Gå til innhold

Skal søke om boliglån, spent!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har AAP, 30% fast jobb og søker ellers jobber så ofte det er noe å søke på. Dårlig periode å søke jobber.. Har 18000 i mnd etter skatt, litt ekstra nå når jeg jobber litt selvsagt.

Samboer har trygg og fast jobb han har vært i i 10 år, lønn på 600 000 før skatt. Eier bolig som skal selges for 3 mill.

Samlet har vi 800 000 i egenkapital. 450 i studielån(meg). Både foreldrene mine og foreldrene hans kan være kausjonister på «så my vi trenger».

Etter en kjapp samtale med banken i dag fikk vi beskjed om at det bare var studenter som kunne bruke kausjonist, stemmer det? Skjønner jo at jeg ikke får mye lån alene, men håper jo på fulltidsjobb innen 6 mnd hvertfall. Klarer fint å betjene et lån(inkl strøm, felleskostnader, kommunale avgifter osv) på 10-12000. Hadde egen leilighet fram til i fjor som jeg solgte. Hadde AAP da også. 

Håper på å kjøpe en leilighet til rundt 4,7 mill. Er det helt urealistisk?

Anonymkode: 6d4d2...9bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har aap og ikke dagpenger, så er du jo syk? Det ser banken på. Aap er heller ikke fast inntekt, så dere vil mest sannsynlig få mer i lån hvis din samboer søker alene enn hvis dere søker sammen.

Skrevet
altflyter skrev (Akkurat nå):

Hvis du har aap og ikke dagpenger, så er du jo syk? Det ser banken på. Aap er heller ikke fast inntekt, så dere vil mest sannsynlig få mer i lån hvis din samboer søker alene enn hvis dere søker sammen.

Jeg har vært syk ja, er på vei tilbake i jobb. Men dessverre ikke lett å få jobb i disse dager, AAP ble forlenget pga corona.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har vært syk ja, er på vei tilbake i jobb. Men dessverre ikke lett å få jobb i disse dager, AAP ble forlenget pga corona.

Men banken kan ikke forholde seg til at du ønsker deg 100% jobb. De må gå ut ifra det de ser her og nå, og det er at du har en deltidsjobb kombinert med en midlertidig inntekt. Du får ikke lån på det. Ville definitivt ventet eller at din samboer søker lån uten deg.

• Liker 4
Skrevet
altflyter skrev (Akkurat nå):

Men banken kan ikke forholde seg til at du ønsker deg 100% jobb. De må gå ut ifra det de ser her og nå, og det er at du har en deltidsjobb kombinert med en midlertidig inntekt. Du får ikke lån på det. Ville definitivt ventet eller at din samboer søker lån uten deg.

Ei venninne av meg fikk lån på AAP. Så derfor trodde vi det var en mulighet. Er en perfekt bolig ute for salg nå, veldig sjelden man finner det her. Men godt mulig vi må vente, får vel bare vente på svar fra banken å høre først.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ei venninne av meg fikk lån på AAP. Så derfor trodde vi det var en mulighet. Er en perfekt bolig ute for salg nå, veldig sjelden man finner det her. Men godt mulig vi må vente, får vel bare vente på svar fra banken å høre først.

Krysser fingrene for dere. Det kan jo hende dere er heldige! Men det er svært uvanlig å få lån på aap rett og slett fordi det ikke regnes som en trygg og stabil inntekt. 

Skrevet
altflyter skrev (4 minutter siden):

Krysser fingrene for dere. Det kan jo hende dere er heldige! Men det er svært uvanlig å få lån på aap rett og slett fordi det ikke regnes som en trygg og stabil inntekt. 

Tenkte kanskje det hjalp med kausjonist eller evt medlåntaker i mine foreldre. Men fikk som sagt beskjed i dag om at det kun gjaldt for studenter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tenkte kanskje det hjalp med kausjonist eller evt medlåntaker i mine foreldre. Men fikk som sagt beskjed i dag om at det kun gjaldt for studenter.

Kausjonist gjelder ikke kun for studenter, men det handler kanskje om utsikter til sikker inntekt i framtiden og lignende. Dere må jo være i stand til å disponere lånet med den inntekten dere har nå. Dere vil jo uansett få noe i lån. Spørsmålet er vel hvor mye dere håper på 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er ingen lov som sier dette kun gjelder studenter, men kanskje det er regelen til banken din. Vi hadde litt EK+kausjonist når vi kjøpte i sommer

Anonymkode: 0cd32...9d0

• Liker 1
Skrevet

Hei, jeg fikk lån fra banken etter nøye vurdering over et par-tre dager. Her er noe av det de sjekket:

* Flere kredittsjekker (risiko for kreditt) fikk god vurdering for antatt risiko for har betalt for meg hele tiden, har positiv vekst på formue/inntekt og har ikke flyttet de siste årene (bankene ser på ustabilitet som VELDIG negativt)

* Formue/inntekt sjekker de site tre år, så de vet om du har gjeld...

* Hentet ned hva jeg har i lønn digitalt gjennom Internett. bruker 5 ganger inntekt fra dette som utgangspunkt

* Beregnet ca. hva jeg bruker penger på. Har ikke bil eller noe fordyrende, røyker ikke, snuser ikke, har høyere utdanning.

* Er villig til å ta ekstra risiko fordi jeg er ung

* Fikk bevis på at jeg hadde 15% egenkapital.

Fikk napp på første bank som også hadde best rente. Tror ikke alle vil ha det så lett som meg, og det tok litt tid før jeg hadde spart opp penger for å ha egenkapital.

Anonymkode: f9ad0...98c

Skrevet

Ville kontaktet flere banker og spurt. Vi fikk 2.6 uten problemer av lokalbank, mens avslag fra DnB 

Skrevet

Spør i små, lokale banker.

Anonymkode: afbef...819

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...