AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #1 Skrevet 16. desember 2020 Jeg er så lei av å være alene hele tiden, og har rett og slett problemer med å ha folk hjem til meg. Foreldrene mine hadde også sjeldent besøk, så kanskje jeg er preget derfra. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal by på eller hva jeg skal gjøre med dem. Blir supernervøs når noen skal komme. Når jeg ikke spiser det som andre spiser heller så blir det jo dobbelt vanskelig. Men jeg ORKER bare ikke være i denne bobla mi lenger, blir jo psykisk syk av det. Endelig har jeg skjønt at jeg trenger andre mennesker, men sliter virkelig med å ha normale forhold nå. Har trivdes med å være tilbaketrukket lenge, men de to siste årene har det bare blitt nok. Noen som har hatt det slik og kommet ut av det? Vil det hjelpe å gå til psykolog? Hvordan trener man seg opp til å bli sosial igjen? Anonymkode: c7a4d...5a7 1
Sunnys Skrevet 16. desember 2020 #2 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er så lei av å være alene hele tiden, og har rett og slett problemer med å ha folk hjem til meg. Foreldrene mine hadde også sjeldent besøk, så kanskje jeg er preget derfra. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal by på eller hva jeg skal gjøre med dem. Blir supernervøs når noen skal komme. Når jeg ikke spiser det som andre spiser heller så blir det jo dobbelt vanskelig. Men jeg ORKER bare ikke være i denne bobla mi lenger, blir jo psykisk syk av det. Endelig har jeg skjønt at jeg trenger andre mennesker, men sliter virkelig med å ha normale forhold nå. Har trivdes med å være tilbaketrukket lenge, men de to siste årene har det bare blitt nok. Noen som har hatt det slik og kommet ut av det? Vil det hjelpe å gå til psykolog? Hvordan trener man seg opp til å bli sosial igjen? Anonymkode: c7a4d...5a7 Kan du gå på kafé med venner? Begynn i det små, og hvis du vil invitere noen hjem til deg så kam du sette fram te, brus, snacks etc. prøv å bare være deg selv og slapp av. Hvordan opplever du å besøke andre? 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #3 Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg er så lei av å være alene hele tiden, og har rett og slett problemer med å ha folk hjem til meg. Foreldrene mine hadde også sjeldent besøk, så kanskje jeg er preget derfra. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal by på eller hva jeg skal gjøre med dem. Blir supernervøs når noen skal komme. Når jeg ikke spiser det som andre spiser heller så blir det jo dobbelt vanskelig. Men jeg ORKER bare ikke være i denne bobla mi lenger, blir jo psykisk syk av det. Endelig har jeg skjønt at jeg trenger andre mennesker, men sliter virkelig med å ha normale forhold nå. Har trivdes med å være tilbaketrukket lenge, men de to siste årene har det bare blitt nok. Noen som har hatt det slik og kommet ut av det? Vil det hjelpe å gå til psykolog? Hvordan trener man seg opp til å bli sosial igjen? Anonymkode: c7a4d...5a7 Oi. Skjønner deg godt tror jeg. Du kan øve med meg - hvor bor du? Jeg er også kjempe anstrengt rundt det å ha besøk. Midt i korona bølge nummer to er kanskje ikke den beste timingen for en slik erkjennelse men høres jo ut som et skritt fremover uansett 😄Lykke til 🍀 Anonymkode: 2a8ba...706
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2020 #4 Skrevet 17. desember 2020 Samme her, men føler det går greit med de få nære vennene jeg har. Jeg trenger liksom ikke imponere de. Hvem andre skal du ha besøk av, som du synes er kleint? Jeg sitter også mye alene hjemme, og er ikke så glad i besøk. Men det hjelper generelt å komme seg ut litt oftere og føle at man "fungerer". Hvis besøket blir fokuset for hele dagen, blir det ofte kleint og man overtenker hva man skal servere osv. Anonymkode: e50c2...47c 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #5 Skrevet 19. desember 2020 Jeg er ikke glad i å ha besøk, men liker godt å gå en tur sammen med noen eller gjøre noe annet sammen. Å bare sitte rett opp og ned hjemme er forferdelig syns jeg, men å sitte for eksempel rundt et bål eller noe sånt er mye hyggeligere. Kan dere ikke finne på noe sånt? Anonymkode: 2989e...d70
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2020 #6 Skrevet 19. desember 2020 Jeg er lik. De fleste jeg kjenner er omvendt, de storkoser seg når de får besøk hjemme og har lave skuldre. Mens de er mer anstrengt på besøk hos andre har jeg lagt merke til. Ikke bare hos meg, de er likens hos andre og. De er mer skravlete hjemme hos seg selv også. Mens når de er hos meg så er de litt sånn "hva skal vi snakke om nå? 😬"stemning som gjør at jeg hele tiden må holde praten i gang for at samtalen skal gå normalt. Veldig slitsomt i lengden. En annen ting som er leit er at når jeg er på besøk hos de så byr de alltid på noe. De har alltid bakt noe, eller har rester av noe som de spørr om jeg vil ha en bit av. Pluss kaffe/te. Svarer jo ja av både høflighet men også fordi jeg faktisk har lyst på! Så gjør jeg det samme hos meg hvis jeg venter besøk. Baker, kjøper inn noe snacks e.l og byr de på det, og da er det alltid "nei nei, du trenger ikke styre med det, jeg har spist/skal spise senere" osv. I beste fall takker de ja til en kopp kaffe. Og da lurer jeg jo på om jeg også skal si nei takk til matbit/drikke neste gang jeg er hos de? 😞🤷♀️ Så hvis vi møtes blir det som regel hos de og det er forsåvidt greit, siden det da blir mindre slitsomt for meg. Men kjenner jo at jeg savner å få besøk, sjelden jeg har folk her egentlig. (utenom corona også) Tror naboen tenker jeg er Viggo venneløs Anonymkode: 844e7...1d8 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #7 Skrevet 20. desember 2020 Jepp. Samme her. Ond sirkel. Anonymkode: a1e99...70e 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2020 #8 Skrevet 20. desember 2020 Jeg har en del venner og anses nok som ganske sosial. Men jeg må faktisk jobbe litt for det, og slapper ikke alltid av. Det jeg prøver å ta litt kontroll over er tankene mine. Ikke la dem løpe løpsk eller tenke katastrofetanker. Det er kun et besøk, som alle som takker ja syns er hyggelig. De vil ikke tenke over alle småtingene du er bekymret for. Noen tips jeg har: - Du kan invitere noen hjem, men ordlegge deg sånn "Hei! Vil du komme på en kopp kaffe hos meg? Og kanskje gå en tur etter det?" Da blir ikke besøket hjemme hos deg så lenge, det er helt klart at det dreier seg om kaffe (du kan typ ha litt sjokolade ved siden av, men du trenger ikke noe mer!). Det tror jeg er en fin måte å øve seg. - Inviter kanskje 2 stk hvis du er redd samtalen skal gå i stå. - Du kan også invitere på filmkveld med snacks, da er det kun å sette snacksbollen på bordet, litt småprating, også film. Anonymkode: cbd1f...b19 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2020 #9 Skrevet 21. desember 2020 Slitsomt med besøk,som ikke er nærmeste familie. For da må man rydde og vaske huset,samt bruke masse tid og energi på handling og matlaging 😅 Guttungens kamerater går fint. De underholder seg selv 🙃 Anonymkode: 0b558...127
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå