Thomasine Skrevet 8. august 2005 #1 Skrevet 8. august 2005 Har fått en helt flott og frisk Basilikum i potte! Bruker ikke Basilikum daglig, og erfaringen tilsier at den kommer til å visne hen snart... Hvordan oppbevarer jeg den best? I potte i vindu med mye sollys, eller hakke opp og fryse ned? Smaker det greit etter frysing? Synd å miste hele greia...
Nella Skrevet 8. august 2005 #2 Skrevet 8. august 2005 Jeg har en oregano ute ihagen som jeg kniper av støtt og stadig. Har bladene bare i en boks og putter i frysen. Deilig å ha frisk oregano i pizzasausen feks.
Gjest piaf Skrevet 8. august 2005 #3 Skrevet 8. august 2005 Basilikum er en varmekrevende plante som trives best under lysrørene på kjøkkenbenken, skjermet fra trekk. Høst fra toppen med saks rett over et bladfeste, og så vokser det fram to nye sideskudd etter en stund. Selv om oregano trives ute i hagen, vil nok basilikum stryke med eller bli ganske tufs etter kun kort tid utendørs - den tåler atskillig mindre. Når det gjelder frysing av basilikum vet jeg ikke helt, men kanskje noen andre har forsøkt?
ringblomst Skrevet 8. august 2005 #4 Skrevet 8. august 2005 Jeg har min stående i kjøkkenvinduet hvor vi har morgensol i en "selvvannende" potte fra Eva Solo - fungerer som bare det .
Thomasine Skrevet 8. august 2005 Forfatter #6 Skrevet 8. august 2005 Ja, men hvordan fryser jeg...? Plukker av blader eller hakker opp? Nå har jeg også min i vinduet, men hvor lenge klarer jeg å holde den der? Og hvordan? Mye vann/lite?
Gjest Melk Skrevet 8. august 2005 #7 Skrevet 8. august 2005 Ja, men hvordan fryser jeg...? Plukker av blader eller hakker opp? ← Velge selv. Selv hakker jeg.
Kristin Skrevet 8. august 2005 #8 Skrevet 8. august 2005 (endret) Har min i en potte i vinduskarmen.... Lar den stå i vann hele tiden... Da holder den seg ... Endret 8. august 2005 av Titti73
Gjest gjest1 Skrevet 9. august 2005 #9 Skrevet 9. august 2005 Min står også i vinduet, og den må vannes hver dag. Det har iallefall jeg best erfaring med. Som sagt over her, la den gjerne stå i sol og lunt, og ikke i trekk.
Grooo Skrevet 9. august 2005 #10 Skrevet 9. august 2005 Min står i en stor potte på verandaen. Jeg kniper av blader og legger dem hele i en boks i fryseren, bare knuser dem med hånden når jeg skal ha dem. De blir jo sprø/skjøre når de er frossne så det går veldig greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå