AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #1 Del Skrevet 16. desember 2020 Hva er annerledes? Har du lagt av deg noen uvaner? Jeg er i midten av 30-årene og brukte flere engelske ord da jeg var ung. Har heldigvis lagt det av meg. Snakker roligere og mer behersket nå. Anonymkode: 949d6...40e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #2 Del Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er annerledes? Har du lagt av deg noen uvaner? Jeg er i midten av 30-årene og brukte flere engelske ord da jeg var ung. Har heldigvis lagt det av meg. Snakker roligere og mer behersket nå. Anonymkode: 949d6...40e Egentlig ikke, jeg har alltid vært som jeg er, på en måte 😅 har snakket som jeg gjør fra 15 års alderen ca, eneste er vel at jeg ofte skrev "koz, klemz, gid, heizann" før, det gjør jeg ikke nå. 😊 Anonymkode: 1232e...9f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #3 Del Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Egentlig ikke, jeg har alltid vært som jeg er, på en måte 😅 har snakket som jeg gjør fra 15 års alderen ca, eneste er vel at jeg ofte skrev "koz, klemz, gid, heizann" før, det gjør jeg ikke nå. 😊 Anonymkode: 1232e...9f9 Er forøvrig i første halvdel av 30 årene 😊 Anonymkode: 1232e...9f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #4 Del Skrevet 18. desember 2020 Snakker ganske forskjellig, men det er nok fordi jeg nå siste årene har hatt en samboer fra nordnorge og jeg legger veldig fort til meg språk. Bor på bygda og snakker en del penere enn folk flest her, da jeg tidligere har hatt vennekretsen i Oslo. Ble mobbet en del for det da jeg var yngre.. Anonymkode: 83dc2...154 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 18. desember 2020 #5 Del Skrevet 18. desember 2020 Ja, jeg snakker annerledes. Jeg er oppvokst på tjukkeste Oslo-øst, og tok slang og "dialekt" derfra. Egentlig ikke så pent. Men det var sånn jeg vokste opp, og (nesten) alle rundt meg snakket likedan. Da jeg var i tredveårene flyttet jeg til Akershus, sammen med mannen min, og bodde der i mange år. Fikk barn. Et eller annet skjedde mens jeg bodde der. Begynte å snakke renere, for alle rundt meg snakket renere østlandsdialekt. Ingen snakket østkantdialekt der. Da barnet ble født, gikk jeg inn for å snakke penere, for å lære han og snakke penere fra starten av. Det fungerte. Automatisk begynte jeg bare å snakke bedre fordi jeg hadde et ansvar for å lære en liten unge å snakke bedre. Nå er det gått tjue år siden jeg la om dialekten, og det er nå inngrodd og en vane. Trenger ikke tenke over hvordan jeg snakker lenger, det er blitt meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #6 Del Skrevet 18. desember 2020 Jeg snakket aldri som en fjortis, men jeg var veldig stille som tenåring. Snakker litt mer nå. Anonymkode: 1e8e0...f8f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #7 Del Skrevet 19. desember 2020 Million skrev (På 18.12.2020 den 17.04): Ja, jeg snakker annerledes. Jeg er oppvokst på tjukkeste Oslo-øst, og tok slang og "dialekt" derfra. Egentlig ikke så pent. Men det var sånn jeg vokste opp, og (nesten) alle rundt meg snakket likedan. Da jeg var i tredveårene flyttet jeg til Akershus, sammen med mannen min, og bodde der i mange år. Fikk barn. Et eller annet skjedde mens jeg bodde der. Begynte å snakke renere, for alle rundt meg snakket renere østlandsdialekt. Ingen snakket østkantdialekt der. Da barnet ble født, gikk jeg inn for å snakke penere, for å lære han og snakke penere fra starten av. Det fungerte. Automatisk begynte jeg bare å snakke bedre fordi jeg hadde et ansvar for å lære en liten unge å snakke bedre. Nå er det gått tjue år siden jeg la om dialekten, og det er nå inngrodd og en vane. Trenger ikke tenke over hvordan jeg snakker lenger, det er blitt meg. Syns den gamle Oslo øst-dialekten er kul jeg. Dessverre ikke så mange som snakker sånn lenger, men syns Tshawe og OnklP snakker litt sånn. Snakket du omtrent sånn som Olsenbanden? Senior, altså. Pappa gjorde motsatt av deg, han er vestkantgutt, men begynte å snakke østkantdialekt i stedet siden han syntes vestkantdialekten var så snobbete og fisefin 😂 Han er 75 år nå. Jeg er fra Sagene og snakker penere enn pappa, men flere a-endelser enn de på Frogner f.eks. Kan jeg spørre hvorfor du la om dialekten din og gikk inn for å lære barnet ditt å snakke penere? Ikke ment som kritikk, jeg er bare nysgjerrig. Jeg digger den gamle østkantdialekten og syns det er synd at den er i ferd med å dø ut. Anonymkode: 8bc58...20a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #8 Del Skrevet 19. desember 2020 Har ikke vært bevisst på det selv, men når jeg ser filmer fra 1990-tallet når jeg var tenåring så hører jeg jo at de snakket helt annerledes. Feks hadde et gjensyn med Døden på Oslo S som er fra 1990 da jeg gikk på ungdomsskolen, og utover Øst dialekten/narkosjargonen så har alle en helt annen tone i målet. Reagerte ikke på det dengang. Og barna mine som er oppvokst i Oslo har Østfold-L av en eller annen grunn. Vi er mer bevisst på slanguttrykkene som endrer seg, men det gjør også uttalelse og tone, og det er vi mindre bevisst på. Anonymkode: fbf46...2d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #9 Del Skrevet 19. desember 2020 Etter jeg ble eldre og fikk mer daglig kontakt med mine søsken, som en lang periode var oppvokst i Finnmark, før de flyttet sørover i Nordland, har jeg begynt å få finnmarksklang over min nordlandsdialekt. Min far er forøvrig finnmarking, men ikke utprega, så det er klangen i tonefallet jeg har. Men der jeg naturlig ville sagt f.eks "vil du vær med" sier jeg "vil du være med". Sier også at jeg "sover" og ikke "søv". Jeg "spiser" og ikke "et". Så snakker penere enn dialekta skulle tilsi. Noen tror jeg er utvaska tromsøværing, men det er jeg ikke😅 Anonymkode: 96ebc...b46 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå