vanskelige med overvekt er at det sitter i hodet. Samtidig er det faktisk ganske vanskelig å endre. Det er mulig, men det koster. Som det også er umenneskelig slankekur å sitte i en arbeidsleir i Polen er det også vanskelig å skulle gå fra fat to fit. Men, hvis alternativet er å miste partneren? Bli kronisk syk? Gå gjennom resten av livet som en tiltaksløs deprimert pudding? Det virker vanskelig å forstå at ikke disse aspektene motiverer folk nok til å gjøre radikale livsstilsendringer. 

Anonymkode: f0989...74d

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste samboere blir jo tjukke. Hvis man ikke takler en partner med mage bør man bytte ofte.

Anonymkode: f091f...4b9

For noe tull.

Jeg og mannen har vært sammen i 20 år, og er om noe mer veltrente enn noen gang. Trene sammen. Spise sunn god mat. Vise hverandre nok respekt til å ta vare på seg selv.

Og eksem blir bedre av å IKKE spise ferdigmat og sukker, ikke omvendt.

Anonymkode: e339f...25a

• Liker 6
Skrevet

Menn med store mager er utrolig sexy, spør du meg :) Mannen veier 165 kg ❤️ 

Anonymkode: cd830...b10

• Liker 1
Skrevet

Bare jeg som reagerer på at det er mye støtte her? Ganske sikker på at kommentarfeltet hadde sett litt anderledes ut hvis en mann hadde skrevet det samme som sin kvinnelige kjæreste ..

Er kvinne selv!

Anonymkode: 3a501...b7d

• Liker 7
Skrevet

Min mann og jeg var ærlige mot hverandre tidlig og snakket om at vi ikke tenner på overvekt, dette gjelder oss begge.

Du må tørre å si det, eller skal du etterhvert ikke ha sex med ham lengere? Han bør vel få en ærlig heads up?

Anonymkode: 30d17...404

• Liker 1
Skrevet

Bortkastet arbeide. Det nytter ikke snu en person som ikke er motivert.  Hvis de ikke vil så kan du ikke gjøre noe med det desverre.

• Liker 3
Skrevet

Ettersom jeg forstår har det kommet noen kilo etter forholdet begynte, hva har endret seg.

Er dere mer stillesittende sammen, oppfordrer du han til å spise mer, drikker dere mere, spises det mer snacks. Osv osv?

• Liker 2
Skrevet (endret)
Supahdupah skrev (5 timer siden):

Hei, 

Har opplevd det samme. Mer å ta i mer å være glad i mener nå jeg, og det var de magiske ordene jeg sa til min eksmann (som gikk i fra meg men ikke pga denne situasjonen). Og gjett hva: det funka. ;) Han ble helt overrasket, ilte opp fra sofaen og sa: hva, mer og ta i mer å være glad i??? Mener du at jeg er overvektig? 
Måtte svare det som var sant og jeg svarte ja. Dette tenkte jo ikke han noe over så han fikk seg en skikkelig vekker og gikk ned 65kg faktisk. :)
Er du bekymret for at han skal gå i fra deg hvis du tar det opp med han? Kan du prøve å hinte litt forsiktig? :) 

Ellers er jeg enig med kenelz. 

Endret av te_groupies
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...