AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #1 Skrevet 16. desember 2020 Jeg er veldig usikker på om jeg er en redd førstegangsfødende, eller om jeg har grunn til å være urolig og ønske å ringe føden. Så jeg håper dere kan fortelle meg hvilken av endene jeg tilhører. Litt bakgrunn først: jeg er generelt veldig engstelig av meg, har angst fra før som har blitt forsterket i svangerskapet. Jeg er 27 år, var frisk og rask før svangerskapet. Er idag 34+0. I uke 30 så ble det oppdaget stigende blodtrykk, med proteiner i urinet. Fik da beskjed om å ringe jordmor/fastlege/føden(alt ettersom hva som var åpent) om jeg fikk hodepine, kvalme, synsforstyrrelser. Og det fikk jeg i da jeg var 31+5, kom da inn til føden hvor de tok ctg, ultralyd, blodprøver osv. Hadde da enda høyre blodtrykk og +1 proteiner i urinet, men baby i magen så ut til å ha det fint, noe liten i vekst, men blodårene i morkaken så fine ut. En uke senere var jeg på ny svangerskapskontroll, hvor magemålet er lavere, spor av proteiner og fremdeles forhøyet blodtrykk. Samme beskjed som sist, om hodepinen, kvalmen osv blir verre, ring. Så nå ligger jeg her i uke 34. Like vondt i hodet, kvalmen kommer og går. Det som er nytt i dag er at jeg er utrolig trøtt og sliten, jeg må tisse hele tiden uten at det kommer noe særlig(ingen andre tegn på uvi) og lille i magen beveger seg - men ikke med like mye kraft og like hyppig som hun alltid gjør. Er det noen grunn til å ringe føden? Baby beveger seg jo, og formen min er ikke helt på bunn? Beklager langt innlegg, jeg vil bare ikke oppta tiden til føden om det bare er jeg som er hysterisk, så da tenkte jeg å få med hele historien.. Håper noen leste og gir meg et svar.. Anonymkode: 531a9...bb1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #2 Skrevet 16. desember 2020 Ring føden og hør, om de synes du skal komme inn sier de det. Om de mener du skal holde deg hjemme ber de deg om det. Du kjenner kroppen din og babyen best, så ville stolt på egen magefølelse. Anonymkode: eecd8...a69 15
Ulven Skrevet 16. desember 2020 #3 Skrevet 16. desember 2020 Er du bekymret, ber du om en sjekk. Mors magefølelse stemmer som regel, og din sier at noe ikke er helt riktig. 8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #4 Skrevet 16. desember 2020 Med din situasjon i svangerskapet vil de ta deg alvorlig uansett. Drit i om du føler deg hysterisk. Ring én gang for mye enn for lite. Noe mindre bevegelse/ kraft er grunn god nok, og du har tegn på svangerskapsforgiftning i tillegg. Ring. Anonymkode: c4a0d...a75 12
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #5 Skrevet 16. desember 2020 Du skal helt klart ringe nå i kveld, du kommer selvfølgelig til å bli tatt på alvor. Anonymkode: 5e764...100 8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #6 Skrevet 16. desember 2020 Håper det går greit med deg, ts! Kjenner meg veldig igjen i frykten for å virke som en hysterisk førstegangs, men håper du ringer føden i kveld ❤ Anonymkode: af9ac...026 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #7 Skrevet 16. desember 2020 Jeg ville ringt nå. Om du er veldig usikker, dra til fastlegen/jordmor i morgen tidlig, si at det er verre og sjekk blodtrykk og urin - da kan de henvise deg direkte til sykehuset. Da er det en fagperson som ringer og du slipper å føle at du ikke blir tatt på alvor. Anonymkode: 9e55a...3a7
GammelKaktus Skrevet 16. desember 2020 #8 Skrevet 16. desember 2020 Er du bekymret så ringer du og får en sjekk. Det synes jeg du skal uansett om du er bekymret hver kveld, det viktigste er å passe på at baby har det greit. 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #9 Skrevet 16. desember 2020 Ring! Mye bedre enn å bekymre seg 🥰 Anonymkode: 19ef3...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #10 Skrevet 16. desember 2020 Ts her. Takk for svar og oppmuntring til å ringe! Jeg ringte føden og fikk beskjed om å ligge stille i 45 min og telle bevegelsene til baby. Ringte føden på nytt som avtalt, og fikk da bare beskjed om at jeg hadde en veldig aktiv baby, og det viktigste var at jeg kjente liv. Så nå føler jeg meg bare teit, som trodde styrken på bevegelsene hennes hadde noe å si, og føler meg som en hysterisk førstegangs. Nevnte også at jeg har symptomer på svangerskapsforgiftning, men ble bare avfeid med at det ikke hadde noen sammenheng. Misforstå meg rett, jeg er selvsagt glad for at de mener baby har det fint, jeg er bare ikke like rolig som dem.. Skal til jordmor neste uke for oppfølging av svangerskapsforgiftning, så får vel holde meg til da fra nå av. Anonymkode: 531a9...bb1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #11 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ts her. Takk for svar og oppmuntring til å ringe! Jeg ringte føden og fikk beskjed om å ligge stille i 45 min og telle bevegelsene til baby. Ringte føden på nytt som avtalt, og fikk da bare beskjed om at jeg hadde en veldig aktiv baby, og det viktigste var at jeg kjente liv. Så nå føler jeg meg bare teit, som trodde styrken på bevegelsene hennes hadde noe å si, og føler meg som en hysterisk førstegangs. Nevnte også at jeg har symptomer på svangerskapsforgiftning, men ble bare avfeid med at det ikke hadde noen sammenheng. Misforstå meg rett, jeg er selvsagt glad for at de mener baby har det fint, jeg er bare ikke like rolig som dem.. Skal til jordmor neste uke for oppfølging av svangerskapsforgiftning, så får vel holde meg til da fra nå av. Anonymkode: 531a9...bb1 Synd at det ikke hjalp på bekymringene 🙁 Ville tatt kontakt med legen ang. hyppig tissing og tatt en urinveisprøve. Urinveisinfeksjon uten symptomer er ganske vanlig under graviditet og viktig å få behandling dersom du har det! Ellers kan færre/svakere bevegelser komme av at babyen har endret stilling slik at du ikke kjenner alle bevegelser like godt. Lykke til - vet hvor grusomt det er å bekymre seg for lille ❤️ Anonymkode: 19ef3...e8c 4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #12 Skrevet 16. desember 2020 Ring jordmoren din i morgen, ikke vent til du skal dit på kontroll neste uke. Jeg hadde kraftig hodepine i uke 39, viste seg å være høyt blodtrykk. Ble lagt inn og satt igang 🤷♀️ Anonymkode: 9a553...595 7
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #13 Skrevet 16. desember 2020 Ring jordmor i morgen og forklar situasjonen. Ordne klart en urinprøve på første urin i morgen og si ifra du ønsker å komme inn for å sjekke den, samt sjekke blodtrykk. Blir du verre i kveld/natt eller mer bekymra så ringer du føden på nytt! Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Lykke til ❤️ Anonymkode: e3cc4...00f 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #14 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Synd at det ikke hjalp på bekymringene 🙁 Ville tatt kontakt med legen ang. hyppig tissing og tatt en urinveisprøve. Urinveisinfeksjon uten symptomer er ganske vanlig under graviditet og viktig å få behandling dersom du har det! Ellers kan færre/svakere bevegelser komme av at babyen har endret stilling slik at du ikke kjenner alle bevegelser like godt. Lykke til - vet hvor grusomt det er å bekymre seg for lille ❤️ Anonymkode: 19ef3...e8c Var det føden sa også, og jeg regner med de vet hva de snakker om! Bare hodet mitt som katastrofe tenker og ikke blir rolig av en fremmed stemme, hehe. Jeg kan levere en urinprøve hos legen i morgen, det var lurt, takk. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ring jordmoren din i morgen, ikke vent til du skal dit på kontroll neste uke. Jeg hadde kraftig hodepine i uke 39, viste seg å være høyt blodtrykk. Ble lagt inn og satt igang 🤷♀️ Anonymkode: 9a553...595 Huff, så skummelt! Gikk det bra med lille og deg? Hodepinen min er heldigvis overkommelig, og blir døyvet av Paracet, så er nok ikke faretruende høyt her.. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ring jordmor i morgen og forklar situasjonen. Ordne klart en urinprøve på første urin i morgen og si ifra du ønsker å komme inn for å sjekke den, samt sjekke blodtrykk. Blir du verre i kveld/natt eller mer bekymra så ringer du føden på nytt! Bedre å sjekke en gang for mye enn en gang for lite. Lykke til ❤️ Anonymkode: e3cc4...00f Takk for forståelse og tips(i mangle på et bedre ord), det settes enrom pris på. Som jeg skrev lenger oppe, så tenker jeg å levere en hos fastlegen i morgen, da jeg vet jordmor ikke har ledig denne uken. Om det er noe funn i urinet, eventuelt enda mer proteiner, regner jeg med at jeg blir tatt inn til lege eller eventuelt henvist til sykehuset. Jeg får prøve å roe nerva her, og heller bare være takknemlig over at lille beveger seg, og prøve å slå meg til ro med at hun bare har flyttet på seg! Anonymkode: 531a9...bb1 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #15 Skrevet 16. desember 2020 Jeg henger meg på - ikke vent til vanlig kontroll - ring jordmor i morgen og har ikke hun tid, dra til fastlegen så du får mål blodtrykk og sjekka urin. Jeg hadde all oppfølging hos jordmor,men en dag jeg følte meg dårlig dro jeg til fastlegen om morgenen - helsesekretæren fikk tart tester med en gang selv om fastlegen var travel. Anonymkode: 9e55a...3a7 4
Petra200 Skrevet 16. desember 2020 #16 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Var det føden sa også, og jeg regner med de vet hva de snakker om! Bare hodet mitt som katastrofe tenker og ikke blir rolig av en fremmed stemme, hehe. Jeg kan levere en urinprøve hos legen i morgen, det var lurt, takk. Huff, så skummelt! Gikk det bra med lille og deg? Hodepinen min er heldigvis overkommelig, og blir døyvet av Paracet, så er nok ikke faretruende høyt her.. Takk for forståelse og tips(i mangle på et bedre ord), det settes enrom pris på. Som jeg skrev lenger oppe, så tenker jeg å levere en hos fastlegen i morgen, da jeg vet jordmor ikke har ledig denne uken. Om det er noe funn i urinet, eventuelt enda mer proteiner, regner jeg med at jeg blir tatt inn til lege eller eventuelt henvist til sykehuset. Jeg får prøve å roe nerva her, og heller bare være takknemlig over at lille beveger seg, og prøve å slå meg til ro med at hun bare har flyttet på seg! Anonymkode: 531a9...bb1 Kjøp deg egne teststrimler så vet du! Så kan du bare ringe til lege/jordmor ved utslag. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #17 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg henger meg på - ikke vent til vanlig kontroll - ring jordmor i morgen og har ikke hun tid, dra til fastlegen så du får mål blodtrykk og sjekka urin. Jeg hadde all oppfølging hos jordmor,men en dag jeg følte meg dårlig dro jeg til fastlegen om morgenen - helsesekretæren fikk tart tester med en gang selv om fastlegen var travel. Anonymkode: 9e55a...3a7 Jeg går til jordmor selv, men har vært hos legen en gang da jordmor ikke hadde tid, og blir det samme i morgen. Eller hvertfall levere urin prøve, om de lar meg. Helsesekretærene ville ikke måle blodtrykket mitt sist siden det var mistanke om svangerskapsforgiftning, da ville de at jeg skulle inn til legen å gjøre alt. Så blir spennende å se hva de sier i morgen, nå tenker jeg i første omgang å sjekke om jeg har UVI uten andre symptomer enn hyppig vannlating. Petra200 skrev (17 minutter siden): Kjøp deg egne teststrimler så vet du! Så kan du bare ringe til lege/jordmor ved utslag. Slår de ut på proteiner? For det har jeg jo hele tiden, så da vil vel det være mer uro skapende for min del, kanskje? Anonymkode: 531a9...bb1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #18 Skrevet 16. desember 2020 Lykke til hos legen i morgen Anonymkode: 9e55a...3a7 1
Petra200 Skrevet 16. desember 2020 #19 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg går til jordmor selv, men har vært hos legen en gang da jordmor ikke hadde tid, og blir det samme i morgen. Eller hvertfall levere urin prøve, om de lar meg. Helsesekretærene ville ikke måle blodtrykket mitt sist siden det var mistanke om svangerskapsforgiftning, da ville de at jeg skulle inn til legen å gjøre alt. Så blir spennende å se hva de sier i morgen, nå tenker jeg i første omgang å sjekke om jeg har UVI uten andre symptomer enn hyppig vannlating. Slår de ut på proteiner? For det har jeg jo hele tiden, så da vil vel det være mer uro skapende for min del, kanskje? Anonymkode: 531a9...bb1 Ja, helt vanlig urinstix, slår ut på alle indikasjoner og har gradering. Så kan du følge med at det for eksempel holder seg på 1+ på protein og for eksempel ikke blir utslag leukocytter. Da har du kontroll og kan følge med så ofte du vil og er det endring så er det lettere å ringe med noe håndfast og si at «i dag er det endring til 2+ på protein.» da må de ta deg inn og du føler det ikke som hysterisk. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #20 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Lykke til hos legen i morgen Anonymkode: 9e55a...3a7 Tusen takk! Petra200 skrev (Akkurat nå): Ja, helt vanlig urinstix, slår ut på alle indikasjoner og har gradering. Så kan du følge med at det for eksempel holder seg på 1+ på protein og for eksempel ikke blir utslag leukocytter. Da har du kontroll og kan følge med så ofte du vil og er det endring så er det lettere å ringe med noe håndfast og si at «i dag er det endring til 2+ på protein.» da må de ta deg inn og du føler det ikke som hysterisk. Dette viste jeg ikke, så tusen hjertelig takk! Skal gå til innkjøp av det i morgen, regner med jeg får kjøpt det på apotek? Anonymkode: 531a9...bb1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå