Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen spørsmål når det gjelder boligkjøp. Burde kanskje kontakte en bank, men jeg spør her i tilfelle noen vet. Jeg har hørt at det er mulig å kjøpe bolig uten å sprette BSU-kontoen, men å ha den som sikkerhet i stedet. Må man da ta opp ekstra lån som egenkapital, eller hvordan fungerer det? Eller er det bare tull?

Jeg har ikke fylt opp BSU-kontoen min helt enda, har regnet ut at den er full om 4 år (sparer 25k hvert år). Sparer i tillegg på en annen konto, som jeg har ca like mye på som jeg har på BSU nå. Men bruker jeg begge som egenkapital, har jeg ikke veldig mye igjen. Og vil gjerne ikke bruke BSU-kontoen før den er full. Er det umulig å få kjøpt seg noe da med fast jobb og uten kausjonist? Eller er det fortsatt mulig når man kan vise til at man har penger på konto? 

Anonymkode: afdc3...335

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra neste år får du ikke skattefradrag for BSU-sparing, så kjøper du i 2021 kan du like godt bruke BSU som egenandel.

Anonymkode: b184e...9f2

• Liker 5
Skrevet

Jeg kjøpte uten å sprette bsu'en fordi jeg hadde to år igjen med sparing. Banken kunne ikke ta sikkerhet i de pengene, men min snille bestemor stilte sikkerhet i sin sparekonto de 18 mnd jeg trengte for å få full bsu fordel.

Skrevet

Da hadde jeg heller vurdert å vente med boligkjøp til bsu er fylt opp, siden det kommer nye regler neste år.

Anonymkode: 7ec67...bee

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Da hadde jeg heller vurdert å vente med boligkjøp til bsu er fylt opp, siden det kommer nye regler neste år.

Anonymkode: 7ec67...bee

Det hadde ikke jeg - det er ikke verdt det for et skattefradrag på 5000 x 4 år, og renter. Boligprisøkningene løper raskt fra det.

Anonymkode: e03e9...1a4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hadde ikke jeg - det er ikke verdt det for et skattefradrag på 5000 x 4 år, og renter. Boligprisøkningene løper raskt fra det.

Anonymkode: e03e9...1a4

Korrekt, her er det bare hente ut ett ekstra skattefradrag for i år og kjøpe.

Lave renter og inflasjon er normalen her. Jeg kjøpte bolig og den er allerede verdt et par ti-tusener mer om jeg selger den i følge megler.

Anonymkode: fc80b...3c9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...