Gå til innhold

Godteposer fra Nidar, de mest ordinære bitene heter spesial. Hvorfor?

Anbefalte innlegg

Bare synes det er litt rart at de minst spesielle bitene har fått navnet «spesial», altså de prismeformede bitene med en slags mørk nougat inni. Utvilsomt de minst spesielle bitene. Likevel dette navnet.

Er det kanskje et eldgammelt navn, og at disse bitene ble sett på som spesielle da de kom?

Eller er det en slags signatur-bit, altså «Nidar spesial», som på en måte rett og slett tilsier at det er en ordinær bit i Nidar-sammenheng, men på en måte deres spesialitet?

Noen som vet?

Anonymkode: 36e99...66e

• Liker 2

Fortsetter under...

Gjest Anonymus Notarius

Et kjapt googlesøk gir inntrykk av at "spesial" er navnet på disse bitene:

Spesial - Nidar.no

Mitt inntrykk har imidlertid vært at disse har vært "fyllstoff" i slike blandingsposer der det alltid er få av de beste bitene.

Rumle skrev (8 minutter siden):

Jammen de er jo en de aller beste bitene, så jeg synes de lever godt opp til navnet :jepp:

Da kunne du og jeg ha delt en slik pose. Spesial blir liggende igjen til slutt hos oss.

• Liker 2

Annonse

Anonymus Notarius skrev (26 minutter siden):

Et kjapt googlesøk gir inntrykk av at "spesial" er navnet på disse bitene:

Spesial - Nidar.no

Mitt inntrykk har imidlertid vært at disse har vært "fyllstoff" i slike blandingsposer der det alltid er få av de beste bitene.

Ja, det er nettopp dette jeg mener. Derfor merkelig at de kalles «spesial», når det alltid er posens mest ordinære but.

Kan det være en slags «ironi»?

Litt som at alle land som har ordet «demokrati» i seg nettopp ikke er demokratisk, som DDR (Deutsche Demokratishe Republik) eller DR Congo, den «demokratiske» republikken Kongo? Eller den demokratiske republikken Korea (Nord-Korea).

Eller Bunnpris for den saks skyld, en av de dyreste butikkjedene.

• Liker 5
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er nettopp dette jeg mener. Derfor merkelig at de kalles «spesial», når det alltid er posens mest ordinære but.

Kan det være en slags «ironi»?

Litt som at alle land som har ordet «demokrati» i seg nettopp ikke er demokratisk, som DDR (Deutsche Demokratishe Republik) eller DR Congo, den «demokratiske» republikken Kongo? Eller den demokratiske republikken Korea (Nord-Korea).

Eller Bunnpris for den saks skyld, en av de dyreste butikkjedene.

Holder en knapp på teorien om at de ga sjokoladen navnet Spesial nettopp fordi den ikke er spesiell. Men det er jo ikke ment som en slags ironi. Det er jo for å lure konsumentene til å tro at de spiser en mer spesiell sjokolade enn de faktisk gjør. På samme måte som de som ga Øst-Tyskland navnet Deutsche Demokratishe Republik neppe flirte over hvor ironisk det var å kalle staten for et demokrati. 

Alternativt kunne Nidar ha kalt Spesial for Nidar Nougatt. Da hadde de jo fått et navn som sa noe om innholdet i sjokoladen og fått bokstavrim. 

Anonymkode: 9d104...3ba

• Liker 1

Det er rett og slett så enkelt som at disse bitene har eksistert gaaaanske mange år, og utvalget av smågodt var litt annerledes når de først ble laget. Og så har de vel ikke sett noe poeng i å bytte navn på en sjokolade som har et så kjent, innarbeidet navn. 

Alle teoriene om at navnet er satt ironisk, eller at den har fått navnet for å "lure" kundene er bare latterlige. 

Anonymkode: 0b933...9a5

• Liker 10
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Minde sin spesial er tusen ganger bedre enn Nidar sin 

Anonymkode: b43bb...43a

Begge er vel godt under middels

• Liker 1

Annonse

Hos oss spiser vi gjerne Spesial, men det hersker enighet om at den vondeste biten er Festkaramell. Det er ikke mye til fest når alle de gode bitene er spist, og det er igjen en haug av dem i posen, så jeg holder en knapp på ironiteorien :fnise: 

• Liker 3
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...