Gå til innhold

Privat ADHD-utredning av barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har et barn på 14 som vi tror kan ha ADHD. Barnet er ressurssterkt med gode evner, så han har klart seg bra i skolen til tross for konsentrasjonsvansker. Men nå på ungdomstrinnet kommer det tydeligere fram enn før. 
Vi har et ønske om privat utredning siden ventelistene her vi bor er lange. Vi tror heller ikke at han er førstepri siden han ikkje har atferdsproblemer etc. 

Noen som vet noe om privat utredning av barn? Hvor er det mulig? 

Anonymkode: 8c1a3...5b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var i den alderen jeg datt mer og mer av lasset. Var i utgangspunkt en flink elev og veldig god i idrett. 
Men den gang skjønte jeg ikke at det var adhd (add) jeg hadde (jeg er kvinne).

Nå er jeg passert førti og tok utredning nå i voksen alder. Jeg tok dette privat med at det stod i fare av å miste jobb. Jeg  merket jo større kravene ble, jo mer sleit jeg. Og en Haug med masse annet (store konsentrasjonsproblemer, og i stressete periode fikk jeg ticks)

Det koster litt å ta det privat, men jeg kom til etter to uker (fastlegen har sendt henvisning både to og tre ganger, men hører aldri noe mer på den fronten).

Jeg angrer overhodet ikke på at jeg gikk privat. Ble satt på medisin asap. Første valget er som regel Ritalin. Merket økt fokus, men fikk økt angst og litt høyere puls. Og følte det stresset hjertet.

Nå går jeg på aduvanz og hverdagen min er ti ganger bedre. Endelig kan jeg gjøre en oppgave om gangen, og ikke ha titusener tanker omgangen i hodet. 
Er blitt mye roligere og, bedre konsentrasjon og blitt mye mer tålmodig. 

Så anbefaler å gå privat, når dere er i gang og får innkallelsen offentlig kan dere heller gå over til offentlig psykriater. 

Anonymkode: 70e0d...238

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har et barn på 14 som vi tror kan ha ADHD. Barnet er ressurssterkt med gode evner, så han har klart seg bra i skolen til tross for konsentrasjonsvansker. Men nå på ungdomstrinnet kommer det tydeligere fram enn før. 
Vi har et ønske om privat utredning siden ventelistene her vi bor er lange. Vi tror heller ikke at han er førstepri siden han ikkje har atferdsproblemer etc. 

Trenger dere slik utredning?  Hva skal dere med en diagnose? Hvis dere tenker på medisinering så er det veldig skadelig, og vil svekke intellektuell kapasitet.  Poenget med diagnose (som kan være et godt poeng) er at det kan utløse ressurser, støtteundervisning og sånn. Er det det dere er ute etter? Hvor ille er det egentlig med konsentrasjonsvansker? De aller fleste sliter jo med det.

• Liker 3
Skrevet

En venn av meg valgte bevisst å unngå diagnose av frykt for at det ville hemme hans militære karriere.  Han er urolig som en sprettball, men det går jo greit allikevel.

Skrevet

Det er plenty av privatpraktiserende psykiatere som kan gjøre dette, så det kommer jo an på hvor dere bor. 

Anonymkode: c3b41...133

• Liker 1
Skrevet

Takk!

Vi har gått mange runder på om vi egentlig vil utrede, men det føles ut som om han strever unødvendig mye med uro nå.

vi bor på Sørlandet. Noen tips til steder å utrede?

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Takk!

Vi har gått mange runder på om vi egentlig vil utrede, men det føles ut som om han strever unødvendig mye med uro nå.

vi bor på Sørlandet. Noen tips til steder å utrede?

Om dere kan ta turen til Oslo er det mange steder- feks nevropsykologisk senter. Dere må møte 3-4 ganger for testing, og med henvisning fra lege koster det ca 1000 totalt. 

Anonymkode: 64de5...f80

Skrevet

Psykia as, holder til på Slependen utenfor Oslo. Psykiatern der er veldig dyktig, men vet ikke om han tar barn. 

Skrevet

Vi kan gjerne reise til Oslo! Så jeg er takknemlig for konkrete tips til steder i Oslo som er bra!:)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2020 den 19.19):

Man har rett til hjelp innen 3 mnd ved mistanke om ADHD 

Anonymkode: 412c6...9b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...