Gå til innhold

Hvordan avfette nedfettet kjøkken?

Anbefalte innlegg

Skrevet
T-Rex skrev (8 minutter siden):

Nei. Men jeg har prøvd sånn ca 1000000 andre supermidler. Og jeg vet hva innstørkna fett dreier seg om.

Jeg vet også hva ts snakker om. Har overtatt bolig som måtte vaskes ned med krefter både fra armer og vaskemidler. Super-ti løser opp fett, la det virke noen minutter, tørk av og vask som vanlig. Det er også effektivt i et innrøkt hus. 

Anonymkode: f1e78...9f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for svar alle sammen. Har zalo og salmiakk hjemme så kan forsøke det først. Googlet super 10, får man kjøpt i fysisk butikk el bare på nett. Avfettingmiddel for bil, som noen foreslo, kan kjøpes på biltema eller? 

Mulig at jeg overdrev "overalt". Ihvertfall 30-40cm på begge sider av komfyren, opp mot vifte og underplaten til overskapene har fett flekker. Jeg kan kjenne de som -"kviser". Spesielt ille er bakplaten bak komfyren. Fett og skitten om hverandre. Jeg kan ikke få byttet den fordi jeg har lagt merke til at platen, som er tynn metallplate med flise-mønster går bak overskapene. Hvis dere skjønner hva jeg mener. 

Tør nesten ikke gjette hvordan vifta ser ut innvendig.  

TS 

Anonymkode: 25763...6e0

Skrevet

Jeg fjerner inngrodd fett fra fliser og arbeidsbenk med en skrape for keramisk topp, og det er både enkelt og raskt. 

Anonymkode: f1c4b...6e5

Skrevet

Er enig i at salmiakk er bra! Skurekrem er også fint på kjøkken😊 Ville absolutt ikke brukt dampvasker! Da vil nok folierte skap, benkeplate og eventuelt dører sprekke opp.

Anonymkode: 8d513...70e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar alle sammen. Har zalo og salmiakk hjemme så kan forsøke det først. Googlet super 10, får man kjøpt i fysisk butikk el bare på nett. Avfettingmiddel for bil, som noen foreslo, kan kjøpes på biltema eller? 

Mulig at jeg overdrev "overalt". Ihvertfall 30-40cm på begge sider av komfyren, opp mot vifte og underplaten til overskapene har fett flekker. Jeg kan kjenne de som -"kviser". Spesielt ille er bakplaten bak komfyren. Fett og skitten om hverandre. Jeg kan ikke få byttet den fordi jeg har lagt merke til at platen, som er tynn metallplate med flise-mønster går bak overskapene. Hvis dere skjønner hva jeg mener. 

Tør nesten ikke gjette hvordan vifta ser ut innvendig.  

TS 

Anonymkode: 25763...6e0

Jeg kjøper hos en i familien, og vet også at en venninne selger på facebook, men hun har ingen hjemmeside der. Spør på facebook på siden Hjelp til å hjelpe eller på kjøp- og salgssider i nærheten av der du bor. Super 10 er miljøvennlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kjøper hos en i familien, og vet også at en venninne selger på facebook, men hun har ingen hjemmeside der. Spør på facebook på siden Hjelp til å hjelpe eller på kjøp- og salgssider i nærheten av der du bor. Super 10 er miljøvennlig. 

Og er effektiv også for en vifte full av fett. 

Skrevet

Sitron tar fett. Sitrusrens kjøpt på Wurth er sjenialt. 
Salmiakk matter overflater, så ville vært forsiktig med det. 

Anonymkode: d0ca9...ec9

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sitron tar fett. Sitrusrens kjøpt på Wurth er sjenialt. 
Salmiakk matter overflater, så ville vært forsiktig med det. 

Anonymkode: d0ca9...ec9

Dette handler om dosering. Salmiakk kan brukes til å matte ned før maling, men da bruker man sterkere oppløsning enn når man vasker kjøkken. En dæsj salmiakk i vaskevannet tar fettet uten å ødelegge underlaget. Dette er slik tidligere tiders husmødre har tatt julevasken omtrent siden salmiakk kom på markedet. 

Les på flaska, der står det hvor mye man skal bruke til forskjellige formål. Og om TS allerede har salmiakk og Zalo i huset er det bare tull å drive å lete etter "vidundermidler" på nettet. 

Sitrusrens er forresten genialt, nesten uansett hva som skal fjernes. :) Å ha en boks av dette i huset har blitt et must. De har den heldigvis flere steder enn på Würth, min er kjøpt på Obs Bygg. 

Anonymkode: 9cf54...b7c

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville brukt grovrent, eller slik malingsvask som man kjøper der man kjøper maling. Butinox har en genial en. Det er høy pH, som du trenger, men uten så ille gass som salmiakk gir.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...