AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #1 Del Skrevet 16. desember 2020 Hei, litt rådvill her, men forsøker å få klarhet i noe jeg lurer på.. vil først starte med å si at jeg har snakket med tillitsvalgt på arbeidsplassen min, stilt spørsmål til veileder på nav.no, i chaten på nav.no, samt lest litt rundt. Jeg er ansatt i en restaurant heltid på en 100% kontrakt og er per dags dato 100% permittert. Har vært permittert siden 07.11. Jeg har blitt kalt inn på jobb flere ganger og har fått en arbeidsturnus hvor jeg er satt opp på noen vakter fremover. Jeg har fra start blitt lovet at prosentsatsen jeg jobber ikke skal overstige 60% da jeg vil miste rett på dagpenger hos nav. Jeg har høye utgifter og jeger en punktlig person som er nøye på å betale regninger innen fristen og har alt på stell. Nå sitter jeg i en slik posisjon at jeg har blitt kalt inn på jobb grunnet sykdom i morgen. Jeg har regnet litt på timene jeg allerede har jobbet og er satt opp på ut desember måned og kommet frem til at med vakten i morgen vil jeg overstige 60% akkurat. Jeg har drøftet dette for sjef hvor responsen var at Nav kun betaler støtten mellom arbeidsgiver og 60%. Eksempelvis hvis jeg jobber 40% så vil nav dekke de resterende 20%. I følge nav sine nettsider kan man jobbe opptil 60% og fremdeles motta redusert dagpengestøtte. Min frustrasjon går ut på om jeg muligens kan tape en del penger på å akkurat bikke over 60% og at jeg er mer tjent på å holde meg under 60% (som jeg også var lovet fra starten). Restauranten har mange ansatte og ta av og jeg kan ikke forstå hvorfor jeg skal jobbe akkurat over grensen mens så mange av de andre er langt under. Jeg er veldig glad i å jobbe og er alltid fleksibel og stiller opp så det er ikke et spørsmål om å ikke ville jobbe, men et økonomisk spørsmål. Jeg er innforstått med at jeg ikke kan si nei til arbeid så lenge jeg er permittert og dette har også arbeidsgiver poengtert sterkt. Det blir slitsomt å ikke kunne planlegge noe i hverdagen da man må sitte standby tilfelle jobben ringer, alltid dagen før eller samme dag med beskjed om at man må komme fordi man er pliktig. Det har blitt sendt ut 3 nye turnuser i desember med nye dager og arbeidstider 🤷🏽♀️ Jeg har forståelse for at det også er vanskelig for arbeidsgiver og planlegge i form av personell og prøver å være så fleksibel så mulig. Selv om jeg er glad i å jobbe, så mistenker jeg at det blir ekstremt ulønnsomt for meg å jobbe de ekstra 7 timene i morgen.. Tillitsvalgt på arbeidsplassen er noe usikker, men har søkt informasjon på nav og har tolket det på samme måte som meg. Min sjef sier at jeg misforstår totalt hvordan det å jobbe under permittering fungerer, men gjør jeg det? Anonymkode: fea3d...f4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #2 Del Skrevet 16. desember 2020 Sjefen din har misforstått. Dersom lønna er omtrent den samme som dagpengegrunnlaget vil du tape på å jobbe mellom 60 og 80% Så dersom de gir deg en vakt som tipper 60& bør de gi deg 2-3 vakter, så du kommer over 80% Husk også at denne grensen settes ned til 50% fra 1. januar Anonymkode: 2c8a2...d53 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #3 Del Skrevet 16. desember 2020 Du jobber når du kan, vi andre skatter ikke får at du heller skal få dagpenger når du har jobb å gå til. Ja, det er kjipt å få mindre utbetalt, men vi har alle ansvar for å forsørge oss selv når vi kan. Anonymkode: afb83...0cc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #4 Del Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sjefen din har misforstått. Dersom lønna er omtrent den samme som dagpengegrunnlaget vil du tape på å jobbe mellom 60 og 80% Så dersom de gir deg en vakt som tipper 60& bør de gi deg 2-3 vakter, så du kommer over 80% Husk også at denne grensen settes ned til 50% fra 1. januar Anonymkode: 2c8a2...d53 Den er på 50% i dag og. Vi har hatt info om det jobb nettopp pga varslet permitering. Noen annen % å snakke om er helt feil. Anonymkode: 870b7...7b2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #5 Del Skrevet 16. desember 2020 Du kan si til arb. giver at de er pliktig å gi 2 dagers varsel før de tilkaller deg tilbake. De kan ikke innkalle dagen før og samme dag og si det er pliktig. Dette skal vel også stå i permitteringsvarslet ditt? Anonymkode: cc7b9...866 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2020 #6 Del Skrevet 16. desember 2020 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den er på 50% i dag og. Vi har hatt info om det jobb nettopp pga varslet permitering. Noen annen % å snakke om er helt feil. Anonymkode: 870b7...7b2 Nei, det er 60% nå. Blir satt ned til 50% fra 1/1-2021. Anonymkode: eaa74...752 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå