Gå til innhold

kan unge uføre flytte ut av norge og beholde trygda?

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt riktig

Dette stemmer jo ikke jeg får ikke 22446 i mnd :( jeg får 18500 eller noe og er minstesats på ung ufør :( hvorfor står det man får 22? :(

Anonymkode: 498b1...85e

Du betaler kanskje skatt da.

Anonymkode: fe00a...56c

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du betaler kanskje skatt da.

Anonymkode: fe00a...56c

Ja det stemmer jo selvfølgelig det er 4000,- eller noe 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er helt riktig

Dette stemmer jo ikke jeg får ikke 22446 i mnd :( jeg får 18500 eller noe og er minstesats på ung ufør :( hvorfor står det man får 22? :(

Det er netto det heter det du får utbetalt, Brutto er før skatten blir trekt :)  Om du går inn på nav sine sider på utbetalinger, kan du se der hva du får utbetalt brutto og hvor mye de trekker i skatt. 

Anonymkode: f2be6...4bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, det må vekk. Det viktigste er at de som har makstrygd nå, ikke går ned.

Anonymkode: eb0e6...61d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt riktig

Skatt?

Anonymkode: ed48b...68f

Skrevet

Så man beholder uføretrygden(minus ung ufør-tillegget) hvis man flytter til Italia?

Anonymkode: f71d3...4b3

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja det stemmer jo selvfølgelig det er 4000,- eller noe 

har en bekjent som er ung uføre og betaler 8000 kr i skatt hvorfor er det så stor forskjell?

Anonymkode: 2e6f5...f4c

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er helt riktig

jeg har en bekjent som betaler 8000 kr i skatt hvorfor er det så stor forskjell? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Så man beholder uføretrygden(minus ung ufør-tillegget) hvis man flytter til Italia?

Ja!

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kan vel bare flytte for 6 mnd av gangen. Må oppholde seg 6 mnd i året i Norge for å ikke miste trygden, tror jeg. 

Anonymkode: 7949c...f00

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan vel bare flytte for 6 mnd av gangen. Må oppholde seg 6 mnd i året i Norge for å ikke miste trygden, tror jeg. 

Så da kan man oppholde seg i ferieboligen i utlandet i nesten halve året ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så da kan man oppholde seg i ferieboligen i utlandet i nesten halve året ?

Jepp.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man mister ikke uførepensjonen hvis man flytter ut av landet permanent, man mister ung-ufør tillegget og man kan miste medlemskapet i Folketrygden. Det er mange som tror at man mister trygden hvis man ikke lenger er medlem i Folketrygden, dette stemmer altså ikke.

Det er mulig å være frivillig medlem i Folketrygden, flytter man til et land som Norge har trygdeavtale med så skal man melde seg inn i trygdesystemet der og får da samme rettigheter som landets egne innbyggere.

Jeg flyttet fra Norge til Spania, hadde ung-ufør og søkte NAV om eksport av pensjon. Mistet da ung-ufør tillegget men NAV gjorde en omregning basert på botid i Norge så jeg fikk nesten det samme utbetalt etterpå.

Er nå innmeldt i spanske Seguridad Social og er samtidig frivillig medlem i Folketrygden, siden jeg er registrert som skattebetaler i Spania så er jeg også skattemessig emigrert fra Norge men betaler fremdeles 8.2% for frivillig medlemskap i den norske folketrygden. Skatt på uførepensjon i Spania er veldig lite eller ingenting, det kommer helt an på dokumentasjonen man leverer til spanske skattemyndigheter.  

Anonymkode: 5a86e...55a

• Liker 4
Skrevet

Innen EU så skal en kunne ta med seg ytelser. 

Anonymkode: 3bb55...4f8

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Ung ufør-tillegget er under diskusjon. Det samme om diverse støtteordninger og utlandet. 

Anonymkode: ee94f...8d8

Really, hvem "diskuterer" - Høyre sine rike onkler sammen med Frp? Må jo finne opp enda flere måter slik at rikingene kan få enda flere skattelettelser enn det de har fått de siste 7,5 årene. 

Nå er folket litt lei av de rike og Høyre-gjengen din, skjønner du:

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Stortinget&do=snitt&yw=202012

Husk at Høyre og Frp vant kun sist (høsten 2017) på grunn av at Venstre og KrF greide å komme seg rett over 4% begge to, samtidig som Rødt og MDG ikke greide det. Men nå blir det andre boller og avstanden mellom blokkene er massivt.

Heldigvis så tror jeg ikke at AP / SP / SV / Rødt / MDG "diskuterer" noe som helst som vil føre til at de syke skal få det verre. Men Høyre og Frp diskuterer det nok. Høyre og Frp ønsker at Norge skal bli prikk lik USA. Aldri penger til noen sosiale tiltak i USA, men de har alltid penger til rikingene og store hangarskip, destroyere, ubåter, tanks og raketter i tillegg til krig. Det har de alltid penger til. 

Anonymkode: 47fe6...ef3

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Ung ufør-tillegget er under diskusjon. Det samme om diverse støtteordninger og utlandet. 

Anonymkode: ee94f...8d8

Det er ingen diskusjon om tillegget, men at unge ikke skal havne på trygd i samme grad som de har gjort. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja, det må vekk. Det viktigste er at de som har makstrygd nå, ikke går ned.

Regner med at dette var ironisk. Rammer det unge uføre vil det også ramme de med makstrygd. De kan ikke lage en ny lov med tilbakevirkende gyldighet. Mange har fått startlån på grunn av at de har tillegget. Hvor bunner sjalusien og hatet mot unge uføre fra? Det er tragisk når et ungt menneske blir trygdet, men for noen er det realiteten. At Kari valgte et lavtlønnsyrke som slet henne ut skal ikke gå utover andre. Kari kunne omskolert seg, latt være å vært hjemme med barna og planlagt sin trygdetilværelse med uføreforsikring. 

Anonymkode: cd04f...ffb

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ingen diskusjon om tillegget, men at unge ikke skal havne på trygd i samme grad som de har gjort. 

Regner med at dette var ironisk. Rammer det unge uføre vil det også ramme de med makstrygd. De kan ikke lage en ny lov med tilbakevirkende gyldighet. Mange har fått startlån på grunn av at de har tillegget. Hvor bunner sjalusien og hatet mot unge uføre fra? Det er tragisk når et ungt menneske blir trygdet, men for noen er det realiteten. At Kari valgte et lavtlønnsyrke som slet henne ut skal ikke gå utover andre. Kari kunne omskolert seg, latt være å vært hjemme med barna og planlagt sin trygdetilværelse med uføreforsikring. 

Anonymkode: cd04f...ffb

Akkurat det der med "planlagt sin trygdetilværelse" er essensielt når en har makstrygd;-)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er folket litt lei av de rike og Høyre-gjengen din, skjønner du:

Anonymkode: 47fe6...ef3

Tvert imot! Jeg prater og diskuterer med veldig mange mennesker. De aller fleste jeg kjenner og diskuterer med sier at de ønsker seg enda mer frihet til å gjøre hva de vil med pengene sine. Samtidig kan vi ikke fortsette å finansiere den latheten blant ungdommer som vi gjør i dag. Ungdom må ta mer ansvar. Ansvar er frihet. Ung ufør er bare tøv og må fjernes helt. Det må lønne seg å arbeide, slik at ungdom tar seg jobber i stedet for å søke uføretrygd. De aller fleste jeg diskuterer med er enige med meg i det. FrP stormer frem og vil vinne stort til valget. Verken krf eller venstre trenges mer. Høyre og FrP vil styre alene etter valget.

Anonymkode: ed1a4...6b9

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tvert imot! Jeg prater og diskuterer med veldig mange mennesker. De aller fleste jeg kjenner og diskuterer med sier at de ønsker seg enda mer frihet til å gjøre hva de vil med pengene sine. Samtidig kan vi ikke fortsette å finansiere den latheten blant ungdommer som vi gjør i dag. Ungdom må ta mer ansvar. Ansvar er frihet. Ung ufør er bare tøv og må fjernes helt. Det må lønne seg å arbeide, slik at ungdom tar seg jobber i stedet for å søke uføretrygd. De aller fleste jeg diskuterer med er enige med meg i det. FrP stormer frem og vil vinne stort til valget. Verken krf eller venstre trenges mer. Høyre og FrP vil styre alene etter valget.

personer som er ungeuføre er ikke late.. ikke majoriteten av de.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

...... De aller fleste jeg diskuterer med er enige med meg i det. FrP stormer frem og vil vinne stort til valget. Verken krf eller venstre trenges mer. Høyre og FrP vil styre alene etter valget.

Ahahaha, "shooore", som Ray Donovan pleier å si 😆

To helt ferske meningsmålinger nå ikveld - de blå-blå får skamjuling 😃

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Maling&gallupid=4226

http://www.pollofpolls.no/?cmd=Maling&gallupid=4227

Anonymkode: f92f6...4bd

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...