Gå til innhold

Vannbasert maling på oljemaling

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har kjøpt en gammelt hus. Den tidligere eieren har malt med vannbasert maling oppå oljemaling. Nå har denne begynnt å løsne. Hva må jeg gjøre for å stoppe dette?Holder det med å vaske med salmiakk, pusse med sandpapir og deretter bruke heftgrunn før jeg maler?

Skrevet

Nope...du må skrape.

Men du....er det utvendig eller innvendig?

Hvordan løsner det? Er det bare ytterste malingslag som løsner....eller løsner det helt inn til treverket?

Skrevet

Skrape... stønn. Det er innvendig panel(perlestaff?), og er det ytterste laget som løsner. Var innom en malingsforretning og de sa at det holdt med dette..

Gjest gjest1
Skrevet

Hvis du pusser bort det ytterste laget med maling går det helt fint med heftgrunn. Trenger ikke skrape da.

Skrevet

Heftgrunnn vil feste til den vannbaserte malingen, men den vannbaserte malingen vil ikke sitte på den alkydbaserte på sikt....det vil løsne.

(Er det som er noe av problemet.....de ansatte i malerbutikker uttaler seg til tider mot bedre vitende. Ser det også her inne.....folk kommer hit og spør om råd...og kommer tilbake og råder andre om det stikk motsatte....fordi de har fått andre "råd" i malerbutikk).

Skrevet

Må jeg skrape i andre rom der olje maling "slipper" oljemaling og??

Skrevet

Hvis du vil ha det pent så må du det.

Kan det være et alternativ å skifte panel?

Skrevet

Sorry...var litt rask med å svare på det siste....olje på olje går jo bra....spørsmålet er om hvorfor det slipper?

Skyldes det at grunnarbeidet mellom de to lagene er for dårlig? Eller skyldes det kanskje at det første laget er maling basert på linolje elelr tranolje...og at det reagerer mot den nye typen oljemaling?

Gjest gjest1
Skrevet

Jammen hvis man skraper/pusser av det ytterste laget med vannbasert maling og fortsetter å bruke oljebasert går det vel fint???

Skrevet

Ja, Rosin...om man pusser fremfor å skrape spiller ingen rolle...forutsatt at det ikke er brukt maling under som ikke tåler å bli overmalt med ny type maling.

Greia er at det er veldig slitsomt å pusse/skrape vekk maling fra perlefas.

Hadde det vært utvendig skulle jeg lært bort en super malingsfjerningsmetode :ler:

Skrevet (endret)
Kan det være et alternativ å skifte panel?

Er vegger og tak i en to egt. bygning meg grunnflate på 100m2..

Tror ikke det... Blir en lang høst og vinter for meg og pussemaskinen..

Endret av Titti73
Skrevet

Oki....du kjenner muligens prisene på panel...men jeg nevner allikevel at det ligger på mellom kr. 59,- og kr. 89,- pr. m2

Gjest gjest1
Skrevet

Kjære sixx, min oppussingsmentor, var ikke meningen å utfordre deg da. :)

Jeg tror jeg hadde vurdert å skifte ut hele panel-shiten jeg.

ekstraspm: trådstarter: slipper malingen i taket også?

Gjest gjest1
Skrevet

må da vel ikke ha ny panel heller? veggfornyer, strie, nye spon/gipsplater etc. Kommer jo litt an på hva som er under panelen da.

Skrevet (endret)

MMM jaa i taket og....

.... og ett tilleggsp. når jeg nå skal male igjen....... oljemaling på både vegger og tak??

Endret av Titti73
Annonse
Skrevet
må da vel ikke ha ny panel heller? veggfornyer, strie, nye spon/gipsplater etc. Kommer jo litt an på hva som er under panelen da.

Noe annet enn panel er ikke aktuellt.. huser er over 100 år, og vil ha det tilbake slik jeg husker det fra jeg var liten, og var på besøk hos mine besteforeldre..

Skrevet
MMM jaa i taket og....

.... og ett tilleggsp. når jeg nå skal male igjen....... oljemaling på både vegger og tak??

Ja Titti73....alkydmaling på treverk...samme pokker hva de sier i malingsbutikken. :ler:

Noe annet enn panel er ikke aktuellt

Enig..... :)
Skrevet

Men du....jeg er så i tvil om det første malingsstrøket på panelen. Vet du når det er malt?

Skrevet

Nei vet ikke det...men frykter vel at det kan være lenge siden... og da var det jo mye rart man hadde på veggen... Kan prøve å forhøre meg litt...

Skrevet

Ja, spør litt. Prøv å få greie på hvilken type maling som er brukt. Finner du ikke ut av det....så prøv å finne ut ca. hvilket årstall. :)

(Jeg sa litt feil om at det kun er alkydmaling på tre....all olje er selvfølgelig ok på tre).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...