AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #1 Skrevet 16. desember 2020 Jeg har et ok forhold til mat. Spiser så sunt som jeg klarer - men har jo også noen dager hvor det blir litt mer usunn mat og ting som er godt. Spesielt brus (uten sukker vell å merke) men jeg drikker aldri mer enn 7/8 dl brus om dagen. Men jeg får alltid dårlig samvittighet ovenfor baby i magen. Spesielt nå mot jula er jeg redd for å få i meg for mye av kaker eller god mat.. Jeg overspiser ikke og tenker nesten alltid på hva jeg har i meg og hvor mye. Jeg var normalvektig før jeg ble gravid og jeg har ikke lagt på meg for mye disse mnd. Spiste du mye sukker/usunn mat i svangerskapet? Hadde det noe betydelig å si for baby for han/hun ble født? Vekt på baby? Anonymkode: e6d07...045
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #2 Skrevet 16. desember 2020 Jeg spiste masse usunt i svangerskapet, og generelt 🙈 Baby kom omtrent på termin, var fullstendig gjennomsnittlig på alt og har vært det siden. Jeg er generelt sunn og frisk og slank og har ikke svangerskapsdiabetes. Så lenge man også får i seg det man skal, er frisk og ikke har et usunt forhold til mat (som overspising), så må det være lov å kose seg. Brus uten sukker er det da null kalorier i? Jeg drikker masse julebrus med sukker, klarer ikke sånne sukkerfrie. Jeg er kvalm og jævlig, så de få tingene jeg orker å spise og drikke driter jeg i om er sunt eller ikke. Anonymkode: 5de3d...e43 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #3 Skrevet 16. desember 2020 Ja, drakk mye brus også med sukker (hadde så lyst på solo hele tiden) 🙄 og masse annet usunt som jeg hadde cravings på. Hadde ingenting å si for baby, han kom ut sunn, frisk og rask ☺️ Helt normal vekt og alt. Så lenge du ikke spiser godteri/junk til alle måltider, og ellers spiser sunt og variert, får i deg de vitaminene du skal så gjør det ingenting å unne seg litt godt, spesielt nå når det er jul ☺️ Anonymkode: b19c5...515 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #4 Skrevet 16. desember 2020 Få i deg de næringsstoffer du skal, dvs spis et vanlig norsk kosthold. Se Helsedirektoratets anbefalinger om du er i tvil. Noe sukker, kaker, brus i tillegg går helt fint. Men ikke utvikle fedme Anonymkode: 5825b...200
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #5 Skrevet 16. desember 2020 Syns det med å passe på «mengden» av alt er så vanskelig. Spiser sjeldent godteri men tørr da ikke spise for mye en dag. Og selvom jeg nesten bare drikker sukkerfri brus så er det koffein og søtningsstoffer i det som sikkert ikke er bra.. men jeg klarer ikke unngå brus og litt godt helt. Får bare roe meg med at det er helt trygt Anonymkode: e6d07...045
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #6 Skrevet 16. desember 2020 Jeg spiste mye usunt i svangerskapet (i tillegg til sunn mat). Hadde cravings på helnøtt, napoleonskake og potetgull med ost og løk😂 drakk pepsi max daglig. Sluttet med snus så følte jeg måtte få beholde en uvane.. gikk opp mer enn anbefalt og hadde dårlig samvittighet og redd for at baby skulle være stor etc. Var innstilt på en 5 kgs baby😂 Ut kom en baby på 47 cm og 3300 g en uke før termin. Hun er frisk og rask og feiler ingenting! Så tror ikke det har så mye å si så lenge du ikke har svangerskapsdiabetes. Anonymkode: 5443e...5b2 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #7 Skrevet 16. desember 2020 Spiser aldri sukker, trener mye(også i graviditet), spiser kun «sunn mat» da jeg trives best med det. Var veldig slank før graviditet og la på meg ca 9kg i alle svangerskap. Likevel har mine bare vært godt over snittet store(største 4,5kg). Tror mye er forhåndsbestemt når det gjelder slikt altså. Barna er slanke barn nå. Anonymkode: 19a29...77d
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #8 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Syns det med å passe på «mengden» av alt er så vanskelig. Spiser sjeldent godteri men tørr da ikke spise for mye en dag. Og selvom jeg nesten bare drikker sukkerfri brus så er det koffein og søtningsstoffer i det som sikkert ikke er bra.. men jeg klarer ikke unngå brus og litt godt helt. Får bare roe meg med at det er helt trygt Anonymkode: e6d07...045 Se Folkeopplysningen om kunstig søtning🙂 Da slipper du uroe deg for akkurat den😀 Koffein derimot kan være lurt å begrense. Drikker du Pepsi Max kan det være lurt å droppe kaffe den dagen(evt begrense) Anonymkode: 19a29...77d 3
Rosatoast Skrevet 16. desember 2020 #9 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Jeg har et ok forhold til mat. Spiser så sunt som jeg klarer - men har jo også noen dager hvor det blir litt mer usunn mat og ting som er godt. Spesielt brus (uten sukker vell å merke) men jeg drikker aldri mer enn 7/8 dl brus om dagen. Men jeg får alltid dårlig samvittighet ovenfor baby i magen. Spesielt nå mot jula er jeg redd for å få i meg for mye av kaker eller god mat.. Jeg overspiser ikke og tenker nesten alltid på hva jeg har i meg og hvor mye. Jeg var normalvektig før jeg ble gravid og jeg har ikke lagt på meg for mye disse mnd. Spiste du mye sukker/usunn mat i svangerskapet? Hadde det noe betydelig å si for baby for han/hun ble født? Vekt på baby? Anonymkode: e6d07...045 Når man først og fremst skal drikke brus, for gudsskyld - drikk brus med sukker. 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #10 Skrevet 17. desember 2020 Jeg hadde skikkelig søtsug og spiste søtsaker hver dag fra spesielt 2.trimester. Jeg var normalvektig fra før og la på meg innenfor anbefalingene. Vekt er nok en større risiko i seg selv, ellers burde både jeg og babyen helt klart blitt syke. Jeg hadde fint blodsukker på glukosebelastningstesten og babyen kom ut gjennomsnittlig en uke etter termin. Anonymkode: 6d67e...a10 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #11 Skrevet 17. desember 2020 Rosatoast skrev (11 timer siden): Når man først og fremst skal drikke brus, for gudsskyld - drikk brus med sukker. Hvorfor? Anonymkode: e6d07...045 1
Rosatoast Skrevet 18. desember 2020 #12 Skrevet 18. desember 2020 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hvorfor? Anonymkode: e6d07...045 Sukker er mye sunnere og bedre for kroppen. enn aspartam og andre kunstige søtningsmidler. Trodde de fleste var relativt oppdaterte på denne informasjonen? Hadde jeg vært gravid ville ikke jeg drukket slik brus, eller leskedrikk, jeg gjør det ikke nå heller - ikke gravid. Altså det som er uten sukker og heller med aspartam osvosv ... Tror ikke det er noen nyere forskning på graviditet og disse stoffene heller, det blir interessant og lese om, om ett tiår eller to. Hvem vet hva det kan gjøre med fosteret.
Holille Skrevet 18. desember 2020 #13 Skrevet 18. desember 2020 Rosatoast skrev (8 timer siden): Sukker er mye sunnere og bedre for kroppen. enn aspartam og andre kunstige søtningsmidler. Trodde de fleste var relativt oppdaterte på denne informasjonen? Hadde jeg vært gravid ville ikke jeg drukket slik brus, eller leskedrikk, jeg gjør det ikke nå heller - ikke gravid. Altså det som er uten sukker og heller med aspartam osvosv ... Tror ikke det er noen nyere forskning på graviditet og disse stoffene heller, det blir interessant og lese om, om ett tiår eller to. Hvem vet hva det kan gjøre med fosteret. Når du kommer med slike påstander må du komme med gode kilder! 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #14 Skrevet 18. desember 2020 Rosatoast skrev (8 timer siden): Sukker er mye sunnere og bedre for kroppen. enn aspartam og andre kunstige søtningsmidler. Trodde de fleste var relativt oppdaterte på denne informasjonen? Hadde jeg vært gravid ville ikke jeg drukket slik brus, eller leskedrikk, jeg gjør det ikke nå heller - ikke gravid. Altså det som er uten sukker og heller med aspartam osvosv ... Tror ikke det er noen nyere forskning på graviditet og disse stoffene heller, det blir interessant og lese om, om ett tiår eller to. Hvem vet hva det kan gjøre med fosteret. Men det er jo bare tull. Aspartam er et av de mest ihjelforskede tilsetningsstoffene, og de har funnet ut flere ganger at aspartam IKKE er farlig - med mindre du drikker sinnsyke mengder brus. Men da dør du av vannforgiftning lenge før du blir syk av aspartam... Sukker i brus er unødvendige kalorier! Anonymkode: 35ae3...07d 7
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #15 Skrevet 18. desember 2020 Jeg er ikke den som ble sitert tidligere, men vil bare tilføye at kunstig søtning ikke nødvendigvis er trygt for gravide bare fordi det er det for ikke-gravide. Det finnes mange matvarer som potensielt er farlige for gravide, eller nærmere bestemt fosteret. En dansk studie knytter inntak av aspartam mot for tidlig fødsel: https://www.nrk.no/livsstil/--lettbrus-kan-gi-tidlig-fodsel-1.7212363 Anonymkode: 6d67e...a10 1
Frøyamor Skrevet 18. desember 2020 #16 Skrevet 18. desember 2020 Jeg la på meg 20kg, spiste vanvittig mye sjokolade og generelt drittmat, fikk ikke svangerskaps diabetes. Baby kom ut 3060g. 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2020 #17 Skrevet 18. desember 2020 Jeg spiste mye usunt.. Jeg var selv 3000g ved fødsel og forventet ca samme vekt på mini, men ut kom det en på 3600g før termin. Jeg aner ikke om det er pga maten eller ikke, får spise sunt med nr 2 å se vektforskjellen. Anonymkode: 515e8...5db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå